خودرو الکتریکی شیائومی SU7 و موج تولید خودرو در بین گوشی سازها

از خودرو الکتریکی SU7 شیائومی تا آیتو M9 هواوی؛ وقتی غول‌های گوشی سازی، خودروساز می‌شوند

شیائومی با معرفی خودرو الکتریکی SU7 به موج خودروسازی به راه افتاده بین تولیدکنندگان گوشی پیوست؛ موجی که نتیجه گسترش عرصه خودروهای برقی است.

کمی بیشتر از یک هفته قبل خودرو الکتریکی شیائومی SU7 پس از مدت‌ها انتظار رونمایی شد تا شیائومی جدیدترین شرکت حوزه تکنولوژی شود که به صنعت خودرو راه پیدا می‌کند. تقریباً همزمان با اولین خودرو شیائومی، شاسی بلند M9 هواوی تحت برند آیتو به نمایش گذاشته شد؛ برندی که این شرکت به‌همراه «سرس» (Seres) سال 2021 اولین بار با کراس اوور M5 به بازار معرفی کردند. با این حال، چرا این شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشی به سمت تولید خودرو سوق پیدا کرده‌اند؟

ورود غول‌های گوشی سازی به عرصه تولید خودرو الکتریکی؛ از شیائومی تا اپل

تا چند سال پیش این‌که هواوی یا شیائومی خودرو تحت نام خود عرضه کنند به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسید؛ چون شناختی که از صنعت خودرو به شکل سنتی آن داشتیم با آنچه امروزه در حال حرکت به سمت آن است متفاوت بود. پیش از این پیچیدگی‌هایی مثل ساخت موتورهای درون‌سوز با عملکرد و مصرف بهینه در شرایط محیطی مختلف باعث می‌شدند که هر شرکتی نتواند به سمت خودروسازی برود؛ در نتیجه، «هنر موتورسازی دست آلمانی‌ها است» و تفسیرهایی از این دست بی‌دلیل به وجود نیامده بودند.

با این حال، موج الکتریکی‌سازی خودروها در پی نگرانی‌های زیست‌محیطی که همه خودروسازان مطرح پیرو آن شدند، به‌علاوه نفوذ روزافزون تکنولوژی‌های پیشرفته به تجربه رانندگی، ماهیت خودروسازی را دستخوش تغییراتی کردند. نتیجه این شد که شرکت‌های حوزه تکنولوژی یا به‌طور مشخص غول‌های گوشی سازی هم این فرصت را دیدند تا سوار بر این موج، اقدام به طراحی و تولید خودرو کنند یا حداقل سهمی در این عرصه داشته باشند. هواوی، شیائومی و اپل شرکت‌های برجسته‌ای‌اند که در این مسیر قدم برداشته‌اند.

هواوی به‌همراه سرس اواخر سال 2021 با رونمایی از کراس اوور M5، برند «آیتو» (AITO) را معرفی کرد و پس از آن دو کراس اوور دیگر با نام‌های M7 و M9 را تحت همین برند به بازار ارائه کرده است. در همان سال همچنین چانگان، هواوی و تولیدکننده معروف باتری CATL برند «آواتار» (Avatr) را روی کار آوردند که کراس اوور الکتریکی آواتار 11 به‌عنوان اولین محصول آن با سیستم عامل HarmonyOS تابستان سال 2022 به عرضه رسید و سدان الکتریکی آواتار 12 سال گذشته میلادی دنباله‌رو آن شد. هواوی در این پروژه‌ها سیستم اطلاعات و سرگرمی، پیشرانه الکتریکی، سنسورها و موارد دیگر را تامین کرده است.

خودرو الکتریکی شیائومی SU7

خودرو الکتریکی شیائومی SU7

شیائومی اوایل سال 2021 در حالی که زمزمه‌های ورود هواوی و اپل به صنعت خودرو به گوش می‌رسید، از سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری جهت تاسیس و گسترش یک زیرمجموعه برای تولید خودرو الکتریکی ظرف 10 سال آینده خبر داد. حالا همه چشم‌ها به اولین ماشین این غول فناوری چینی دوخته شد و نهایتاً بعد از گذشت 2 سال خودرو الکتریکی شیائومی SU7 با ویژگی‌هایی نظیر طراحی جذاب، توان 673 اسب بخاری، سیستم رانندگی خودکار پیشرفته و شعاع حرکتی 1200 کیلومتری از راه رسید؛ خودرویی که هدف از رقابت با تسلا مدل S و پورشه تایکان دارد و گواهی بر جاه‌طلبی شیائومی است.

خودرو برقی اپل

خبر توسعه خودرو الکتریکی توسط اپل، یکی دیگر از بازیگران اصلی حوزه تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند اولین بار در سال 2014 شنیده شد. اپل در ابتدا قرار بود یک خودرو کاملاً خودران انقلابی را به تولید برساند که عملاً بی‌نیاز از راننده بود، اما پس از برخوردن به چالش‌های فنی تصمیم گرفت خودرو خود را با قابلیت‌های محدود رانندگی خودکار توسعه بدهد. در این بین هم شنیده‌ها از لغو شدن این پروژه حکایت داشتند، ولی حداقل در حال حاضر به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها همچنان توسعه خودرو برقی خود را دنبال می‌کنند و برنامه دارند آن را در سال 2024 یا بعد از آن روانه بازار کنند.

خودرو الکتریکی سونی Afeela

خودرو برقی سونی تحت برند Afeela

حتی سونی برای تولید خودرو برنامه‌ دارد و در آینده نزدیک اولین خودرو برقی خود را به عرضه می‌رساند. سونی ابتدا با نمایش کانسپت Vision-S در نمایشگاه CES 2020 سر و صدا به پا کرد و نسخه جدید همین کانسپت را هم به CES 2022 آورد که اراده این شرکت ژاپنی برای ورود به صنعت خودرو را نشان می‌داد. پس از آن، سونی شرکتی مشترک با هوندا برای تولید خودرو تاسیس کرد و بر اساس آخرین اخبار، قرار است اولین خودرو خود را تحت برند «افیلا» (Afeela) اوایل سال 2026 عرضه کنند.

شیائومی در جریان رویداد معرفی SU7 اظهار داشت که تبدیل شدن به یکی از 5 تولیدکننده برتر خودرو الکتریکی ظرف 15 تا 20 سال آینده را به‌عنوان چشم‌انداز پیش رو خود می‌بیند. جالب است ببینیم کمپانی‌های تکنولوژی در تولید ماشین چگونه عمل می‌کنند؛ آیا می‌توانند در برابر خودروسازان باقدمت اسم و رسم‌دار حرفی برای گفتن داشته باشند یا صرفاً جریانی زودگذر به راه انداخته‌اند که نمی‌توان نسبت به آن امیدوار بود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*