آلودگی هوا انسان

10 مورد از خطرناکترین اثرات آلودگی هوا روی بدن و سلامت انسان؛ از انواع سرطان‌ها تا خاطر ابتلا به آسم

آلودگی هوا می‌تواند اثرات سوء فراوانی روی بدن انسان داشته باشد که از خس خس کردن تا مرگ را در بر می‌گیرد. در ادامه به معرفی تعدادی از خطرناک‌ترین آثار آلودگی روی سلامت انسان می‌پردازیم.

تقریبا همه ما کم و بیش متوجه اهمیت تمیزی هوایی که تنفس می‌کنیم هستیم. آلودگی هوا در بسیاری مواقع نامریی بوده و قابل رویت نیست. با این وجود اثرات آن روی سلامت بدن انسان به‌حدی سنگین است که نمی‌توان از آن غافل شد. تحقیقات فراوانی پیرامون تاثیرات سوء آلودگی هوا روی سلامت انسان در جریان است و هر روز عوارض و بیماری‌های جدیدی مرتبط با آلودگی کشف می‌شود.

به‌طور کلی دو نوع آلودگی گریبانگیر جوامع شهری دنیاست. دسته اول آلودگی ازون بوده و دومی به ذرات معلق درون هوا اختصاص دارد. این دو دسته آلودگی خطراتی باورنکردنی برای سلامت انسان دارند که به‌تازگی مورد توجه اتحادیه بیماری و سلامت ریه ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است. این اتحادیه به‌تازگی لیست جدیدی از مهمترین اثرات آلودگی هوا روی بدن انسان ها را منتشر کرده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آلودگی هوا چه اثراتی روی بدن انسان دارد؟

سلامت ریه

در ادامه به ده مورد از خطرناکترین آسیب‌هایی که در اثر آلودگی هوا به بدن انسان وارد می‌شود خواهیم پرداخت.

مرگ زودهنگام

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به مدت‌های طولانی یا حتی کوتاه می‌تواند باعث کاهش چشمگیر عمر انسان و مرگ زودهنگام او شود. این مساله سال‌هاست که تحت پژوهش دانشمندان سرتاسر دنیا قرار دارد و بارها در رسانه‌های مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.

حملات آسمی

تنفس کردن ازون و ذرات آلاینده هوا می‌تواند باعث افزایش حملات آسمی در انسان شود.‌ نفس‌تنگی و مراجعه مکرر به بیمارستان مهم‌ترین نتیجه این اتفاق است که می‌تواند ضمن به خطر انداختن سلامتی، وقت و هزینه زیادی هم از افراد تلف کند.

بیماری‌های قلبی و عروقی

آلودگی هوا می‌تواند ریسک سکته و بیماری‌های قلبی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

در گجت نیوز بخوانید:

آلودگی هوا، عقل انسان را از بین می‌برد

سرطان ریه

در سال 2013 اتحادیه جهانی سلامت (WHO) آلودگی هوا در اثرات ذرات معلق را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان ریه عنوان کرد. سرطان ریه بیشترین آمار مرگ و میر در میان انواع سرطان‌ها در ایالات متحده را دارد.

آسیب‌های تکاملی

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند باعث کند شدن میزان رشد و تکامل سلول‌های ریه در کودکان شده و با آسیب رساندن به سلامتی، آن‌ها را در معرض ابتلا به بیماری‌های تنفسی حاد در بزرگسالی قرار دهد.

حساسیت بیشتر در برابر عفونت

یکی دیگر از اثرات آلودگی هوا روی انسان، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی ریه، خصوصا در کودکان است.

آلودگی هوا انسان

سخت شدن شرایط برای افراد مبتلا به انسداد مزمن ریه

افرادی که به بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) مبتلا هستند، در هوای آلوده سخت‌تر از سایرین قادر به تنفس خواهند بود.‌ علاوه بر این، علایم و نشانه‌های بیماری آن‌ها نیز معمولا در شرایط نامساعد هوا بیشتر نمایان شده و می‌تواند منجر به بستری شدن یا حتی مرگ آن‌ها شود.

افزایش احتمال ابتلا به التهاب ریه

حتی افرادی که ریه‌های سالمی دارند نیز در هوای آلوده در معرض بیماری‌های مزمنی مثل التهاب یا آب آوردن ریه قرار دارند. اثر هوای آلوده همچنین روی افرادی که به بیماری‌های مزمنی مثل آسم یا انسداد مزمن ریه مبتلا هستند شدیدتر است.

همچنین بخوانید:

آلودگی هوا در یک سال نزدیک به ۲ میلیون نفر را به کام مرگ کشاند

وزن کم نوزادان تازه متولد شده

برخی نتایج سال‌های اخیر نشان داده که قرار گرفتن زنان باردار در معرض آلودگی‌های هوا می‌تواند باعث متولد شدن نوزادانی با وزن بسیار کم شده و نرخ مرگ و میر در آن‌ها را افزایش دهد.

خس‌خس کردن، سرفه و تنگی نفس

بیماری های ناشی از آلودگی

ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین اثر آلودگی هوا در انسان‌ها، مشکلاتی مثل تنگی نفس، خس خس کردن یا سرفه‌های مداوم است. طبیعتا هرچه زمان بیشتری در معرض آلودگی‌های غلیظ‌تری قرار داشته باشیم، احتمال این مشکلات افزایش خواهد یافت.

البته لیست اثرات سوء آلودگی هوا روی سلامتی انسان به این ده مورد خلاصه نمی‌شود؛ چرا که تحقیقات روی این اثرات هنوز در گام‌های ابتدایی خود قرار دارد. به‌عنوان مثال برخی دانشمندان هم‌اکنون مشغول تحقیق روی ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری‌های اعصاب و روان هستند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*