اسنپدراگون 8 نسل 3 A17 پرو

اسنپدراگون 8 نسل 3 در یک تست مهم، مغلوب پردازنده A17 پرو اپل شد

با وجود غلبه تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 بر چیپست A17 پرو اپل در تست‌های اولیه، پردازنده پرچمدار کوالکام در یک تست بسیار مهم در برابر اپل بازنده شد!

اگر پیگیر اخبار مربوط به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام باشید، حتما در جریان هستید که این تراشه با فرآیند ساخت 4 نانومتری تولید شده که یک نسل عقب‌تر از معماری تراشه‌های A17 Pro اپل به شمار می‌رود. با این وجود نتایج تست‌های بنچمارک چندهسته‌ای تراشه Snapdragon 8 Gen. 3 حاکی از عملکرد بهتر این چیپست در مقایسه با گوشی‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس بود.

البته این شادی و شعف علاقمندان به گوشی‌های اندرویدی دوام چندانی نداشت؛ چرا که بر اساس جدیدترین تست‌های انجام شده توسط یکی از کاربران خوشنام یوتیوب، مصرف انرژی تراشه جدید کوالکام در برابر اپل و چیپست‌های A17 Pro حرف چندانی برای گفتن ندارد.

در گجت نیوز بخوانید:

مقایسه اسنپدراگون 8 نسل 3 و A17 اپل ؛ بازی بزرگان!

در ادامه به بررسی بیشتر نتایج این تست خواهیم پرداخت.

اسنپدراگون 8 نسل 3؛ داغ‌تر و پرمصرف‌تر از A17  پرو اپل!

به‌تازگی کانال یوتیوب TechDroider نتایج تست مصرف باتری چندین گوشی پرچمدار این روزهای دنیا را منتشر کرده است. علیرغم حضور بهترین گوشی های پرچمدار بازار در این بنچمارک، طبیعتا همه نگاه‌ها به دو شیائومی 14 پرو و آیفون 15 پرو مکس معطوف است؛ چرا که هردوی این گوشی‌ها به جدیدترین نسل از تراشه‌های کوالکام و اپل مجهز بوده و می‌توانند به‌خوبی گویای عملکرد بهترین تراشه‌های حال حاضر موجود در دنیا باشند.

برای انجام تست، صفحه نمایش هر دو گوشی روی نرخ رفرش 120 هرتز تنظیم شد. با این وجود هر دو گوشی از نرخ رفرش متغیر 120 هرتزی روی صفحه نمایش بهره می‌بردند؛ چرا که هیچ‌یک از آن‌ها قابلیت ثابت نگه داشتن نرخ رفرش را نداشتند.

علاوه بر این، باید توجه کرد که شیائومی 14 پرو از یک باتری بزرگتر 4880 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد؛ در حالی که آیفون 15 پرو مکس یک باتری با ظرفیت 4441 میلی آمپر ساعت در اختیار دارد. با وجود این تفاوت، پرچمدار سال 2023 اپل از میان شش گوشی تست‌شده، بالاترین شارژدهی را ارائه کرد.

به‌طور دقیق، iPhone 15 Pro Max با ثبت رکورد شارژدهی 11 ساعت و 54 دقیقه موفق شد به رتبه اول دست پیدا کند. از طرفی، شیائومی 14 پرو که به جدیدترین تراشه کوالکام مجهز است هم با شارژدهی 10 ساعت و 24 دقیقه‌ای باتری رتبه دوم را از آن خود کرد. همچنین آیفون 15 پرو مکس در طول این تست، در داغ‌ترین نقطه به دمای 44.2 درجه رسید؛ در حالی که دمای داغ‌ترین نقطه Xiaomi 14 Pro برابر با 47 درجه شده بود.

در این لیست همچنین گلکسی اس 23 اولترا که اوایل سال 2023 روانه بازار شد نیز عملکرد موفقی به جای گذاشت. این گوشی با باتری 5000 میلی آمپر ساعتی خود موفق به ثبت رکورد شارژدهی 10 ساعت و 5 دقیقه شد تا نشان دهد تراشه‌های کوالکام همچنان عملکردی بسیار بهینه دارند؛ هرچند که مصرف انرژی آن‌ها ظاهرا برای رقابت با اپل و چیپست A17 Pro کافی نیست.

نکته جالب توجه در خصوص بنچمارک‌های حاضر، تفاوت نه چندان زیاد عملکرد تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 3 و نسل 2 است. به نظر می‌رسد کوالکام در نسل جدید چیپست‌های خود سعی کرده با تزریق توان بیشتر، عملکرد بهتری از تراشه پرچمدارش بگیرد. با وجود این که رویکرد این کمپانی جواب داده و تراشه‌های جدید به‌طور معناداری قدرتمندتر از قبل هستند، اما به نظر می‌رسد مصرف باتری و دمای عملکرد قربانیان این تصمیم بوده‌اند!

باید توجه کرد که در این لیست هیچ خبری از چیپست دایمنسیتی 9300 نیست؛ چرا که این تراشه تازه‌وارد از یک کلاستر منحصربفرد پردازنده استفاده می‌کند که فاقد هسته‌های کم‌مصرف بوده و با استفاده از همان معماری به کار رفته در تولید چیپست‌های اسنپدراگون 8 نسل 3 تولید شده است. البته تراشه Dimensity 9300 به‌تازگی روانه بازار شده؛ بنابراین هنوز آن‌طور که انتظارمی‌رود، فراگیر نشده است.

همچنین بخوانید:

پردازنده پرچمدار دایمنسیتی ۹۳۰۰، رویای دوربین ۳۲۰ مگاپیکسلی را واقعی می‌کند

با وجود این که شاید در ادامه سال 2023 و 2024 کمپانی‌های گوشی‌ساز اندرویدی گوشی‌هایی با مصرف باتری بهینه‌تر نسبت به آیفون 15 پرو مکس معرفی کنند، اما این گوشی با تراشه A17  پرو خود در حال حاضر کم‌مصرف‌ترین محصول دنیا به شمار می‌رود که بهینه‌ترین مصرف انرژی را ارائه می‌کند. در این میان البته شیائومی 14 پرو و تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 نیز عملکرد قابل توجهی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*