لوازم جانبی خودرو سفر

مهمترین لوازم جانبی خودرو که باید در سفر همراه خود داشته باشید

امروزی به معرفی تعدادی از ضروری‌ترین لوازم جانبی خودرو می‌پردازیم که همراه داشتن آن‌ها می‌تواند سفر شما را بسیار لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر کند.

حتما شما هم قبول دارید که گاهی اوقات هیچ‌چیز مثل چند روز مسافرت نمی‌تواند انسان را سرحال بیاورد و خستگی کارهای روزمره را از ذهن او پاک کند. با این وجود اگر قصد داشته باشید با خودروی خود به سفر بروید، باید نکاتی کلیدی را رعایت کنید!

مهم‌ترین نکته در سفر این است که تمامی آن‌چه مورد نیازتان است را با خود ببرید تا در میانه سفر به‌طور ناگهانی متوجه همراه نداشتن آن‌ها نشوید. در این موارد، اولویت با آیتم‌های ضروری مثل لوازم شخصی، دارو و ادوات پزشکی ضروری است!

آیتم های ضروری سفر

پس از این که از به همراه داشتن آیتم‌های ضروری برای یک سفر با ماشین مطمئن شدید، زمان ارتقای کیفیت سفر با به همراه داشتن برخی لوازم جانبی خودرو است که می‌تواند تجربه شما را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد.

لوازم جانبی ضروری خودرو که باید در سفر همراه داشته باشید

در ادامه این متن سعی داریم به معرفی تعدادی از مهمترین لوازم جانبی خودرو بپدازیم که به همراه داشتن‌شان در سفر ضروری است و می‌تواند تجربه بسیار لذت‌بخش‌تری را برای‌تان به ارمغان بیاورد.

با توجه به این که در فصل مسافرت‌های تابستانی قرار داریم، مطالعه این متن خالی از لطف نخواهد بود.

 کیت اضطراری

کیت اضطراری اتومبیل

سفر کردن با خودرو به هیچ وجه کار خطرناکی نیست. با این وجود، حادثه خبر نمی‌کند و در هر شرایطی ممکن است با مشکلاتی اعم از خرابی خودرو، اتفاقات ناخواسته برای سرنشینان یا حتی تمام کردن سوخت روبرو شوید که می‌توانند راننده یا سرنشینان را در معرض نگرانی یا خطر قرار دهند.

به همین جهت، حداقل کاری که می‌توانید پیش از سفر خود انجام دهید، این است که مطمئن باشید لوازم ضروری مورد نیاز در صورت بروز اتفاقات ناخواسته را همراه خود دارید.

یک جعبه اضطراری خوب می‌تواند بخش عمده‌ای از نگرانی‌های شما از بابت این لوازم اولیه را برطرف کند. این کیت‌ها عموما آیتم‌های مختلفی که ممکن است در صورت بروز حادثه به آن‌ها نیاز داشته باشید را در اختیارتان قرار می‌دهند.

البته آیتم‌های موجود درون این کیت‌ها، بسته به عوامل مختلف می‌توانند کمتر یا بیشتر باشند. با این حال، لوازمی ضروری مثل سیم و کابل، دستکش‌های ایمنی، ابزارآلات اولیه، چراغ قوه، سیم بکسل و هشدارهای مثلثی شب‌رنگ از جمه آیتم‌هایی هستند که می‌توانید انتظار حضورشان در این کیت‌ها را داشته باشید.

علاوه بر این، جعبه کمک‌های اولیه هم یکی دیگر از آیتم‌هایی‌ست که در صورتی که درون کیت اضطراری قرار نداشته باشد، باید حتما به‌طور جداگانه خریداری شود. این کیت‌ها نیز لوازمی نظیر چسب زخم، نخ بخیه، پتوی اضطراری و موارد این‌چنینی را در بر می‌گیرد که قادر است در شرایط خاص جان‌تان را نجات دهد!

