داشبوردهای آینده نگرانه

آینده نگرانه ترین داشبوردهای خودرو که با دیدنشان شگفت زده می‌شوید

خودروهای مفهومی یا کانسپت‌ها همواره دیدی از آینده را به ما نشان می‌دهند. در این مطلب قصد داریم 12 مورد از داشبوردهای آینده نگرانه در خودروها را به شما معرفی کنیم.

هیچکس نمی‌داند آینده به چه شکل خواهد بود؛ اما طراحان خودرو همیشه سعی می‌کنند با ایده‌هایی که ارائه می‌کنند، شکل و شمایلی از آینده‌ی احتمالی این صنعت را به ما نشان دهند. از زمان ایجاد اولین خودروی مفهومی، یعنی بیوک Y-Job در سال 1938 میلادی، طراحان از پلتفرم‌های مفهومی یا خودروهای کانسپت برای توسعه و ارائه‌ی ایده‌هایی در خصوص چگونگی شکل‌گیری سبک‌های خودرویی در سال‌های آینده استفاده کرده‌اند.

این موضوع باعث شده که برخی از طرح‌های مفهومی بسیار تخیلی در نمایشگاه‌های خودروی سراسر جهان به نمایش دربیایند که با مفاهیم و ایده‌های آینده‌نگر خود، عموم مردم را شگفت‌زده می‌کنند. این طرح‌های مفهومی از تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کنند که شاید در آینده به برگ برنده بزرگی در حوزه مهندسی خودرو تبدیل شوند؛ مثل فورد نوکلئون 1958 که خودروهای هسته‌ای را به ما نشان داد که در آینده می‌توانند 100 هزار مایل را با یک بار سوخت‌گیری طی کنند. طبیعتا این خودرو هرگز به تولید نرسید و این سرنوشتی است که برای خیلی از این ایده‌های مفهومی تکرار شد و خیلی از آنها هرگز به تولید و عرضه نشدند.

همانطور که گفتیم همه کانسپت‌های آینده‌نگرانه به خودروهای تولیدی تبدیل نمی‌شوند؛ اما برخی از آنها نیز این از این مرحله گذر می‌کنند و می‌توانند به مرحله تولید برسند. در خودروهای مفهومی، طراحی بیرونی و استایل خودرو می‌تواند آوانگارد و پیشرو باشد، اما داشبورد این محصولات معمولا جایی هستند که بیشترین نگاه‌ها را به خود جذب می‌کنند. در واقع خیلی از ایده‌هایی که در چنین کانپست‌هایی ارائه می‌شوند، در داشبورد خودروها پیاده می‌شوند؛ رابط‌هایی که به ما اجازه می‌دهند تا تنظیمات مختلفی را برای خودرو خود اعمال کنیم و این فناوری‌ها که ما با آنها تعامل داریم، به‌طور مداوم با سخت‌افزارهای پیشرفته‌تر و تکنولوژی‌های مدرن‌تر در حال تکامل هستند.

با آینده نگرانه ترین داشبورد‌های خودرو آشنا شوید

داشبوردهای مدرن در حال حاضر شبیه خیلی از این ایده‌های آینده نگرانه در خودروهای مفهومی به‌نظر می‌رسند و گسترش نمایشگرهای لمسی بزرگ و همه‌کاره باعث شده قابلیت‌ها و امکانات متعددی در دسترس رانندگان و سرنشینان خودروها قرار بگیرد. البته این موضوع، داشبورد خودروهای قدیمی را از جهاتی برای ما جالب‌تر می‌کند؛ چرا که آنها با توجه به زمانی که ایجاد شدند، آینده‌نگرانه‌ترین چیزهایی هستند که در آن مقطع وجود داشته‌اند.

در این مطلب قصد داریم 12 مورد از آینده نگرانه ترین داشبوردهای خودرو که تاکنون در صنعت خودروسازی دیده‌ایم را به شما معرفی کنیم و شما را با ویژگی‌ها و امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌دادند، آشنا کنیم.

1. لامبورگینی Athon

لامبورگینی Athon

با نگاهی به تاریخچه لامبورگینی، با انواع طراحی‌های مدرن و پیشرفته روبه‌رو می‌شویم. با این حال این شرکت سابقه طولانی در عرضه خودروهای مفهومی و نمونه‌های اولیه دارد که پتانسیل طراحان و فناوری‌های جدید را به نمایش می‌گذارند. خانه طراحی Bertone مسئولیت بسیاری از این طراحی‌ها را بر عهده داشته و یکی از آنها لامبورگینی Athon بود؛ یک خودرو روباز که شکل و شمایل آن با طراحی خودروهای دهه 80 میلادی، از هر لحاظ به‌شدت متفاوت بود.

