داغ کردن آیفون 15

علت داغ کردن آیفون 15 ؛ ضعف در طراحی یا مشکلات شدید سخت افزاری؟

حتما در خصوص مشکل داغ کردن آیفون 15 درروزهای اخیر زیاد شنیده‌اید. اما این مشکل تا چه حد جدی است و دلیل بروز آن چیست؟

اگر پیگیر اخبار سری گوشی های پرچمدار جدید اپل، آیفون 15، باشید، حتما در جریان هستید که بسیاری کاربران از داغ کردن این دستگاه‌ها شکایت‌های زیادی کرده‌اند. اما این مساله گریبانگیر همه کاربران نشده؛ به‌طوری که برخی از آن‌‌ها در کار با آیفون خود مشکلی گزارش نکرده‌اند.

مشکل داغ کردن آیفون 15 تا چه حد جدی است؟

مشکل iPhone 15

همانند هر دستگاه الکترونیکی، عرضه نسل جدید آیفون هم با واکنش‌های متفاوتی در میان منتقدین، صاحب نظران و کاربران روبرو شده است. iPhone 15 به دلیل برخی تغییرات کلی در طراحی و قطعات سخت افزاری داخلی با انتقادهای فراوانی روبرو شده است. با این وجود، بزرگترین مشکل این گوشی‌ها گرم شدن بیش از اندازه‌شان بوده است.

در شرایطی که حدود یک هفته از عرضه آیفون‌های جدید به بازار می‌گذرد، کاربران گزارش‌های متعددی را از داغ کردن این گوشی ها در شرایط مختلف، خصوصا پس از به اتمام رسیدن شارژ بیسیم گزارش کرده‌اند. در اکثر این مواقع، ادعای کاربران این بوده که دمای بدنه به‌حدی بالا رفته که کار کردن با آن را دچار اختلال کرده است!

البته این مساله به همه کاربران مربوط نیست و برخی دیگر هم هیچ‌گونه اختلالی در تهویه دستگاه یا تجربه کاربری را گزارش نکرده‌اند.

در این زمینه البته باید توجه کرد که با وجود ظاهر ترسناکی که مساله داغ شدن آیفون دارد، این مساله ممکن است اصلا پدیده غیرمعمول یا عجیبی نباشد! به بیان دقیق‌تر، رسیدن دمای بدنه آیفون به 44 درجه غیرمعمول نیست و شاید بتوان آن را بسته به عملکرد دستگاه، طبیعی هم قلمداد کرد!

چه عواملی باعث افزایش دمای آیفون می‌شوند؟

داغ کردن آیفون 15

اگر از مسائل غیرمنتظره‌ای مثل ایرادات ناگهانی باتری فاکتور بگیریم، چندین عامل باعث بالا رفتن دمای گوشی های موبایل می‌شوند.

مهم‌ترین عامل، دلایل محیطی هستند. مکانی که در آنجا با آیفون کار می‌کنید یا گوشی را در آن قرار می‌دهید، صرفنظر از این که چه کاری با آیفون خود انجام دهید، می‌تواند باعث گرم شدن گوشی شود. به‌عنوان مثال اگر گوشی خود را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید، حتی در صورت خاموش بودن نیز با مشکل افزایش حرارت روبرو خواهید شد!

به جز این عامل، دو فاکتور انتقال انرژی و مصرف انرژی هم تاثیر عمده‌ای در افزایش دمای هر گجت هوشمند دارند.

زمانی که قصد شارژ کردن باتری آیفون خود را دارید، چه این کار را از روش‌های بیسیم مثل مگ سیف یا Qi انجام دهید و چه از طریق کابل USB یا لایتنینگ، باعث افزایش دمای دستگاه خواهید شد؛ چرا که انتقال انرژی فرآیند ایده‌آلی نیست و تحت هر شرایطی با کمی اتلاف حرارت همراه خواهد بود.

