آتش گرفتن خودروهای برقی

بحران آتش گرفتن خودروهای برقی با این اختراع جدید، برای همیشه حل می‌شود

تحقیق جدید دانشمندان دانشگاه استنفورد منجر به ابداع ترکیبی الکترولیتی شده که می‌تواند معضل آتش گرفتن خودروهای برقی و گوشی ها را برای همیشه حل کند!

با این که احتمال آتش گرفتن باتری‌های لیتیوم یون در مقایسه با سایر انواع باتری‌ها چندان بالا نیست؛ اما برخی گوشی‌های سامسونگ و خودروهای الکتریکی  در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که همچنان باید نگران این بحران در دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی بود!

به‌تازگی تحقیقاتی جدید در دانشگاه استنفورد انجام شده که قادر است شانس انفجار و آتش گرفتن باتری خودروهای برقی را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. برای انجام این کار، دانشمندان موفق به توسعه الکترولیتی شده‌اند که حتی در دماهای بالاتر از 60 درجه سانتیگراد هم آتش نمی‌گیرد. این محققین، کلید موفقیت خود را افزودن مقدار بیشتری نمک لیتیم عنوان کرده‌اند.

کاهش احتمال آتش گرفتن خودروهای برقی با تحقیق جدید محققین دانشگاه استنفورد

تیم تحقیقاتی فعال بر روی این ترکیب نسوز تا جای ممکن نوع خاصی از نمک لیتیمی (LiFSI) را به یک الکترولیت پایه پلیمر افزودند؛ به طوری که حجم نمک درون این الکترولیت از کمتر از نصف به حدود 63 درصد وزن آن رسید. به گفته محققین، نمکی LiFSI نقش یک بازدارنده را برای مولکول‌های حلال قابل اشتعال ایفا کرده و مانع آتش گرفتن آن‌ها می‌شود.

این ترکیب ظاهرا باعث عملکرد ایده‌آل باتری‌های لیتیوم یون حتی در دمای 100 درجه سانتیگراد خواهد شد.

آتش گرفتن خودروهای برقی

بر خلاف بسیاری ترکیب‌های الکترولیتی نسوز که در سال‌های اخیر کشف شده‌اند، این ترکیب جدید ظاهری نرم و چسبناک داشته و می‌تواند به‌راحتی درون اجزای مختلف باتری‌های لیتیوم یون کنونی قرار گیرد. این اتفاق باعث می‌شود سازندگان باتری بتوانند از طراحی‌های کنونی خود استفاده کرده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

این سازگاری بهتر همچنین امکان تولید انبوه و استفاده تجاری سریع‌تری را در مقایسه با رقبا به این باتری می‌دهد.

البته هنوز هیچ خبری مبنی بر تولید انبوه و استفاده تجاری از این الکترولیت‌ها به منظور رفع معضل آتش گرفتن خودروهای برقی و گوشی‌ها منتشر نشده است. با این حال محققین به موفقیت احتمالی این باتری‌ها در صنعت خوشبین هستند.

شارژدهی بالاتر باتری به کمک این فناوری جدید

در کنار جلوگیری از آتش گرفتن خودروهای برقی، راهکار جدید محققین دانشگاه استنفورد همچنین باعث افزایش مسافت پیموده شده این خودروها با یک بار شارژ هم خواهد شد.

یکی از مشکلات طراحی باتری خودروهای برقی این است که مهندسین به دلیل ملاحظات حرارتی ناچارند سلول‌های باتری‌های لیتیوم یون را با فاصله از یکدیگر قرار دهند.‌ این در حالی است که استفاده از این محلول الکترولیتی دانشگاه استنفورد به طراحان امکان می‌دهد که سلول‌های باتری بیشتری را در یک فضای ثابت تعبیه کنند. به این ترتیب حجم باتری خودروهای الکتریکی می‌تواند افزایشی چشمگیر داشته باشد.

آتش گرفتن خودروهای برقی

در کنار خودروهای برقی، تکنولوژی جدید مورد بررسی می‌تواند در ساخت گوشی های موبایل، لپ تاپ ها و سایر دستگاه‌های قابل حمل که در آن‌ها ایمنی و ابعاد دستگاه اولویت‌های طراحی به شمار می‌روند هم مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که استفاده از این الکترولیت‌ها می‌تواند ضمن افزایش شارژدهی دستگاه، شانس آتش گرفتن گوشی در جیب را هم کاهش دهد.

البته این فناوری تاثیری بر روی احتمال آتش گرفتن یا انفجار باتری در اثر ضربه نخواهد داشت؛ اما می‌تواند ایمنی کلی دستگاه‌های الکترونیکی را ارتقا دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*