مک پرو

مک پرو با چیپ پرچمدار M2 Ultra و قیمت ترسناک 6999 دلار معرفی شد

مک بوک پرو جدید اپل به تراشه قدرتمند M2 Ultra مجهز بوده و حداکثر 192 گیگ حافظه خواهد داشت. قیمت پایه این دستگاه 7000 دلار خواهد بود!

اپل در خلال رویداد پربار WWDC 2023 خود از مدل 2023 کامپیوترهای مک پرو خود رونمایی کرد. به این ترتیب، کوپرتینویی‌ها پس از گذشت چهار سال، سرانجام کامپیوترهای رومیزی جذاب و گرانقیمت خود را بروزرسانی کردند.

اپل این نسل مک پرو را به چیپست قدرتمند و اختصاصی M2 Ultra مجهز کرده و فرآیند انتقال از پردازنده‌های اینتل به چیپست‌های سری M را تکمیل کرد.

مک پرو 2023 با قیمت پایه سرسام‌آور 6999 دلاری در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. در ادامه به بررسی بیشتر مشخصات فنی این دستگاه خواهیم پرداخت.

مک پرو 2023 در مقایسه با نسل پیشین خود چه پیشرفت‌هایی داشته است؟

طراحی مک پرو 2023 کاملا مشابه با نسخه پیشین است و همان ظاهر منحصربفرد را ارائه می‌کند. با این وجود، تفاوت اصلی این دو مدل در تراشه مورد استفاده در آن‌هاست.

Mac Pro جدید از تراشه M2 Ultra اپل بهره برده و شش درگاه باز PCIe نسل چهارم را برای ارتقا در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

این دستگاه همچنین از هشت پورت تاندربولت مجزا بهره برده و قادر است در بالاترین کانفیگ، به یک پردازنده گرافیکی 76 هسته‌ای و 192 گیگ رم مجهز شود.

اپل ادعا کرده که قدرتمندترین مدل از مک پرو 2023 حدودا سه برابر قدرتمندتر از همتای اینتل خود خواهد بود.

تراشه M2 Ultra

تراشه M2 Ultra به کار رفته در مک پرو جدید تشکیل شده از دو چیپست ام 2 مکس است که با فناوری UltraFusion اپل به یکدیگر متصل شده‌اند.

این چیپست همچنین با پردازشگر 24 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی حداکثر 76 هسته‌ای، سی درصد سریع‌تر و قدرتمندتر از تراشه M1 Ultra خواهد بود.

تراشه ام 2 اولترا توسط فناوری ساخت 5 نانومتری تولید شده و پهنای باند حافظه آن دو برابر مدل M2 Max، یعنی برابر با 800 گیگابایت بر ثانیه است. این چیپست همچنین قادر به پشتیبانی از 50 درصد حافظه بیشتر در مقایسه با M1 Ultra بوده و قرار است بیست درصد سریع‌تر و قدرتمندتر از آن باشد.

مک پرو

علاوه بر این، درگاه‌های PCIe به کار رفته در این کامپیوتر، همگی نسل چهارمی هستند و علیرغم این که سریع‌ترین نمونه‌های دنیا به شمار نمی‌روند، اما همچنان بسیار سریع بوده و قادر به پشتیبانی از اکثر مدل‌های کارت حافظه، مانیتور و دیگر اکسسوری‌ها هستند.

مک پرو جدید همچنین از هشت درگاه تاندربولت 4 بهره خواهد برد. از این درگاه‌ها، شش عدد در قسمت پشت واقع شده و دو عدد در بالا قرار دارند.

این دستگاه همانند مک استودیو به‌طور همزمان از شش نمایشگر  Pro Display XDR اپل پشتیبانی کرده و وای فای 6E و بلوتوث 5.3 را نیز ساپورت خواهد کرد.

Mac Pro 2023 همچنین سه درگاه USB-A داشته و از دو پورت جدید HDMI بهره می‌برد که از ویدیوهای با رزولوشن 8K و نرخ فریم 240 فریم بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد.

علاوه بر این، اپل دو پورت اترنت 10 گیگابیتی را هم برای این دستگاه در نظر گرفته و جک 3.5 میلیمتری هدفون را نیز در آن تعبیه نموده است.

بد نیست بدانید که اپل فرآیند انتقال از تراشه‌های اینتل به چیپست‌های سری M خود را در ماه نوامبر 2020 کلید زد.

مک پرو

چیپ اصلی M1، پیش‌تر در مک بوک ایر، مک مینی و مک بوک پرو استفاده شده بود؛ در حالی که تراشه M2 در سال 2022 در مک بوک ایر به کار رفت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*