از سوی دیگر، فرآیندهای شیمیایی رخ داده درون باتری گوشی در حال شارژ هم همگی گرماده بوده و تولید حرارت می‌کنند. البته طبیعتا مصرف شدن شارژ باتری نباید باعث تولید حرارت شود؛ بلکه شارژ کردن آن و فرآیندهای شیمیایی گرماده انجام شده در حین این فرآیند می‌تواند باعث داغ شدن بیش از اندازه دستگاه شود.

شارژ مگ سیف

دیگر روش تولید حرارت در گوشی‌های موبایل از جمله آیفون هم مصرف انرژی است. مثلا اجرای اپلیکیشن‌های سنگین یا بازی‌های پرجزئیات باعث جذب انرژی بیشتر از سوی پردازنده و پردازشگر گرافیکی شده و در گذر زمان، دمای آن‌ها را بالاتر می‌برد.

در تراشه‌های اپل، CPU و GPU هر دو روی یک چیپ واحد واقع شده‌اند. بنابراین در صورت داغ شدن هریک، شناسایی و ایزوله کردن آن‌ها دشوارتر می‌شود.

البته حتی کاربری‌های معمولی و سبک مثل برقراری تماس یا ارسال پیامک هم باعث افزایش دمای جزیی گوشی خواهند شد. اما این افزایش دما به‌حدی کم است که بسیاری افراد حتی متوجه آن نیز نخواهند شد. در عوض بازی‌های پرجزئیات و اپلیکیشن‌های سنگین قادرند فشار زیادی به دستگاه وارد کرده و باعث داغ شدن آن شوند.

البته این مساله را نیز نباید فراموش کرد که در طول هفته گذشته، خانواده آیفون 15 چندین فعالیت سنگین را نیز در پس‌زمینه سپری کرده‌اند که می‌تواند دلیل عمده افزایش دمای این گوشی‌ها باشد. به‌عنوان مثال، آپدیت iOS 17 یا انتقال داده‌ها از یک آیفون به آیفون دیگر که در فرآیند ارتقای گوشی و انتقال داده‌ها ضروری است، دو فاکتور مهمی هستند که تقریبا تمامی کاربران آیفون در هفته گذشته با آن‌ها روبرو بوده‌اند.

پس از انجام این فرآیندهای سنگین، مدت زمانی حدود چند روز نیاز است تا سیستم عامل بتواند فرآیندها و منابع مختلف دستگاه را بهینه‌سازی کند و عملکردی ایده‌آل را برای آن رقم بزند.

در این خصوص، شاید یکی از مسائلی که بر خلاف انتظارات، هیچ تاثیری در مشکل داغ کردن آیفون 15 نداشته باشد، تراشه جدید A17 Pro است که در آیفون 15 پرو و پرو مکس به کار رفته.‌ در همین زمینه، مینگ چی کو، تحلیلگر شناخته‌شده حوزه محصولات اپل ادعا کرده که مشکل داغ کردن آیفون‌های جدید احتمالا به فرآیند سه نانومتری ساخت که توسط TSMC استفاده شده، بی‌ربط است.

در عوض، این تحلیلگر معتقد است که بی‌توجهی به سیستم تهویه و تضعیف آن به‌منظور رسیدن به وزن کمتر در سری گوشی های آیفون 15، مهم‌ترین دلیل رخ دادن این مشکل است. منظور کو، کوچکتر کردن فضای مربوط به انتقال حرارت و استفاده از قاب تیتانیومی در آیفون 15 است.

او البته مدعی شده که اپل به‌زودی با یک آپدیت نرم افزاری مشکل داغ شدن گوشی های جدیدش را تا حدودی رفع خواهد کرد. با این وجود، اگر اپل قصد کاهش تعمدی عملکرد iPhone را نداشته باشد، نمی‌توان چندان روی ارتقا عملکرد حرارتی از طریق این بروزرسانی حساب کرد!

دفع حرارت؛ احتمالا بزرگترین مشکل آیفون های جدید اپل!

تولید حرارت، تنها بخشی از عوامل تاثیرگذار در داغ کردن گوشی‌هاست. بخش مهم‌تر، دفع این حرارت و تهویه دستگاه است که متاسفانه به پاشنه آشیل سری iPhone 15 تبدیل شده است!