لامبورگینی Athon در اوایل دهه 80 میلادی به‌عنوان یک کانسپت آینده‌نگرانه ساخته شد و دارای اشکال هندسی کاملا مشخصی است که برخی از المان‌های مخصوص طراحی دهه 80 را به نمایش می‌گذارد. همچنین این خودرو با رنگ‌های قهوه‌ای تیره و طلایی مترادف با دوره ریگان و تاچر همراه شده است. با این حال داشبورد این خودرو از مجموعه‌ای از ال‌ای‌دی‌های زیبا و دکمه‌های فشاری مستطیلی تشکیل می‌شود که نشان‌دهنده تغییر اهرم‌ها و سوئیچ‌های رایج در خودروهای دهه قبل است.

اما یکی از ویژگی‌های جالب این طراحی آینده‌نگرانه، یک ماشین حساب دیجیتال است که روی یک غلاف آویزان شده از سمت راست داشبورد نصب شده است. این ویژگی به‌وضوح نشان می‌دهد که قصد این خودرو برای استفاده معامله‌گران وال استریت و مدیران بلندپایه بانکی و اقتصادی بوده که در هنگام رانندگی با لامبورگینی خود، سروکار زیادی با اعداد و ارقام دارند.

2. هوندا EV-STER

هوندا EV-STER

در سال 2011 میلادی، هوندا یک خودرو مفهومی را معرفی کرد که به‌نظر می‌رسید جایگزینی برای مدل S2000 بازنشسته‌اش باشد. این کانسپت از لحاظ برخورداری از پیشرانه الکتریکی و البته به فروش نرسیدن با S2000 متمایز شده است. EV-STER یک خودرو دو نفره کوچک بود که برای نشان دادن ظاهر یک هوندای الکتریکی در آینده طراحی شده بود و آینده‌ای را نشان می‌داد که جذابیت زیادی داشت و البته آینده‌ی داشبوردها را با درجه‌ی بیشتری از دقت، پیش‌بینی می‌کرد.

فضای داخلی این خودرو شبیه به کابین خلبانی هواپیماها طراحی شده و داشبورد نیز شباهتی به کنترل هواپیمای جت دارد. فرمان‌دهی با مجموعه‌ای از جوی‌استیک‌های موازی انجام می‌شود که به‌روشی شبیه به کنترل‌های ماشین چمن‌زنی بدون چرخش عمل می‌کنند. این خودرو نیز مطابق انتظار هرگز به تولید نرسید، اما ایده‌های موفقی را ارائه کرد.

در داخل کابین خودرو یک صفحه نمایش LCD پویا قرار گرفته بود که دو صفحه نمایش کوچک‌تر با اطلاعات کمکی که نشان‌دهنده چند آینه دید جانبی است، در کنار آن قرار گرفت. صفحه نمایش، تنظیمات مختلفی را به نمایش می‌گذاشت که از جمله آنها می‌توان به سرعت‌سنج، نقشه‌ها و موارد دیگر اشاره کرد. نمایشگرها در سال 2011 میلادی در دنیای خودروها جا افتاده بودند،‌ اما هنوز به مانند امروز، عادی نشده بودند. به هر حال چیزی که هوندا در EV-STER به نمایش گذاشت، نمایی دقیق از طراحی آینده نگرانه داشبورد خودرو بود.

3. مرسدس بنز ویژن EQXX

مرسدس بنز ویژن EQXX

شاید خیلی‌ها معتقد باشند مرسدس بنز ویژن EQXX به‌عنوان یک خودرو مفهومی مدرن، از نظر فناوری خیلی هم پیشرفته و عجیب و غریب نیست. با این حال این خودرو از تجهیزات پیشرفته‌ای بهره می‌برد و ظاهری آینده‌نگرانه در نمای داخلی و خارجی را ارائه می‌کند. ویژن EQXX از نظر طراحی بسیار جذاب و با ابهت است و از برخی فناوری‌های پیشرفته بهره می‌برد که بستر آزمایشی برای آنچه در خودروهای الکتریکی آینده مرسدس بنز خواهیم دید را به نمایش می‌گذارند.

