اسقاط خودروهای فرسوده

شرایط و جزئیات اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1402

شرایط و جزئیات اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1402 اعلام شد؛ اما چه ماشینی فرسوده محسوب می‌شود و برای اسقاط خودروها باید چه مراحلی را طی کرد؟

مالکان خودروهای کارکرده قدیمی در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند از مزایای طرح اسقاط خودرو فرسوده بهره‌مند شوند. در واقع در این طرح، مالکان برای لاشه خودرو فرسوده مبلغی را دریافت خواهند کرد و همچنین با دریافت وام مخصوص آن می‌توانند یک خودرو جدید را خریداری کنند. البته این طرح دارای شرایط خاص خود بوده که در ادامه با جزئیات آن آشنا خواهیم شد.

شرایط اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1402

اگر مالک یک خودرو قدیمی هستید که از لحاظ فنی در سطح مناسبی قرار ندارد و قصد اسقاط آن را دارید، در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت نیوز قصد داریم شما را با شرایط و جزئیات اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1402 آشنا کنیم.

خودروهای اسقاطی چه ویژگی‌هایی دارند؟

اسقاط خودروهای فرسوده

آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال 1388 تصویب شد که البته تاکنون تعریف یک خودرو اسقاطی چندین بار تغییر پیدا کرده است. در ابتدا خودروها طبق سن فرسودگی که لیست آن را در ادامه مشاهده می‌کنید به‌عنوان یک خودرو فرسوده تلقی می‌شدند و می‌بایست از رده خارج شوند. البته سن فرسودگی برای تمام خودروها اعم از داخلی، مونتاژی و خارجی لحاظ می‌شد.

لیست سن فرسودگی خودروها

سواری شخصی : 20 سال
سواری دولتی: 15 سال
تاکسی: 10 سال
مینی بوس: 15 سال
اتوبوس داخل شهری: 10 سال
اتوبوس بین شهری: 15 سال
کامیون کشنده: 25 سال
وانت: 15 سال
موتورسیکلت: 10 سال

مدتی بعد موضوع میزان کارکرد و وضعیت فنی نیز در اسقاط خودرو فرسوده به‌عنوان دو معیار مهم در نظر گرفته شد و از این پس سن مرز فرسودگی به‌جای سن فرسودگی خودرو استفاده می‌شود. در واقع طبق قانون جدید اگر یک خودرو به سن مرز فرسودگی برسد، می‌بایست در دفعات بیشتری از حالت عادی به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و اگر دو بار متوالی نتواند گواهی معاینه فنی را دریافت کند، در ردیف خودروهای فرسوده قرار خواهد گرفت.

اسقاط خودروهای فرسوده

هم‌اکنون مواردی چون کیفیت خودرو، میزان آلایندگی و وضعیت ایمنی برای اسقاط خودرو فرسوده لحاظ می‌شود. در جدول زیر می‌توانید سن مرز فرسودگی خودروها و میزان دفعات مراجعه آنها به مراکز معاینه فنی در طول سال را مشاهده کنید:

نوع خودرونوع سوخت مصرفیسن مرز فرسودگیتعداد دفعات مراجعه به مراکز معاینه فنی در سال
شخصی (سواری و ون)152 (هر 6 ماه یک‌بار)
عمومی (سواری و ون)بنزینی و دوگانه‌سوز84 (هر 3 ماه یک‌بار)
گازسوز103 (هر 4 ماه یک‌بار)
برقی14  3 (هر 4 ماه یک‌بار)
وانتگازسوز و بنزینی143 (هر 4 ماه یک‌بار)
دوگانه‌سوز و دیزلی13
اتوبوس درون‌شهریدیزلی و پایه گازسوز104 (هر 3 ماه یک‌بار)
برقی203 (هر 4 ماه یک‌بار)
مینی‌بوس و میدل باس (داخل و خارج شهری)دیزلی83 (هر 4 ماه یک‌بار)
پایه گازسوز10
برقی20
اتوبوس بین ‌شهری و کشنده103 (هر 4 ماه یک‌بار)
کامیون و کامیونت163 (هر 4 ماه یک‌بار)
موتورسیکلتبنزینی کاربراتوری52 (هر 6 ماه یک‌بار)
بنزینی انژکتوری6
برقی12
سواری دولتی133 (هر 4 ماه یک‌بار)

شرایط اسقاط خودرو فرسوده و تصادفی

شرایط اسقاط خودرو فرسوده طبق طرحی که انتخاب می‌شود، متفاوت خواهد بود. البته در تمام این طرح‌ها مواردی چون میزان آلایندگی خودرو، شرایط فنی و سن فرسودگی لحاظ خواهد شد. در ادامه جزئیات دو طرح اسقاط خودرو نقدی و جایگزین و همچنین شرایط اسقاط خودرو تصادفی و کارکرده را بررسی خواهیم کرد.