تخت مخصوص کابین عقب

لوازم جانبی خودرو سفر

اگر برای سفر طولانی مدت خود، درست برنامه‌ریزی کرده باشید، احتمالا توقف‌های مختلفی با هدف غذا خوردن، استراحت کوتاه یا حتی اقامت طولانی‌تر را در طول مسیر پیش‌بینی کرده‌اید. با این حال گاهی اوقات اتفاقات بر وفق مراد پیش نرفته و پیش بینی های شما در خصوص مسافت‌سنجی یا زمان‌سنجی غلط از آب درمی‌آیند!

در این شرایط، ممکن است مجبور شوید در نقطه‌ای از مسیر توقف کرده و شب را در خودروی خود بخوابید. در این شرایط، تخت رول‌شونده و سبک صندلی عقب، ابزاری بسیار حیاتی برای شما خواهد بود که کیفیت خوابتان را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا خواهد داد.

این تخت‌ها معمولا در طرح‌های گوناگونی روانه بازار می‌شوند. با این وجود شاکله طراحی اکثر آن‌ها یکسان است و در آن، نیمی از تخت، فضای خالی بین صندلی‌های عقب و جلو را پر کرده و نیمه دیگر روی صندلی عقب قرار می‌گیرد. این تخت‌های سیار، در حالت باز شده معمولا ابعادی نزدیک به یک تخت دونفره دارند که در مقایسه با صندلی عقب خودرو بسیار بهتر خواهد بود.‌

در صورتی که خودروی شما، هاچبک باشد، می‌توانید از تخت‌های با طرح خاص استفاده کنید که با استفاده از ظرفیت صندوق عقب، فضای بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. این مساله برای وانت‌ها نیز صادق است و فضای عقب دستگاه می‌تواند یک تختخواب سیار بزرگتر را در خود جا دهد.

میزهای سیار مخصوص کابین خودرو

میز سیار کابین اتومبیل

خودرون عذا، نوشیدنی و تنقلات، یکی از چالش‌های همیشگی رانندگان در مسافرت‌هاست؛ چرا که راننده باید در هر شرایطی به جاده توجه داشته باشد و این مساله، آزادی عمل و شعاع حرکتی او را به‌طور قابل ملاحظه‌ای محدود می‌کند.

اگر سوار هواپیما شده باشید، حتما متوجه میزهای سیار مقابل هریک از سرنشینان شده‌اید. این میز می‌تواند ضمن نگهداری آیتم‌های مورد نیاز مسافرین، برای غذا خوردن یا نوشیدن آب هم مورد استفاده قرار گیرد.

ایده فوق اکنون برای خودروها نیز تعمیم داده شده و کمپانی‌های تولیدکننده اکسسوری برای خودروها، اکنون با ارائه میزهای چندطبقه، فضای بسیار بیشتری را برای قرار دادن غذا، نوشیدنی یا حتی گوشی موبایل در اختیار راننده قرار داده‌اند. اکثر این میزها درون جالیوانی خودرو قرار گرفته و توسط چندین اتصال پلاستیکی گسترده‌تر شده و فضای بیشتری را در بر می‌گیرند.

البته این میزهای مسافرتی فقط مخصوص راننده نیست و هریک از سرنشینان خودرو که جالیوانی در اختیار داشته باشد، می‌تواند این میزهای سیار را در آن‌ها نصب کند. البته تعداد طبقات و فضایی که این میزها در اختیار کاربر قرار می‌دهند، بسته به برند، قیمت و برخی پارامترهای دیگر متفاوت است. بنابراین می‌توانید با انتخاب مناسب‌ترین میز برای خودروی خود، تجربه راحت‌تری از سفر داشته باشید.

گیره گوشی موبایل

گیره گوشی موبایل

مهمترین چیزهایی که برای یک سفر لذت‌بخش نیاز دارید، اولا یک مقصد جذاب و دوست‌داشتنی و سپس انتخاب سرگرمی‌های مناسب برای مسیر طولانی و کسل‌کننده است.

قبلا سرگرمی سرنشینان خودرو از طریق به همراه داشتن نوار کاست، سی دی یا فلش و یا به همراه داشتن یک اطلس برای نقشه‌خوانی تامین می‌شد. اما امروز تمامی این قابلیت‌ها از طریق گوشی موبایل به‌طور تمام و کمال قابل دریافت است.