مرسدس بنز ویژن EQXX دارای داشبورد عظیمی است. در حال حاضر بسیاری از خودروها از صفحه‌های نمایش بزرگ در زیر و مرکز داشبورد استفاده می‌کنند، اما در این خودرو مفهومی شاهد نمایشگری هستیم که سرتاسر داشبورد را پوشانده است. علاوه بر بزرگ بودن، این نمایشگر، گرافیک بالا با رنگ‌های درخشان و وضوح خیره‌کننده را نمایش می‌دهد. در این نمایشگر، اطلاعات مربوط به رانندگی از جمله هشدارهای سرعت خودرو و داده‌های دیگر در مقابل دید راننده قرار می‌گیرند و بقیه قسمت‌های نمایشگر نیز پویا است و می‌توان از آن برای عملکردهای استاندارد مانند کنترل‌های HVAC استفاده کرد یا به‌عنوان ارائه گزینه‌های سرگرمی برای سرنشینان بهره برد.

ادغام عملکردهای متعدد در صفحه نمایش داشبورد که به‌طور فزاینده‌ای بزرگ می‌شود،‌ ممکن است کمی آینده‌نگرانه باشد، اما این نوع طراحی را به‌زودی در خودروهای تولیدی مشاهده خواهیم کرد و اصلا فناوری تخیلی و دور از دسترسی نیست.

4. پژو Quasar

پژو Quasar

خودروهای فرانسوی مدت‌هاست که به دمدمی مجاز بودن معروف هستند و اغلب، عناصر مکانیکی را به شیوه‌ای نامتعارف ترکیب می‌کنند. اما بسیاری از خودروهای فرانسوی هم از نظر ظاهر و از هم نظر عملکرد، کاملا چشمگیر و جذاب هستند. پژو یکی از آن خودروسازهای بسیاری قدیمی فرانسه است که تاریخچه غنی و پرسابقه‌ای دارد. این شرکت همچنین در طول تاریخ خود با اتومبیل‌های مسابقه‌ای مشهور و موفق، شناخته شده و کانسپت Quasar نیز یکی از این خودروها است که در سال 1984 میلادی برای مسابقات رالی گروه B ساخته شد و سروصدای زیادی به پا کرد.

پژو Quasar به‌عنوان یک خودرو مسابقه‌ای AWD دارای پیشرانه‌ای با قدرت 600 اسب بخار بوده و از بدنه فیبر کربنی و کولار (الیاف ساخته شده از پارا آرامید) تشکیل شده و به‌همین دلیل خودروی بسیار توانمند و قدرتمندی در دوره خود بود. اما بیشتر از این‌ها، این خودرو با ظاهر جذاب و داشبورد آینده‌نگرانه خود و پیچیدگی‌ها و زیبایی‌هایی که داشت، بینندگان را شگفت‌زده می‌کرد.

پل براک، طراح مرسدس SL Pagoda این طرح مفهومی را ارائه کرده بود و رنگ‌های قرمز روشن را در سرتاسر خودرو و حتی نورهای LED روشن‌تر را روی ابزار مختلف به‌کار برده بود. داشبورد تمام دیجیتالی Quasar و حذف تمام سوئیچ‌ها و جایگزینی آنها با دکمه‌های مستطیلی، چیزی بود که راه آینده را به طراحان دهه 80 میلادی نشان داد. علاوه بر این، Clarion در سال 1984 یک صفحه ویدیوی CRT را در مرکز داشبورد ارائه کرد. همه این‌ها روی یک بخش شناور قرار دارند که سراسر محفظه سرنشینان را پوشانده است. متاسفانه این خودرو نیز در حد یک ایده مفهومی باقی ماند و هرگز به تولید نرسید.

5. سیتروئن Karin

سیتروئن Karin

خودروسازان فرانسوی به ساخت خودروهای منحصربه‌فرد معروف هستند، اما سیتروئن از آن شرکت‌هایی است که در زمینه تولید خودروهای عجیب و غریب فرانسوی، ید طولایی دارد. سیتروئن DS پیشگامانه یکی از عجیب‌ترین خودروهایی است که تاکنون تولید شده است و کانسپت سیتروئن کارین 1980 نیز از این نظر دست کمی از DS ندارد.