کامپیوترهایی نظیر مک یا PC های مخصوص بازی از مکانیزم‌های قدرتمند کنترل حرارت بهره می‌برند که می‌توانند به‌سادگی حرارت را از بخش‌های حساس دستگاه دفع کنند. این سیستم‌های دفع حرارت معمولا بسیار بهینه طراحی شده‌اند و قادرند فارغ از نحوه استفاده کاربر، در شرایط مختلف عملکرد ایده‌آلی ارائه کنند.

به عنوان مثال، کامپیوترهای گیمینگ از گرماگیرهای بزرگی استفاده می‌کنند که قادرند دما را به‌سادگی از سی پی یو دور کرده و به هوای اطراف منتقل کنند. همچنین دستگاه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر نیز برای این کار از سیستم‌های خنک‌کننده مبتنی بر آب استفاده می‌کنند. این کار در مک بوک ایر با هدایت باد داغ از لوله‌هایی آلومینیومی و اتلاف دمای پیوسته انجام می‌شود که اتفاقا عملکردی بسیار خوب دارد.

با توجه به ابعاد کوچک آیفون و عدم امکان استفاده از فن در این گوشی، طبیعتا آیفون فاقد سیستم‌های خنک‌کننده لازم برای دفع حرارت مناسب و سریع است. بنابراین دمای بالای تولید شده در سی پی یو و پردازشگر گرافیکی چاره‌ای جز انتقال پیدا کردن به بدنه گوشی نخواهد داشت!

داغ کردن آیفون 15

برخی کمپانی‌های گوشی‌ساز اندرویدی مانند سامسونگ، در گوشی‌های پریمیوم خود از سیستم خنک کننده محفظه بخار استفاده می‌کنند که می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش دمای دستگاه داشته باشد. در این فرآیند، حرارت تولید شده در دستگاه صرف بخار کردن سیال جاری درون لوله‌های فلزی می‌شود. این چرخه باعث دفع حرارت تولید شده در دستگاه شده و مانع از داغ شدن گوشی خواهد شد.

این مکانیزم دفع حرارت به‌طور خاص می‌تواند برای استفاده‌های طولانی مدت از گوشی بسیار مفید باشد. با این وجود مشکل اصلی آن فضای اشغال شده است که می‌تواند باعث افزایش اندازه و ابعاد دستگاه شود. بنابراین اگر هدف از ساخت یک گوشی، دستیابی به حداقل ابعاد و وزن باشد، عملا استفاده از مکانیزم‌های خنک‌کننده این‌چنینی بدون آسیب رساندن به بخش‌های دیگر، امکان‌پذیر نخواهد بود!

البته در گذشته ادعاهایی مبنی بر تست سیستم‌های خنک‌کننده مخفظه بخار توسط اپل در سال 2021 مطرح شده بود. با این حال، کوپرتینویی‌ها به دلیل عملکرد غیرقابل قبول این سیستم، استفاده از آن را نپذیرفتند.

نبود قابلیت خنک‌کنندگی جدی در آیفون‌ها مساله‌ای مهم است که کاربران این گوشی‌ها سال‌هاست با آن‌ها دست به گریبان هستند و حتی برخی کمپانی‌ها را نیز به تولید محصولاتی کاربردی در این خصوص سوق داده است.

یکی از این کمپانی‌ها، ریزر است که در سال 2019، کیس‌های مخصوصی به نام Arctech را روانه بازار کرد. این کیس‌ها به‌طور خاص با هدف بهبود دفع حرارت در آیفون 11 در حین انجام بازی‌های سنگین طراحی شده بودند. ریزر این کار با ترکیب طراحی ویژه حفره‌های درون قاب و لایه‌های ترمافینی انجام داد که با انتقال حرارت بخش‌های داغ‌تر به قسمت‌های سردتر، دستگاه را خنک‌تر می‌کرد.

