واردات خودرو ارزان قیمت

واردات خودرو ارزان قیمت ، وعده‌ای که دروغ از آب درآمد

واردات خودرو ارزان قیمت ، وعده‌ای بود که بارها از زبان مسئولان شنیدیم و حالا این وعده هم دروغ از آب درآمده است. مردم ایران نباید منتظر خودروهای وارداتی اقتصادی باشند.

چند سال پیش به بهانه‌هایی مثل کمبود ارز، واردات خودروهای خارجی به داخل کشور ممنوع شد. همین موضوع در کنار افزایش نرخ ارز باعث شدند قیمت ماشین های خارجی به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند و دست بسیاری از مشتریان ایرانی از رسیدن به خودروهای باکیفیت کوتاه بماند. اما از سال گذشته در اخبار خودرو می‌دیدیم که قرار است واردات خودرو مجددا آغاز شود. پروسه آزادسازی واردات خارجی‌ها خیلی طولانی‌مدت شد و بارها بین مجلس و دولت و نهادهای ذی‌ربط دست به دست شد تا این‌که در نهایت، مسئولان مربوطه به آزادسازی واردات رضایت دادند.

از همان زمان، مسئولان بارها اعلام کردند که قرار است طبق آیین‌نامه جدید واردات خودرو، اتومبیل‌های اقتصادی با قیمت کمتر از 20 هزار دلار وارد بازار ایران شود تا عموم مردم توانایی خرید این ماشین‌ها را داشته باشند. به هر حال این روند خیلی طول کشید و در این مدت حواشی و اتفاقات عجیب زیادی رخ داد، تا این‌که بالاخره از امروز سامانه یکپارچه فروش خودرو برای خودروهای وارداتی باز شد و افرادی که پیش از این در این سامانه ثبت نام کرده بودند می‌توانند بر اساس اولویت خود، نسبت به انتخاب خودروی مد نظر از بین گزینه‌های موجود اقدام کنند.

معنی خودرو وارداتی ارزان قیمت را هم فهمیدیم!

اما نکته عجیب و جالب، قیمت‌هایی است که برای این خودروها اعلام شده است. دیروز قیمت اولیه و علی‌الحساب چند مدل از خودروهای وارداتی که در سامانه یکپارچه عرضه می‌شوند، اعلام شد. بر این اساس، کیا سلتوس با قیمت علی‌الحساب 1 میلیارد و 800 میلیون تومان و زوتی DL5 پارس خودرو با قیمت علی‌الحساب 770 میلیون تومان، گران‌ترین و ارزان‌ترین گزینه‌های حال حاضر محسوب می‌شوند. اما این قیمت نهایی خودروها نیست و هزینه‌های جانبی مثل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و هزینه حمل و نقل به این مبالغ اضافه می‌شوند. با این اوصاف، قیمت خودروهای وارداتی که قرار بود اقتصادی و زیر 20 هزار دلار باشند، حالا به بالای 2 میلیارد و  حتی 3 میلیارد تومان می‌رسد و با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که قیمت نهایی آنها حتی به 60 هزار دلار یا بیشتر هم خواهد رسید.

در ویدیوی امروز گجت نیوز نگاهی به حواشی و اتفاقات عجیب عرضه خودروهای وارداتی انداخته‌ایم و می‌بینیم که چگونه شرکت‌های واردکننده با همکاری وزارت صمت و شورای رقابت و… قرار است خودروهای به‌اصطلاح اقتصادی و زیر 20 هزار دلار را با چند برابر قیمت به دست خریداران برسانند.

نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما خودروهای وارداتی که در حال عرضه به بازار هستند، قیمت اقتصادی دارند؟ آیا شما حاضر هستید چنین مبلغی را برای خرید این خودروها بپردازید؟