بی وای دی یوان آپ

بی وای دی یوان آپ، شاسی بلند برقی ارزان قیمت و مناسب بازار ایران

خودرو بی وای دی یوان آپ – BYD Yuan Up بر خلاف قیمت اقتصادی‌، از امکانات درخور توجه‌ای بهره می‌برد. با معرفی این خودرو برقی همراه ما باشید.

به‌نظر می‌رسد یکی از شاسی بلندهای اقتصادی برند معروف چینی بی وای دی، با قیمت پایه ۱۰۰ هزار یوان (معادل ۱۴ هزار دلار یا ۸۰۰ میلیون تومان) در راه بازار ایران است. بی وای دی یوان آپ، کراس اوور کامپکتی است که بر اساس پلتفرم e-Platform 3.0 توسعه داده شده و اکنون با ظاهر و نامی جدید راهی بازار شده است.

معرفی بی وای دی یوان آپ

عضو جدید خانواده Dynasty از لحاظ ابعادی کمی بزرگ‌تر از هیوندای کونا و کمی کوچک‌تر کیا اسپورتیج است. از لحاظ ابعادی اطلاعات دقیق این خودرو در کاتالوگ آن درج شده است. این خودرو دارای ۴۳۱۰ میلی‌متر طول، ۱۸۳۰ میلی‌متر عرض، 1675 میلی‌متر ارتفاع و 2620 میلی‌متر فاصله بین محوری است.

نمای جلو بی وای دی یوان آپ

از لحاظ پیشرانه، کراس اوور یوان UP با دو موتور الکتریکی با توان‌های مختلف ساخته شده که احتمالا نسخه ضعیف‌تر آن به بازار کشور راه پیدا کند. در نسخه پایه پیشرانه الکتریکی این محصول توانایی تولید قدرت 94 اسب بخار را دارد که با توجه به جثه خودرو، این نسخه تنها برای مصارف درون شهری مناسب است. اما در نسخه قوی‌تر توان پیشرانه تا 174 اسب بخار تقویت شده است.

برای این دو نسخه متفاوت دو پکیچ باتری گوناگون در نظر گرفته شده است؛ برای نسخه پایه شاهد قرارگیری باتری ۳۲ کیلووات‌ساعتی و برای نسخه قوی‌تر، شاهد باتری ۴۵.۱ کیلووات‌ساعتی هستیم. به‌گفته کمپانی هر دو مدل توانایی پیمودن ۴۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ را دارند.

سیستم تعلیق کراس اوور کامپکت یوان UP همچون سایر محصولات اقتصادی چینی، در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع محور پیچشی است.

برسی طراحی ظاهری خودرو برقی BYD

با وجود این‌که بی وای دی یوان آپ در رده محصولات اقتصادی قرار می‌گیرد، اما طراحی ظاهری قابل قبولی دارد. مهم‌ترین مزیت این محصول به نسبت سایر خودروهای این رده قیمتی، طراحی زیبا و به‌روز آن است.

همچون سایر محصولات بی وای دی، چراغ‌های یوان UP به‌صورت کشیده طراحی شده و به‌خاطر ماهیت الکتریکی بودن آن، خبری از جلوپنجره بزرگ و مشبک نیست. بخش عمده جلوپنجره این محصول توسط سپر پلاستیکی پوشیده شده است که نوع خطوط به‌کار رفته در آن با سایر قسمت بدنه هماهنگ است. در نواحی جانبی این سپر شاهد شکاف‌های عمودی هستیم که ظاهری اسپرت را برای این محصول خلق کرده‌اند.

نمای جانبی این محصول شباهت زیادی به سایر خودروهای چینی موجود در بازار ایران دارد. ستون‌های این خودرو به رنگ مشکی مزین شده‌اند تا سقف حالتی معلق به خود بگیرد و به‌دلیل اقتصادی بودن این خودرو خبری از کروم‌کاری دور شیشه‌ها نیست. از مهم‌ترین ویژگی‌های قابل توجه در نمای بغل این محصول، رینگ‌های ایرودینامیک است. ساختار رینگ ایرودینامیک برای محصولات الکتریکی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در افزایش بعد مسافت قابل پیمایش داشته باشد. البته هنوز این محصول را از نزدیک مشاهده نکرده‌ایم که ببینیم آیا این نوع طراحی تنها جنبه زیبایی دارد یا واقعا در عمل می‌تواند به حرکت خودرو کمک کند.

