تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

خیره‌کننده‌ترین تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

جذاب ترین تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023 منتشر شدند. این عکس های فضایی خیره کننده را در این مطلب مشاهده کنید.

به یاد ماندنی‌‌ترین تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023 منتشر شدند. عکس‌هایی از پرتاب موشک‌های فضایی، فرود ماه‌نوردها و مریخ‌نوردها، پروازهای سیاره‌ای، پیاده‌روی‌های فضایی نفس‌گیر و بوسترهای قدیمی برخی از سوژه‌هایی بودند که باعث شده تصاویر خیره کننده‌ای از صنعت فضانوردی در سال 2023 به ثبت برسند. در دوازده ماهی که گذشت، انواع و اقسام فعالیت‌های فضایی، در آزمایشگاه‌ها، در سکوهای پرتاب و در خود فضا، توسط سازمان‌های مختلف انجام شدند. بشریت همچنان در حال پشت سر گذاشتن محدودیت‌های موجود بوده و روز به روز در حال دستیابی به دستاوردهای جدیدی است.

بهترین تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023 را ببینید

اکنون شما را دعوت می‌کنیم که در ادامه این مطلب به تماشای خیره‌کننده‌ترین تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023 بنشینید.

پرتاب موشک ساخته شده با پرینتر سه بعدی

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

موشک Terran 1 توسط شرکت Relativity Space و با استفاده از چاپگرهای سه بعدی ساخته شد. این موشک در 23 مارس 2023 از ایستگاه فضایی کیپ کارناوال به فضا پرتاب شد. 85 درصد از این موشک دو مرحله‌ای 33.5 متری با روش چاپ سه بعدی ساخته شده، اما متاسفانه موشک Terran 1 نتوانست به مدار برسد. با این حال همین پرتاب آزمایشی و ناموفق نیز یک دستاورد مهم در ساخت موشک‌ها به‌وسیله پرینترهای سه بعدی بوده است.

زیبایی مریخ در صبح

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

مریخ نورد کنجکاوی ناسا (Curiosity) در روز 8 آوریل 2023، تصاویر پانورامایی را در ساعت 9:20 صبح و 3:40 بعد از ظهر به وقت محلی ثبت کرد. این عکس‌ها با استفاده از دوربین‌های ناوبری مریخ نورد کنجکاوی به ثبت رسیدند و بعدا برای جلوه‌های هنری، آنها ترکیب و رنگ‌آمیزی شدند تا در نهایت این تصویر زیبا از مریخ را مشاهده کنیم. قسمت آبی‌رنگ تصویر مربوط به صبح و قسمت زردرنگ مربوط به بعد از ظهر در سیاره مریخ است.

صعود استارشیپ

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

یکی از بهترین تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023 مربوط به موشک استارشیپ در پایگاه اسپیس ایکس است. این عکس در بالای سکوی پرتاب 146 متری در تاسیسات استاربیس اسپیس ایکس در تگزاس گرفته شده است و ستونی از متان را مشاهده می‌کنیم که از 33 موتور رپتور استارشیپ خارج شده و خورشید را نیز در پس‌زمینه در حال طلوع از بالای خلیج مکزیک می‌بینیم. این عکس زیبا در 18 نوامبر امسال در جریان دومین آزمایش پروازی موشک عظیم Starship به ثبت رسیده است.

رونمایی از لباس فضانوردی جدید آرتمیس

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

ناسا اولین نمونه از لباس فضایی نسل بعدی خود را در جریان رویداد Moon to Mars در ماه مارس رونمایی کرد. این لباس فضانوردی با همکاری Axiom Space ساخته شده و نخستین لباس فضایی مخصوص پیاده‌روی در ماه است که از زمان ماموریت آپولو تاکنون برای فضانوردان طراحی شده است. فضانوردان می‌توانند این لباس را در پروژه آرتمیس ناسا به تن کنند. نسخه نهایی لباس فضانوردی جدید Artemis ناسا دارای روپوش‌های کاملا سفید بازتابنده خواهد بود تا از فضانوردان در برابر تشعشعات خورشیدی، محافظت بهتری را به عمل بیاورد. قرار است در ماموریت آرتمیس 3 از این لباس‌ها استفاه شود. این ماموریت برای سال 2025 میلادی برنامه‌ریزی شده، اما ممکن است به‌دلایلی مانند تاخیر در توسعه این لباس فضانوردی و قطعه فرودگر موشک استارشیپ اسپیس ایکس، ماموریت آرتمیس 3 نیز تا سال 2027 به تعویق بیفتد.

