تارا دنده ای یا سورن پلاس

تارا دنده ای یا سورن پلاس ، برنده مقایسه کدام است؟

سوال مهم برخی خریداران این است که تارا دنده ای یا سورن پلاس بخریم؟ برای رسیدن به پاسخ با بررسی و مقایسه این دو سدان جذاب همراه ما باشید.

گروه صنعتی ایران خودرو طی سالیان اخیر موفق شده سدان‌های اقتصادی و نسبتاً جذابی مونتاژ کند و حتی به تازگی توانسته از خودروهای کاملا ملی خود رونمایی به عمل آورد که از جمله آنها می‌توان به پروژه شاسی بلند TF21 اشاره کرد. به طور کلی عمده محصولاتی که این شرکت دولتی عرضه می‌کند، سدان است و جزو خودروهای پرفروش نیز به حساب می‌آیند.

تارا دنده ای یا سورن پلاس ؟ تقابل دو سدان جذاب

البته علت محبوبیت و فروش بالای این محصولات در ایران، انحصاری بودن ایران خودرو و نبود خودروهای باکیفیت و سطح بالا در کشور است. دو مورد از خودروهای سدان پرفروش بازار که امروز قصد مقایسه و بررسی آنها را داریم، جزو همین محصولات هستند. در ادامه با مقایسه تارا دنده ای و سورن پلاس با ما باشید.

تارا دنده ای یا سورن پلاس

محدوده قیمتی دو خودروی مذکور نزدیک به یکدیگر است و ممکن است خریدارانی وجود داشته باشند که بین این دو محصول سدان برای خرید، دچار شک و تردید شده باشند. تارا دنده‌ای و سورن پلاس خودروهای جدیدی در بازار به حساب می‌آیند که در ادامه از نظر طراحی، مشخصات فنی و امکانات رفاهی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مقایسه سورن پلاس و تارا دنده‌ای از نظر طراحی ظاهری

به لحاظ قدمت باید خاطرنشان کنیم که تارا دنده ای سدان جدیدتری در بازار ایران است. به همین جهت اصولا باید طراحی این خودرو به‌روزتر و مدرن‌تر از سورن پلاس باشد. البته طراحی ظاهری و کابین تارا دستی چنگی به دل نمی‌زند و در مقام مقایسه با سورن پلاس یک سر و گردن بالاتر خواهد بود.

تارا دنده ای

با ورود به کابین تارا دنده‌ای به این نتیجه می‌رسید که زیباتر و به‌روزتر از کابین و فضای داخلی سمند است و مشتریان ترجیح می‌دهند سوار تارا شوند. شواهد حاکی از این است که هر دو خودرو از نظر مواد و متریال کابین در یک سطح قابل قبولی قرار دارند. فضای صندوق عقب مزیتی است که هر دو خودرو از آن برخوردار هستند، ولی باز هم تارا دنده‌ای بهتر ظاهر شده است؛ صندوق بار سورن پلاس 500 لیتری و تارا دنده‌ای 640 لیتری است.

مقایسه تارا دنده‌ای و سورن پلاس از نظر مشخصات فنی

زیر کاپوت تارا دنده‌ای پیشرانه TU5 پلاس قرار دارد که می‌تواند حداکثر قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته به محور جلو منتقل می‌شود. در مقابل تارا دنده‌ای، سورن پلاس مجهز به پیشرانه EF7 است.

موتور این خودروی سدان می‌تواند تا قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 153 نیوتن‌متر را تولید کند. سیستم جعبه دنده یا گیربکس این خودرو همچون تارا دنده‌ای است. با این اوصاف هر دو سدان ایران خودرو از نظر مشخصات فنی در یک رده قرار دارند و تفاوت خاصی بین آنها دیده نمی‌شود.

سورن پلاس

گشتاور سورن پلاس بیشتر از تارا دنده ای است، ولی شتاب صفر تا صد هر دو خودرو به یک اندازه است. تفاوت گشتاور این دو محصول با 70 کیلوگرم وزن بیشتر سورن پلاس خنثی خواهد شد. به هر حال از لحاظ شتاب و کلا در بخش فنی تفاوت محسوسی بین آنها مشاهده نمی‌شود.

