صادرات سایپا به روسیه

علت منتفی شدن صادرات سایپا به روسیه مشخص شد؛ پای چین در میان است؟!

علت منتفی شدن صادرات محصولات سایپا به بازار روسیه مشخص شد و شاید پای چین در میان باشد. البته سایپا هنوز بر صادرات به روسیه اصرار دارد.

در روزهای گذشته در اخبار خودرو خواندیم که ظاهرا روسیه‌ای‌ها از وارد کردن محصولات سایپا منصرف شده‌اند و احتمالا صادرات سایپا به این کشور، منتفی خواهد شد. طی یک سال اخیر و به‌خصوص پس از جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌هایی که بر روس‌ها اعمال شد، وزارت صمت و خودروسازان ایرانی به‌شدت به دنبال صادرات خودروهای داخلی به بازار روسیه هستند. حتی تفاهم‌نامه‌هایی هم با طرف‌های روسی در این زمینه منعقد شد و برخی از محصولات خودروسازان داخلی نیز در این کشور به نمایش درآمد. اما به‌نظر می‌رسد حالا روس‌ها از این تصمیم منصرف شده‌اند و تمایلی به عرضه خودروهای ایرانی در بازار خود ندارند.

صادارت سایپا به روسیه به دلیل گرانی منتفی می‌شود

به گزارش رسانه‌های روسی، مدیرعامل شرکت Best Motors LLC که قصد داشت خودروهای ایرانی را در بازار روسیه عرضه کند، از صرف نظر کردن خود برای فروش خودروهای یک شرکت خودروسازی ایرانی در بازار این کشور خبر داد. علاوه بر این، اخباری از منحل شدن شرکت Best Motors LLC به‌گوش می‌‌رسد. الکساندر استپانوف، مدیرکل بست موتورز نیز می‌گوید فروش خودروهای ایرانی با قیمتی که از ابتدا پیش‌بینی شده بود، به‌دلیل نرخ فعلی ارز و افزایش کارمزد بهره‌برداری، امکان‌پذیر نخواهد بود. وی تاکید کرد قیمت خودروهای ایرانی باید 20 تا 30 درصد از خودروهای چینی ارزان‌تر باشد.

صادرات سایپا به روسیه

به‌گفته استپانوف، قرار بود سه محصول سایپا شامل کوییک، ساینا و شاهین توسط این شرکت در بازار روسیه عرضه شوند. هزینه اولیه این خودروها بین 1 تا 1.7 میلیون روبل برآورد شده بود و این محصولات می‌توانستند مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروهای خارجی در بازار روسیه باشند. سرگئی بورگازلیف، مشاور مستقل صنعت خودرو و حمل و نقل روسیه نیز به روزنامه روسی نووایا گازتا گفته با این‌که خودروهای ایرانی مقرون‌به‌صرفه هستند، اما باید به سمت توسعه بازار جدید به روش سیستماتیک پیش برویم و خودروسازان ایرانی و شرکای روسی آنها توجهی به این موضوع نداشتند. وی افزود خودروهای سایپا در محدوده قیمتی خودروهای روسی لادا هستند و به همین دلیل شرکت Avtovaz که خودروهای لادا را تولید می‌کند، بی‌کار نمی‌نشیند که یک رقیب مستقیم وارد بازارش شود.

بورگازلیف تاکید کرد اگر تصمیم سیاسی در بالاترین سطح وجود نداشته باشد، شرکت Avtovaz تقریبا انحصار خود در بازار روسیه را حفظ می‌کند و هرگونه تولید و فروش بزرگ خودروهای ایرانی در روسیه منتفی خواهد شد. در واقع، خودروهای ایرانی باید با محصولات لادا به رقابت بپردازند، اما با محاسبه مالیات و عوارض بالا، قیمت آنها از محصولات لادا بیشتر خواهد شد.

به‌نظر می‌رسد علاوه بر محصولات سایپا، ایران خودرو هم شانس زیادی برای صادرات محصولات خود به بازار روسیه نخواهد داشت و فقط همانطور که کارشناسان روسی اظهار کرده‌اند، تصمیمات سیاسی در بالاترین رده‌ها می‌تواند گره‌گشای عرضه خودروهای ایرانی در روسیه باشد. خودروهای ایرانی در حضور محصولات بومی روسیه و همینطور سیل عظیمی از خودروهای چینی که روانه بازار این کشور شده، شانسی برای موفقیت ندارند و با توجه به قیمتی که برای آنها پیش‌بینی شده، بعید است کسی در این کشور به خرید این خودروها تمایلی نشان دهد.

سایپا روی عرضه محصولات خود به بازار روسیه و بلاروس تاکید دارد

با وجود اخبار منتشر شده مبنی بر لغو شدن صادرات خودروهای ایرانی از جمله محصولات سایپا به بازار روسیه، نارنجی‌پوشان جاده مخصوص همچنان روی عرضه محصولات خود به بازار روسیه و بلاروس تاکید دارد. سایپانیوز اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد بعد از چند ماه و به‌خاطر تعلل شرکت بست موتورز روسیه در اجرای مفاد و تعهدات قرارداد، همکاری سایپا با این شرکت به حالت تعلیق درآمده،‌ اما سایپا همچنان به همکاری با شرکت لاکسی کارنسی ادامه می‌دهد. بنا بر این گزارش، سایپا تمامی اقدامات لازم مانند ارسال خودرو، همولوگیشن محصولات، حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، حضور در نمایشگاه خودرو مینسک و سایر اقدامات مرتبط را انجام داده و همکاری با شرکت لاکی کرنسی بلاروس به‌عنوان تنها نماینده رسمی سایپا در بازار بلاروس و روسیه در حال انجام است.

صادرات سایپا به روسیه

سایپا اعلام کرد در تابستان 1402 خودروهای نمونه را به‌منظور بازاریابی و همولوگیشن محصول ارسال کرده و نمایندگان سازمان استاندارد کشور بلاروس نیز در مهرماه امسال برای ارزیابی آزمایشگاه‌های تست خودرو سایپا در شرکت سایپا حاضر شدند. همچنین فرایند دریافت مجوزهای لازم برای صادرات این محصولات به کشورهای روسیه و بلاروس در مراحل نهایی خود قرار دارد و ارسال خودروهای صادراتی به بازار این کشورها بعد از دریافت مدارک، طی ماه‌های آینده آغاز می‌شود.

سایپا مدعی شده که با وجود حضور خودروسازان صاحب‌نام دنیا و برندهای متعدد چینی در بازار این کشورها و شرایط رقابتی خاصی که وجود دارد، این شرکت مطالعات و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک لازم در خصوص جایگاه قیمتی محصولات شاهین، کوییک و ساینا را در مقایسه با رقبا انجام داده و چشم‌انداز مثبتی را پیش روی خود می‌بیند.

گفتنی است در شهریورماه سال گذشته،‌ مراسمی با حضور سفیر ایران در روسیه برگزار شد و دوازده تفاهم‌نامه همکاری بین خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و روسی به مبلغ 700 میلیون یورو به امضا رسید. صادرات خودروهای ایرانی به روسیه بخشی از این تفاهم‌نامه‌ها بوده است. مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرده بود این شرکت برای صادرات 120 هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری به روسیه، قراردادهایی را با طرف‌های روسی امضا کرده و ایران خودرو نیز از برنامه این شرکت برای عرضه هزاران دستگاه از خودروهای تارا و دنا به بازار روسیه خبر داد.

باید دید در نهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا خودروهای ایرانی به بازار روسیه صادر می‌شوند یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*