آخرین ابرماه سال ۲۰۲۳

آخرین ابرماه سال ۲۰۲۳ را از دست ندهید + تاریخ و زمان مشاهده

اگر از علاقه‌مندان علم نجوم هستید و آسمان شب شما را شیفته‌ی خود می‌کند، از تماشای آخرین ابرماه سال ۲۰۲۳ غافل نشوید.

اجرام کیهانی به چشم شما شگفت‌انگیز و جذاب به نظر می‌رسند؟ پس این آخر هفته چشم به افق داشته باشید و ماه کامل سپتامبر را با شکوه و جذابیت خارق‌العاده‌ای که دارد مشاهده کنید. این آخرین ابرماه سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

این ماه کامل در غروب خورشید روز پنجشنبه 28 سپتامبر معادل 6 مهر در شرق طلوع می‌کند. براساس سایت نجوم EarthSky، این ماه کامل در نیمه شب در بالاترین جایگاه خود در آسمان خواهد درخشید و سپس قبل از طلوع خورشید در 29 سپتامبر از غرب پایین می‌آید. لحظه دقیق اوج روشنایی این ماه ساعت 5:57 صبح به وقت شرقی است.

ماه کامل آخرین ماه از یک رشته چهار ابرماه است که با ماه کامل باک در 3 ژوئیه آغاز شد. یک ماه کامل زمانی تبدیل به ابرماه می‌شود که تقریباً به اوج جایگاه خود برسد. در همان زمان در مدار ماهانه به نزدیکترین نقطه خود به زمین نزدیک شده و سبب می‌شود ماه به طور قابل توجهی درخشان‌تر به نظر برسد. همچنین اگر در افق بالا آید، می‌تواند بسیار بزرگ به نظر برسد. ماه برداشت از نظر تاریخی برای انسان مهم بوده است.

آخرین ابرماه سال ۲۰۲۳

از لحاظ سنتی ماه کاملی که نزدیک‌ترین ماه به اعتدال پاییزی می‌رسد، ماه برداشت نامیده می‌شود. به گفته ناسا، این نام به دوران قبل از اختراع برق برمی‌گردد، زمانی که کشاورزان برای برداشت محصول خود تا اواخر شب به نور ماه وابسته بودند. ماه در آن زمان به ویژه در پاییز، زمانی که برداشت‌ها بیشترین مقدار را داشت، از اهمیت زیادی برخوردار بود. برای چند روز این ماه تقریباً در همان زمان طلوع خواهد کرد.

سالنامه The Old Farmer’s Almanac می‌گوید که برخلاف دیگر ماه‌های کامل، آخرین ابرماه سال ۲۰۲۳ تقریباً در یک زمان، حوالی غروب خورشید، برای چندین شب متوالی طلوع می‌کند و به علاقه‌مندان آسمان شب فرصت‌های زیادی برای تماشای زیبایی آن می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

ماه نورد هند دمای ماه را اندازه گرفت

نام‌های دیگری نیز برای این ماه وجود دارد. نام‌های ماه به طور سنتی برای کل چرخه 28 روزه ماه، نه فقط ماه کامل، اعمال می‌شود. براساس مرکز مطالعات بومی دانشگاه میشیگان شمالی، این چرخه ماه برای برخی از مردم در منطقه دریاچه‌های بزرگ به عنوان Wabaabagaa Giizis (Wa-bah-ba-gah Gee-zehs) به معنای ماه در حال تغییر، شناخته می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*