بهترین قابلیت های اندروید

۵ تا از مهم‌ترین قابلیت های اندروید که اپل باید آن‌ها را به iOS بیاورد

سیستم عامل iOS اپل خیلی محبوب است، اما هنوز از نظر امکانات با اندروید فاصله دارد. اپل برای موفقیت بیشتر باید این ۵ قابلیت اندروید را به پلتفرم خودش اضافه کند.

سیستم عامل آی او اس آیفون‌های در مقایسه با اندروید خیلی بسته‌تر و محدودتر است. با این حال طی سالیان اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و تغییرات مثبتی داشته است. اما هنوز هم جای خالی برخی از قابلیت های اندروید در سیستم عامل iOS حس می‌شود.

البته که هر کاربری احتیاجات و نیازهای خاص خودش را دارد. به‌همین خاطر هم هست که هر یک از این سیستم عامل‌ها میلیاردها کاربر دارند که از سیستم عامل گوشی خود راضی هستند. اما به هر حال هنوز هم اندروید در برخی زمینه‌ها نسبت به سیستم عامل گوشی‌های اپل برتری دارد. به‌همین خاطر هم هست که فکر می‌کنیم اگر این قابلیت‌ها به آن اضافه شود، کاربران آیفون‌ها راضی‌تر خواهند شد. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

۱. انتخاب مناسب برنامه‌های پیش‌فرض

انتخاب مناسب برنامه‌های پیش‌فرض، یکی از بهترین قابلیت های اندروید

مدت زمان طولانی نیست که اپل به‌کاربران اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مورد نظر خودشان را برای امور مختلف انتخاب کنند. در حال حاضر شما می‌توانید برای اپلیکیشن ایمیل و مرورگر وب، برنامه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید. اما آیا این کافی است؟ قطعاً خیر. چرا که در حال حاضر امکان برنامه پیش‌فرض برای پخش‌کننده موسیقی، اپلیکیشن مسیریاب، مدیریت فایل، دوربین و غیره وجود ندارد. اما از آنجا که بسیاری از برنامه‌های پیش‌فرض خود آی او اس به کاربران تحمیل می‌شوند، آن‌ها ناچار به استفاده از همان‌ها هستند!

ما امیدواریم که اپل تعداد برنامه‌هایی که امکان تغییر آن‌ها و انتخاب دیگر برنامه‌های متفرقه به‌عنوان پیش‌فرض وجود دارد را افزایش دهد. به‌طور مثال باید به گوشی اندرویدی شیائومی ۱۳ اشاره کرد که فقط ۹ تا از برنامه‌های آن پاک نمی‌شود. آن هم برنامه‌های مهمی مثل پیام‌رسان یا تماس است.

۲. انتخاب آیکون‌های سفارشی

انتخاب آیکون‌های سفارشی، یکی از بهترین قابلیت های اندروید

آیکون‌های سفارشی، یکی از بهترین قابلیت های اندروید

گرچه امکان انتخاب آیکون‌های سفارشی در iOS وجود دارد، اما فرآیند استفاده از آن‌ها به‌شدت سخت است. آیفون‌ها به فقدان گزینه‌های غنی شخصی‌سازی مشهورند، اما اپل به‌آهستگی در حال گسترش دادن این گزینه‌ها است. به‌طور مثال صفحه قفل در iOS 16 بسیار شخصی‌سازی‌پذیر است و به کاربران اجازه انتخاب بین رنگ‌ها، فونت‌ها و ویجت‌های مختلف را می‌دهد. اما اگر آیکون‌های سفارشی به‌صورت رسمی به آیفون‌ها اضافه شوند، این اتفاق بسیار خوشایندی برای کاربران خواهد بود.

۳. یک کنترل سنتر همه‌کاره

کنترل سنتر همه‌کاره اندروید

کنترل سنتر (Control Center) آی او اس، یکی از مزاحم‌ترین بخش‌های این سیستم عامل است. کاربران می‌توانند گزینه‌های مورد نظر خودشان را به پایین این بخش اضافه کنند، اما بخش بالایی آن قابل تغییر نیست. در حالی که کاربران اندروید می‌توانند در کنترل سنتر گوشی خود که برای دسترسی به آن باید صفحه نمایش را به‌پایین بکشند، تمام گزینه‌ها را آزادانه مطابق نیاز خود تنظیم کنند. در حالی که گزینه‌هایی مثل موسیقی در حال پخش، اینترنت دیتا، بلوتوث، وای فای، ایردراپ، هات اسپات شخصی، حالت پرواز، حالت چرخش صفحه، تنظیم ولوم و روشنایی و حالت فوکوس در آی او اس قابل تغییر یا حذف نیستند.

۴. صفحه هوم و صفحات قفل انعطاف‌پذیر

صفحه هوم اندروید

کاربران آیفون‌های اپل فقط در این چند سال اخیر است که می‌توانند ویجت‌ها را به صفحه هوم گوشی خود اضافه کنند. به‌تازگی، صفحه قفل آیفون‌ها نیز امکان سفارشی‌سازی دارد. اما این دو صفحه هنوز هم محدودیت‌های زیادی را پیش روی کاربران قرار می‌دهند. به‌طور مثال کاربران نمی‌توانند فاصله بین دو ویجت یا آیکون را تنظیم کنند. آن‌ها باید در جای مخصوص به‌خود قرار بگیرند. این درحالیست که صفحات هوم و قفل اندروید کاملاً انعطاف‌پذیر هستند و کاربر مطابق میل خودش می‌تواند آیکون‌ها و ویجت‌ها را با فاصله‌های دلخواه، کنار یکدیگر قرار دهد.

ایجاد تغییرات در صفحه قفل آیفون هم هنوز محدودیت‌های زیادی دارد. به‌طور مثال جای شرتکات‌های دوربین و نور قابل تغییر نیست و کاربر نمی‌تواند آن‌ها را حذف کند. نمایشگر همیشه روشن آیفون‌های جدید اپل هم برخلاف اندروید، فقط پس زمینه و نوتیفیکیشن‌ها را محو می‌کند.

۵. بهبود نوتیفیکیشن‌ها

نوتیفیکیشن‌های غنی، یکی از بهترین قابلیت ها در اندروید

نوتیفیکیشن‌های غنی، یکی از بهترین قابلیت ها در اندروید

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاربرانی که از اندروید به آی او اس مهاجرت می‌کنند، سیستم نوتیفیکیشن‌ها در iOS است. گرچه کاربران اکنون می‌توانند این نوتیفیکیشن‌ها را برنامه به برنامه تغییر دهند، اما هنوز هم طراحی شلخته و شلوغی دارد و امکان دسته‌بندی آن‌ها نیز وجود ندارد. همچنین گزینه‌ای برای پاسخ سریع به نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌های متفرقه وجود ندارد.