ابعاد بیرونی این خودرو یک مستطیل کامل را به نمایش می‌گذارد، اما با بالا رفتن همه چیز به یک هرم تبدیل می‌شود و شکل گوه‌ای که در دهه 70 میلادی رایج بود را ایجاد می‌کند. این شکل خودرو راننده را وادار می‌کرد تا در وسط کابین بنشیند و دو سرنشین در کنار راننده قرار می‌گرفتند.

سیتروئن Karin

کنترل‌های راننده در غلافی قرار گرفته‌اند که از داشبورد تا مرکز دیده می‌شوند و همه کنترل‌ها و ابزار دقیق را در یک قسمت دایره‌ای شکل پیش روی راننده قرار می‌دهند. مانند هر خودروی آینده‌نگرانه خوب در آن دوره، یک صفحه نمایش CRT درست در وسط داشبورد نصب شده است. صفحه مرکزی، اطلاعات عملیاتی را نمایش می‌دهد، اما وظیفه دوگانه را بر عهده دارد. در عقب خودرو نیز یک لنز دوربین کوچک وجود دارد که نشان می‌دهد این خودرو 28 سال قبل از اجباری شدن این ویژگی در ایالات متحده با یک دوربین پشتیبان عرضه می‌شد.

برای سال 1980 میلادی، این خودرو بیشتر از هر چیز دیگری به یک فضاپیما شباهت داشت، اما امروز به‌طور شگفت‌انگیزی قدیمی و از مد افتاده به‌نظر می‌رسد و شاید در حال حاضر خیلی جذابیتی برای ما نداشته باشد.

6. فورد 24.7

فورد 24.7

شرکت خودروسازی فورد، کانسپت 24.7 را در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی در سال 2000 میلادی به نمایش گذاشت و بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های مدرن را معرفی کرد که در آن زمان غیر عملی به‌نظر می‌رسیدند. کل داشبورد این خودرو مفهومی فاقد دکمه، سوئیچ، شماره یا موارد دیگر است. سطح داشبورد از یک صفحه نمایش تمام رنگی با نمایشگرهای تعاملی پویا تشکیل شده که می‌توانند اطلاعات زیادی را به نمایش بگذارند و برای کنترل‌های مختلف مثل آب‌وهوا و رادیو استفاده شوند. شاید آینده نگرانه ترین مفاهیم داشبورد این خودرو مفهومی، قابلیت اتصال به اینترنت بی سیم و استفاده از دستورهای صوتی بود. همچنین قابلیت وبگردی و ارسال ایمیل از طریق این نمایشگر ارائه می‌شد.

نمایشگر نصب شده روی این داشبورد را می‌توان با پس‌زمینه‌های سفارشی و ترتیب‌های مختلف پیکربندی و سفارشی‌سازی کرد و همچنین می‌توان آن را برای حداکثر چهار کاربر تنظیم کرد تا هر کدام دارای تنظیمات منحصربه‌فرد خود باشند. همه این فناوری‌ها ممکن است در آن زمان کمی افراطی و شاید احمقانه به‌نظر برسند، اما بیشتر ویژگی‌های متصل و دیجیتالی آن از جمله داشتن پروفایل‌های کاربری متفاوت و قابلیت اتصال به اینترنت بی سیم، در خودروهای امروزی به یک استاندارد تبدیل شده‌اند. قابلیت ارسال ایمیل که در این خودرو وجود داشت نیز شاید در دنیای امروزی چندان مورد توجه قرار نگیرد، اما توانایی فعلی خودروها برای رد و بدل کردن پیام‌های متنی از طریق سیستم مالتی‌مدیا را می‌توان وام گرفته از همین قابلیت دانست.

شاید فورد 24.7 مفهومی، خیلی هم هیجان‌انگیز نبود، اما آینده داشبورد خودروها را بهتر از هر کانسپتی در قبل و بعد از دوران خود، پیش‌بینی کرده بود.

 7. بیوک Riviera

بیوک Riviera

خودروهای لوکس شخصی برای چندین دهه به یک بخش داغ در صنعت خودرو تبدیل شده‌اند و ورود دیرینه شرکت بیوک به این بخش از بازار با مدل مفهومی ریویرا اتفاق افتاد. این خودرو برای سال‌ها به‌عنوان یک کوپه لوکس با فضای کافی برای سرنشینان شناخته می‌شد که قیمتی کمتر از خودروهای لوکس دیگر داشت. Riviera همچنین به‌عنوان یک بستر آزمایشی برای امیدوارکننده‌ترین فناوری‌های بیوک عمل کرد. در سال 1986 میلادی، ریویرا اولین خودروی تولیدی بود که با کنترل‌های صفحه نمایش لمسی نصب شده در داشبورد عرضه شد.