با استفاده از گوشی موبایل به اقیانوسی از موزیک‌های مختلف دسترسی خواهید داشت و حتی می‌توانید پادکست یا کتاب‌های صوتی خود را هم در مسیر گوش کنید. از سوی دیگر، نقشه‌های دیجیتالی GPS که به‌صورت ریل تایم آپدیت می‌شوند هم دیگر نکته‌ای‌ست که به گوشی‌های موبایل ارزشی دوچندان می‌بخشد.

با این حال در صورتی که نتوانید در حین رانندگی از گوشی خود به‌درستی استفاده کنید، هیچ یک از این قابلیت‌ها به‌طور کامل قابل دسترسی نخواهند بود. به همین دلیل است که یک گیره مناسب گوشی موبایل شما از جمله لوازم جانبی بسیار ضروری برای خودرو است که باید حتما در سفر به همراه داشته باشید.

این گیره علاوه بر این که امکان گشت و گذار راحت و بی‌دردسر در گوشی در حین رانندگی را فراهم می‌کند، در بسیاری مواقع باعث شارژ شدن گوشی به‌صورت بیسیم خواهد شد.

بالشتک استراحت سر

بالشتک استراحت سر

اگر شما راننده خودرو در یک سفر طولانی باشید، طبیعتا باید در هر شرایطی سعی کنید بیدار بمانید! همچنین اگر سرنشین هم باشید، طبیعتا به دنبال راحت‌ترین حالت برای نشستن روی صندلی خواهید بود. به بیان دیگر، اگر شما و خانواده‌تان سعی داشته باشید مدت زمانی طولانی را درون خودروی خود در سفر بگذرانید، باید سعی کنید راحت روی صندلی بنشینید یا استراحت کنید!

در این شرایط هیچ چیز نمی‌تواند مثل یک بالشتک مخصوص، راحتی سر و گردن شما را تضمین کند.

بالشتک‌های استراحت سر، در حقیقت نقشی مشابه بالش‌های استراحت گردن را ارائه می‌دهند؛ اما با ارائه قابلیت‌های بیشتر، راحتی راننده و سرنشینان در طول مسیر را افزایش می‌دهند. برخی از این بالشتک‌ها به ادوات مخصوص استراحت گردن متصل شده و سطحی فوم مانند و نسبتا زبر را به دو طرف آن اضافه می‌کنند.

به این ترتیب، راننده و سرنشینان می‌توانند به‌جای این که سر خود را به پنجره تکیه دهند، از یک سطح نرم برای استراحت دادن به سر خود بهره ببرند.

این بالشتک‌ها معمولا تنظیم‌پذیر هستند. بنابراین می‌توانید پس از استراحت، مکان آن‌ها را تغییر دهید تا وضعیتی مناسب رانندگی پیدا کنند!

بالشتک‌های استراحت سر در نگاه اول، اکسسوری‌هایی غیرضروری برای سفر به شمار می‌روند. با این حال، با تنها یک بار استفاده از آن‌ها متوجه اهمیتشان در سفرهای طولانی خواهید شد.

خنک کننده (کول باکس) الکتریکی

لوازم جانبی خودرو سفر

حتما سفرهای قدیمی‌تر را به یاد دارید که در آن، کول باکس‌های پر از نوشیدنی پای ثابت هر خودرویی بودند. این کول باکس‌ها علاوه بر نوشیدنی‌ها، بعضا برخی موارد دیگر مانند فراورده‌های گوشتی یا دارویی را هم در خود جای داده و جزو ملزومات هر سفر به شمار می‌رفتند.

علیرغم تمامی ویژگی‌هایی که این کول باکس های جذاب داشتند، مشکل بزرگ آن‌هاپیدا کردن یخ برای خنک نگه داشتن نوشیدنی‌ها و سایر آیتم‌های موجود در آن‌ها برای زمان‌های طولانی‌تر بود.

خوشبختانه این نقطه ضعف در نسل‌های اخیر حل شده و خنک کردن وسایل داخل کول باکس نه از طریق یخ، بلکه با استفاده از جریان برق انجام می‌شود! کول باکس‌های برقی معمولا از بیرون، بسیار شبیه به نمونه‌های ساده خود هستند؛ به‌طوری که ممکن است در نگاه اول با کول باکس‌های قدیمی اشتباه گرفته شوند.

