آیفون SE 4 اپل

آیفون SE 4؛ یک قاتل پرچمدار 500 دلاری که سامسونگ از آن متنفر است!

آیفون SE 4، چهارمین نسل گوشی اقتصادی اپل است که امسال به‌عنوان یک قاتل پرچمدار می‌خواهد جنگ بزرگی را با اندرویدی‌ها به‌راه بیاندازد.

وقتی اولین نسل گوشی iPhone SE در سال 2016 عرضه شد، همه گفتند که اپل صدای کاربرانش را شنیده و یک آیفون جمع‌وجور را تولید کرده است. اما به‌اعتقاد بسیاری، این راهی بود که به اپل اجازه می‌داد سخت‌افزارهای قدیمی خودش را بازیافت کرده و از آن‌ها استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

خرید آیفون SE یک اشتباه بزرگ و دور ریختن پول است

اما فرض را روی این می‌گیریم که آیفون اس ای، یک پاسخ اقتصادی برای گوشی‌های اندرویدی است؛ یک آیفون ۴۰۰ دلاری برای کسانی که نمی‌خواهند ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار برای پیوستن به تیم iOS پرداخت کنند.

آخرین نسل این گوشی، آیفون اس ای ۳ است که ظاهری شبیه به آیفون اس ای ۲ سال ۲۰۲۰ دارد. دیوایسی که خود آن هم شبیه گوشی آیفون ۸ با چیپست جدید اپل است. به‌عبارتی دیگر بازیافت قطعات آیفون‌های قدیمی همچنان ادامه دارد تا اپل رقیبی برای گوشی‌های اندرویدی ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلاری در بازار داشته باشد.

آیفون SE 4 اپل

اما ادعاهایی مبنی بر تغییراتی بزرگ در نسل جدید آن، یعنی گوشی آیفون SE 4 شنیده می‌شود. این می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تغییرات آیفون اقتصادی اپل از زمان تولدش لقب بگیرد. شاید حتی این تغییرات از آن، یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سال ۲۰۲۴ را بسازد.

آیفون SE 4 ارزشمندترین گوشی بازار می‌شود

یکی از افشاگران به‌نام Unknownz21 می‌گوید که نسل جدید آیفون اس ای شبیه آیفون ۱۴ خواهد بود. این یعنی فیس آیدی جای کلید هوم و تاچ آیدی قدیمی را خواهد گرفت. از آن مهم‌تر می‌توانید انتظار داشته باشید یک پورت USB-C، دوربین تک لنزی و دکمه اکشن (که با آیفون ۱۵ پرو در سپتامبر آینده معرفی می‌شود) نیز روی این گوشی حضور داشته باشد. گزارش دیگری هم وجود دارد که مدعی شده این گوشی مثل آیفون ۱۴، به یک نمایشگر OLED می‌شود.

نسل جدید آیفون اس ای

با توجه به اطلاعات اولیه‌ای که به‌دست آمده و استراتژی اپل برای متمایز کردن نسل جدید آیفون اس ای، جدولی از مشخصات این گوشی به‌دست آمده که در زیر می‌توانید ببینید.

  • نمایشگر: 6.1 اینچی، 60 هرتزی، OLED با ناچ بالایی شبیه به آیفون 14
  • دوربین: تک لنزی 12 مگاپیکسلی با سلفی 12 مگاپیکسلی – فیلمبرداری 4K
  • باتری و شارژ: 3،000 میلی‌آمپر ساعتی، پورت شارژ USB تایپ C، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • عملکرد فنی و حافظه: چیپست A16 Bionic، رم ۶ گیگابایتی، حافظه ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی
  • ویژگی‌های اضافی مورد انتظار: گواهی ضد آب IP67، دکمه جدید اکشن
  • قیمت: شروع قیمت ۵۲۹ دلاری

در مورد زمان عرضه این محصول به بازار هم باید گفت که شایعات از تاخیر در فروش آن تا سال ۲۰۲۵ خبر می‌دهند. گرچه به‌اعتقاد ما اپل این محصول را حداکثر تا بهار سال ۲۰۲۴ معرفی می‌کند تا مثل نسل‌های قبلی خودش در این فصل به‌فروش برسد.

آیفون اس ای 4 می‌تواند میلیون‌ها کاربر اندرویدی را وادار به‌خرید کند!