در حالی که طراحی داشبورد این خودرو برای دهه 80 و همچنین برای بیوک در آن دوره، محافظه‌کارانه بود، اما صفحه نمایش در مرکز داشبورد شبیه چیزی بود که در آثار علمی-تخیلی مثل Star Trek دیده بودیم. این صفحه نمایش لمسی که خیلی قبل‌تر از این که صفحه‌های تخت بر جهان ما حکمرانی کنند ساخته شده بود، از یک لوله پرتو کاتدی مشابه تمام تلویزیون‌های جعبه‌ای قدیمی که تا دهه 2000 میلادی رایج بودند، استفاده می‌کرد و بسیار شبیه به صفحه‌های نمایش لمسی مدرن، اما با گرافیک کمتر پیچیده عمل می‌کرد.

بیوک Riviera

سیستم صوتی و کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع از طریق این صفحه تنظیم می‌شدند و خوانش الکترونیکی اطلاعات موتور، عیب‌یابی و همچنین کامپیوتر سفری را ارائه می‌کرد. همچنین یک کلاستر دیجیتال هم به‌صورت عددی، سرعت و دور موتور را نشان می‌داد و نمایشگر اصلی را تکمیل می‌کرد. چنین قابلیت‌هایی در استانداردهای امروزی، قدیمی و عادی به‌نظر می‌رسد، اما در سال 1986 میلادی، داشبورد بیوک Riviera کاملا آینده نگرانه بود.

8. مازراتی Boomerang

مازراتی Boomerang

ایده‌هایی که طراحان در دهه 70 میلادی در مورد آینده ارائه می‌کردند، اغلب با چیزی که در واقعیت اتفاق افتاد، متفاوت بودند. آینده‌نگرانه‌ترین طراحی های خودروهای دهه 70 معمولا در دنیای امروزی احمقانه به‌نظر می‌رسند. در سال 1971، مازراتی به ایتال دیزاین و طراح برتر آن یعنی جورجتو جوجارو، سفارش ساخت یک خودرو مفهومی منحصربه‌فرد برای نمایشگاه‌های خودروی آینده را داد.

یک ماکت در سال 1971 در تورین با یک ماشین کاملا کاربردی که در سال 1972 در نمایشگاه خودرو ژنو ظاهر شد، نتیجه‌ی این همکاری بود. این خودرو که مازراتی بومرنگ نامیده شد، طراحی مازراتی را به‌خوبی متحول کرد و مسیر آینده طراحی خودرو را در داخل و خارج از کابین پیش‌بینی کرد.

این خودروی گوه‌ای‌شکل، مظهر سوپراسپرت‌های اوایل دهه 70 بود و در داخل کابین، راننده با غیر معمول‌ترین داشبورد آن زمان مواجه می‌شد. از آنجایی که عملکردهای الکترونیکی و خودکار خیلی چیز عجیب و آینده‌نگرانه‌ای نبودند، تنها راه ایجاد یک طراحی داشبورد آینده نگرانه، ایجاد چیزی کاملا غیر متعارف بود. جوجارو این کار را با جمع کردن همه چیز در داخل فرمان انجام داد. بنابراین تمام سوئیچ‌ها، دکمه‌ها و حتی کلاستر در مجموعه‌ای از عملکردهای داخلی روی فرمان ارائه می شدند. این موارد همچنین شامل چراغ راهنما و دسته‌های برف‌پاک‌کن می‌شدند. این یک ترکیب عجیب و غریب بود که در سال‌های دهه 70 میلادی، شاید تصور می‌شد در آینده اتفاق بیفتند، اما هرگز ما چنین چیزی را در واقعیت مشاهده نکردیم. با این حال مازراتی بومرنگ، آخرین بار در سال 2015 در یک حراجی به قیمت 3.5 میلیون دلار فروخته شد.

9. کیا Imagine

کیا Imagine

شرکت‌های سازنده خودروهای مفهومی تمایل دارند نگاهی اجمالی به آینده داشته باشند. اما با توجه به این که خودروهای مدرن در حال حاضر بسیار پیشرفته و پر از تکنولوژی‌های جذاب هستند، ممکن است به این فکر کنید که چگونه می‌توان در یک خودرو مفهومی امروزی، ویژگی‌هایی را ارائه داد که شکل و شمایلی از آینده را به ما نشان دهند. در سال 2019 میلادی، کیا چیزی را به ما نشان داد که کمی شبیه به آینده‌ی خودروها است و البته احتمالا نسخه‌ای خیالی از آینده خواهد بود.