حتی در داخل آن‌ها هم از همان سیستم عایق بندی نمونه‌های کلاسیک استفاده شده است. با این وجود، یک واحد خنک کننده و گرم کننده ترموالکتریک در این کول‌باکس‌ها وظیفه سرد و گرم کردن محفظه را بر عهده دارد.

نکته مهم در انتخاب یک کول باکس این است که دستگاه انتخابی شما با خروجی برق خودرو سازگار باشد. البته اکثر این کول باکس‌های مناسب برای خودرو، با شارژرهای فندکی سازگار هستند و تعداد موارد ناسازگار، بسیار محدود است.

پرکننده خلاء کنار صندلی‌ها

پر کننده خلا صندلی

هرکسی که تاکنون با ماشین به سفرهای طولانی رفته باشد تایید می‌کند که در فاصله کوتاهی از آغاز مسافرت، تمامی سطوح خودرو پر از پوست موارد غذایی، قوطی‌های خالی آب معدنی و موارد دیگر خواهد شد.

همچنین با گذشت زمان، کلید، ساعت، هدفون یا وسایل ضروری دیگر، یکی یکی شروع به گم شدن می‌کنند! تمامی این وسایل معمولا در فضای خالی کناره و میانه صندلی‌ها جا می‌گیرند. با این وجود، پیدا کردن آن‌ها در بحبوحه سفر کار چندان ساده‌ای نیست.

در این وضعیت، چاره کار، استفاده از پرکننده خلاء صندلی است که مانع از گم شدن اقلام سرنشینان خودرو در حفره‌های صندلی می‌شود. این ادوات معمولا در شکل‌ها و طرح‌های گوناگون، مناسب صندلی انواع خودروها روانه بازار شده‌اند. بنابراین تنها کاری که برای نصب آن‌ها باید انجام دهید، استفاده از یک نوار چسب برای قرار دادن درست آن‌ها در محل مناسب است.

اگر هنوز به‌طور دقیق متوجه کاربرد این پرکننده‌های خلاء نشده‌اید، باید بدانید که این صفحات پلاستیکی در محفظه‌های موجود در صندلی و کناره‌های آن قرار گرفته و مانع از سقوط و گم شدن گوشی موبایل، ساعت یا کلید در این حفره‌ها می‌شوند!

این لوازم جانبی ارزان‌قیمت، جزو آیتم‌های مهمی هستند که باید در سفر روی خودرو نصب شوند.

باربند

لوازم جانبی خودرو سفر

حتی اگر قصد یک سفر کوتاه‌مدت را هم داشته باشید، احتمالا با مشکی کمبود فضای کابین برخورد کرده‌اید؛ چرا که در اکثر مواقع، کابین خودرو خیلی زودتر از چیزی که انتظار می‌رود، از اقلام مختلفی مثل پتو، خوراکی‌ها، چمدان و کیف و… پر می‌شود.

بنابراین باربند، یکی دیگر از لوازم جانبی فوق‌العاده ضروری خودرو است که باید در هر سفر همراهتان باشد. با در اختیار داشتن باربند، می‌توانید برخی از اقلام نظیر تشک، بالش، چمدان‌های حجیم و سایر آیتم‌ها را با استفاده از بندها یا کش‌هایی محکم و مقاوم به سقف خودرو متصل نموده و کابین را خالی کنید.

البته لازمه استفاده از باربند، بستن صحیح بارها و قرار دادن آن‌ها به‌صورت اصولی است. بنابراین پیش از این که ابزار خود را روی باربند قرار دهید، سعی کنید روش بستن گره‌های کابل باربند را فرابگیرید.

از طرف دیگر باید همچنین دقت کنید که باربندها عموما قیمت چندان بالایی نداشته و تهیه کردن آن‌ها چندان فشاری به شما وارد نخواهد کرد. از سوی دیگر، باربندها همچنین تنوع فراوانی داشته و در مدل‌های مختلفی از جنس‌های متفاوت و با قابلیت‌های ریز و درشت مثل ضدآب بودن به بازار عرضه شده‌اند که هر کس می‌تواند بسته به صلاحدید خود، یک مدل را انتخاب کند.

