موفقیت ماموریت چاندریان 3

چاندریان 3 به ماه نشست؛ موفقیت هندی‌ها در مقابل دیدگان روس‌ها

در حالی که ماموریت لونا 25 روسیه برای فرود در قطب جنوب ماه به شکست انجامید؛ چاندریان 3 با موفقیت این کار شاق را انجام داد. حالا هند چهارمین کشور فاتح ماه است.

آژانس فضایی هند با اجرای موفقیت آمیز ماموریت چاندریان 3 و فرود در قطب جنوب ماه، تاریخ‌ساز شد؛ کاری که روس‌ها همین چند روز پیش در انجام آن ناکام ماندند. البته پیش‌تر کشورهای آمریکا، شوروی و چین، ماه‌نشین به قمر زمین فرستاده بودند؛ اما هیچ‌کدام در قطب جنوب ماه فرود نیامده بودند؛ جایی که تصور می‌شود دارای ذخایر آب یخ‌زده است.

ماموریت‌های پیشین هر سه کشور ذکر شده، در نزدیکی خط استوای ماه بود که فرود در آنجا امن‌تر، دما ملایم‌تر و نور آفتاب برای پنل‌های خورشیدی، در دسترس است.

اما بخش‌هایی از جایی که هندی‌ها برای فرود انتخاب کردند، پر از گودال‌های عمیق و غرق در تاریکی مطلق است. بنابر اعلام ناسا، این نواحی میلیاردها سال است که رنگ آفتاب را ندیده‌اند و دمایی تا منفی 203 درجه سانتی‌گراد دارند. پس می‌توانید تصور کنید که این تاریکی و سرما، چقدر کار را برای اجرای عملیات اکتشافی، سخت می‌کند. به‌هرحال هندی‌ها تا اینجا که موفق بوده‌اند.

فضاپیمای Chandrayaan-3 در تاریخ 23 تیر، از مرکز فضایی ساتیش داوان پرتاب شد و 22 روز برای رسیدن به مدار ماه، در راه بود. در تاریخ 26 مرداد، فرودگر «ویکرام» که ماه‌نورد «پراگیان» را حمل می‌کرد، از ماژول خود جدا شد تا امروز در سطح ماه فرود آید.

ماموریت چاندریان 3 هند در ماه

البته پیش از این، هند یک تلاش نافرجام هم برای رسیدن به کره ماه داشت؛ سال 2019 که ماه‌نشین چاندریان 2 هنگام فرود، از کنترل خارج شد و به سطح ماه برخورد کرد.

حالا مرحله بعدی ماموریت چاندریان 3، راه افتادن کاوشگر پراگیان در سطح ماه، برای انجام آزمایش‌های علمی به مدت 14 روز زمینی (برابر با یک روز در کره ماه) است. این آزمایش‌ها با استفاده از طیف‌سنج اشعه ایکس و با هدف شناسایی عناصر سازنده سطح ماه، انجام خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*