خودرو اسپرت کلسوس P1 از کشور غنا

کلسوس P1 ؛ رقیب خودرو اسپرت مادا 9 افغانستان از کشور غنا با قیمت 12 میلیون تومان!

خودرو اسپرت مادا 9 افغانستان را تقریبا همه ما می‌شناسیم. اکنون یک دانش آموز آفریقایی از کشور غنا در اقدامی مشابه و با بودجه 12 میلیون تومان، یک لامبورگینی دست ساز با نام کلسوس پی 1 (Kelsus P1) را ساخته است!


صنعت خودروهای رپلیکا (خودروهای کپی و دست ساز) به مراحل جالبی وارد شده است. تقریبا همین یک ماه قبل بود که خودرو مادا 9 از کشور افغانستان، با چهره‌ای ترسناک و خشن خود راهی خیابان‌ها شد. حالا از آفریقای جنوبی و کشور غنا هم اخبار مشابهی به گوش می‌رسد. اخباری از جنس ساخت لامبورگینی با بودجه 3 هزار دلار! در ادامه به مشخصات فنی و سازنده‌ی کم سن و سال لامبورگینی کشور غنا می‌پردازیم اما قبل از هر چیزی، با ما همراه باشید تا در یک ویدیو کوتاه، تجربه رانندگی با این ماشین دست ساز را بهتر متوجه شویم. البته این ویدیو تقریبا قدیمی است و اسکلت و شاسی ماشین اسپرت Kelsus 1 از کشور غنا را به تصویر می‌کشد.

خودرو اسپرت کلسوس P1 : مک لارن دست ساز از کشور آفریقایی غنا

ماشین اسپرت کلسوس پی وان از کشور غنا

کوین ( Kelvin Odartei Cruickshank) یک دانش آموز 18 ساله‌ی آفریقایی از کشور غنا است که آرزوی مهندس شدن را در سر دارد. او به کمک آهن پاره‌های ضایعاتی، گِل، پیشرانه موتور سیکلت و وسایل مشابه، یک لامبورگینی دست ساز را به محله خود آورده است. خودرو اسپرت کلسوس P1 دقیقا به مانند لامبورگینی و مک لارن، از سیستم درب‌های خفاشی بهره می‌برد اما زمانی که به سراغ کاپوت می‌رویم، هیچ نشانی از لامبورگینی یا حتی خودروهای اسپرت را پیدا نمی‌کنیم.

خودرو اسپرت کلسوس P1 از کشور غنا

 

به نظر می‌رسد که خودرو اسپرت کلسوس P1 در زیر کاپوت خود، میزبان یک «پیشرانه تک سیلندر هوا خنک» از جنس موتور هوندا CG 125 باشد. پس احتمالا حداکثر توان آن از 10 اسب بخار تجاوز نکند و ماکسیمم سرعت در خودرو اسپرت کلسوس P1 هم نهایتا به 70 کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین سیستم انتقال قدرت هم از سیستم زنجیری بهره می‌برد و گیربکس هم هرچند که دقیقا همان گیربکس موتور سیکلت اما به کمک مکانیزم‌های معمولی، به یک اهرم دنده تبدیل و در اتاق قرار گرفته است.

در داخل اتاق خودرو اسپرت کلسوس P1 هم چیز زیادی برای نمایش وجود ندارد. از صندلی‌های معمولی و پارچه‌ای که عبور کنیم، به سیستم رادیو و عقربه‌های آنالوگی می‌رسیم که سابقا آن‌ها را در اکثر موتور سیکلت‌های معمولی هم مشاهده کرده بودیم. اما Kelsus P1 به چه معنایی است؟ این عبارت از دو بخش جدا تشکیل می‌شود. بخش اول همان نام سازنده خودرو یعنی «کوین» است و بخش دوم آن از کلمه «مسیح» (Jesus) گرفته شده و عبارت P1 هم جای توضیح ندارد چرا که با توجه به طراحی جلو پنجره، مشخصا از مک لارن P1 الهام گرفته شده است. البته از حق نگذریم، ماکت مک لارن P1 هم از این پروژه زیباتر و تمیزتر به نظر می‌رسد!

خودرو اسپرت کلسوس P1 از کشور غنا

طراحی خودرو اسپرت کلسوس P1 هم تقریبا ساده و بدون جزئیات است. از رنگ زیبا و آبی آن که عبور کنیم، به رینگ‌های 14 اینچی و اسپویلر عجیبی می‌رسیم که کاربرد آن واقعا جای سوال دارد. همچنین دیفیوزر دو رنگ و سیستم اگزوز سنترال هم در نمای عقبی به چشم می‌آیند.

 

البته باید اعتراف کنیم که مادا 9 و خودرو اسپرت کلسوس P1 فقط از نظر رپلیکا و دست ساز بودن با هم شباهت دارند و کلاس کاری آن‌ها، کاملا متفاوت از یکدیگر است و MADA 9 واقعا از طراحی و حتی پیشرانه‌ی پخته تری بهره می‌برد.