نمایی غیر واقعی از سیاره زمین از روی کره ماه

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

دانوری (Danuri)، مدارگرد قمری رهیاب کره جنوبی، این منظره فوق‌العاده را با وضوح بسیار بالا از سیاره زمین ثبت کرده است. این عکس در دسامبر 2022 ثبت شد و موسسه تحقیقات هوافضای کره جنوبی در 2 ژانویه امسال، آن را منتشر کرد. در این زمان، کاوشگر کره‌ای‌ها در حدود 344 کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار داشت.

شی مرموز

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

در 16 جولای 2023، یک قطعه از موشک در سواحل نزدیک به خلیج Jurien در غرب استرالیا کشف شد. این شی با عرض 6 فوت، به‌طور قابل توجهی به‌دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آب، با آسیب مواجه شده است. آژانس فضایی استرالیا تا 30 جولای، این زباله فضایی را شناسایی کرد. احتمالا این شیء از پرتاب ماهواره‌ای موشک PSLV سازمان تحقیقات فضایی هند، باقی مانده است.

فرود کپسول OSIRIS-REx

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

کپسول OSIRIS-REx ناسا حاوی نمونه‌هایی از سطح سیارک بنو بود که در تاریخ 24 سپتامبر با موفقیت در محدوده آزمایش و تمرین وزارت دفاع یوتا در آمریکا فرود آمد. این کپسول به سرعت بازیابی و به اداره علوم تحقیقات و اکتشافات مواد نجومی آژانس فضایی (ARES) در مرکز فضایی جانسون در هیوستون تگزاس تحویل داده شد. با وجود این‌که هنوز دسترسی کامل به داخل این کپسول و نمونه‌های موجود در آن میسر نشده، اما ناسا توانسته نمونه‌هایی را از بیرون کپسول بازیابی کند.

هند در ماه

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

ماموریت چانداریان-3 هندی‌ها در 23 آگوست امسال با سلامت روی کره ماه فرود آمد و هند به چهارمین کشوری تبدیل شد که پس از اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده آمریکا و چین به این دستاورد بزرگ نایل شده است. این تصویر توسط کاوشگر Vikram ثبت شده و تصویری مهم و به‌یادماندنی در تاریخ کشور هند محسوب می‌شود.

عکس فرابنفش از مریخ

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

مدارگرد مریخی MAVEN ناسا در جولای 2022 و ژانویه 2023، تصاویر فرابنفشی را از سطح سیاره مریخ گرفت که این عکس‌ها در اواخر ماه ژوئن 2023 توسط آژانس فضایی ناسا منتشر شدند. تصویر سمت چپ، نیم‌کره جنوبی مریخ را در طول فصل تابستان نمایش می‌دهد و تصویر سمت راست نیز مربوط به نیم‌کره شمالی در فصل زمستان می‌شود. تصویر دوم، تجمع قابل توجهی از ازن را در منطقه شمالی مریخ نشان می‌دهد که می‌توانید آن را در سایه‌های بنفش و صورتی‌رنگ مشاهده کنید.

هیچ جا خونه خود آدم نمیشه

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

فرانک روبیو، فضانورد ناسا پس از گذراندن بیش از یک سال در ایستگاه فضایی بین‌المللی، رکورد جدیدی را به‌عنوان یک فضانورد آمریکایی که طولانی‌ترین مدت زمان را در ماموریت فضایی خود پشت سر گذاشته، به ثبت رساند. روبیو به‌همراه سرگی پروکوپیف و دیمیتری پتلین، فضانوردان روسی ایستگاه روسکاسموس در تاریخ 27 سپتامبر 2023 به زمین بازگشت.

سواری با بازوی رباتیک Candarm 2

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

این تصویر بسیار جالب، فضانورد ناسا با نام وودی هوبرگ را نشان می‌دهد که طی یک پیاده‌روی فضایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در 9 ژوئن امسال، بر بازوی رباتیک Candarm2 سوار شده است.

مرحله جداسازی موشک استارشیپ

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

این منظره خیره‌کننده از موشک استارشیپ در حین مرحله جداسازی و توسط دوربین ردیاب ثبت شده است. عکس مذکور در جریان دومین پرواز آزمایشی موشک عظیم استارشیپ در 18 نوامبر امسال گرفته شد.