امروزه تعداد کمی از خودروهای مفهومی، بنزین‌سوز هستند و کیا Imagine نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کانسپت، یک خودرو تمام الکتریکی است که به‌نظر می‌رسد طراحی خودروهای آینده‌ی شرکت خودروسازی کره‌ای کیا را نشان می‌دهد. شکل و مقیاس خودرو به‌طور قابل پیش‌بینی به کراس اوورها شباهت دارد، اما فضای داخلی آن ما را به آینده‌ای دور می‌برد.

در جلوی راننده، مجموعه‌ای از 21 صفحه نمایش وجود دارد که به‌صورت کمانی از سرتاسر داشبورد را پوشانده است. این‌طور به‌نظر می‌رسد که این خودرو دارای 21 درگاه شارژ است و شخصی در حال شارژ هر 21 گوشی آیفون خود با صفحه‌های نمایش متصل در ماشین نشسته است. این باعث شده یک تصویر یکپارچه در تمام صفحه‌ها پخش شده و ظاهر جالب و آینده‌نگرانه‌ای را به نمایش بگذارد. اما اگر راستش را بخواهید، ما امیدواریم این آینده‌ای نباشد که واقعا آن را تجربه می‌کنیم.

10. استون مارتین Lagonda

استون مارتین Lagonda

اگر بخواهیم از خودروهای آینده نگرانه‌ای نام ببریم که به تولید رسیدند، نام استون مارتین لاگوندا بالاتر از همه می‌درخشد. در اواسط دهه 70 میلادی، استون مارتین برای ساخت خودروهای تورینگ لوکس با قدرت خوب و هندلینگ عالی، شهرت بسیار زیادی کسب کرد. با وجود خودروهایی که در مجموعه جیمزباند حضور داشتند، مشکلات مالی برای این شرکت همچنان ادامه داشت. به همین دلیل تولید و عرضه یک خودروی لوکس جدید با طراحی غیر معمول و ویژگی‌های الکترونیکی پیشرفته و تکنولوژی‌های مدرن، بهترین ایده‌ برای چنین خودروسازی محسوب نمی‌شد. با این حال، استون مارتین جسورتر از این حرف‌ها بود و این ایده را عملی کرد.

استون مارتین سدان لوکس چهار در جدید خود را در سال 1976 میلادی عرضه کرد. سری اول لاگوندا در سال 1974 عرضه شد، اما فقط هفت دستگاه از آن به مرحله ساخت رسید و واکنش‌های متفاوت مشتریان و رسانه‌ها را به دنبال داشت. شکل گوه‌ای آن، جسورانه بود و ایده‌های جسورانه در داخل کابین بیشتر نمود پیدا می‌کرد. در داشبورد سری دوم Lagonda، کلاستر آنالوگ با نمایشگرهای LED دیجیتالی جایگزین شد که سرعت و دور موتور را مانند ماشین‌حساب‌های قابل حمل آن دوره نشان می‌داد. در زیر کلاستر هم یک صفحه تخت از دکمه‌های لمسی برای عملکردهای دیگر وجود داشت.

استون مارتین Lagonda

سری 2 در سال 1985 میلادی، صفحه نمایش CRT را دریافت کرد که در آن سه صفحه نمایش، جای مدل قبلی را گرفتند و اطلاعات مختلف را با شکوه زیاد، به نمایش می‌گذاشتند. این فناوری توسط کلینتون الکترونیک در تگزاس طراحی و عرضه شد و در اصل برای استفاده در جت جنگنده F-15 Eagle توسعه داده شده بود.

از آنجایی که این سیستم‌ها بیش از حد پیچیده بودند، از قابلیت اعتماد خیلی بالایی برخوردار نبودند و مالکان استون مارتین Lagonda در زمینه تعمیر و نگهداری آنها با مشکلاتی همراه می‌شدند. در هر صورت، از پیچیدگی آنها که بگذریم، داشبورد این خودرو بسیار جلوتر از زمان خود بود.