1. شرایط اسقاط خودرو فرسوده

مالکان خودروهای اسقاطی می‌توانند از دو طرح اسقاط خودرو نقدی و جایگزین استفاده کنند. البته نحوه ثبت نام اسقاط ماشین فرسوده در این دو طرح متفاوت خواهد بود.

اسقاط خودرو فرسوده به شکل نقدی

مالکان در طرح نقدی برای ثبت نام باید به سامانه اسقاط خودرو به نشانی khodrofarsoodeh.com مراجعه کنند. سپس بعد از این‌که فرخوان مراکز اسقاط را دریافت کردند، خودرو را باید به مراکز اعلام شده تحویل دهند. در مرحله بعد میزان ارزش لاشه خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد و دولت نیز هزینه آن را به مالکان پرداخت خواهد کرد.

بعد از این‌که مالکان وجه لاشه خودرو را دریافت کردند، با دریافت وام می‌توانند برای خرید خودرو جدید اقدام کنند. میزان وام اسقاط خودرو در کلان‌شهرهایی نظیر تهران و اصفهان بین 50 تا 70 میلیون تومان خواهد بود. گفتنی است در این طرح محدودیت‌هایی نظیر تعداد سیلندر که باید 4 سیلندر و بیشتر از آن باشد نیز لحاظ خواهد شد.

در لیست زیر، وسایل نقلیه مختلف که به سن مناسب اسقاط رسیدند را مشاهده می‌کنید:

  • خودروهای سواری ساخت سال 1361 تا 1385
  • وانت‌بار ساخت سال 1361 تا 1385
  • مینی‌بوس ساخت سال 1370 و قبل از آن
  • اتوبوس مدل 1370 و قدیمی‌تر
  • کامیون مدل 1370 و قدیمی‌تر

اسقاط خودرو فرسوده در طرح جایگزین

در گذشته فقط مالکان تاکسی‌ها می‌توانستند در طرح جایگزین ثبت نام کنند. این افراد در این طرح، تاکسی‌های فرسوده و قدیمی خود را به مراکز اسقاط تحویل می‌دانند و پس از این‌که مبلغ لاشه خودرو را دریافت کردند به بانک معرفی می‌شدند تا با دریافت وام اسقاط خودرو بلندمدت بتوانند یک تاکسی جدید خریداری کنند که البته فقط خودرو سمند EF7 به‌عنوان جایگزین به آنها ارائه می‌شد.

این طرح پس از چند سال وقفه مجددا در بهمن سال 1401 به اجرا رسید که طبق آن ایران خودرو به واجدان شرایط، خودرو سمند سورن پلاس و دوگانه سوز تحویل می‌داد. البته مبلغ خودرو اسقاطی از قیمت خودرو جدید کسر نمی‌شد و مراکز اسقاط و اتحادیه تاکسیرانی وظیفه پرداخت این هزینه را بر عهده داشتند.

ایران خودرو در سال 1401 در چند مرحله امکانی را فراهم کرد تا مالکان خودروهای غیر تاکسی نیز بتوانند در طرح جایگزینی خودرو فرسوده شرکت کنند. متقاضیان باید به سامانه حمل و نقل سوخت https://nosazi.org مراجعه کرده و فرایند ثبت نام را انجام می‌دادند. در ادامه پس از قرعه کشی نیز منتخبان طرح باید مبلغ پیش‌پرداخت خودروهای اعلام شده را واریز می‌کردند تا زمان اعلام تحویل و تسویه حساب به آنها اعلام می‌شد.

