ولوو EX90

ولوو EX90 رسما رونمایی شد؛ شاسی بلند برقی و لاکچری با چراغ‌های نوآورانه + ویدیو

ولوو EX90 مدل 2024 یک شاسی بلند تمام برقی و مجلل است که در ابعاد فول سایز و با قابلیت رانندگی خودکار به روی صحنه آمده و در ادامه با تمام مشخصات فنی ، قیمت و ویژگی‌های خاص آن همراه خواهیم بود.

امروز به سراغ پادشاه شاسی بلندهای برقی سوئدی خواهیم رفت که مخلوطی از باتری‌های مطمئن، موتورهای الکتریکی قوی و پایدار، تکنولوژی، رادارها و سنسورهای مختلف را در کنار پردازنده انویدیا به مردم هدیه خواهد داد؛ آن هم فقط به قیمت 80 هزار دلار! پس اگر شما هم دوست دارید تا با زیر و بم اولین SUV تمام برقی ولوو آشنا شوید، تا انتهای کار همراه گجت نیوز باشید.

شاسی بلند تمام برقی ولوو EX90 مدل 2024

شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان مثل ولوو، هیوندای و کیا، قصد دارند که تا انتهای سال 2030، تمام محصولات خود را در قامت ماشین‌های EV روانه بازار کنند. شاسی بلند ولوو XC90 هم گرچه که نقش زیادی را در زندگی سوئدی‌ها ایفا کرده است اما به نظر می‌رسد که کار این غول برفی هم به پایان رسیده؛ چرا که شاسی بلند الکتریکی ولوو EX90 مدل 2024 رسما رونمایی شده است!

طراحی ظاهری و ابعاد

شاسی بلند تمام برقی Volvo EV

طراحی بدنه در ماشین‌های EV، معمولا بر مبنای اسلیک و بدون انحنا بودن بنا شده است اما ولوو EX90 مدل 2024 ، تقریبا این قانون را زیر پا گذاشته! در نمای جلویی شاهد دیفیوزر دو رنگ و جلو پنجره سیل شده (کاملا بسته) هستیم و سیستم روشنایی هم بر مبنای ال‌ای‌دی های مکعبی با طرح T شکل بنا شده است. جالب تر از همه این است که طراحی چراغ‌های جلویی در ولوو ای ایکس 90 برقی از خودروهای جذابی مثل مزدا میاتا و فراری F40 الهام گرفته شده است. اگر ویدیو مطلب را نگاه کرده باشید، متوجه می‌شوید که هدلایت‌های اصلی، دقیقا پشت چراغ‌های LED مخفی شده‌اند و حس و حالی از چراغ‌های پاپ آپ را به شما الهام می‌کنند!

شاسی بلند تمام برقی Volvo EV

زمانی که از نمای کناری به ولوو EX90 مدل 2024 نگاه می‌کنیم، رینگ‌های 19 اینچی آیرودینامیکی را خواهیم دید که می‌توانید آن‌ها را به نسخه  20 یا 21 و حتی 22 اینچی هم ارتقا دهید. سنسور لیدار در شیشه جلویی و فرو رفتگیِ درب‌ها هم از این زاویه کاملا به چشم می‌آیند. همچنین دستگیره‌های درب هم به صورت پاپ اوت طراحی شده‌اند که به کاهش ضریب درگ کمک می‌کنند.

شاسی بلند تمام برقی Volvo EV

در قسمت عقب هم تقریبا همان حس و حال ولوو XC90 به چشم می‌آید و بد نیست بدانید که ابعاد ولوو ای ایکس 90 مدل 2024 هم برابر 4953 میلی متر طول، 2140 میلی متر عرض و 1778 میلی متر ارتفاع است. با در نظر گرفتن فاصله محوری که به 2984 میلی متر محدود شده، می‌توان گفت که XC90 و EX90 از نظر ابعاد، تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

کابین ولوو EX90 مدل 2024

ولوو EX90

همانطور که طراحی بدنه ساده است، پس انتظار داریم که با کابین ساده‌ای هم طرف باشیم. داشبورد ولوو EX90 تمام الکتریکی تقریبا از دکمه‌های فیزیکی عاری شده و فرم فرمان هم اگرچه که از تریم پیانویی و غربیلک سه پره بهره می‌برد اما D کات نیست. اصلا مگر خودرو خانوادگی به فرمان اسپرت نیاز دارد؟

ولوو EX90

کلاستر دیجیتال در معمولی‌ترین حالت خود طراحی شده و از فرمت افقی بهره می‌برد اما ابعاد 12 اینچی آن، تمام نیازهای یک راننده را بر طرف می‌کند. کمی آن طرف‌تر، نمایشگر مولتی مدیا با ابعاد 14.5 اینچ و فرمت عمودی را داریم. این نمایشگر از پلتفرم کاکپیت کوالکام اسنپدراگون و موتور گرافیکی سه بعدی بهره می‌برد. همچنین سیستم عامل خودرو اندروید و دستیار گوگل هم اینجاست تا در کنار تکنولوژی 5G، خیال سرنشینان را راحت کند.