اگرچه سواری سورن پلاس کمی نرم‌تر است، اما در نقطه مقابل این تارا دنده‌ای است که سیستم هندلینگ و پایداری بهتری به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این تارا مجهز به سامانه کنترل کشش و پایداری است و امنیت بیشتری برای مشتریان خواهد داشت. حجم موتور تارا 1.6 لیتر و حجم موتور سورن پلاس 1.7 لیتری است. از دیگر قابلیت‌های این دو خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف ترکیبی سوخت: تارا دنده‌ای 7.06 لیتر / سورن پلاس 7.36 لیتر
  • شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت: تارا دنده‌ای 12.5 ثانیه / سورن پلاس 12 ثانیه
  • حداکثر سرعت: تارا دنده‌ای 190 کیلومتر / سورن پلاس 189 کیلومتر
  • وزن: تارا دنده‌ای 1170 کیلوگرم / سورن پلاس 1240 کیلوگرم

تارا دنده ای یا سورن پلاس

مقایسه سورن پلاس و تارا دنده‌ای از نظر امکانات رفاهی

از طراحی ظاهری و مشخصات فنی که بگذریم به آپشن‌ها و امکانات رفاهی تارا و سورن پلاس می‌رسیم. شاید قیمت سورن پلاس کمتر از تارا دستی باشد، ولی نسخه‌های فول آپشن این خودرو قابل قبول‌تر ارزیابی می‌شود. برای مثال این خودرو نسبت به تارا مجهز به قابلیت‌هایی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه اختصاصی برای سرنشینان عقب، آینه‌های جانبی با تاشوندگی برقی و گرم‌کن و دوربین عقب و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو است.

یکی از امکانات منحصر به فرد تارا دنده‌ای، فرمان برقی حساس به سرعت است که سورن پلاس فاقد چنین امکانی است. علاوه بر این دو آپشن دیگر روی تارا وجود دارند که برای سورن پلاس باید به صورت اختصاصی سفارش داد؛ یعنی نمایشگر لمسی 7 اینچی با نویگیشن و نشانگر تعویض دنده.

اگرچه امکانات رفاهی سورن پلاس اندکی چشمگیرتر از تارا به نظر می‌آید، اما در قسمت امنیت خودرو و برخورداری از تجهیزات ایمنی، تارا ایران خودرو یک سر و گردن بالاتر ایستاده است. این سدان جمع و جور مجهز به تجهیزاتی نظیر ترمز دیسکی عقب، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی در شروع حرکت از سربالایی، ترمز کمکی هیدرولیکی HBA و حسگر فشار باد تایرها است.

تارا دنده ای یا سورن پلاس

از جمله امکانات رفاهی مشترک هر دو خودرو نیز می‌توان به کروز کنترل، دکمه‌های کنترل روی فرمان، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، دو عدد کیسه هوا، سنسور پارک عقب، بلوتوث، دی لایت، چراغ مشایعت و تنظیم برقی آینه‌های جانبی اشاره کرد. هیچ‌یک از این دو سدان از سوی موسسه‌های معتبر ایمنی سنجی مورد ارزیابی قرار نگرفته‌اند و به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام‌یک از دیگری بهتر است؛ با این حال شاید تارا دنده‌ای شاید به علت داشتن پلتفرم پژو 301 اوضاع بهتری داشته باشد.

سخن پایانی

تارا دنده ای

حالا قرار است به این سوال پاسخ دهیم که تارا دنده ای یا سورن پلاس؟ کدام‌یک از این دو سدان ایران خودرو صرفه اقتصادی دارد و کدام‌یک مشخصات و امکانات بهتری خواهد داشت. همان‌طور که گفتیم قیمت هر دو رقیب نزدیک به یکدیگر است، ولی اگر از نظر بودجه مشکل ندارید، می‌توانید تارا ایران خودرو را به دلیل طراحی به‌روزتر، تجهیزات ایمنی بیشتر، امنیت بالاتر، صندوق عقب جادارتر و هندلینگ بهتر خریداری کنید.

در صورتی که از لحاظ بودجه در تنگنا هستید هم می‌توانید سورن پلاس را انتخاب کنید. این خودرو که فیس لیفتی از سمند معمولی است هم قیمت مناسب‌تری دارد و هم کابین جادار، امکانات رفاهی بهتر، لوازم یدکی بیشتر و ارزان‌تر خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*