هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، ماهواره چینی را به مدت 24 ساعت برده خود کرد؛ اسکای نت واقعی می‌شود؟

یک تیم تحقیقاتی چینی به هوش مصنوعی اجازه داده کنترل یک ماهواره را برای یک روز در دست داشته باشد تا عملکرد و امیال آن را ارزیابی کنند!

روزنامه صبح جنوب چین (SCMP) اعلام کرد یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ووهان این کشور دسترسی لازم را برای کنترل یک ماهواره در مداری نزدیک به جو زمین را به هوش مصنوعی دادند. این کار برای سنجش عملکرد و مدیریت یک ماهواره به صورت تمام کامپیوتری انجام شد و هیچ‌گونه دخالت انسانی در این پروسه وجود نداشت. این تیم کنترل ماهواره کوچکی به نام Qimingxing که برای تصویربرداری از سطح زمین به فضا پرتاب شده را به مدت 24 ساعت به هوش کامپیوتری محول کردند.

هوش مصنوعی با کنترل ماهواره Qimingxing نقاطی روی زمین را انتخاب کرده و اقدام به تصویربرداری واضح‌تر و دقیق‌تر کرده است. روزنامه چینی بیان می‌کند نتایج این تحقیقات در ژورنال ژئوماتیک و دانشنامه دانشگاه ووهان به چاپ رسیده و در دسترس همگان قرار دارد.

درباره دلیل انتخاب مکان‌های خاص توسط هوش کامپیوتری دلیلی اعلام نشده است. یکی از لوکیشن‌هایی که ماهواره از آن تصویر جدیدی ارائه کرده مربوط به Patna، یک شهر قدیمی در شمال شرقی هند در نزدیکی Ganges River بوده که خانه Bihar Regiment، شاخه‌ای از ارتش هند محسوب می‌شود. این گروه نظامی در سال 2020 با ارتش چین بر سر مرزهای تعیین شده در Galwan Valley درگیر شده بود.

هوش مصنوعی

لوکیشن بعدی که هوش مصنوعی روی آن تمرکز کرده اوزاکا، یکی از شلوغ‌ترین بنادر ژاپن بوده که کشتی‌های حوزه اقیانوس آرام ارتش آمریکا را در خود جای می‌دهد.

تا پیش از این باید به ماهواره‌ها حتما مسیر مشخص یا وظیفه خاصی داده می‌شد تا برای کاری انجام بدهند. گاهی اوقات در حوادث غیرمترقبه‌ای مانند جنگ یا زلزله تنظیمات خودکاری اعمال می‌شود تا ماهواره دست به اقدام خاصی بزند یا حتی در پی آن خودش را نابود کند.

تیم تحقیقاتی چینی می‌گوید در حال حاضر از هوش مصنوعی در امور مختلف مرتبط با ماهواره ها و هوافضا استفاده می‌شود. برای مثال در شناسایی تصاویر، به نقشه کشیدن مسیر پروازها و پیشگیری از برخورد هوایی از هوش کامپیوتری کمک گرفته می‌شود. اما تا به حال کنترل یک ماهواره به کلی در اختیار آن نبوده و این کار یک اتلاف هزینه و زمان محسوب می‌شد.

روزنامه صبح جنوب چین ادعا می‌کند این کشور بیش از 260 ماهواره کنترل‌شونده را به فضا ارسال کرده است؛ اما برخی از آن‌ها تقریبا هیچ کاری انجام نمی‌دهند. آن‌ها در حال جمع‌آوری اطلاعاتی کم‌اهمیت بر اساس بازه زمانی هستند و هیچ سوژه و هدف خاصی ندارند. ماهواره‌ها طول عمر کوتاهی داشته و بسیار گران‌قیمت هستند. محققان می‌گویند تغییر مدار چرخش یک ماهواره با توجه به محدودیت طول عمرش کار منطقی‌ای نخواهد بود.

هوش مصنوعی

تیم محققان دانشگاه ووهان بیان کردند اگر ماهواره از موقعیت‌ها یا فعالیت‌های غیر معمول تصویر تهیه می‌کرد، این موضوع به اعضای تیم هشدار داده می‌شد تا هوش مصنوعی را متوقف کنند. این موقعیت‌ها مراکز نظامی، اداره اطلاعات و امنیت و سایر ارگان‌ها و مناطق مرتبط را شامل می‌شوند.

با این وجود اگر هوش مصنوعی بخواهد موثر و کارآمد باشد باید آگاهی کاملی از کره زمین داشته باشد. اطلاعاتی که انسان‌ها به او می‌دهند برای شناسایی سوژه‌های طبیعی بوده ولی درک ارتباطات پیوسته و پیچیده میان انسان و هوش کامپیوتری را نمی‌توان به خورد دستگاه داد. این مسائل بایستی توسط خود هوش کامپیوتری تحلیل و بررسی شوند تا در نهایت اقدام آن نیز قابل سنجش و قابل نسبت دادن به تصمیمات کامپیوتری باشد.

روزنامه چینی ادامه می‌دهد:

تصمیم‌گیری برای هوش مصنوعی بسیار سخت و پیچیده بوده است. این کامپیوتر باید فاکتورهای مختلفی مانند وضعیت فعلی ابرها، زاویه دوربین‌ها، ارزش هدف و محدودیت‌های حرکتی ماهواره را در نظر بگیرد تا بتواند دست به انجام کار خاصی بزند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*