دونات در مریخ

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

در ماه ژوئن، مریخ نورد استقامت ناسا (Perseverance)، این عکس جالب و مرموز را در مریخ ثبت کرد. در این عکس، یک صخره را مشاهده می‌کنیم که بسیار شبیه به یک دونات است. احتمالا این تکه سنگ مربوط به یک شهاب سنگ است که تکه‌های مجاور آن از سوراخ دونات‌مانند بیرون زده‌اند.

منطقه احتمالی فرود ماموریت آرتمیس

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

این منطقه در نزدیکی قطب جنوب ماه که با نام Malapert شناخته می‌شود، به‌عنوان مکان فرود احتمالی برای فضانوردان آینده ناسا انتخاب شده است. مدارگرد شناسایی ناسا، مناظری واضح و البته فریبنده و خیره‌کننده را از این منطقه به ثبت رساند. این تصویر در 3 مارس از حدود 170 کیلومتری دهانه شاکلتون توسط دوربین سه‌گانه مدارگرد شناسایی ناسا گرفته شده است. این مدارگرد از سال 2009 میلادی، تصاویری از ماه را با وضوح بالا ثبت می‌کند.

پرواز موشک Bruiser شرکت ULA

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

موشک Atlas V متعلق به شرکت ULA در 10 سپتامبر امسال از ایستگاه فضایی کیپ کارناوال پرتاب شد. این موشک حامل ماموریت SILENTBARKER/NPOL-107 برای نیروی فضایی آمریکا بود. این قوی‌ترین موشک اطلس محسوب می‌شود و دارای پنج بوستر است که هر کدام بیش از 371 هزار پوند نیروی رانش اضافی را تولید می‌کنند. این عکس توسط چارلز و جنیفر بریگز گرفته شده و قدرت عظیم موشک مذکور را با جزئیات بسیار واضح به نمایش می‌گذارد.

سیاره عطارد اینجاست

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

ماموریت مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (JAXA) با نام BepiColombo در 19 ژوئن امسال به نزدیک‌ترین فاصله خود با سیاره عطارد رسید. در طی این ماموریت، فضاپیمای مذکور به فاصله تقریبا 236 کیلومتری از سطح عطارد دست پیدا کرد و توانست تصاویر دقیق و جذابی را از این سیاره کوچک به ثبت برساند. این را می‌توانیم بهترین تصویر منتشر شده از یکی از درونی‌ترین اجرام منظومه شمسی بدانیم.

سیاره مشتری و قمر Io از دید کاوشگر جونو

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

کاوشگر جونو ناسا ساعاتی پیش از پنجاه و سومین برخورد نزدیک خود با سیاره مشتری در 31 جولای 2023، از کنار قمر آتشین مشتری با نام Io عبور کرد. در طول این مانور، کاوشگر Juno تصویری خیره‌کننده را به ثبت رساند که غول گازی منظومه شمسی یعنی سیاره مشتری و قمر آتشفشانی آن یعنی Io را با هم در یک قاب به نمایش گذاشت.

پرواز آخر

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

موشک آریان 5 آژانس فضایی اروپا در روز 6 جولای 2023 برای آخرین بار به فضا پرتاب شد و به این ترتیب دوره 27 ساله برای این موشک اروپایی به پایان رسید. این پرتاب شبانه از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه انجام گرفت و این منظره تماشایی از آن ثبت شد.

محل سقوط در ماه

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

مدارگرد شناسایی ماه (LRO) ناسا دهانه جدیدی را در کره ماه مشاهده و ثبت کرده که احتمالا محل سقوط ماموریت لونا 25 روسیه است. ماموریت فرود فرودگر Luna 25 روی سطح کره ماه در 19 آگوست آغاز شد و با برخورد این فضاپیما به سطح ماه در نزدیکی لبه جنوب غربی دهانه G Pontécoulant G در 21 آگوست به‌طرز فاجعه‌باری به پایان رسید. دهانه به‌وجود آمده که در تصاویر مدارگرد شناسایی ماه مشاهده می‌شود، تقریبا 32.8 متری است.

انفجار بزرگ

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

در جریان آزمایشی که در ماه جولای 2023 انجام شد، موشک اپسیلون اس آژانس اکتشافات فضای ژاپن در نوشیرو در شمال شرقی ژاپن دچار انفجاری مهیب شد. خوشبختانه طی این انفجار بزرگ هیچکس آسیب ندید، اما تاسیسات ژاپنی‌ها با خسارات زیادی مواجه شد.

