بهترین لپ تاپ گیمینگ 2023

معرفی بهترین لپ تاپ های گیمینگ در سال 2023

بهتربن لپ تاپ های گیمینگ سال ۲۰۲۳ از چه برندهایی هستند، چه سخت افزار و امکاناتی دارند و در مقایسه با لپ تاپ معمولی چقدر ارزش خرید دارند؟

لپ تاپ های گیمینگ در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فراوانی کرده و از دستگاه‌هایی بدشکل و سنگین به محصولاتی همچنان قدرتمند، اما خوش‌قیافه‌تر و باریک‌تر تبدیل شده‌اند. در سال 2023 لپ تاپ های گیمینگ قدرتمند و شناخته‌شده بازار از سخت افزارهایی فوق‌العاده قدرتمند بهره برده و قادر به اجرای هر بازی با بالاترین کیفیت خواهند بود. همچنین دیگر لازم نیست بین قدرت بالای یک لپ تاپ و سبکی و قابل حمل بودن آن یکی را انتخاب کنید؛ چرا که در سال 2023 می‌توانید به‌راحتی هردو را به‌طور همزمان در اختیار داشته باشید!

از جمله بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال 2023 می‌توان به Asus ROG Zephyrus M16 اشاره کرد که توان سخت افزاری و پردازشی فوق‌العاده‌ای را در یک جعبه نسبتا کوچک جای داده است. از سوی دیگر گیمرهای علاقمند به لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی نیز بدون شک از ایسر نیترو 5 جدید استقبال خواهند کرد که درکلاس قیمتی پایین‌تر از 1000 دلار عملکردی بسیار عالی را ارائه می‌دهد‌. همچنین Alienware m18 هم یک هیولای واقعی است که اگر با قیمتش مشکلی نداشته باشید، یک لپ تاپ گیمینگ بی‌رقیب به شمار می‌رود.

در ادامه سعی داریم به بررسی تعدادی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال 2023 بازار بپردازیم و برترین محصولات عرضه شده در سالی که گذشت را به تفکیک دسته‌های مختلف اعم از قدرت فنی، قابلیت جابجایی و ارزش خرید معرفی کنیم. بنابراین فارغ از این که شما یک گیمر حرفه‌ای هستید یا صرفا برای تفریح سراغ بازی می‌روید، می‌توانید گزینه مورد نظر خود را در این لیست پیدا کنید.

بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال 2023 بازار

در این لیست، برترین محصولات بازار در هشت دسته مختلف طبقه بندی کرده‌ایم. همچنین در پایان نیز توضیحاتی در خصوص برخی مشخصات لپ تاپ های گیمینگ ارائه شده که مطالعه آن‌ها پیش از خرید خالی از لطف نخواهد بود.‌ اگر قصد خرید یک لپ تاپ برای انجام بازی داشته و دنبال بهترین محصول بازار متناسب با نیازتان هستید، در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

بهترین طراحی ظاهری: Razer Blade 16

ریزر بلید 16

لپ تاپ های گیمینگ اصولا هیچ اجباری به رعایت مبانی طراحی ندارند. به همین دلیل در بسیاری مواقع ظاهر آن‌ها بدریخت و تهاجمی است. با این وجود هنوز هم می‌توان در میان این دسته لپ تاپ‌ها محصولاتی با طراحی فنی بسیار جذاب پیدا کرد که هم فاخر و هم قدرتمند هستند. خانواده Razer Blade یکی از این دسته محصولات هستند. با این وجود ریزر بلید 16 حتی در میان تمامی اعضای خانواده ریزر بلید هم سرآمد بوده و یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال 2023 از نظر طراحی فیزیکی است.

جذاب‌ترین قابلیت ریزر بلید 16 صفحه نمایش آن است. مدل‌هایی از این لپ تاپ که به کارت گرافیک‌های RTX 4060 یا RTX 4080 مجهز هستند از یک صفحه نمایش 16 اینچی QHD ( رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل) بهره خواهند برد و نرخ رفرش 240 هرتزی را ارائه خواهند کرد که از تمامی لپ تاپ های گیمینگ دیگر بازار سرتر به شمار می‌رود. از سوی دیگر، مدل‌هایی از ریزر بلید 16 که به کارت گرافیک RTX 4070 یا RTX 4090 مجهزند، از یک صفحه نمایش با دو مد عملکردی بهره می‌برند. این نمایشگر می‌تواند تصاویری با رزولوشن اچ دی (1920 در 1200 پیکسل) و نرخ رفرش 240 هرتز یا رزولوشن 4K و نرخ 120 هرتز را به نمایش درآورد.

البته برای سوییچ کردن بین این مدهای عملکردی لازم است که کامپیوتر را ریستارت کنید. با این وجود چه قصد ویرایش یک ویدیو باکیفیت با رزولوشن فوق‌العاده بالا را داشته باشید و چه قصد انجام یک بازی ویدیویی سریع، می‌توانید روی Razer Blade 16 و این قابلیت شگفت‌انگیز صفحه نمایش آن حساب کنید.

تمامی مدل‌های ریزر بلید 16 از تراشه اینتل Core i9-13950HX بهره می‌برند که دومین تراشه قدرتمند اینتل در حال حاضر به شمار می‌رود. البت حتی عملکرد این تراشه هم کاملا بدون نقص نیست و بررسی‌های انجام شده روی ریزر بلید 16 حاکی از عملکرد ضعیف آن در اجرای نرم افزارها و بازی‌های بسیار سنگین است. البته به‌طور کلی این لپتاپ شگفت‌انگیز ریزر قادر به پخش و ویرایش بی‌نقص ویدیوهای 4K، انجام بازی‌های پرجزئیات با فعال بودن رهگیری پرتو یا انجام بازی‌های واقعیت مجازی در تنظیمات High است.

