صادرات خودرو به روسیه

سایپا: صادرات خودرو به روسیه انجام می‌شود و هیچ شکستی در کار نیست

یکی از مدیران شرکت سایپا در واکنش به اخبار منتفی شدن صادرات خودرو به روسیه اظهار کرد صادرات محصولات انجام می‌شود و هیچ شکستی در کار نیست.

در اخبار خودرو خوانده بودیم که برنامه صادرات خودروهای سایپا به روسیه با شکست مواجه شده است. منصور ابطحی، مدیر صادرات محصولات در شرکت خودروسازی سایپا، در یک مصاحبه، خبر شکست صادرات خودروهای سایپا به روسیه را یک شیطنت رسانه‌ای خواند. بنا بر اظهارات او، صادرات محصولات سایپا به روسیه در فاز اول به‌صورت CBU (خودروهای آماده) انجام خواهد شد و پس از بررسی وضعیت فروش و تقاضای این محصولات در بازار هدف، در خصوص فاز دوم یعنی تولید و مونتاژ خودرو تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین وی ابراز امیدواری کرد که به‌زودی شاهد عرضه خودروهای سایپا در بازار روسیه، بلاروس و سایر کشورهای عضو اوراسیا باشیم. ابطحی، بازار کشورهای اوراسیا را وضعیت مناسبی برای خودروسازها دانست و از پتانسیل وسیع کشور در خصوص صادرات خودرو به کشورهای این منطقه خبر داد.

منصور ابطحی از همکاری شرکت سایپا با شرکت لاکی کرنسی خبر داد و افزود قرار است محصولات سایپا توسط این شرکت در کشورهای روسیه و بلاروس عرضه شوند. همچنین او از ارسال خودروهای محدودی به‌عنوان نمونه و برای تست و بررسی یا همان خودروهای آماده (CBU) به روسیه و بلاروس نیز خبر داد و تصریح کرد که پس از موفقیت در فاز اول، وارد فاز دوم صادرات خودروهای سایپا به‌صورت تولید و مونتاژ در روسیه خواهند شد.

بنا بر اظهارات مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا، خودروهای کلاس B (کوییک و ساینا) و C (شاهین) برای عرضه در روسیه و بلاروس بر اساس مطالعات بازار هدف انتخاب شده‌اند. این سه خودرو در هر دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک به این کشورها ارسال خواهند شد. در کنار این محصولات، ارسال خودروهای تجاری با ظرفیت حمل متنوع نیز مانند محصولات زامیاد، محصولات سایپا دیزل، سایپا ۱۵۱ و سایپا 251 در برنامه صادرات خودرو به روسیه و بلاروس وجود دارد.

صادرات خودرو به روسیه

این مدیر شرکت سایپا، صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو را مهم‌ترین دستاورد سایپا در کنار صادرات خودروهای سواری و تجاری دانست و از صادرات قطعاتی مانند انواع رادیاتورهای سواری و تجاری، فنر و سیستم تعلیق، قطعات ریخته‌گری و رینگ خودرو خبر داد. طبق اظهارات او، صاردات قطعات خودرو برای دو حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ حوزه اول در مورد تامین قطعات خودرو به‌عنوان خدمات پس از فروش است. در این حوزه، قطعات یدکی در کشور هدف وجود دارند تا مصرف‌کننده بتواند در صورت نیاز به این قطعات یدکی، آنها را از نمایندگی خودرو تهیه کند. حوزه دوم در مورد استفاده این قطعات، در خطوط تولید خودرو روسیه است که البته این قطعات جزو قطعات اصلی با کیفیت نسبتا بالاتر محسوب می‌شوند؛ چون قرار است که در خط تولید خودرو از آنها استفاده شود.

کسب استانداردهای لازم برای صادرات خودرو به روسیه

ابطحی از تلاش برای کسب الزامات استانداری اوراسیا در حوزه صادرات خودرو نیز خبر داد و توضیح داد که برای عرضه محصولات در روسیه و سایر کشورهای منطقه اوراسیا، لازم است که استاندارد خاص بازار روسیه (Gosudarstvenny/استاندارد دولتی) گرفته شود. برای اخذ این استاندارد، نمونه محصولات ارسالی به روسیه و بلاروس در حال گذراندن آزمایش‌های کیفی و کمی در آزمایشگاه‌ها و مراکز تست فنی خودرو هستند. پس از این‌که نمونه محصولات توانستند استانداردهای لازم را کسب کنند، سایپا مجوز عرضه محصولات در منطقه اوراسیا را خواهد داشت. همچنین وی ابراز امیدواری کرد که کسب مجوزهای لازم تا پایان سال میلادی جاری انجام شود.

مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا از امکان تولید محصولات در منطقه اوراسیا خبر داد و این امکان را راهی برای موفقیت بیشتر محصولات سایپا در روسیه دانست. او دلیل این موفقیت را برخورداری از برخی از معافیت‌ها و به‌واسطه‌ی آن، کاهش هزینه تمام شده خودرو به‌ویژه در بازار روسیه عنوان کرد. گفتنی است که این شرایط، روشی آسان‌تر برای رساندن خودرو به دست مصرف‌کنندگان اوراسیا به‌ویژه روس‌ها خواهد بود.

ابطحی در پایان با اشاره به این نکته که محصولات سایپا از لحاظ هزینه نگهداری، هزینه قطعات و خدمات پس از فروش نسبت به رقبا وضعیت بهتری دارند، افزود که گروه خودروسازی سایپا بیش از 100 شرکت تحت عنوان زیرمجموعه خود دارد و با بیش از نیم قرن تجربه در حوزه تولید خودروهای سواری و تجاری فعالیت کرده است. وی در مورد فعالیت صادراتی سایپا نیز توضیحاتی داد که بر اساس آن، سایپا در فعالیت صادراتی خود، مناطق اصلی آسیا و خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین، اروپا و آسیای میانه را مد نظر دارد و کارخانه‌های تولید خودرو خود را در 5 کشور عراق، سوریه، ونزوئلا، سودان و سنگال نیز احداث کرده است. همچنین سایپا موفق شده تعداد قابل توجهی خودرو را به‌صورت SKD و CBU به کشورهای دیگر در قاره‌های مختلف صادر کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*