11. نیسان Round Box

نیسان Round Box

چندین سال پس از آغاز همکاری رنو و نیسان، یک خودروی مفهومی توسط نیسان طراحی شد که برخی از ویژگی‌های عجیب محصولات شرکت فرانسوی رنو در طراحی‌های آن نقش بسته بود. این خودرو مفهومی، یک رودستر کوچک با نام نیسان راند باکس بود. اگرچه خودرو دارای طراحی مربعی‌شکلی بود، اما فضای داخلی آن شکل دایره‌ای به خود گرفته بود و تم گرد و دایره‌ای‌شکل در فضای کابین آن به چشم می‌خورد. در حالی که داشبورد این خودرو گرد نبود، اما خیره‌کننده‌ترین ویژگی این خودرو محسوب می‌شد و طراحی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای را برای سال 2007 میلادی به نمایش می‌گذاشت.

داشبورد نیسان راند باکس کاملا عاری از دکمه بود و ابزار و پانل کنترل را درون یک صفحه لمسی تخت منحصربه‌فرد ارائه می‌کرد که با فرمان یوغ برجسته می‌شد. صفحه نمایش از نوع تمام رنگی بود و فرمان یوغ نیز نمادی درخشان را نشان می‌داد که آن نیز یک صفحه لمسی کوچک بود.

بنا بر اعلام نیسان، این خودرو مفهومی دارای یک سیستم سرگرمی تعاملی Play Catch است و راننده و سرنشینان می‌توانند اطلاعات را از طریق صفحه نمایش بزرگ جلو به یک صفحه نمایش اضافی در قسمت صندلی عقب منتقل کنند. به‌غیر از این که سیستم ناوبری در این سیستم گنجانده شد، اطلاعات و جزئیات زیادی در خصوص قابلیت‌های ارائه شده در این صفحه وجود ندارد.

بدیهی است که نیسان راند باکس یک خودروی مفهومی بود که به‌عنوان یک تمرین برای طراحی خودروهای آینده ایجاد شد، اما به‌نظر می‌رسد ادغام صفحه‌های نمایش لمسی در خودروهای مدرن ثابت می‌کند که نیسان سال‌ها قبل در این مسیر حرکت کرده بود.

12. کانو لایف استایل

کانو لایف استایل

استارتاپ سازنده خودروهای الکتریکی با نام Canoo، دیدگاه متفاوتی در خصوص ظاهر خودروها دارد. خودروهای آینده‌نگرانه این استارتاپ می‌توانند در طرح‌بندی پیکاپ یا ون پیکربندی شوند. در حال حاضر ایده‌های این شرکت به‌خوبی از مرحله نمونه اولیه گذشته‌اند و برای تولید در کارخانه آن در اوکلاهاما آماده می‌شوند. طراحی این وسایل نقلیه، ظاهری عجیب و غریب شبیه به تخم مرغ دارد که به فلسفه ماژولار بودن محصولات کانو مرتبط است. این ماژولار بودن و انعطاف‌پذیری طراحی، در داشبورد خودروهای این استارتاپ نیز مشاهده می‌شود.

با نشستن روی صندلی راننده، فرمان مربعی را می‌بینید که به‌نظر می‌رسد به یک میله متقاطع وصل شده است و چیز دیگری ندارد. یک صفحه نمایش روی یک غلاف در کنار نصب شده که تمام اطلاعات را نشان می‌دهد و یک صفحه نمایش کوچک هم در جلو وجود دارد که سرعت و مواردی از این دست را به نمایش می‌گذارد. درست در زیر نمایشگر سرعت، یک پنجره اضافی منحصربه‌فرد دیده می‌شود که نمایی مستقیم از زیر پای راننده به زمین را ارائه می‌دهد.

طراحی این خودرو به گونه‌ای است که بتوان وسیله نقلیه را تقریبا برای هر کاربردی تطیبق داد و در صورت نیاز، ویژگی‌ها یا لوازم جانبی اضافی را به آن اضافه کرد. هنوز مشخص نیست که آیا ایده خودروهای مفهومی کانو به واقعیت تبدیل می‌شود یا خیر، اما این استارتاپ در حال حاضر با سرعت به جلو حرکت می‌کند. خودروهای آینده‌نگرانه این شرکت بیشتر در دسته خودروهای برقی و خودران هستند که شاید تا 20 سال آینده، رایج و عادی به‌نظر برسند، اما قطعا این استارتاپ جلوتر از دوران خود در حال حرکت است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*