نام برند ریزر همچنین از قدیم‌الایام مترادف با کلمات لوکس یا جذاب بوده و حضور کیبورد یا شاسی RGB که کاملا قابل شخصی‌سازی هستند باعث شده ریزر بلید 16 هم از این قاعده مستثنی نباشد. البته این سیستم نورپردازی به‌طور کامل با اکوسیستم Chroma ریزر سازگار نیست؛ اما همچنان تاثیر بسزایی در بخشیدن ظاهری فاخر به این دستگاه داشته است. قاب تمام فلزی و خوش‌تراش این دستگاه نیز دیگر ویژگی منحصربفرد آن است که هرچند به‌شدت مستعد جذب اثر انگشت و لکه است اما توازن شگفت‌انگیزی بین قدرت دستگاه و حمل‌پذیری آن ایجاد کرده است.

در عین حال بزرگترین ایراد ریزر بلید 16 همانند بسیاری لپ تاپ های گیمینگ دیگر قیمت آن است! شروع قیمت مدل RTX 4060 این لپ تاپ از 2700 دلار است و قیمت مدل RTX 4070 آن از 3300 دلار شروع می‌شود. علاوه بر این، مدل‌های RTX 4080 و RTX 4090 نیز به‌ترتیب حداقل قیمت‌های 3600 و 4300 دلار دارند که باعث می‌شوند این لپ تاپ در دسته محصولات با قیمت سرسام‌آور قرار گیرد! این قیمت حتی از مدل m18 الین ویر نیز بالاتر است. با این وجود باید توجه داشته باشید که در Razer Blade 16 نه فقط برای قدرت، بلکه برای طراحی فوق‌العاده و استایل جذاب نیز هزینه می‌کنید!

ریزر البته مدل‌های بزرگتری از ریزر بلید را نیز به بازار عرضه می‌کند که البته علیرغم عملکرد و طراحی بسیار خوب خود، از بسیاری قابلیت‌های منحصربفرد مدل 16 اینچی مثل صفحه نمایش دوگانه بی‌بهره‌اند.

نقاط قوتنقاط ضعف
طراحی تمام فلزی و جذاب شاسیعملکرد نه چندان مناسب پردازشگر
صفحه نمایش با دو مد عملکردکیفیت متوسط کیبورد و تاچ پد افتضاح
کارت گرافیک و پردازنده قدرتمندقیمت بسیار بالا

بهترین لپ تاپ گیمینگ رده بالا: Alienware m18

لپ تاپ الین ور ام 18

یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال 2023 بازار هم بدون شک Alienware m18 است که علیرغم قیمت بالایی که دارد، یک هیولای واقعی به شمار رفته و عملکردی خیره‌کننده ارائه می‌دهد. قیمت این لپ تاپ بسته به کانفیگ انتخاب بین 2000 تا 5000 دلار است. با این وجود از قدرتمندترین و بهترین اجزای سخت افزاری ممکن در تولید آن استفاده شده است.

از جمله بهترین کانفیگ‌های این لپ تاپ می‌توان به مدلی از آن مجهز به پردازنده AMD Ryzen 9، کارت گرافیک انویدیا RTX 4070، یک ترابایت حافظه اس اس دی، 32 گیگ رم و صفحه نمایش 480 هرتزی اشاره کرد. با این وجود گیمرها می‌توانند مدل‌های متفاوتی از این دستگاه مجهز به پردازنده‌های اینتل، سایر کارت گرافیک‌های سری RTX 40 و حداکثر 8 ترابایت حافظه حالت جامد (SSD) تهیه کنند. همچنین قابلیت انتخاب صفحه نمایش 165 هرتزی یا کیبوردهای مکانیکی و صفحه‌ای از دیگر گزینه‌هایی‌ست که پیش پای علاقمندان به این دستگاه قرار می‌گیرد. بنابراین سلیقه شخصی و بودجه شما فاکتور تعیین‌کننده در عملکرد فنی لپ تاپ الین ور ام 18 خواهد بود!

در عین حال، هریک از کانفیگ‌های m18 را که انتخاب کنید، می‌توانید انتظار یک صفحه نمایش فوق‌العاده با کیفیت فول اچ دی پلاس یا QHD+ با اندازه 18 اینچ، یک وبکم HD بسیار باکیفیت و نورپردازی RGB جذاب در بخش‌های مختلف این دستگاه را داشته باشید. همچنین سه درگاه USB 3.2، سه پورت USB-C، درگاه اترنت، پورت HDMI و جک هدفون از جمله مشخصات مشترک تمامی کانفیگ‌های این لپ تاپ شگفت‌انگیز به شمار می‌روند. Alienware همچنین فن خنک‌کننده دستگاه را در بالای کیبورد قرار داده و برای آن طراحی لانه‌زنبوری جذابی در نظر گرفته است.

بزرگترین ایراد لپ تاپ گیمینگ Alienware ابعاد بسیار بزرگ و وزن سنگین آن است. با این وجود، باتری این دستگاه حدود 4 ساعت شارژدهی دارد که برای یک لپ تاپ گیمینگ کاملا مناسب به نظر می‌رسد. البته در صورت اجرای بازی‌های ویدیویی طبیعتا شارژدهی به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. بنابراین ام 18 از آن دسته لپ تاپ هایی‌ست که باید به‌طور دائمی به برق وصل باشد و چندان نمی‌توان به شارژدهی باتری آن اتکا نمود.