مبدل برق

مبدل برق اتومبیل

هرچه گجت‌های مختلفی با خود داشته باشید، می‌توانید سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه نمایید. با این حال، محدودیت شارژ کردن این گجت‌ها مساله فوق‌العاده حائز اهمیتی است که بسیاری افراد را از حمل برخی اکسسوری‌ها و گجت‌ها منصرف می‌کند.

در خودروهای معمولی، تنها ابزاری که برای تامین دستگاه‌های الکتریکی در اختیار راننده و سرنشینان قرار دارد، فندک است. همچنین اگر خودروی خریداری شده، سن کمتر از ده سال داشته باشد، ممکن است یک یا دو درگاه USB هم برای شارژ در اتومبیل تعبیه شده باشد.

این تعداد پورت شارژ طبیعتا برای درون شهر یا سفرهای کوتاه کافی‌ست. با این وجود اگر قصد یک سفر درست و حسابی را داشته باشید، احتمالا شارژر فندکی و درگاه یو اس بی پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.

بنابراین علاقمندان به سفر با خودرو می‌توانند با تهیه کردن مبدل‌های برق، خیال خود را از بابت شارژ کردن گجت‌های مختلف خود راحت کنند.‌ مبدل‌ها از طریق یکی از ورودی‌های مورد اشاره به خودرو متصل شده و قادر به تامین انرژی برق با ولتاژ و جریان مناسب برای دستگاه‌هاست.

مبدل‌ها نیز مانند بسیاری لوازم جانبی ضروری معرفی شده برای خودرو در سفر، در مدل‌های مختلف و با قابلیت‌های متنوعی روانه بازار شده‌اند. برخی از آن‌ها صرفا درگاه خروجی USB دارند و تعدادی دیگر هم حتی قادر به تامین خروجی 12 ولتی هستند. بنابراین در هنگام انتخاب مبدل هم باید دقت کنید که مناسب‌ترین گزینه برای دستگاه خود را انتخاب نمایید.

قهوه‌ساز سیار

لوازم جانبی خودرو سفر

قهوه احتمالا مهم‌ترین نوشیدنی در سفرهای طولانی است. در بسیاری مواقع ممکن است مدت زمانی که پشت فرمان سپری می‌کنید، طولانی‌تر از حد معمول باشد. اگر در این شرایط قرار بگیرد، بیدار ماندن در حین رانندگی، اولویت اصلی شما خواهد بود.

در این شرایط اگر نتوانید قهوه مناسب و باکیفیت دلخواهتان پیدا کنید، ممکن است لذت رانندگی و سفر برای‌تان کمرنگ شود!

البته قهوه‌های فوری می‌توانند تا حدی نیاز شما به کافئین را جبران کنند. با این وجود حتما شما هم تایید می‌کنید که هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین عطر و بوی یک فنجان قهوه تازه باشد!

قهوه‌سازهای فوری، در این شرایط به کمک شما خواهند آمد و بدون نیاز به هیچ‌گونه برق یا باتری، قهوه‌ای فوق‌العاده باکیفیت را در اختیارتان قرار خواهند داد. کل محفظه این قهوه‌سازها عایق‌بندی شده است و تنها دو بخش، یکی برای ریختن دانه‌های قهوه و دیگری برای آب جوش، در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

البته همچنان برای کار با قهوه‌سازهای سیار نیازمند تامین آب جوش خواهید بود. با این وجود، کیفیت خروجی این قهوه‌ها به هیچ‌وجه با قهوه‌های فوری قابل قیاس نیست.

پس از این که آب جوش و دانه‌های قهوه سر جای خود قرار گرفتند، شما به‌صورت دستی و با فشردن کلید مخصوص تعبیه شده روی دستگاه، آب جوش را از میان دانه‌ها عبور داده و قهوه دمی خود را از سمت دیگر خارج می‌کنید. این فرآیند به‌سادگی و از روی صندلی کمک راننده یا کابین عقب هم امکان پذیر است.