پردازنده های دسکتاپی Ryzen Threadripper 7000 شرکت AMD

AMD از پردازنده های دسکتاپی خانواده Ryzen Threadripper 7000 رونمایی کرد

پردازنده های دسکتاپی خانواده Ryzen Threadripper 7000 شرکت AMD برای کامپیوترها و ورک استیشن‌ها با مشخصات فنی عالی و قیمت ۵ هزار دلاری معرفی شد.

همین چند روز پیش بود که اینتل از پردازنده های نسل چهاردهمی دسکتاپی خودش رونمایی کرد. حالا نوبت به رقیب رسیده تا از پردازنده‌های دسکتاپی جدیدی رونمایی کند. اما کمپانی AMD حالا کاربرانش را سورپرایز کرده و بار دیگر پردازنده های توانمند سری Threadripper خودش را به کامپیوترهای دسکتاپی بازگردانده است. علیرغم اینکه اعضای این خانواده بازنشسته شده بود، اما حالا شاهد رونمایی از دو مدل از پردازنده های دسکتاپی خانواده Ryzen Threadripper 7000 هستیم که یکی از آن‌ها برای ورک استیشن‌ها و دیگری دسکتاپ‌ها کارایی دارد.

پردازنده های دسکتاپی Ryzen Threadripper 7000 شرکت AMD

مشخصات فنی پردازنده های دسکتاپی AMD Ryzen Threadripper 7000

این پردازنده‌های جدید، نخستین تراشه‌های سری Threadripper پس از سال‌ها هستند. آن‌ها در فرآیند پردازش ۵ نانومتری و مبتنی بر معماری Zen 4 شرکت AMD تولید شده‌اند. سازنده در بیانیه مطبوعاتی خودش، پردازنده‌های جدیدش را اینگونه توصیف می‌کند:

 سری تردریپر ۷۰۰۰ ساخته شده تا ورودی و خروجی‌های توانمندی را از طریق ۴۸ خط PCIe Gen 5.0 برای گرافیک، حافظه و غیره در اختیار کاربران دسکتاپی قرار دهد. پهنای باند حافظه آن‌ها دو برابر سیستم‌های دسکتاپی دو کاناله معمولی است. کنترل حافظه چهار کاناله DDR5 در این پردازنده‌ها می‌تواند حتی از شلوغ‌ترین محیط‌های کاری هم پشتیبانی کند.

بالارده‌ترین عضو این خانواده، مدل 7980X با ۶۴ هسته و ۱۲۸ ترد، حداکثر سرعت کلاک ۵.۱ گیگاهرتزی و مجموع کش ۳۲۰ مگابایتی است. البته قیمت آن هم با توجه امکاناتش بسیار بالاست و برای داشتن آن باید ۵ هزار دلار هزینه کنید!

ای ام دی همچنین برای ورک استیشن‌ها هم پردازنده‌های سری Ryzen Threadripper PRO 7000 WX را رونمایی کرده و در توصیف آن‌ها می‌گوید:

پردازنده‌های Threadripper PRO برای ورک استیشن‌های مالتی ترد هم تا ۹۶ هسته و ۱۹۲ ترد را ارائه می‌کند که می‌تواند به‌لطف آن از پس پیچیده‌ترین کارها مثل طراحی، رندرینگ و نرم افزارهای محاسباتی برآید. جایی که کاربران در ابزارهایی مثل Chaos V-Ray می‌توانند سرعت دو برابری را تجربه کنند. علاوه بر این، سری تردریپر پرو ۷۰۰۰ WX می‌تواند تا ۳۸۴ مگابایت کش L3 به‌همراه ۸ کانال برای حافظه DDR5 را ارائه کند.

پردازنده های دسکتاپی خانواده ٰرایزن تردریپر ۷۰۰۰ شرکت AMD از اواخر امسال در اختیار سازندگان بزرگی همچون دل، اچ پی و لنوو قرار خواهد گرفت و سپس می‌توانند کامپیوترها و ورک استیشن‌های مبتنی بر این تراشه‌ها را روانه بازار کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*