کیس ریزر iPhone

اپل در خصوص داغ کردن آیفون 15 چه عقیده‌ای دارد؟

اپل به‌خوبی از مساله داغ شدن گوشی های خود آگاه است و حتی یک صفحه اختصاصی در وبسایت خود را نیز به توضیح در خصوص روش‌ها و دلایل داغ شدن آیفون و آیپد اختصاص داده است.

در این صفحه توضیح داده می‌شود که دمای مورد انتظار برای کار کردن بهینه آیفون و آیپد، بین صفر تا 35 درجه سانتیگراد است. بنابراین دمای بیش از حد بالا یا پایین می‌تواند روی عملکرد دستگاه تاثیر سوء داشته باشد.

در شرایطی که دمای محیط کمتر از 20- درجه و بیشتر از 45 درجه سانتیگراد باشد، اپل توصیه می‌کند که گوشی را در مکانی امن نگهداری کنید. البته باید توجه کرد که این دماهای مورد اشاره، دماهای بیرونی دستگاه هستند و دمای داخلی می‌تواند به مراتب بیشتر از این باشد.

اینتل، حداکثر دمای قابل قبول برای پردازنده‌هایش را 100 درجه سانتیگراد اعلام کرده است.

بر اساس این بیانیه اپل، کاربرانی که دمای آیفون آن‌ها کمتر از 45 درجه سانتیگراد است، نیازی به نگران شدن ندارند؛ چرا که کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند این دما برای آیفون طبیعی است! بنابراین اگر دمای گوشی شما به حدود 40 درجه رسیده، نیازی نیست نگران داغ شدن یا آسیب رسیدن به اجزای داخلی آن باشید!

در صورتی که دمای داخلی آیفون از حدی بالاتر رود، مکانیزم‌های حفاظتی آن فعال خواهند شد. در نتیجه این اتفاق، شارژ شدن دستگاه تا رسیدن به دمای مناسب متوقف می‌شود، روشنایی صفحه نمایش کاهش پیدا می‌کند و یا عملکرد تراشه محدود می‌شود.

داغ کردن آیفون 15

همچنین اقدامات پیشگیرانه دیگری مثل ضعیف کردن سیگنال‌های دریافتی یا قطع کردن اتصال اینترنت نیز از جمله اقدامات دیگر در آیفون‌ها هستند که با هدف کاهش موقتی دما انجام می‌شوند.

آیفون و آیپد همچنین بسته به سطح دما، ممکن است پیام‌های مختلفی را به کاربران نمایش دهند و آن‌ها را نسبت به مشکل داغ شدن آگاه کنند. اپل ادعا کرده که سیستم عامل‌های iOS و iPadOS به‌طور کامل با استانداردهای ایمنی بسیاری کشورهای دنیا سازگار هستند. بنابراین دمای عملیاتی آن‌ها به‌طور کامل در محدوده تعریف شده توسط قانون‌گذاران است.

شاید مساله داغ کردن iPhone 15 آن‌طور که فکر می‌کنید جدی نباشد!

 

واقعیت این است که مساله داغ کردن آیفون 15 شاید چیز تازه‌ای نباشد! در سال‌های اخیر، مشکلات حرارتی از جمله پرکاربردترین مسائلی بوده‌اند که کاربران گوشی های موبایل با سیستم‌های خنک‌کننده شبیه آیفون از آن‌ها شکایت داشته‌اند! با این حال، در بسیاری مواقع، اوضاع هرگز از حد بحرانی خارج نمی‌شود!

زمانی که دمای بدنه آیفون به 40 درجه سانتیگراد می‌رسد، طبیعتا کاربر حس خطر کرده و گمان می‌کند دستگاه داغ شده است. با این حال، اپل آیفون‌هایش را به‌گونه‌ای طراحی کرده که قادر باشند در این دما بدون هیچ مشکلی کار کنند. پس این مساله نباید برای شما هم مشکلی ایجاد کند!

با این حال، زمان یک هفته‌ای برای سنجش عملکرد حرارتی آیفون‌های جدید اپل، بیش از حد کوتاه است. به همین جهت باید منتظر ماند و دید آیا این مشکل داغ شدن قابل اغماض است یا در آینده هم گریبانگیر کاربران خواهد شد!