گیمرهایی که مایل باشند مشخصات فنی خیره‌کننده m18 را در بدنه‌ای ظریف و سبک‌تر در اختیار داشته باشند، می‌توانند مدل x16 همین برند را امتحان کنند.‌ این دستگاه البته پردازنده اندکی ضعیف‌تر و قیمتی بالاتر دارد. با این وجود همان توان گرافیکی m18 را به‌طور کامل ارائه می‌کند.

نقاط قوتنقاط ضعف
کارت گرافیک فوق‌العاده انویدیا سری 40وزن بسیار زیاد
پردازنده‌های قدرتمند اینتل یا AMDعمر باتری ضعیف هنگام اجرای بازی
صفحه نمایش بزرگ
کیبورد فول سایز با امکان انتخاب سوییچ مکانیکی

بهترین لپ تاپ گیمینگ اقتصادی: Acer Nitro 5 (RTX 4050)

بهترین لپ تاپ گیمینگ 2023

سری لپ تاپ های نیترو 5 ایسر هم همانند بسیاری دیگر از محصولات لیست امروز در چندین کانفیگ و حتی اندازه مختلف روانه بازار شده است. علاقمندان به این لپ تاپ گیمینگ خوش‌قیمت قادرند آن را در مدل‌های 15.6 و 16 و 17.3 اینچی خریداری کنند. البته به‌صرفه‌ترین و بهترین مدل از این لپ تاپ نمونه‌ای‌ست که صفحه نمایش 15.6 اینچی داشته و به کارت گرافیک Nvidia RTX 4050 و نسل دوازدهم پردازنده‌های Core i5 اینتل مجهز است.

البته باید توجه کنید که فارغ از اینکه لپ تاپ Nitro 5 شما به کارت گرافیک‌های سری 40 انویدیا مجهز باشد یا سری 30، می‌توانید انتظار داشته باشید تمامی بازی‌های روز و عناوین سال‌های اخیر را با کیفیتی بسیار عالی تجربه کنید و تا چند سال آینده نگرانی از این بابت نداشته باشید.‌ برای مثال نمونه 17.3 اینچی این دستگاه مجهز به کارت گرافیک RTX 3060 قادر است سایبرپانک 2077 را با تنظیمات نزدیک به حداکثر به‌راحتی اجرا کند؛ هرچند که به دلیل درگیر بودن منابع سیستم، مالتی تسکینگ در این شرایط عملکرد خوبی نخواهد داشت!

در گجت نیوز بخوانید:

بهترین لپ تاپ‌ های گیمینگ اقتصادی در سال ۲۰۲۳

Acer Nitro 5 همچنین در تمامی کانفیگ‌ها سیستم تهویه بسیار باکیفیت و توانمندی را هم ارائه داده و به‌خوبی قادر به دفع حرارت تولید شده در دستگاه است. علاوه بر این، اپلیکیشن NitroSense هم کنترل تمامی المان‌های سیستم تهویه اعم از سرعت چرخش فن‌ها را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

در کنار تمامی مزایایی که این لپ تاپ گیمینگ اقتصادی دارد، مهم‌ترین نقطه ضعف این دستگاه را باید طراحی آن دانست. مدل 17 اینچی این دستگاه وزن بسیار زیادی داشته و حتی آداپتور سنگینی‌هم دارد. از سوی دیگر صفحه نمایش 144 هرتزی آن نیز در مقایسه با بسیاری رقبا حرفی برای گفتن نداشته و عمر باتری آن نیز در بهترین حالت، متوسط ارزیابی می‌شود.

با این وجود در بخش گیمینگ اقتصادی Nitro 5 موفق شده با ارائه ترکیبی فوق‌العاده از قدرت و قیمت به محصولی کم‌رقیب تبدیل شود؛ به‌طوری که کمتر محصولی در بازار یارای رقابت با مشخصات و قیمت این دستگاه را دارد.

نقاط قوتنقاط ضعف
کارت گرافیک‌های قدرتمند سری 30 و سری 40 انویدیاصفحه نمایش کسل‌کننده
کیبورد فول سایزوزن زیاد
عملکرد عالی سیستم تهویه

بهترین شارژدهی باتری: Asus TUF Gaming A15 (AMD Ryzen 7 7735HS)

لپ تاپ TUF Gaming A15

TUF A15 یکی از ناشناخته‌ترین لپ تاپ های گیمینگ ایسوس به شمار می‌رود که کمتر کسی با آن آشناست. با این وجود اگر دنبال بهترین لپ تاپ گیمینگ سال 2023 از نظر شارژدهی و عمر باتری می‌گردید، گزینه ایده‌آل شما همین دستگاه است. لپ تاپ های TUF با استانداردهای سرسختانه نظامی برای مقاومت در برابر ضربه، ارتعاش و نفوذ گرد و غبار روانه بازار می‌شوند و برای افرادی که به لپ تاپ های جان‌سخت و مقاوم نیازمند هستند نیز گزینه‌های ایده‌آلی به شمار می‌روند.

باتری حجیم و قدرتمند 90 وات ساعتی این لپ تاپ ایسوس قادر است در استفاده معمولی تا سقف 9 ساعت شارژدهی داشته باشد. این میزان شارژدهی با در نظر گرفتن این که TUF A15 اساسا یک لپ تاپ گیمینگ است، رکوردی فوق‌العاده به شمار می‌رود.

