گوشی اندرویدی

پردازنده گوشی های اندرویدی به زودی پردازنده آیفون ها را در هم می‌کوبند

بر اساس اطلاعات منتشر شده از نسل جدید پردازنده های موبایلی، گوشی های اندرویدی احتمالا در آینده با پردازنده‌ های قدرتمندتر، گوشی های آیفون اپل را شکست می‌دهند.

اگر قدرت پردازنده‌های تک هسته‌ای را در نظر بگیریم، پردازنده‌های داخلی گوشی‌های اندرویدی همواره ضعیف‌تر از چیپست‌های اپل ظاهر شده‌اند. حالا به نظر می‌رسد که Arm، غول دنیای پردازنده‌ها، قصد دارد دوران حکمرانی اپل را به پایان برساند.

بنا بر گزارش اخیر شرکت تحلیل گران Moor Insights and Strategy ، پردازنده بعدی Arm از سری Cortex-X CPU قرار است قدرتمندترین پردازنده داخلی مخصوص گوشی‌های اندرویدی باشد. گفته می‌شود که این پردازنده موبایلی با اسم رمز شاهین سیاه (Blackhawk) در دست توسعه قرار دارد. اگر همه چیز طبق پیش بینی‌ها پیش رود، پردازنده مذکور با اسم عمومی Cortex-X5 معرفی خواهد شد.

شرکت مذکور گزارش کرده که CPU جدید Arm “بیشترین میزان افزایش عملکرد IPC سالانه در خلال 5 سال اخیر” را ارائه خواهد کرد. در این گزارش همچنین اشاره شده است که آخرین بار در سال 2020 و با معرفی پردازنده موبایلی Cortex-X1 CPU چنین افزایش چشمگیری در عملکرد مشاهده شده بود. پردازنده جدید Arm عملکرد فوق العاده‌ای در مدل LLM خواهد داشت که به اجرای وظایف هوش مصنوعی مربوط می‌شود.

به نظر می‌رسد پروژه بلند پروازانه Arm برای توسعه پردازنده جدیدش، بخشی از برنامه این سازنده در جهت “از بین بردن تفاوت عملکردی میان پردازنده‌های طراحی شده و اجرا شده توسط Arm” باشد.

در گجت‌نیوز بخوانید: مهاجرت از گوشی‌ های اندرویدی به آیفون دردناک است!

گوشی اندرویدی

این پردازنده چه تغییری در گوشی‌های 2025 ایجاد می‌کند؟

پردازنده‌های درون گوشی‌های اندرویدی در خلال سال‌های اخیر دستخوش ارتقاهای چشمگیر CPU شده‌اند؛ اما با این حال عملکرد در CPU تک هسته‌ای این گوشی‌ها هنوز سطح پایین‌تر از عملکرد سیلیکون درون گوشی‌های آیفون کمپانی اپل است. به همین خاطر باید منتظر باشیم و ببینیم Arm قرار است چه تفاوتی در این رقابت ایجاد کند.

همچنین کنجکاو هستیم ببینیم پردازنده مرموز شاهین سیاه یا همان Arm Cortex-X5 CPU در افزایش دوام و عمر باتری هم کارآمد است یا خیر. به هرحال توانایی شکست دادن پردازنده‌ درون گوشی آیفون امتیاز چندان مثبتی نیست؛ اگر که دوام باتری کم باشد. وقتی به داستان مدیاتک و حذف پردازنده‌های تک هسته‌ای آن نگاه کنید، اهمیت موضوع را بهتر درک خواهید کرد. این کمپانی پردازنده‌های تک هسته‌ای که انرژی باتری دستگاه را به سرعت مصرف می‌کردند، حذف کرده و حالا پردازنده‌های موبایلی با هسته‌های پردازشی متوسط یا بزرگ تولید می‌کند.

گوشی اندرویدی

همچنین بخوانید: اندروید یا آیفون، کدامیک برای کسب و کار شما بهتر است؟

البته نباید هم منتظر باشید که پردازنده کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 4 از CPU تازه Arm بهره بگیرد. پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 4 قرار است اولین پردازنده موبایلی باشد که به هسته‌های پردازشی Oryon CPU از کوالکام مجهز می‌شود.

هرچند منطقی به نظر می‌رسد که در توسعه دو پردازنده مدیاتک دایمنسیتی 9400 و سامسونگ اگزینوس 2500 از CPU مذکور استفاده شود. در هر صورت منتظر و کنجکاویم ببینیم گوشی‌های اندرویدی آینده با هسته‌های پردازشی جدید از Arm یا Oryon کوالکام چقدر می‌توانند به عملکرد تازه‌ترین پردازنده موبایل اپل نزدیک شوند و رقابت آن‌ها چگونه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*