سیارک آپوفیس

سیارک آپوفیس یا خدای آشوب در نزدیکی زمین؛ جای نگرانی وجود دارد؟

سازمان ناسا با انتشار بیانیه‌ای از جدیدترین تئوری نزدیک به واقعیت خود نسبت به نزدیک شدن سیارک آپوفیس یا خدای آشوب به زمین خبر داد.

گروهی از دانشمندان مرکز ارزیابی اجسام کوچک در سازمان هوا و فضای ناسا با زیر نظر گرفتن فعالیت‌های سیارک آپوفیس (Apophis) اعلام کردند که این سیارک در سال 2029 میلادی در نزدیک‌ترین فاصله خود با کره زمین قرار خواهد گرفت.

آیا سیارک آپوفیس خطرناک است؟

سیارک آپوفیس یا «خدای آشوب» با کد شناسایی 99942 در سال 2004 میلادی توسط رصدخانه ملی کیت پیک در آریزونای آمریکا کشف و به‌عنوان یکی از خطرناک ترین سیارک های تهدیدکننده کره‌ زمین شناخته شد. این سیارک با حدود 340 متر عرض و وزن حدودی 40 الی 50 میلیون تن از سیارک‌های کوچک کیهان به شمار می‌رود. این سیارک تقریبا هر 30 ساعت یک‌بار دور محور خود می‌چرخد.

دانشمندان حوزه اخترشناسی در سال 2021 میلادی به‌وسیله تجزیه و تحلیل مداری و مورد بررسی قرار دادن داده‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که آپوفیس حداقل برای یک قرن آِنده هیچ خطری برای سیاره ما نخواهد داشت. اما مشاهدات راداری سازمان فضایی ناسا این احتمالات را رد کرده است. دانشمندان ناسا تخمین می‌زنند در روز 13 آوریل سال 2029 این سیارک در نزدیکی کره زمین و به فاصله‌ی حدود 32000 کیلومتر از سطح قرار خواهد گرفت و احتمال نزدیکی بیشتر یا کمتر به‌واسطه نیروی گرانش زمین وجود خواهد داشت.

سیارک آپوفیس در نزدیکی زمین

البته دانشمندان برخورد این سیارک به کره زمین را قویاً رد می‌کنند و نام آپوفیس را از لیست سیارک‌های دارای ریسک و خطر برای کره زمین خط زده‌اند. این اطلاعات با تکیه بر تلسکوپ‌های پیشرفته نوری و رادارهای زمینی برای کسب اطلاعات دقیق از مدارها و بهبود ارزیابی خطرات بلندمدت به‌دست آمده‌اند.

همچنین بخوانید

بمباران هسته ای سیارک های خطرناک، راهکار جدید دانشمندان برای نجات زمین

دانشمندان ناسا در تلاش هستند تا با استفاده از دانش موجود، اطلاعات بیشتری از سرعت چرخش سیارک‌های محوری آپوفیس به‌دست بیاورند تا به‌وسیله این دانش، جهت‌گیری سیارک آپوفیس در هنگام نزدیکی به میدان گرانشی زمین در سال 2029 را دریابند. قرار است کاوشگر OSIRIS-REX که ماموریت جمع‌آوری نمونه‌هایی را از سیارک Bennu انجام داده است، با یک بودجه چند صد میلیارد دلاری ماموریت جدیدی را به سیارک آپوفیس انجام دهد و به کاوشگر OSIRIS-APEX تبدیل شود.

قرار است این کاوشگر با نزدیکی به سیارک آپوفیس و گردش دور این سیارک، ارزیابی و تصویربرداری دقیقی توسط طیف‌سنج‌ها و ارتفاع‌سنج‌های لیزری برای نقشه‌برداری دقیق و تجزیه تحلیل از سطح آن داشته باشد. OSIRIS-APEX قرار است تا با نفوذ به عمق 16 فوتی آپوفیس و پرتاب رانشگرهای خود به سطح سیارک، شناسایی مواد موجود داخل این سیارک را به‌درستی انجام دهد.

سیارک آپوفیس در نزدیکی زمین

در آوریل 2029 این سیارک از نزدیکی سطح زمین عبور خواهد کرد. این عبور در محدوده‌ای نزدیک‌تر از فاصله ماهواره‌های ژئوسنکرون به سطح زمین خواهد بود. این سیارک در دسته سیارک‌های عبوری از سطح زمین با نام آتن (Atens) قرار می‌گیرد که بدون استفاده از تلسکوپ یا دوربین از نیم‌کره شرقی زمین قابل رصد و مشاهده خواهد بود. همچنین این عبور یک فرصت طلایی برای ستاره‌شناسان و علاقه‌مندان به حوزه اخترشناسی و نجوم است تا با چشمان خود یک نمونه از شگفتی و عظمت الهی را مشاهده‌ کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*