در کنار این باتری توانمند، TUF A15 همچنین از نظر سایر مشخصات سخت افزاری هم محصولی سرآمد به شمار می‌رود. این لپ تاپ به کارت گرافیک RTX 4050 انویدیا مجهز است که ضعیف‌ترین مدل از سری کارت گرافیک‌های سری 40 انویدیا به شمار می‌رود؛ اما هچمنان از پس اجرای جدیدترین بازی‌های روز با بهترین کیفیت برخواهد آمد.‌ ترکیب این کارت گرافیک با یک ترابایت حافظه اس اس دی باعث می‌شود TUF A15 یک لپ تاپ توانمند و سرآمد باشد. البته در مقایسه با کارت گرافیک، سی پی یوی نسبتا ضعیفی در این لپ تاپ به کار رفته است! A15 از پردازنده‌های رایزن 7 کمپانی ای ام دی استفاده می‌کند که با استانداردهای امروز پردازشگرهای پرچمدار کامپیوتر فاصله دارد. بنابراین احتمالا اجرای بازی‌های سنگین، خصوصا در صورت اجرای همزمان چندین نرم افزار با کند شدن و لگ همراه خواهد بود.

صفحه نمایش فول اچ دی 15.6 اینچی لپ تاپ گیمینگ TUF Gaming A15 نیز علیرغم عملکرد کلی خوب، ایرادات متعددی دارد.‌ حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش این دستگاه برابر با 30 نیت است که در مقایسه با رقبای مستقیم تاریک‌تر به شمار می‌رود. همچنین نرخ نوسازی صفحه نمایش این لپ تاپ هم 165 هرتز است که اندکی پایین‌تر از استاندارد کنونی بازار لپ تاپ های گیمنگ به شمار می‌رود.‌ بر این اساس توصیه می‌کنیم برای تجربه بهترین کیفیت انجام بازی، این لپ تاپ را به یک نمایشگر خارجی متصل کنید.

نقاط قوتنقاط ضعف
شارژدهی فوق‌العاده باتریروشنایی پایین صفحه نمایش
کیفیت ساخت بسیار بالاعملکرد ضعیف پردازنده AMD در برخی شرایط
عملکرد فنی بسیار خوب با در نظر گرفتن قیمت

بهترین لپ تاپ گیمینگ با وزن و ضخامت کم: Asus ROG Zephyrus G14

بهترین لپ تاپ گیمینگ 2023

افرادی که دنبال خرید یک لپ تاپ گیمینگ جمع و جور و سبک می‌گردند، احتمالا گزینه‌ای بهتر از سری لپ تاپ های ROG Zephyrus پیدا نخواهند کرد. در میان اعضای مختلف این خانواده، مدل جی 14 یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین مدل‌ها به شمار می‌رود. با این وجود در سال 2023 این دستگاه توانسته با ترکیب طراحی سبک خود با مشخصات فنی فوق‌العاده قدرتمند به یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال تبدیل شود.

تمامی مدل‌های لپ تاپ ROG Zephyrus G14 سال 2023 از کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس سری 40 استفاده می‌کنند و به 16 گیگ رم و صفحه نمایشی 14 اینچی و 165 هرتزی مجهزند. همچنین اکثر آن ها نیز به پردازنده‌های سریع AMD Ryzen 9 مجهز بوده و یک ترابایت حافظه اس اس دی دارند.‌ علاوه بر این، صفحه نمایش تمامی مدل‌های G14 روشنایی بسیار بالایی داشته و با بهره‌گیری از نورپردازی RGB ظاهر بسیار جذابی ارائه می‌کنند.

لپ تاپ G14 بسیار سبک و باریک طراحی شده؛ به‌طوری که ضخامت آن در حالت بسته تنها یک اینچ است. به این ترتیب می‌توانید این لپ تاپ را به‌سادگی هرجایی که دوست دارید با خود ببرید. همچنین عمر باتری این لپ تاپ گیمینگ قدرتمند نیز دیگر نقطه قوت آن به شمار می‌رود. با استفاده معمولی، لپ تاپ G14 قادر است حداقل چهار ساعت شما را همراهی کند. همچنین کاهش میزان روشنایی صفحه نمایش یا فعال کردن مد Battery Saver می‌تواند شارژدهی باتری این دستگاه را تا هفت ساعت هم افزایش دهد.

البته ROG Zephyrus G14 هم همانند دیگر محصولات بازار عیب و ایرادهای خاص خود را دارد! مهم‌ترین نکته پیرامون این لپ تاپ قیمت بالای آن در مقایسه با بسیاری محصولات مشابه است که آن را از دسترس بسیاری گیمرها دور می‌کند. البته باید توجه کرد که این دستگاه سه ماه اشتراک رایگان ایکس باکس گیم پس را نیز به همراه خود به خریداران ارائه خواهد کرد.‌ ایسوس البته هنوز مدل قدیمی‌تری از لپ تاپ G14 را با قیمت حدود 1300 دلار به فروش می‌رساند. با این وجود مدل 1300 دلاری به کارت گرافیک‌های سری RTX 20 انویدیا مجهز خواهد بود.

همچنین مشکل بزرگ دیگر این دستگاه نیز تهویه نامناسب آن است؛ به‌طوری که در حین اجرای بازی‌های پرجزئیات یا نرم افزارهای سنگین باید انتظار داغ شدن دستگاه و فعالیت پرفشار فن را داشته باشید. به همین جهت باید حتما مواظب باشید هنگام کار با این لپ تاپ گیمینگ حتما آن را از تماس با سطوحی مثل پتو یا حوله که منافذ تهویه را می‌بندند، دور کنید.