روی رکاب این محصول شاهد دو المان بال‌مانند هستیم که از ادغام پلاستیک‌های هم‌رنگ بدنه و مشکی شکل گرفته است، برای هماهنگی بیشتر نماها، این نوع طراحی را در نمای جلو و عقب در زیر سپرها هم مشاهده می‌کنیم. محل قرارگیری پورت شارژ بی وای دی یوان آپ روی گلگیر جلوی سمت سرنشین کناری است.

همانند نمای جلو، در نمای عقب این محصول هم شاهد طراحی اسپورت هستیم. بخش زیادی از سپر عقب به رنگ مشکی طراحی شده است، در قسمت پایینی این سپر شاهد یک سینی هستیم که علاوه بر جنبه زیبایی، نقش محافظ سپر برای سنگ‌های پریده شده از روی آسفالت را دارد. چراغ‌های یک‌تکه با گرافیکی جذاب، محسوس‌ترین ویژگی قابل توجه در نمای پشتی این محصول هستند. با توجه به این‌که محصول در رده قیمتی اقتصادی قرار دارد و تنها 800 میلیون تومان قیمت خواهد داشت، می‌توان از نامتوازن بودن برخی از قسمت‌های خودرو چشم‌پوشی کرد.

نمای عقب بی وای دی یوان آپ

برسی طراحی کابین بی وای دی یوان آپ

بی وای دی یوان UP در رده محصولات اقتصادی بازار قرار می‌گیرد، اما این موضوع سبب نشده تا طراحان برای کابین این محصول کم‌کاری کنند. بی وای دی تلاش کرده تا داشبورد این محصول را شبیه خودروهای تسلا طراحی کند؛ به همین منظور کابین یوان از طراحی مینیمالی بهره می‌برد که از ترکیب رنگ‌های تیره و روشن شکل گرفته است. در بخش میانی داشبورد این محصول بر خلاف مانیتورهای عمودی تسلا، شاهد یک نمایشگر 12.8 اینچی گردان هستیم که می‌توانید به‌صورت افقی و عمودی آن را تنظیم کنید و اکثر تنظیمات ماشین و آپشن‌ها، توسط این مانیتور کنترل می‌شوند.

فرمان دی کات یوان UP از طراحی جدید و منحصربه‌فردی بهره‌ می‌برد که با لوگوی بزرگ BYD تزئین شده است. همانند تمامی خودروهای برقی، کلاستر پشت فرمان این محصول هم از نوع دیجیتال بوده و اطلاعاتی نظیر سرعت، دور موتور و موارد ایمنی را به شما نمایش می‌دهد. یک ویژگی بسیار جذاب که به‌نظر می‌رسید به‌دلیل برچسب قیمتی این محصول شاهد آن نباشیم، هدآپ دیسپلی است که روی این محصول وجود دارد و برخی از داده‌ها را مقابل دید راننده منعکس می‌کند.

نمای داخلی بی وای دی یوان آپ

ویژگی‌های مثبت کابین این محصول هنوز ادامه دارد. هنگامی که به داخل کابین یوان up نگاه می‌کنید بافت خاص صندلی‌های این خودرو جلب توجه می‌کنند. صندلی‌های سرنشینان جلوی این خودرو دارای تنظیمات برقی هستند و با روکش چرم مصنوعی پوشیده شده‌اند. با نگاه کردن به کنسول میانی این خودرو، شاهد طراحی بسیار جذاب و کریستالی اهرم انتخاب وضعیت حرکت خودرو هستیم. در کنار این اهرم، شاهد چندین دکمه برای کنترل قابلیت‌های مختلف خودرو هستیم. در قسمت جلویی این اهرم صفحه‌ای شیب‌دار با پد مخصوص شارژ وایرلس را مشاهده می‌کنیم.

بی وای دی یوان آپ

کراس‌اوور جدیدی چینی‌ها سانروف برقی هم دارد. به‌طور کلی بی وای دی یوان UP دارای طراحی زیبا و کابینی پر از امکانات است. نسخه معمولی این خودرو برای مصارف درون شهری و نسخه 174 اسب بخاری می‌تواند برای انجام مسافرت‌های خانوادگی مناسب باشد. وجود چنین خودروهای باکیفیتی آن هم با این برچسب قیمتی، انتخاب بسیار مناسبی برای بازار داخلی کشور محسوب می‌شوند و باید حسن انتخاب واردکنندگان برای پیدا کردن همچین محصولی را ستود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*