آیفون 14

تقاضا برای سری آیفون 14 کمتر از چیزی است که اپل انتظار داشت

بلومبرگ در گزارشی غیرمنتظره، از افت تقاضا برای سری آیفون 14 خبر داده که می‌تواند اپل و دیگر تامین‌کنندگان iPhone 14 را با چالشی جدی مواجه کند.

پس از آنکه اپل از قصد خود برای انتقال خط تولید آیفون 14 و آیفون 14 پلاس از چین به هند خبر داد، در گام بعدی قصد داشت سیاست‌ تولید خود در چین را تغییر داده تا بتواند دو نسخه گران‌قیمت پرو و پرو مکس را در تیراژ بالاتر تولید کند. اما اکنون گزارش غافلگیرکننده بلومبرگ نشان می‌دهد که اپل از تامین‌کنندگان خواسته تا به دلیل کمبود تقاضا، تولید سری آیفون 14 را به 6 میلیون دستگاه کاهش دهد.

تقاضا برای سری آیفون 14، پایین‌تر از حد انتظار

سری آیفون 14

این یک گزارش غیرمنتظره است، زیرا همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که تقاضای بالایی برای مدل‌های گران‌تر سری پرو آیفون 14 وجود دارد. در واقع، در دوره قبل از زمان پیش‌سفارش،  زمان عرضه آیفون 14 پرو مکس، در حدود 36 روز تعیین شده بود. این بدان معناست افرادی که گوشی را پیش‌سفارش می‌کنند، باید بیش از پنج هفته منتظر بمانند تا محصول به دستشان برسد. این طولانی‌ترین زمان انتظار برای یک محصول اپل در طول شش سال گذشته محسوب می‌شود که در ابتدا، نشان‌دهنده تقاضای زیاد برای سری آیفون 14 بود.

به گفته کارشناسان، هدف جدید اپل، تولید 90 میلیون دستگاه گوشی برای نیمه دوم سال جاری است که تقریبا رقمی مشابه کل تولید این شرکت در مدت مشابه سال گذشته است و با برآورد اولیه اپل که در اوایل تابستان انجام شده بود، یکسان است. همان‌طور که اشاره شد، آیفون 14 پرو و پرو مکس در مقایسه با نسخه‌های معمولی فروش بیشتری دارند و اپل در حال تغییر تمرکز خود برای کاهش تولید سری معمولی و به همان میزان، افزایش تولید نسخه‌های پرو است.

اپل در طول هفته‌های گذشته، پیش از عرضه گوشی‌های جدید، به طور مداوم با تامین‌کنندگان خود در تماس بوده است و این خبر غیرمنتظره می‌تواند زنجیره تامین اپل که شامل شرکت‌هایی بزرگ و وابسته به درآمد آیفون هستند را با چالش جدی مواجه کند.

این شرکت‌ها شامل غول تایوانی تولید تراشه، TSMC است که اپل آن‌را مشتری شماره یک خود می‌داند. در این میان، فاکسکان نیز به عنوان یکی از سازندگان مهم اپل، شدیدا به تولید آیفون متکی است. چین، دارنده بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند در جهان نیز در بحبوحه رکود اقتصادی قرار دارد و طی سه روز اول عرضه گوشی‌های جدید اپل در سال جاری، فروش آیفون 14 در این کشور با افت 11 درصد در مقایسه با سال گذشته و آیفون 13 روبرو بوده است.

افت تقاضا برای سری آیفون 14، صرفا بخشی از کاهش تقاضای جهانی برای محصولات الکتریکی مصرفی است. بر اساس گزارش شرکت تحلیلی IDC، تورم جهانی، ترس از رکود، آغاز بازار نزولی ایالات متحده و جنگ اوکراین، همگی به عنوان عواملی تلقی می‌شوند که باعث افت 6.5 درصدی تقاضای جهانی گوشی‌های هوشمند در سال جاری شده‌اند.

نبیلا پوپل، مدیر تحقیقات IDC گفت:

کاهش استقبال و به دنبال آن، محدودیت عرضه در بازار از سال گذشته رو به افزایش است و صنعت در حال سازگاری خود با واقعیت افت تقاضا است. موجودی بالا در کانال‌ها و تقاضای پایین بدون هیچ نشانه‌ای مبنی بر بهبود فوری، سازندگان را به وحشت انداخته و در نتیجه، آنها سفارشات خود را در سال جاری، به شدت کاهش داده‌اند.

نسخه‌های پرو iPhone 14 فروش بیش‌تری را در مقایسه با سری معمولی تجربه می‌کنند

آیفون 14 پرو

تقاضای بی‌رمق برای سری آیفون 14 می‌تواند تا حدی به دلیل عدم تغییر عمده در این سری در مقایسه با نسل گذشته، یعنی آیفون 13 باشد. اپل در نسل کنونی، با حذف سری مینی، آن‌را با یک نسخه غیر 6.7 اینچی جایگزین کرد. با این حال از سوی دیگر، آیفون 14 پرو و پرو مکس نسبت به مدل‌های استاندارد از تقاضا و فروش بالاتری برخوردار هستند. یکی از دلایل این امر، می‌تواند حذف ناچ و افزودن ویژگی داینامیک آیلند باشد. در حال حاضر تنها مدل‌های پرو از این پلتفرم جدید که برای بریدگی قرص‌شکل این سری طراحی شده، پشتیبانی می‌کنند. این ابزار مفید، به عنوان یک ویژگی مبتنی بر مالتی‌تسک و چندوظیفگی عرضه شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*