نقاط قوتنقاط ضعف
طراحی باریک و وزن کمداغ کردن تحت فعالیت‌های سنگین
پردازنده سریع AMDسر و صدای زیاد فن‌ها
صفحه نمایش بسیار پرنور
عمر باتری خوب

بهترین لپ تاپ گیمینگ 2 در 1: Asus ROG Flow Z13

بهترین لپ تاپ گیمینگ 2023

به‌طور کلی لپ تاپ های هیبریدی، دستگاه‌هایی که با در اختیار داشتن صفحه نمایش لمسی هم به‌عنوان لپ تاپ قابل استفاده هستند و هم لپ تاپ، گزینه‌های مناسبی برای گیمینگ به شمار نمی‌روند؛ چراکه ماهیت آن‌ها ایجاب می‌کند که طراحی باریک و سبکی داشته باشند؛ درحالیکه لپ تاپ های گیمینگ نیازمند ابعاد و اندازه بزرگی هستند.

با این حال لپ تاپ ROG Flow Z13 ایسوس در این میان یک استثناست که با طراحی زیبا، وزن کم و مشخصات فنی بسیار قوی خود به یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال 2023 تبدیل شده است. Z13 از کارت گرافیک‌های سری RTX 40 انویدیا بهره برده و به پردازنده قدرتمند Core i9-13900H مجهز است. علاوه بر این، اگر قدرت کارت گرافیک‌های سری RTX برایتان کافی نیست، می‌توانید با استفاده از فناوری XG ایسوس کارت گرافیک دستگاه را با یک RTX 4090 دسکتاپ جایگزین کرده و به قدرتی ماورایی دسترسی پیدا کنید!

بر خلاف بسیاری لپ تاپ های هیبریدی بازار، کیبورد Z13 قابل جدا شدن بوده و اکثر اجزای سخت افزاری آن پشت نمایشگر قرار گرفته‌اند. به این ترتیب می‌توان با جدا کردن کیبورد، دستگاه را به یک تبلت واقعی تبدیل کرد و نه تنها برای گیمینگ، بلکه برای مصارفی دیگر مانند تولید محتوا نیز از آن استفاده کرد.‌

ابعاد جمع و جور این دستگاه البته مشکلاتی را برای آن ایجاد کرده است.‌ در وهله نخست، اندازه صفحه نمایش این دستگاه تنها 13.4 اینچ است که از تقریبا تمام لپ تاپ های گیمینگ بازار کوچکتر به شمار می‌رود. همچنین شارژدهی باتری نیز خصوصا در برابر دیگر دستگاه‌های ایسوس که به داشتن باتری‌های بسیار قدرتمند معروفند، ضعیف بوده و تعداد و چینش پورت‌ها نیز وضعیت چندان مناسبی ندارد! این دستگاه از تنها یک پورت USB-A بهره برده و علیرغم این که دو درگاه USB-C دارد، یکی را تنها برای اتصال به شارژر استفاده خواهد کرد.

Z13 به‌طور رسمی در دو مدل روانه بازار شده که یکی به کارت گرافیک RTX 4050 مجهز بوده و دیگری از RTX 4060 بهره می‌برد. قیمت مدل اول 1750 دلار اعلام شده و مدل قدرتمندتر نیز حداقل 1880 دلار قیمت دارد. این قیمت البته با در نظر گرفتن مشخصات سخت افزاری اندکی گران به نظر می‌رسد؛ اما با پرداخت این هزینه می‌توانید یکی از بهترین محصولات 2 در 1 بازار را خریداری کنید.

نقاط قوتنقاط ضعف
صفحه نمایش لمسی با دقت و کیفیت بالااندازه کوچک صفحه نمایش
کیبورد قابل جدا شدنتنوع پایین پورت‌ها
کارت گرافیک قدرتمند RTXقیمت بالاتر در مقایسه با محصولات هم‌تراز

بهترین عملکرد کلی: ASUS ROG Zephyrus M16

ایسوس ROG Zephyrus m16

اگر دنبال لپ تاپی هستید که به‌طور همزمان طراحی جذاب، عملکرد فنی فوق‌العاده و کیفیت ساخت عالی را ارائه کند، بعید است محصولی بهتر از ASUS ROG Zephyrus M16 پیدا کنید! این دستگاه 16 اینچی از پردازنده‌ای فوق‌العاده قدرتمند، کارت گرافیک فوق‌العاده و یکی از بهترین صفحه نمایش‌های به کار رفته در تاریخ لپ تاپ های گیمینگ بهره برده و با طراحی جذاب خود از همه علاقمندان به این محصولات دلبری می‌کند!

بسته به کانفیگی از این دستگاه که خریداری می‌کنید، می‌توانید هریک از کارت گرافیک‌های 4070 و 4080 و 4090 انویدیا جیفورس را در اختیار داشته باشید. همچنین هریک از این کارت گرافیک‌ها با پرازنده‌های Core i9-13900H همراه خواهند شد تا عملکردی مطمئن و قدرتمند را رقم بزنند. البته پردازشگر و کارت گرافیک به کار گرفته شده در این لپ تاپ قطعا قدرتمندترین نمونه‌های بازار نیستند و محصولات دیگری مثل ریزر بلید 16 از مشخصات سخت افزاری اندکی بهتر بهره می‌برند. با این وجود همین مشخصات نیز برای اجرای اکثر بازی‌های روز با بهترین کیفیت کاملا کافی‌ست.

