دریفت کن بلاک

کن بلاک افسانه‌ای در سن 55 سالگی و در یک حادثه دردناک، درگذشت + ویدیو

کن بلاک آمریکایی، راننده دریفت تیم هونیگان ریسینگ، جیم خانا و مانستر در روز دوشنبه (دوم ژانویه یا همان 12 دی ماه) در یک حادثه ورزشی ناگوار و در سن 55 سالگی، چشم از جهان گشود.

اگر از عاشقانه و شیفته‌های رشته موتور اسپرت و به خصوص فرمولا دریفت باشید، حتما برای یک بار هم که شده، نام کن بلاک را شنیده‌اید. راننده‌ای که ترمز دستی هیدرولیک و لاستیک‌های اسلیک را مانند انگشتان دستش کنترل می‌کرد و از دره‌های عمیق آمریکا که در ارتفاع 500 متری از سطح زمین قرار داشتند هم هیچ واهمه‌ای نداشت. هرچند که نام کن بلاک فقید بیشتر با دریفت پیوند خورده است اما باید بدانید که داستان او، در کوه‌های پر پیچ و خم آمریکا و از رشته رالی شروع شده بود و بسیاری از افراد، از این موضوع اطلاعی ندارند.

فوت Ken Block

متاسفانه داستان این قهرمان جسور دریفت در دوازدهم دی ماه به پایان خود رسید و در همین راستا قصد داریم تا به احترام یاد وی، داستان زندگی کن بلاک و جذاب‌ترین خاطرات او را مرور کنیم. در ابتدا به سراغ یکی از عجیب‌ترین دریفت‌های آن با موستانگ 1400 اسب بخاری در رشته کوه‌های ایالت کلورادو در آمریکا می‌رویم و در پایان مطلب، یکی از شاهکارترین دریفت‌های او در انگلستان را تماشا می‌کنیم.

شروع و پایان کن بلاک ، راننده بی‌همتا دریفت

کنت پاول بلاک (Kenneth Paul Block) با نام هنری کن بلاک (Ken Block) در سال 1967 و در ایالت کالیفرنیا آمریکا چشم به جهان گشود. لیا بلاک، تک دختر اوست و جای تعجب ندارد که لیا هم به مانند پدر خود، شیفته ماشین‌های دریفت و عاشق تیونینگ کردن آن‌ها باشد. آخرین پست توییتر کن بلاک هم سرشار از عشق و علاقه به تک دختر خود بود.

او در آخرین پست خود نوشت:

چهارمین و آخرین اپیزود از داستان خرید و بازسازی آئودی کواترا توسط لیا!

دختر Ken Block

میا بلاک در کنار آئودی کواترو شخصی خود

شروع حرفه‌ای پاول بلاک در رشته موتور اسپرت، به مسابقات رالی آمریکا (Rally America) و سال 2005 بازمی‌گردد. او به عنوان راننده اصلی تیم هونیگان ریسینگ، مجموعا 60 بار به روی خط استارت رفت که از این میان، 16 پیروزی و 28 سکو را به تیم هونیگان ریسینگ هدیه داد. هر چند که کن بلاک هیچ وقت کاپ قهرمانی رالی آمریکا را کسب نکرد اما در سال‌های 2006، 2008 و 2013، تا یک قدمی قهرمانی جلو رفت و نهایتا به مقام دومی بسنده کرد.

فوت Ken Block

دو افسانه دنیای موتور اسپرت: کن بلاک در کنار والنتینو روسی، قهرمان بازنشسته موتو جی پی

نتایج پاول بلاک در سری مسابقات جهانی رالی کراس (Global Rallycross Championship) هم به مانند رالی آمریکا، چشمگیر و راضی کننده بود. پاول بلاک بین سال‌های 2011 تا 2015، تقریبا 40 بار به عنوان راننده اصلی تیم هونیگان ریسینگ به روی خط استارت مسابقات رالی کراس رفت که حاصل زحمات او، 6 پیروزی و 12 سکو بود. کاپ قهرمانی رالی کراس هم لیاقت حضور در تالار افتخارات کن بلاک را نداشت و بهترین نتیجه او در این رشته، مقام دومی در فصل 2014 بود.

