خودروهای برقی مرسدس

استفاده از باتری چینی در خودروهای برقی مرسدس

رسانه‌های چینی اعلام کردند از سال 2025 خودروهای برقی مرسدس بنز از جمله نسل جدید CLA با باتری چینی تولید و روانه بازار خواهند شد.

رسانه‌های چینی طی گزارشی اعلام کردند مسئولان شرکت مرسدس بنز طرح استفاده از باتری‌های بی وای دی در خودروهای برقی آینده خود را در دستور کار قرار دادند. در همین راستا کانسپت CLA با پلتفرم 800 ولتی MMA برای نخستین بار در میان محصولات بنز به باتری‌های Blade بی وای دی مجهز خواهد شد.

تولید خودروهای برقی مرسدس با باتری چینی

مرسدس بنز قصد دارد از سال 2025 در تولید خودروهای برقی خود از باتری‌های بی وای دی استفاده کند. البته مشخص نیست محصولات تولیدی مرسدس بنز فقط برای بازار چین به این باتری‌ها مجهز خواهند شد یا این خودروها با باتری‌های چینی به بازارهای جهانی نیز راه پیدا خواهند کرد.

خودروهای برقی مرسدس

مرسدس بنز در نمایشگاه خودرو مونیخ 2023 از کانسپت CLA به‌عنوان پیش‌نمایشی از نسل بعدی مدل‌های کامپکت خود پرده برداشت. این خودرو قرار است در سال 2025 با برد 750 کیلومتر تولید و روانه بازار شود. مرسدس بنز و بی وای دی برای نخستین بار در سال 2010 طی همکاری با یکدیگر توانستند جوینت ونچر دنزا را راه‌اندازی کنند.

خودروهای برقی مرسدس

البته برند دنزا موفقیت چندانی را برای مرسدس به‌همراه نداشت و این خودروساز آلمانی در دسامبر 2021 با حفظ فقط 10 درصد از این برند از جوینت ونچر خود با بی وای دی خارج شد. پس از خروج مرسدس بنز، بی وای دی توانست برند دنزا را ظرف مدت 1.5 سال متحول سازد و با عرضه 3 خودرو برقی جدید به آمار فروش 11 هزار و 146 دستگاه در ماه جولای 2023 دست پیدا کرد.

خودروهای برقی مرسدس بنز همانند سایر محصولات برندهای لوکس از باتری‌های نیکل منگنز کبالت (NMC) بهره می‌برند که هرچند نسبت به باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) دارای چگالی انرژی بالاتری بوده، اما این باتری‌ها در کنار قیمت زیاد خود با مشکلات متعددی مواجه هستند. از بزرگترین مشکلات باتری‌های NMC می‌توان به استفاده از فلزات گرانی نظیر کبالت اشاره کرد که استخراج آن برای محیط زیست آثار مخربی را به‌همراه دارد.

خودروهای برقی مرسدس

در طرف مقابل هرچند چگالی انرژی باتری‌های LFP کمتر است، اما به کبالت نیازی نداشته و گزینه‌های ارزان‌قیمتی محسوب می‌شوند. در همین راستا بسیاری از خودروسازان طرح استفاده از باتری‌های LFP در تولید محصولات برقی خود را در دستور کار قرار دادند؛ برای مثال مدل Y ساخت آلمان شرکت تسلا به‌تازگی به این باتری‌ها مجهز شده است.

تسلا مدل وای

گفتنی است تسلا مدتی قبل 10 گیگاوات ساعت از باتری‌های بی وای دی را سفارش داده و در تولید برخی از خودروهای مدل 3 خود نیز از این باتری‌ها استفاده کرده است. ایلان ماسک در آوریل سال 2021 اعلام کرد که در آینده دو سوم محصولات تسلا به باتری‌های LFP و یک‌سوم نیز به باطری‌های NMC مجهز خواهند شد.

استفاده تویوتا، کیا و لینکلن از باتری‌های بی وای دی

علاوه بر تسلا، تویوتا نیز در خودرو الکتریکی bZ3 از باتری‌های LFP، پیشرانه‌های برقی و سایر تکنولوژی‌های شرکت چینی بی وای دی استفاده می‌کند. همچنین کیا برای نسخه ساخت چین EV5 نیز از باتری‌های LFP بی وای دی استفاده کرده و برخی از مد‌ل‌های هیبریدی لینکلن ناتیلوس نیز از این باتری‌ها بهره می‌برند.

بی وای دی

نخستین بار خبرهای استفاده از باتری‌های بی وای دی در محصولات برقی مرسدس بنز در سال 2020 منتشر شد و اکنون مسئولان این شرکت اعلام کردند از سال 2024 تولید خودروهای برقی خود با باتری‌های بی وای دی را آغاز خواهند کرد. CLA برقی با هدف رقابت با تسلا مدل 3 تولید شده و به همین دلیل مرسدس با استفاده از باتری‌های LFP بی وای دی به‌جای باتری‌های گران NMC قصد دارد آن را به یک خودرو مقرون‌به‌صرفه تبدیل کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*