آنچه M16 را به محصولی بهتر از سایر رقبا تبدیل می‌کند، کیفیت مثال‌زدنی ساخت آن است. M16 Zephyrus لپ تاپی سبک و باریک است که حمل‌پذیری فوق‌العاده‌ای ارائه می‌کند. علاوه بر این، صفحه نمایش آن نیز رزولوشن QHD+ داشته و حتی در روشن‌ترین محیط‌ها هم عملکرد خوانایی قابل قبولی دارد. این صفحه نمایش همچنین از نرخ نوسازی 240 هرتزی پشتیبانی می‌کند که تضمین‌کننده عملکرد بی‌نقص در گیمینگ خواهد بود.‌ در کنار تمامی این موارد از ظاهر شگفت‌انگیز و خیره‌کننده این لپ تاپ نیز نمی‌توان گذشت که چه در حالت باز و چه بسته منظره‌ای فوق‌العاده جذاب را رقم می‌زند.

البته این ظاهر جذاب و ضخامت کم لپ تاپ گیمینگ ایسوس در کنار تمامی مزایا، ریشه بزرگترین مشکل این دستگاه یعنی انتقال حرارت ضعیف هم هست! مشخصا سخت افزار قدرتمند به کار رفته در این دستگاه در کنار ابعاد کوچک و جمع و جور آن به معنای داغ‌تر شدن دستگاه در فعالیت‌های سنگین خواهد بود. به این ترتیب فن باید با سرعت بیشتری کار کند و سر و صدای دستگاه افزایش می‌یابد. بنابراین اگر در استفاده از این دستگاه دقت کافی را نداشته باشید، احتمالا با مشکل داغ کردن یا حتی آسیب به اجزای داخلی آن روبرو خواهید شد.

از سوی دیگر قیمت نسبتا بالای ASUS ROG Zephyrus M16 نیز مشکل دیگر آن به شمار می‌رود! البته مدل 4070 این دستگاه با قیمت حدود 1500 دلار قابل خرید بوده و ارزش بسیار بالایی دارد. با این وجود اگر قصد داشته باشید سراغ مدل 4080 این دستگاه بروید، باید هزینه‌ای حدود 2700 دلار را برای خرید آن پرداخت کنید. از طرف دیگر، اوضاع برای مدل 4090 بسیار وخیم‌تر می‌شود؛ چرا که قیمت آن چیزی در حدود 3500 دلار است که تا حد زیادی ارزش خرید آن را زیر سوال می‌برد. بر این اساس توصیه ما به شما این است که اگر قصد خرید M16 ایسوس را دارید، حتما سراغ مدل RTX 4070 بروید تا قدرتمندترین مشخصات فنی در برابر قیمت را دریافت کنید.

نقاط قوتنقاط ضعف
طراحی باریک و حمل‌پذیری بالاسر و صدای زیاد و بدنه داغ
صفحه نمایش پرنور و سریعاپلیکیشن‌های پیش‌فرض آزاردهنده
استفاده از کارت گرافیک‌های قدرتمند سری RTX 40 انویدیاقیمت بالای مدل‌های پریمیوم
پردازنده‌های جدید سری Core i9 اینتل

بهترین لپ تاپ برای گیمینگ ابری: Acer 516 GE

کروم بوک گیمینگ

شاید تصور این که یک کروم بوک در لیست بهترین لپ تاپ های گیمینگ سال 2023 قرار بگیرد برای بسیاری از شما آزاردهنده باشد! به‌طور کلی کروم بوک‌ها تمرکز چندانی روی مشخصات سخت افزاری نداشته و در بسیاری مواقع به کارت گرافیک‌های یکپارچه نظیر Intel Iris مجهز هستند که برای اجرای بازی‌های روز بسیار ضعیف به شمار می‌رود. با این وجود اگر جزو آن دسته افرادی هستید که به بازی کردن ابری و استفاده از سرویس‌هایی نظیر Xbox Game Pass و GeForce now و Amazon Luna علاقمند هستید، 516 GE مناسب‌ترین گزینه برای شماست.

آنچه این کروم بوک را به محصولی ایده‌آل برای گیمینگ تبدیل می‌کند، طراحی آن است. این لپ تاپ از یک صفحه نمایش باکیفیت 120 هرتزی بهره برده و کیبوردهایی با بک‌لایت RGB دارد. بعلاوه در اختیار داشتن پورت اترنت که منجر به اتصال پایدارتر در اجرای بازی‌ها خواهد شد، دیگر ویژگی منحصربفرد لپ تاپ گیمینگ ایسر است که در دیگر کروم بوک‌ها یافت نشده و با هدف انجام بازی ابری در این دستگاه تعبیه شده است.

البته تمامی کروم بوک‌های حال حاضر دنیا سه ماه اشتراک رایگان GeForce Now دریافت می‌کنند. با این وجود 516 GE یک گام فراتر رفته و سه ماه اشراک رایگان دسته Ultimate این سرویس را به خریدارانش هدیه می‌دهد. به کمک این سرویس 60 دلاری می‌توان ویدیوهای با رزولوشن 1440p را با نرخ 120 فریم بر ثانیه استریم کرد و از کیفیت بالاتری برخوردار شد.