آموزش فضانوردان در اعماق یک استخر

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

یک مرکز زیرآبی در هیوستون تگزاس برای آموزش فضانوردان در ماموریت‌های آتی آرتمیس، ساخته شده است. مرکز آموزشی سانی کارتر ناسا جایی است که فضانوردان در آن برای بیش از 30 سال مانورها و آزمایش‌های بی‌وزنی را انجام می‌دادند و اکنون استخر 40 فوتی در آن برای آموزش فضانوردان در شرایطی مشابه شرایط کره ماه، طراحی شده است.

بوسترهای قدیمی در خیابان‌های لس‌آنجلس

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

بوسترهای شاتل فضایی در خیابان‌های شلوغ شهر لس‌آنجلس جابه‌جا شدند و جمعیتی از مردم به تماشای این بوسترهای عظیم ایستادند. این بوسترها در 11 اکتبر امسال به سایت مرکز هوافضای ساموئل اوشین منتقل شدند؛ جایی که بخشی از پروژه Go for Stack برای پرتاب شاتل‌های فضایی محسوب می‌شود.

روز عکس فضانوردان جدید ناسا

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

این عکس رسمی فضانوردان ناسا برای ماموریت آتی آرتمیس 2 است. از سمت چپ، کریستینا کخ، ویکتور گلاور، رید وایزمن و جرمی هانسن (فضانورد آژانس فضایی کانادا) را مشاهده می‌کنید. این چهار فضانورد اولین اشخاصی خواهند بود که از زمان ماموریت آپولو به دور کره ماه سفر می‌کنند و سپس به زمین بازمی‌گردند. در واقع این افراد، مدار ماه را بدون فرود روی تنها قمر کره زمین، طی می‌کنند. ماموریت آرتیمس 2 برای اواخر سال 2024 میلادی برنامه‌ریزی شده است.

سیارک‌های سه‌گانه

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

کاوشگر لوسی ناسا در اول نوامبر 2023 پروازی را در نزدیکی سیارک Dinkinesh انجام داد و توانست عکسی را از سه سیارک به ثبت برساند. دو سیارکی که به همدیگر سایش دارند، در ابتدا به‌عنوان یک جسم واحد فرض می‌شدند. لوسی در حال حاضر در مسیر بازدید از سیارک‌های تروجان مشتری است.

نمایی خیره‌کننده از دهانه شاکلتون ماه

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

ناسا در ماه سپتامبر 2023 تصویر ترکیبی از یک دهانه برخوردی که در تاریکی قطب جنوبی ماه پنهان شده را منتشر کرد. این تصویر با ادغام قابلیت‌های ShadowCam ناسا با ظرفیت‌های مدارگرد شناسایی ماه برای مشاهده مناطق پنهان شده در سایه‌ها، به دست آمده است. ناسا به این ترتیب توانست تصویری منحصربه‌فرد و بسیار دقیق را از دهانه شاکلتون در کره ماه ثبت کند و ویژگی‌هایی را آشکار کند که پیش از این هرگز دیده نشده بودند.

تصویر در لحظه از مریخ

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

در دوم ژوئن 2023، لحظه‌ای تاریخی رخ داد و کاوشگر مریخی آژانس فضایی اروپا برای اولین بار، نمایی زنده از کره مریخ را به زمین ارسال کرد. به‌طور معمول به‌دلیل محدودیت‌های تکنولوژیکی، تصاویر ارسالی از مریخ پس از چندین ساعت یا حتی چند روز در زمین دریافت می‌شوند، اما این کاوشگر توانست تصویری در لحظه را از سیاره مرخ به دست ما برساند. بنابراین این یک دستاورد بزرگ و یک پیشرفت مهم در ارتباطات فضایی محسوب می‌شود.

پرواز استارشیپ

تصاویر صنعت فضانوردی در سال 2023

تصویری از پرتاب موشک Starship اسپیس ایکس در طول آزمایش دوم خود را مشاهده می‌کنید. موشک عظیم استارشیپ در جریان اولین آزمایش خود در ماه آوریل با مشکل مواجه شد و چندین موتور آن از کار افتادند. با این حال این مگاموشک اسپیس ایکس در آزمایش دوم خود جداسازی موفقیت‌آمیزی انجام داد، اما متاسفانه در اواسط ماموریت هشت دقیقه‌ای خود منفجر شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*