اپل می‌خواهد دنیای اندروید را به‌چالش بکشد و میلیون‌ها کاربر اندرویدی را به خرید یک گوشی آیفون ترغیب کند. این کار با ظاهر مدرن‌تر آیفون SE کاملا امکان‌پذیر خواهد بود. اگر به‌دنبال خرید یک گوشی آیفون یا ارتقا آیفون قدیمی خود هستید ولی توانایی خرید آیفون‌های گران قیمت فعلی را ندارید، چهارمین نسل آیفون اس ای می‌تواند گزینه قابل توجهی برای خرید باشد.

نسل جدید آیفون اس ای

گرچه قاتلان پرچمداران اندرویدی در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلاری، امکانات بیشتری نسبت به آیفون اقتصادی اپل مثل نرخ نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دوربین فوق عریض را در اختیار کاربرانشان می‌گذارند؛ اما در عمل هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند با آیفون‌های محبوب اپل رقابت کنند.

بسیاری از مردم پشتیبانی نرم افزاری فوق‌العاده اپل، تجربه کاربری قابل اعتمادتر و تراشه فوق سریع A16 Bionic را به یک نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دوربین فوق عریض ترجیح می‌دهند. و البته فراموش نکنید که آیفون اس ای ۴، ارزان‌ترین راهی خواهد بود که می‌تواند دسترسی به سرویس پیام‌رسان iMessage را در اختیار کاربران بگذارد.

گرچه افشاگران معتقدند که آیفون اس ای ۴ اپل با قیمت ۵۹۹ دلاری عرضه می‌شود، اما به‌نظر ما قیمت آن پایین‌تر خواهد بود. در حال حاضر نسل فعلی این گوشی با قیمت ۴۲۹ دلاری عرضه می‌شود. ما تصور می‌کنیم که نسل جدید اختلاف قیمت خیلی بالایی نداشته باشد. به‌اعتقاد ما حداکثر قیمت این مدل ۱۰۰ دلار بالاتر از نسل فعلی، یعنی ۵۲۹ دلار خواهد بود.

نسل جدید آیفون اس ای

یکی از اجزای سخت افزاری که می‌تواند روی قیمت آیفون SE 4 تاثیر بگذارد، مودم 5G آن است. بر اساس شایعات، آیفون اس ای جدید به نخستین مودم 5G توسعه‌یافته توسط خود کمپانی اپل مجهز می‌شود که از لحاظ فنی می‌تواند باعث کمی ارزان قیمت‌تر شدن گوشی شود. ولی اگر مودم اپل تا زمان عرضه این گوشی آماده نشود، این شرکت ناچار به استفاده از مودم فایوجی کوالکام در زیر قاب گوشی خودش است.

اپل دقیقا چگونه می‌تواند قیمت آیفون اس ای ۲ را پایین نگه دارد؟

گرچه گوشی اقتصادی اپل شباهت‌هایی با آیفون ۱۴ دارد، اما از بسیاری جهات کمبودهایی نسبت به آن دارد که باعث پایین نگه داشتن قیمت آن می‌شود. در واقع بزرگ‌ترین تغییر این نسل نسبت به آیفون اس ای ۳، بدنه جدید، یک نمایشگر جدید و سنسور فیس آیدی است.

این گوشی از سنسور دوربین ارزان قیمت‌تری نسبت به آیفون ۱۴ استفاده می‌کند. نسل قبلی از دوربین آیفون ۸ استفاده می‌کرد. اما حالا اپل احتمالا از دوربین یک مدل جدیدتری مثل آیفون ۱۱، ۱۲ یا ۱۳ برای قاتل پرچمداران خودش استفاده خواهد کرد.

محافظ نمایشگر آیفون

نمایشگر آن نیز گرچه اولد می‌شود، اما متفاوت از پنل‌های به‌کار رفته روی مدل‌های گران قیمت‌تر است. این گوشی از نمایشگر اولد ۶۰ هرتزی ساخت یکی از برندهای BOE یا Tianma استفاده خواهد کرد. در حالی که ساخت پنل نمایشگر آیفون ۱۴ بر عهده سامسونگ و ال جی بود.

و از همه مهم‌تر، اپل از تراشه A16 Bionic که متعلق به دو سال پیش است، روی این گوشی استفاده می‌کند. از آنجا که حتی دیگر مدل‌های استاندارد آیفون ۱۴ و ۱۵ هم به جدیدترین تراشه اپل مجهز نمی‌شوند و این چیپست فقط برای مدل‌های پرو رزرو می‌شود، شکی نداریم که همین قضیه در مورد آیفون SE 4 نیز صدق می‌کند.