البته اگر قصد خرید این کروم بوک برای بازی کردن در فضای ابری را دارید در نظر داشته باشید که سیستم عامل ChromeOS اساسا بسیار محدودتر از ویندوز است! البته این سیستم عامل تجربه‌ای راحت، روان و سرراست را در اختیار کاربران عادی قرار می‌دهد، اما چه از نظر قابلیت‌های شخصی‌سازی و چه اکوسیستم نرم افزاری بسیار ضعیف‌تر از ویندوز خواهد بود.‌ البته همچنان امکان نصب نرم افزارهایی مثل استیم روی کروم بوک وجود دارد. با این وجود فرآیند نصب بسیار سخت‌تر از ویندوز بوده و تعداد بازی‌های بسیار کمتری هم در اختیارتان قرار خواهد داشت.

ایسر کروم بوک 516 GE قیمتی 650 دلاری دارد که بسیار ارزان‌تر از دیگر محصولات گیمینگ لیست امروز است. با این حال حتی همین قیمت نیز در مقایسه با دیگر کرم بوک‌های بازار فوق‌العاده گران محسوب می‌شود! بنابراین اگر به صفحه نمایش 120 هرتزی و کیبورد RGB این دستگاه اهمیتی نمی‌دهید، می‌توانید یک کروم بوک معمولی را با قیمتی بسار مناسب‌تر خریداری کنید و از همان توانایی‌های نرم افزاری بهره‌مند شوید!

نقاط قوتنقاط ضعف
پردازنده قابل قبولعمر باتری کوتاه
صفحه نمایش QHD با نرخ رفرش بالاسر و صدای زیاد فن‌ها
کیبورد RGBقیمت بالا برای یک کروم بوک

سوالات متداول در خرید لپ تاپ های گیمینگ

لپ تاپ مخصوص بازی

در ادامه به پاسخ به تعدادی از مهم‌ترین سوالاتی می‌پردازیم که شاید حین خرید یک لپ تاپ گیمینگ در ذهن شما هم ایجاد شده باشد!

حدود قیمت یک لپ تاپ گیمینگ مناسب چقدر است؟

لپ تاپ‌های گیمینگ اقتصادی قیمتی بین 1000 تا 1500 دلار دارند. با این وجود باید انتظار داشته باشید که با فضای ذخیره‌سازی محدودتر، کارت گرافیک و پردازنده‌های ضعیف‌تر و صفحه نمایش های تاریک‌تری در مقایسه با لپ تاپ های گیمینگ قدرتمند روبرو شوید. حتی با اندکی جستجو در بازار ممکن است بتوانید لپ تاپ های گیمینگ با قیمت زیر 1000 دلار هم پیدا کنید. با این حال این محصولات چندان مطمئن نبوده و نمی‌توان روی آن‌ها حساب خاصی باز کرد!

در عین حال بهترین لپ تاپ های گیمینگ که در اکثر سنجه‌ها مثل کارت گرافیک، نمایشگر، توان پردازشی، حافظه و… سرآمد هستند با قیمت‌های گزاف بین 2000 تا 3000 دلار قابل خرید خواهند بود. در عین حال اگر قصد بهره بردن از بهترین سخت افزارهای حال حاضر دنیا را داشته باشید، هزینه شما حتی از این مقدار هم بالاتر خواهد رفت!

البته باید توجه کنید که حتی لپ تاپ های گیمینگ اقتصادی نیز برای بسیاری کاربران کافی خواهند بود. بنابراین توصیه می‌کنیم تنها در صورتی سراغ محصولات حرفه‌ای گیمینگ بروید که واقعا دنبال بهترین کیفیت بصری از بازی‌ها هستید و مشکلی برای پرداخت هزینه سنگین آن‌ها ندارید!

بهترین لپ تاپ گیمینگ 2023

لپ تاپ‌های گیمینگ انویدیا محصولات بهتری هستند یا لپ تاپ های AMD؟

همان‌طور که در جریان هستید، دو غول بزرگ صنعت تولید کارت گرافیک، انویدیا و AMD هستند که سال‌هاست در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند. بیشتر لپ تاپ های گیمینگ حال حاضر بازار، خصوصا نمونه‌های قدرتمندتر، به کارت گرافیک‌های Nvidia RTX مجهز هستند. با این وجود تعجب نکنید اگر یک لپ تاپ گیمینگ پریمیوم مجهز به کارت گرافیک AMD را هم در بازار مشاهده کردید!

هریک از این دو برند مزایای خاص خود را دارند.‌ کارت گرافیک‌های انویدیا به‌طور کلی قدرتمندتر هستند و جزئیات گرافیکی بازی‌ها را بهتر به تصویرمی‌کشند. این تراشه‌ها همچنین از قابلیت‌های پیشرفته گرافیکی مثل رهگیری پرتو یا تکنولوژی DLSS هم بهره می‌برند که به ارتقای کیفیت بازی کمک بسیاری می‌کنند. از سوی دیگر، تراشه‌های AMD ارزان‌تر بوده و نمونه‌های مدرن آن هنوز هم به‌راحتی قادر به اجرای اکثر بازی‌های روز هستند.

تمامی لپ تاپ های مورد اشاره در این لیست به تراشه انویدیا مجهز هستند. به همین جهت توصیه می‌کنیم اگر قصد برخوداری از بالاترین کیفیت در بازی‌های ویدیویی را دارید، سراغ محصولات این برند بروید.

