رتبه بندی سرعت اینترنت

رتبه بندی جدید سرعت اینترنت در جهان منتشر شد؛ جایگاه ایران کجاست؟

جدیدترین رتبه بندی سرعت اینترنت ثابت و همراه در جهان توسط اسپید تست منتشر شد؛ اما جایگاه ایران در این ماه چه تغییری کرده است؟

وبسایت و اپلیکشن اسپید تست (SpeedTest) به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های آزمایش سرعت و عملکرد اتصال اینترنت است که روزانه بیش از ۱۸ میلیون تست سرعت توسط کاربران از آن صورت می‌گیرد. این مجموعه در سال ۲۰۰۶ تاسیس و تا به امروز رکورد بی‌نظیر ۵۰ میلیارد تست سرعت توسط کاربران از سرتاسر جهان را ثبت کرده است. طبق آمار منتشر شده از وبسایت اسپیدتست، میانگین سرعت جهانی اینترنت همراه در ماه آخر سال ۲۰۲۳ میلادی ۴۹.۲۵ مگابیت بر ثانیه و میانگین سرعت اینترنت ثابت ۹۰.۹۳ مگابیت بر ثانیه بوده است.

رتبه بندی سرعت اینترنت در ایران و جهان

رتبه بندی سرعت اینترنت

بر اساس گزارش منتشر شده از اسپید تست، سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی با سه پله سقوط نسبت به ماه قبل (نوامبر) در رتبه ۷۸ جهان قرار گرفته است. سرعت اینترنت موبایل ایران در دسامبر سال گذشته ۳۱.۲۹ مگابیت بر ثانیه بوده و سرعت اینترنت ایران در بخش اینترنت ثابت ۱۲.۶۲ مگابیت بر ثانیه بوده که رتبه کشورمان را بدون تغییر در جایگاه ۱۵۴ جهان قرار داده است.

طبق این آمار، اینترنت همراه ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۳ نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ با افت سرعت روبه‌رو بوده است و از رتبه ۷۵ جهانی به ۷۸ تنزل پیدا کرده است. البته در بخش اینترنت ثابت نیز سرعت اینترنت تا حدودی افت داشته، اما این موضوع باعث تغییر جایگاه ایران از رتبه ۱۵۴ نشده است.

در گجت نیوز بخوانید:

ایران رکورد اختلال اینترنت در جهان را شکست

سرعت اینترنت موبایل در جهان

رتبه بندی سرعت اینترنت

طبق رده بندی سایت اسپیدتست، سه کشور دارای پرسرعت ترین اینترنت موبایل جهان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هستند که اختلاف سرعت فاحشی با ایران دارند. در لیست رده بندی اسپید تست منتشر شده از دسامبر ۲۰۲۳، به‌ترتیب کشورهای امارات متحده عربی (۳۰۳.۲۱ مگابیت بر ثانیه)، قطر (۲۴۴.۴۴ مگابیت بر ثانیه)، کویت (۱۸۳.۸۳ مگابیت بر ثانیه)، چین (۱۶۰.۱۴ مگابیت بر ثانیه) و دانمارک (۱۵۲.۴۲ مگابیت بر ثانیه) دارای پر سرعت ترین اینترنت همراه جهان هستند.

همچنین رتبه‌های ششم تا دهم این لیست به‌ترتیب متعلق به کشورهای نروژ (با میانه سرعت ۱۴۶.۲۰ مگابیت)، کره جنوبی (۱۴۰.۴۸ مگابیت بر ثانیه)، ایسلند (۱۳۸.۵۳ مگابیت بر ثانیه)، هلند (۱۳۱.۳۹ مگابیت بر ثانیه) و عربستان سعودی (۱۲۱ مگابیت بر ثانیه) است.

سرعت اینترنت ثابت در جهان

در بخش اینترنت ثابت اما جایگاه‌های برتر از آن کشورهای آسیانه شرقی و میانه است. طبق رده بندی سرعت اینترنت ثابت در دسامبر ۲۰۲۳، رتبه‌های اول تا دهم به‌ترتیب متعلق به کشورهای سنگاپور (۲۷۰.۶۲ مگابیت بر ثانیه)، هنگ کنگ (۲۶۶.۶۳ مگابیت بر ثانیه)، شاهزاده‌نشین موناکو (۲۶۴.۹۷ مگابیت بر ثانیه)، شیلی (۲۵۶.۶۷ مگابیت بر ثانیه)، چین (۲۵۶.۳۲ مگابیت بر ثانیه)، ایسلند (۲۴۹.۳۲ مگابیت بر ثانیه)، امارات متحده عربی (۲۴۷.۷۸ مگابیت بر ثانیه)، آمریکا (۲۲۷.۲۷ مگابیت بر ثانیه)، تایلند (۲۲۱.۳۲ مگابیت بر ثانیه) و فرانسه (۲۱۶.۹۷ مگابیت بر ثانیه) است.

با توجه به افزایش قیمت چند روز اخیر اینترنت در ایران، قول‌های مساعدی مبنی بر افزایش کیفیت خدمات، سرعت و پهنای باند از سوی وزیر ارتباطات داده شده است و باید منتظر بمانیم آیا این وعده‌ها عملی خواهد شد یا خیر و در ماه‌های آینده جایگاه بین‌المللی ایران در این رتبه بندی چه تغییری خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*