خودروساز

باورش سخت است اما ایران حالا دهمین خودروساز دنیا است!

انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا با معرفی ایران به عنوان دهمین خودروساز بزرگ جهان، اعلام کرد که کشورمان در سال 2022 بهترین عملکرد ممکن را داشته است.

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که ایران در سال 2020 به دهمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شود؛ اما در حال حاضر این اتفاق رخ داده است. انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا در گزارش جدید خود بر اساس آمار موسسه S&P GLOBAL MOBILITY، این آمار را اعلام نمود و اذعان کرد که ایران در 9 ماه نخست سال 2022، به مراتب بیشتر از کشورهای بزرگی نظیر انگلستان، ایتالیا و فرانسه خودرو سواری تولید کرده است و در میان 10 کشور اول جهان قرار دارد.

انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، تعداد خودروهای سواری تولیدی سراسر دنیا در طول 9 ماهه نخست سال جاری میلادی را 49 میلیون و 817 هزار دستگاه اعلام کرد. در طول این مدت، تولید خودروهای سواری در تمام دنیا با رشد 9 درصدی مواجه شده و نسبت به سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است.

ایران به عنوان دهمین خودروساز دنیا چه تعداد خودرو تولید کرده است؟

ایران که حالا عنوان دهمین خودروساز بزرگ دنیا را یدک می‌کشد، در سال 2022 رشد بسیار چشمگیری داشته است. کشورمان در 9 ماهه نخست سال گذشته میلادی، 723 هزار و 726 دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود. اما امسال با رشد قابل توجه 31.2 درصدی، به مرز 949 هزار و 817 دستگاه خودرو رسیده است. ایران در طول این مدت، 1.9 درصد از سهم کل تولید خودروهای سواری سراسر دنیا را در اختیار داشته و هم‌اکنون به عنوان دهمین خودروساز بزرگ جهان شناخته می‌شود.

ایران در سال جاری و در گزارش جدید انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، با رشد 3 پله‌‌ای مواجه شده و نسبت به سال قبل که در جایگاه سیزدهم قرار گرفته بود، پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ ایران با کنار زدن اسلواکی، جمهوری چک و روسیه موفق شد جایگاه دهم را به دست آورد.

کشورمان در 9 ماهه نخست سال 2022 حتی بیشتر از کشورهایی نظیر فرانسه خودرو تولید کرده است. فرانسه در این مدت زمان، تنها 693 هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده و این خودروساز بزرگ در برابر ایران که بیش از 949 هزار دستگاه تولید کرده، حرف خاصی برای گفتن نداشته است. کشورهای دیگری همچون اندونزی، ایتالیا، ترکیه و سوئد نیز نسبت به ایران خودروهای کمتری تولید کرده‌اند.

از تولیدات خودروسازهای دیگر چه خبر؟

خودروساز

اما اگر از بحث تولیدات ایران و کشورهای کوچک‌تر برسیم، باید به سراغ قطب‌های خودروسازی در جهان برویم تا ببینیم این کشورها در طول سال جاری چه تعداد خودرو سواری تولید کرده‌اند. چین که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو سواری در دنیا شناخته می‌شود، در طول 9 ماهه نخست سال 2022، تعداد 16 میلیون و 361 هزار دستگاه خودرو تولید کرده و با سهم 32.8 درصدی خود در زمینه تولیدات خودرو در جهان، نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و در رتبه نخست قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم و کشور ژاپن در جایگاه سوم قرار دارد. آمریکا در سال 2022 موفق به تولید 5 میلیون و 292 هزار دستگاه خودرو شده و ژاپن نیز 4 میلیون و 826 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. هند با 3 میلیون و 240 هزار، کره جنوبی با 2 میلیون و 480 هزار، آلمان با 2 میلیون و 411 هزار، مکزیک با 1 میلیون و 760 هزار، برزیل با 1 میلیون و 365 هزار و اسپانیا با 1 میلیون و 271 هزار دستگاه خودرو، به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا نهم قرار دارند. ایران هم با رقم 949 هزار و 817 دستگاه، به عنوان دهمین خودروساز بزرگ دنیا شناخته می‌شود.

جالب است بدانید روسیه در سال جاری با افت شدید 66.4 درصدی تولید خودروهای سواری مواجه شده و علت این موضوع چیزی نیست به جز جنگ اوکراین و روبه‌رو شدن با تحریم‌های سنگین غرب. روس‌ها در سال 2022 فقط 339 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند؛ این کشور در سال گذشته موفق به تولید 1 میلیون و 8 هزار دستگاه خودرو سواری شده بود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اصلا رتبه اول باشه چه خودرویی چه کیفیتی ؟

  2. خخخخ کیفیت چی ؟ واردات باشه ببینم کی این اشغالا رو میخره

  3. تولید بالای بدون کیفیت به درد عمشون میخوره

  4. ساختن این تعداد اشغال حلبی زمان کمی میگیره و میشه در تیراژ بالا تولید بشه

  5. بزرگترین آشغال ساز جهانیم