ولوو EX90

تریم داخلی به صورت تمام پارچه است و از چرم مصنوعی یا طبیعی، فعلا خبری نیست. همینطور فرمت کابین هم فقط در نوع 7 سرنشینه قابل سفارش خواهد بود و باید بیخیال نسخه‌ 5 سرنشینه باشید. البته تزئینات طرح چوب و کنترلر کریستالی در کنسول وسط، تمام نواقص کابین ولوو ای ایکس 90 مدل 2024 را از بین می‌برند.

ولوو EX90

نوشته تصویر: آیا این وسایل جا می‌شوند؟

جالب است بدانید که شاسی وسایلی مانند یخچال، چوب اسکی، ماشین لباسشویی و حتی کمد، به راحتی در اتاق ولوو EX90 مدل 2024 جای می‌گیرند و حتی خود شرکت سازنده هم با یک راهنمای تصویری، این موضوع را به رخ جهان می‌کشد!

مشخصات فنی ، امکانات و قیمت ولوو EX90 مدل 2024

ولوو EX90

اول از همه به سراغ سنسور لیداری می‌‌رویم که روی شیشه جلویی نصب شده است. این سنسور لیدار، ساخت شرکت لومینار است که می‌تواند تا 250 متر جلوتر از خودش را به صورت کامل و 3D اسکن کند؛ فرقی هم ندارد که خورشید در وسط آسمان باشد یا تاریکی مطلق! همچنین سنسورهای دیگر و دوربین‌هایی که روی ولوو EX90 مدل 2024 تعبیه شده‌اند، به راننده اجازه می‌دهند تا در برخی از جاده‌های تعیین شده، از رانندگی خودکار لذت ببرد.

شاسی بلند تمام برقی Volvo EV

سنسور لیدار سقفی

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد در سیستم رانندگی خودکار EX90، به هوش مصنوعی آن مربوط می‌شود که می‌تواند «عدم هوشیاری راننده» را درک کند و کنترل خودرو را در دست بگیرد.

به گفته ولوو، این شاسی بلند تمام برقی فعلا از سیستم‌های رانندگی خودکار سطح 2 و 3 بهره می‌برند و احتمالا در آینده، به دستیار رانندگی خودکار 2 پلاس هم مجهز شود. یعنی ولوو EX90 مدل 2024 به امکانات و قابلیت‌های زیر مجهز شده است:

  • کروز کنترل خودکار
  • دستیار حرکت در سربالایی و سرپایینی
  • سیستم هشدار خروج از خط و دستیار باقی ماندن در بین خطوط
  • سیستم تشخیص عابرین پیاده
  • سامانه هشدار تصادف از جلو و عقب
  • ترمز اضطراری
  • رادار 360 درجه، دوربین و سنسور پارک
  • سیستم تشخیص ترافیک از پشت RCTA
  • سیستم نوربالای اتوماتیک و سنسور نور و باران
شاسی بلند تمام برقی Volvo EV

کلید کنترلر حرکت در کنسول وسطی با روکش کریستالی

حالا وقت آن است که به سراغ نیروگاه‌های ولوو EX90 مدل 2024 برویم. درست در زیر شاسی، پکیج باتری‌های 111 کیلو وات ساعتی را داریم که البته 107 کیلو وات ساعت آن در دسترس راننده قرار دارد و طبق تست‌های EPA در هر بار شارژ شدن می‌تواند 482 کیلومتر دوام بیاورد. این عدد شاید تقریبا معمولی به نظر برسد اما خبر خوب این است که شارژرهای فست 250 کیلو وات DC می‌توانند در عرض 30 دقیقه، ولوو EX90 EV را آماده حرکت کنند.

ولوو EX90

ولوو EX90 مدل 2024 در دو تریم به بازار خواهد آمد که هر دو آن‌ها، یک شاسی بلند برقی و AWD را نوید می‌دهند. در تریم قوی‌تر، یک موتور الکتریکی با توان 200 کیلو وات در محور عقب و 180 کیلو وات در محور جلویی را داریم که به صورت مجموع، 517 اسب بخار قدرت و 910 نیوتن متر گشتاور را تحویل می‌دهند. اما اگر توان زیادی را لازم ندارید، می‌توانید مدل 408 اسب بخاری را در نظر بگیرید.

شاسی بلند تمام برقی Volvo EV

در حال حاضر گفته می‌شود که قیمت ولوو EX90 مدل 2024 در نسخه استاندارد در حدود 80 هزار دلار خواهد بود. به علاوه خبرهایی از تولید مدل تک موتوره هم به گوش می‌رسد که مطمئنا برچسب قیمت پایین‌تری را خواهد داشت. همچنین بد نیست بدانید که ارزان‌ترین مدل ولوو XC90 در بازار جهانی فقط 56 هزار دلار قیمت دارد و این در حالی است که ولوو XC90 مدل 2017 کارکرده در کشور ما با ارقامی نجومی مانند 9 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود!

ولوو EX90

سیستم صوتی باورز اند لینکینز در کابین

همچنین می‌توانید با دنبال کردن این لینک، مراسم رونمایی از جدیدترین شاسی بلند الکتریکی ولوو را به صورت کامل تماشا کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*