دریفت کن بلاک

هونی پگاسوس، آخرین خودرو Ken Block که فرصت رقابت با آن، برای همیشه از دست رفته است!

علاوه بر مسابقات رالی کراس گلوبال، کن بلاک در سال 2014 به سراغ سری مسابقات رالی کراس قهرمانی فیا (FIA World Rallycross Championship) رفت. هرچند که او به عنوان راننده تیم هونیگان، 26 بار روی خط استارت رالی کراس فیا قرار گرفت اما هیچ بردی را کسب نکرد و فقط 2 بار روی سکو رفت.

دریفت کن بلاک

آخرین نمایش Ken Block در شهر لاس وگاس با خودرو برقی آئودی هونی ترون

گل سرسبد کارنامه کاری کن بلاک، به مسابقات معتبر رالی قهرمانی جهان یا همان WRC (مخفف World Rally Championship) بازمی‌گردد. این مسابقات نسبت به تمام رالی‌های جهان، در لیگ فوق العاده حرفه‌ای‌ تری قرار می‌گیرد و با هیچ کدام از ‌آ‌ن‌ها قابل مقایسه نیست. کنت پاول بلاک طی سال‌های 2007 تا 2008 و 2010 تا 2014 و یک بار در سال 2018، با 3 تیم متفاوت مهمان WRC شد که متاسفانه هیچ سکو یا بردی را کسب نکرد.

فوت Ken Block

به هر حال فرقی ندارد که چند جام یا مدال کسب کرده باشد، زندگی پاول بلاک همواره سرشار از هیجان و آدرنالین بوده! به طوری که حتی با دیدن فیلم‌های دریفت او هم در سر جای خود میخکوب می‌شدید.

دریفت کن بلاک

هنر کن بلاک فقط به خودروها محدود نمی‌شد و این بدلکار ماهر آمریکایی (بله او بدل کاری هم انجام می‌داد)، شیفته اسنوبرد و اسکی کردن بود. همین جنون او به برف و اسکی، سرانجام او را به کام مرگ کشاند و پاول بلاک در یک حادثه رانندگی و در حالی که سوار بر اسنوموبیل بود، دنیای موتور اسپرت را ترک کرد. او حتی 4 روز قبل از حادثه، عکس اسنوموبیل خود را در صفحه شخصی توییترش به نمایش گذاشته بود! این حادثه در یوتا آمریکا رخ داده است و ما به احترام روح بزرگ کن بلاک و به پاس تلاش‌های مهم او در رشته دریفت، هیچ عکسی از این حادثه یا اسنوموبیل او را منتشر نمی‌کنیم.

فوت Ken Block

اسنوموبیل پاول بلاک در شهر یوتا آمریکا

همچنین بزرگان دنیای موتور اسپرت مثل نیکو رزبرگ، راننده اسبق فرمول یک مرسدس بنز و هم تیمی لوییس همیلتون و قهرمان فرمول یک، فوت کن بلاک را تسلیت گفته‌اند. در پایان کار از شما دعوت می‌کنیم که یکی از هیجان انگیزترین نمایش‌های او را که در محوطه شهری لندن برگزار شده است، تماشا کنید.

کن بلاک در سال‌های اخیر، دنیای رقابت‌های حرفه‌ای را ترک کرده و بیشتر به کارهای هیجانی و نمایش‌های منحصر به فرد دریفت مشغول شده بود. گرد و خاک او در خیابان‌های لاس وگاس با آئودی هونی ترون برقی یا پاره کردن آسفالت خیابان‌های لس آنجلس با موستانگ 800 اسب بخاری، همیشه در ذهن ما باقی خواهند ماند. به علاوه بد نیست اشاره کنیم که برف و پیست‌های اسکی، یکی از بدشانسی‌های راننده‌های حرفه‌ای به حساب می‌آیند و مایکل شوماخر فقید هم در سال 2013 و در یک حادثه اسکی، برای همیشه از دید رسانه‌های جهان خارج شد و تا امروز، هیچ کسی او را ندیده است.