اسقاط خودروهای فرسوده

فعالیت سامانه حمل و نقل سوخت در زمستان سال قبل متوقف شود و متقاضیان طرح جایگزین اسقاط خودرو توانستند در سومین مرحله طرح فروش یکپارچه خودرو برای طرح جایگزین اسقاط خودرو فرسوده اقدام کنند. در آن زمان طی فراخوانی به متقاضیان اعلام شد که 20 درصد خودروهای عرضه شده در این طرح به برندگان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تعلق خواهد گرفت.

اخیرا نیز متقاضیان سامانه یکپارچه که مالک خودرو فرسوده هستند پس از ثبت نام در سایت خودرو فرسوده می‌بایست در سامانه یکپارچه یا سایت خودروساز نیز فرایند ثبت نام را انجام دهند تا پس از این‌که در قرعه کشی این سامانه برنده شدند، به آنها سهمیه جایگزینی خودروهای فرسوده تعلق بگیرد.

شرایط اسقاط ماشین تصادفی

پس از این‌که کارشناس پلیس تایید کرد که به خودرو تصادفی بالای 60 درصد آسیب وارد شد، خودرو فک پلاک می‌شود و مالک نیز باید مدارک آن را تحویل دهد. ضمن این‌که دفترخانه‌ها تا زمان تعویض پلاک اجازه خرید و فروش این خودرو را نخواهند داشت.

در ادامه مالک می‌بایست با ایجاد پرونده برای اسقاط خودرو مراحل قانونی آن را از طریق دفاتر پلیس پیگیری کند. در ادامه افسر و کارشناس راهور باید خودرو، شاسی، اتاق و موتور آن را با اطلاعات پرونده مطابقت دهند. پس از این مراحل، فرایند برداشت سقف خودرو، برش ستون‌ها و سوراخ کردن موتور خودرو انجام می‌شود. در مرحله بعد نیز فرایند دمونتاژ آغاز شده و قطعه‌های قابل بازیافت جدا خواهند شد. در نهایت، اتاق خودرو وارد کوره می‌شود.

مراحل اسقاط خودرو

برای استفاده از طرح نقدی خودرو فرسوده باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ورود به سایت خودرو فرسوده
  • درج اطلاعات شخصی مالک، محل زندگی و خودرو
  • تحویل خودرو به مرکز اسقاط خودرو فرسوده پس از اعلام این مرکز
  • مالک پس از دریافت قیمت لاشه به بانک معرفی خواهد شد تا برای خرید خودرو وام دریافت کند. همچنین مبلغ وام در وجه نمایندگی خودروساز واریز خواهد شد.

برای استفاده از طرح جایگزین نیز پس از این‌که در سایت خودرو فرسوده و اسقاط خودرو ثبت نام کردید، باید فرایند ثبت نام را در سامانه یکپارچه فروش خودرو یا سایت خودروساز نیز انجام دهید. پس از این‌که متقاضی در قرعه کشی برنده شد، می‌تواند از سهمیه جایگزینی خودروهای فرسوده استفاده کند.

مدارک لازم برای اسقاط خودروی فرسوده

متقاضیان باید مدارک زیر را برای ثبت نام در سامانه اسقاط خودرو یا خودرو فرسوده ارائه دهند:

  • برگ سبز، سند قطعی یا سند وکالتی
  • مدارک هویتی مالک
  • شماره حساب جام ملت (جاری الکترونیک ملت) به نام مالک خودرو
  • شماره VIN یا شناسه خودرو

متقاضیان برای اسقاط خودرو فرسوده در مراکز اسقاط نیز باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • کارت خودرو، برگ سبز و سند قطعی یا وکالتی
  • رسید پرداخت عوارض شهرداری
  • رسید پرداخت مالیات و خلافی خودرو
  • مدارک هویتی مالک خودرو

ارتباط واردات خودرو دست دوم با اسقاط خودروهای فرسوده

طرح واردات خودروهای دست دوم قرار است به‌زودی اجرا شود. در همین راستا مدتی قبل خبرهایی منتشر شد مبنی بر این‌که متقاضیان واردات خوردوهای دست دوم می‌بایست به‌ازای هر خودرو وارداتی برگ اسقاط خودرو فرسوده را تهیه کنند؛ انتشار چنین خبرهایی باعث شد تا قیمت خودروها فرسوده در آگهی‌های سایت‌های درج آگهی به میزان چشمگیری افزایش پیدا کند که البته به درخواست مسئولان نیز قیمت این خودروها از سایت‌ها حذف شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*