منظور از نرخ نوسازی (نرخ رفرش) چیست؟

صفحه نمایش هر کامپیوتر عددی منحصربفرد تحت عنوان نرخ نوسازی یا نرخ رفرش دارد که یکی از مهم‌ترین مشخصات یک صفحه نمایش در انجام بازی به شمار می‌رود. این پارامتر که با نماد هرتز (Hz) مشخص می‌شود، نشانگر تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش در هر ثانیه تصاویر جدیدی را به نمایش درمی‌آورد. بر این اساس هرچه نرخ رفرش نمایشگر یک لپ تاپ بالاتر باشد، مشاهده فریم بعدی یک بازی، فیلم یا حتی حرکت ماوس کامپیوتر شما برایتان سریعتر رخ خواهد داد!

استاندارد صنعت برای نرخ رفرش صفحه نمایش لپ تاپ‌های گیمینگ برابر با 165 هرتز است. با این وجود در لپ تاپ های پریمیوم شاهد ارائه نرخ رفرش حدود 240 هرتز هم هستیم. در عین حال علاقمندان همچنین می‌توانند با خرید مانیتورهای اکسترنال مخصوص بازی، میزان نرخ رفرش را تا عدد شگفت‌انگیز 360 هرتز هم بالاتر ببرند!

البته در این خصوص باید دقت کنید که نرخ نوسازی مشاهده شده توسط کاربر علاوه بر توانایی نمایشگر به خود بازی هم بستگی خواهد داشت. به بیان دیگر، اگر صفحه نمایش لپ تاپ یا کامپیوتر شما 240 هرتزی باشد؛ اما بازی در حال اجرا قادر به نمایش نرخ نوسازی بالاتر از 60 FPS نباشد، شما همچنین نرخ 60 فریم را از بازی خواهید گرفت. بنابراین یک نمایشگر با نرخ نوسازی بالاتر لزوما تضمین‌کننده عملکرد گرافیکی بهتر نخواهد بود.

آیا لپ تاپ های گیمینگ ضعیف‌تر از کامپیوترهای گیمینگ هستند؟

بازی ویدیویی

لپ تاپ‌های گیمینگ مدرن فوق‌العاده قدرتمند بوده و قادرند از پس اجرای هر بازی سنگین و پرجزئیاتی برآیند. با این وجود اگر صحبت از مقایسه لپ تاپ‌ها و دسکتاپ‌های گیمینگ باشد، لپ تاپ ها حرفی برای گفتن نخواهند داشت!

دلیل اصلی این مساله آن است که کارت گرافیک و پردازنده‌های مورد استفاده در کامپیوترها و لپ تاپ ها با هم متفاوت هستند. بنابراین حتی اگر یک لپ تاپ و یک کامپیوتر رومیزی هر دو به کارت گرافیک RTX 4090 مجهز باشند، نمونه مورد استفاده در لپ تاپ از نوع کارت گرافیک‌های «موبایل» است که کوچکتر و کندتر از مدل به کار گرفته شده در دسکتاپ می‌باشد. به همین جهت کامپیوتر رومیزی عملکردی قدرتمندتر از لپ تاپ گیمینگ ارائه می‌کند.

همچنین بخوانید:

مقایسه کامپیوتر گیمینگ با لپ تاپ گیمینگ؛ کدام گزینه بهتری برای من است؟

تنها مزیت لپ تاپ های گیمینگ بر کامپیوترهای رومیزی مخصوص انجام بازی، توانایی حمل‌پذیری بالاتر آن‌هاست؛ وگرنه در تمامی مشخصات دیگر، دسکتاپ‌های گیمینگ با اختلاف بالاتر از لپ تاپ های گیمینگ قرار دارند. بنابراین دسکتاپ‌های مخصوص بازی مناسب‌ترین گزینه‌ها برای انجام بازی‌های 4K و 8K، واقعیت مجازی و ویرایش سنگین ویدیو به شمار می‌روند.

آیا می‌توان لپ تاپ گیمینگ را همانند دسکتاپ اسمبل کرد؟

پاسخ کوتاه به این سوال آن است که با هزینه کردن پول و وقت هرکاری امکان‌پذیر است! با این حال در مقایسه با سرهم بندی کامپیوترهای رومیزی مخصوص بازی، سرهم‌بندی لپ تاپ اتلاف وقت و هزینه به حساب می‌رود!

سرهم‌بندی یک دسکتاپ بسیار ساده و سرراست به شمار می‌رود؛ چراکه اجزای مختلف آن به‌سادگی به‌صورت آنلاین قابل خرید هستند. همچنین جا زدن آن‌ها در جای مناسبشان روی مادربرد یا جاهای دیگر کیس هم معمولا سرراست و سریع است. علاوه بر این، یک کامپیوتر رومیزی سرهم‌بندی‌شده معمولا قیمتی پایین‌تر از یک نمونه پیش‌ساخته دارد و مشکلات مربوط به ناسازگاری قطعات نیز معمولا با یک تحقیق ساده قابل رفع هستند.‌ از سوی دیگر لپ تاپ ها عموما معماری منحصربفرد و پیچیده‌تری داشته و تهیه کردن اجزای مربوط به آن‌ها در مقایسه با اجزای کامپیوترها سخت‌تر بوده و هزینه بیشتری در پی خواهد داشت. همچنین ناسازگاری قطعات مختلف نیز مشکل بزرگ دیگری است که باید حتما به آن توجه ویژه‌ای شود.

به همین جهت اگر قصد خرید لپ تاپ گیمینگ دارد، توصیه می‌کنیم از سرهم‌بندی آن خودداری کرده و سراغ مدل‌های پیش‌ساخته بروید؛ چراکه سرهم‌بندی کردن یک لپ تاپ اصلا آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده نیست!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*