خودرو پرنده مغناطیسی چینی

خودرو پرنده مغناطیسی چینی ؛ وقتی داستان های علمی تخیلی واقعی می شود + ویدیو

خودرو پرنده مغناطیسی چینی یا همان ماشین مگلو یک وسیله نقلیه‌ی آهنربایی است که می‌تواند به وسیله علم مغناطیس و جریان برق، از زمین بلند شده و با سرعت 230 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. اما چگونه؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

اجازه دهید تا کار خود را با اصول علم مغناطیس شروع کنیم. همه ما می‌دانیم که اگر دو قطب هم نام یک آهنربا را به هم نزدیک کنیم، آن‌ها یکدیگر را دفع می‌کنند. حالا فرض کنید که همین مسئله را به چرخ‌ها و ریل‌های قطار تعمیم دهیم. قطارهای مغناطیسی یا همان مگلو (Maglev) هم دقیقا بر اساس همین موضوع کار می‌کنند و از دو سامانه آهنربایی (یکی برای بلند کردن قطار و دیگری برای ایجاد نیروی حرکت) بهره می‌برند. اما اگر این علم پیشرفته را به خودروهای معمولی ببریم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آیا ساخت ماشین های پرنده مگلو کاربردی و اقتصادی است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم اما قبل از اینکه به آن‌ها برسیم، از شما دعوت می‌کنیم تا ویدیو معرفی ماشین مگلو پرنده چینی را تماشا کنید و سپس به سراغ ادامه کار بروید.

نگاهی به خودرو پرنده مغناطیسی چینی

محققان دانشگاه چنگدو چین در آخرین شاهکار خود، توانسته‌اند تا علم قطارهای مگلو را به خودروهای سدان شهری بیاورند تا فصل جدیدی را در تاریخ صنعت خودروسازی رقم بزنند. ماشین پرنده مگلو چینی با اینکه بیش از 2.8 تن وزن دارد اما در آخرین آزمایش خود موفق شده است تا در ارتفاع 3.5 سانتی متری از سطح زمین شناور شود.

خودرو پرنده مغناطیسی چینی

البته این خودرو برای اینکه به ابتدای مسیر آزمایش برسد، به چرخ‌های خود متکی بوده و فعلا نمی‌توانیم به طور کامل، نام ماشین پرنده مگلو چینی را آن اعطا کنیم. در همین راستا باید بگوییم که مسیر آزمایش، یک ریل آهنربایی به طول 8 کیلومتر است که خودرو پرنده مغناطیسی چینی در طی این آزمایش موفق شد تا به سرعت 230 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. همچنین بد نیست بدانید که قطارهای مگلو چینی با سرعت‌هایی نظیر 450 کیلومتر بر ساعت، جزو پیشرفته ترین قطارهای مغناطیسی جهان به حساب می‌آیند.

ماشین مگلو چینی - قطار مغناطیسی در کشور چین

نمونه ای از قطار مگلو در کشور چین

اما آیا ایده‌ی خودرو پرنده مغناطیسی چینی می‌تواند جای خودروهای برقی یا هیبریدی را بگیرد؟ این سوال واقعا چالش برانگیز است چرا که قطارهای مگلو و به صورت کلی سیستم حمل و نقل مغناطیسی، بیشتر در سطح حمل و نقل عمومی کاربرد دارد و استفاده از آن به عنوان یک ماشین شخصی، شاید آنقدرها هم اقتصادی نباشد! زیرا این دسته از وسایل نقلیه برای حرکت خود، به ریل‌های اختصاصی نیاز دارند و احداث این دسته از ریل‌ها در مسیرهای مشخص و پر رفت و آمد، توجیه اقتصادی دارد و اگر بخواهیم که خلاصه بیان کنیم، خودرو پرنده مغناطیسی چینی در حال حاضر چیزی بیشتر از یک پروژه دانشگاهی نیست!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*