شکایت هواوی از شیائومی

شیائومی به خاطر استفاده غیرقانونی از اختراعات هواوی به درد سر افتاد

براساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، هواوی به‌دلیل نقض پتنت دوربین و حق ثبت اختراع از شیائومی شکایت کرده است.

شیائومی به‌دلیل استفاده غیرقانونی از پتنت فناوری‌های دوربین هواوی و 4G با مشکل مواجه شده است. پرونده شکایت تشکیل شده توسط شرکت هواوی علیه شیائومی در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ در اداره مالکیت معنوی کشور پذیرفته شد.

جدال غول‌های چینی

هواوی دارای پتنت‌های زیادی در سراسر جهان است که ادعا می‌کند به‌طور غیرقانونی از آنها استفاده می‌شود. این غول فناوری چینی قول داده است که تمام شرکت‌هایی را که به‌طور غیرقانونی از پتنت‌های آن استفاده می‌کنند، سرکوب کند.

شکایت هواوی از شیائومی

این موضوع که اداره مالکیت معنوی ملی چین پرونده هواوی را پذیرفته است، قدمی برای اقدامات قانونی علیه این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

آخرین اعلامیه از طریق احکام اداری در دفتر مالکیت معنوی چین منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است که در 17 ژانویه 2023، اداره مالکیت معنوی دولتی چین، پرونده شکایت هواوی علیه شیائومی را به‌دلیل نقض چهار پتنت آن پذیرفت. این چهار حق اختراع عبارتند از:

  •  روش و دستگاه ارسال سیگنال کنترل
  • روشی برای بازخورد اطلاعات ACK/NACK در طول تجمع حامل، ایستگاه پایه و تجهیزات کاربر
  • روش و دستگاه‌های ثبت تصاویر پانوراما
  • روش قفل صفحه و دستگاه‌های تلفن همراه

نقض حق ثبت اختراع زمانی رخ می‌دهد که یک برند، حق اختراع برندی دیگر را بدون مجوز استفاده کرده یا برای فروش به دیگران ارائه کند. بنابراین اگر هواوی بتواند ادعای خود را علیه شیائومی به‌اثبات برساند، شیائومی احتمالاً محکوم به پرداخت جریمه‌ای سنگین خواهد شد.

شکایت هواوی علیه شیائومی همچنین به استفاده غیرقانونی از پتنت برای فناوری 4G یا LTE مربوط می‌شود. این اختراعات، اختراعات اساسی استاندارد (SEP) هستند. مورد بعدی در مورد دوربین گوشی هوشمند و فناوری باز کردن قفل دستگاه است که غیر SEP هستند.

بیانیه یو چنگدونگ درباره استفاده غیرقانونی از پتنت‌های هواوی

سال گذشته، مدیر عامل گروه تجاری هواوی و مدیر اجرایی «یو چنگدونگ» در رابطه با استفاده غیرقانونی از پتنت هواوی توسط برخی شرکت‌ها بیانیه‌ای صادر کرد. او گفت که برخی از شرکت‌ها به طور مداوم از هواوی در طراحی و ویژگی‌ها کپی می‌کنند. وی چنین توضیح داد که این شرکت‌ها بدون کسب هیچگونه مجوزی از پتنت‌های هواوی استفاده می‌کنند و بدترین بخش این است که پس از این کپی غیرقانونی، آنها ادعای مالکیت پتنت‌های هواوی را دارند.

این اقدام برای کل صنعت گوشی‌های هوشمند بسیار شرم آور است. هر سازنده فناوری حق کامل حفاظت از خصوصیات معنوی و حفظ یکپارچگی محصولات خود را دارد. تحقیق و توسعه مستلزم تلاش و پشتکار فراوان است و هر شرکتی حق دارد از اموال خود محافظت کند.

پاسخ شیائومی به‌این اتهام چیست؟

شکایت هواوی از شیائومی

شیائومی در پاسخ به شکایت هواوی می‌گوید که هر دو طرف در حال حاضر در حال مذاکره برای صدور مجوز ثبت اختراع هستند. سیستم حفاظت از IP در چین دارای اشکالات مختلفی در فرآیندهای حل و فصل اختلافات مربوط به‌ حق اختراع است.

شیائومی همچنین گفت که هر دو شرکت آگاه هستند که مجوز مالکیت معنوی و همکاری برای ارتقای نوآوری‌ها و علاقه عموم مردم مفید است. با توجه به پاسخ شیائومی، مذاکرات برای دستیابی به توافق بر سر این موضوع ادامه‌دار خواهد بود.