بهترین تصاویر نجومی سال 2023- کهکشان آندرومدا

خارق‌العاده‌ترین تصاویر نجومی سال 2023

موزه سلطنتی گرینویچ بریتانیا، بهترین تصاویر نجومی سال 2023 را انتخاب و در وب‌سایت خود معرفی کرده است که در ادامه این مطلب می‌توانید آنها را مشاهده کنید.

موزه سلطنتی گرینویچ، هر ساله بهترین تصاویر نجومی سال را انتخاب کرده و از میان آنان بهترین عکاس و تصویر را نیز معرفی می‌کند. این انجمن برای سال 2023 نیز کلکسیونی از بهترین تصاویر را انتخاب کرده که در بخش اخبار هوافضا و نجوم سایت گجت نیوز، به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بهترین تصاویر نجومی سال 2023

سه عکاس با نام‌های مارسل درچسلر، خاویر استروتنر و یان سنتی موفق به کسب عنوان بهترین عکاس برای تصویر خود از کهکشان آندرومدا با عنوان «آندرومدا، کهکشان غیرمنتظره» شدند.

آندرومدا، کهکشان غیرمنتظره

بهترین تصاویر نجومی سال 2023- کهکشان آندرومدا

این تصویر که با نام «آندرومدا، کهکشان غیرمنتظره» معرفی شده، متعلق به بهترین عکاس های نجومی سال 2023 است که یک قوس پلاسمایی وسیع در مجاورت کهکشان آندرومدا را نشان می‌دهد.

طبق نظر برخی دانشمندان، این سازه کیهانی می‌تواند بزرگ‌ترین ساختار در منطقه نزدیک به ما باشد. عکاسان نیز از پروژه بین‌المللی همکاری دانشمندان برای بررسی این غول تازه کشف شده خبر داده‌اند.

با این حال تصویر کهکشان آندرومدا همان‌قدر که زیبا و دیدنی است، توانسته سطح عکاسی نجومی را به رده‌های جدیدتری ارتقا دهد.

شفق قطبی به شیوه قلم مو

بهترین تصاویر نجومی سال 2023- شفق قطبی

این تصویر که با عنوان «ضربه قلم مو» معرفی شده در لاپلند فنلاند گرفته شده است. «ضربه قلم مو» نشان‌دهنده یک شفق قطبی است که به‌صورت یک خط نازک امتداد یافته وجود دارد. نکته قابل توجه اینجاست که عکاس تصمیم گرفته تصویر شفق قطبی را به تنهایی بدون هیچ اثری از طبیعت ثبت کند.

داوران مسابقه از این تصویر بسیار ابراز رضایت کرده و جایزه رده Aurorae به این عکس اهدا کرده‌اند. کاترین گاززارد که یکی از داوران مسابقه است، در خصوص زیبایی این تصویر اظهار نظر کرده و گفت جذابیت این تصویر در انزوای شفق قطبی است؛ چرا که همیشه تصویر شفق قطبی را همراه با درخت، جنگل و طبیعت دیده‌ایم. او نورهای سازه‌های انسانی را یکی از مواردی می‌داند که باعث می‌شوند در تصاویر شفق قطبی، نورها و رنگ‌های این پدیده به خوبی منتشر نشود.

برخی افراد نیز این تصویر را آمیزه‌ای از هنر نقاشی قلم مو و خوش‌نویسی دانسته‌اند که در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان انجام صورت می‌گیرد.

ماه در مقابل مریخ

بهترین تصاویر نجومی سال 2023- مریخ در پشت ماه

8 دسامبر سال 2022 بود که عکاسی به نام اتان چپل، تصویری را از یک رویارویی ثبت کرد که یکی از آخرین و بزرگ‌ترین رویدادهای آسمانی در سال 2022 بود. در این تصویر، مریخ در پشت ضلع جنوبی ماه قرار گرفته و به‌نوعی در پشت آن پنهان شده است. تصویربرداری حرفه‌ای از این منظره، باعث شده تا جزئیات تکمیلی و دقیقی از مریخ نشان داده شود.

تصویر پنهان شدن مریخ توانست عنوان بهترین تصویر در رده «ماه ما» را از آن خود کند. این تصویر در نتیجه ترکیب پردازش قوی، مهارت خاص و لنزهای فوق‌العاده باکیفیت تشکیل شده که این شگفتی فنی، منجر به لذت واقعی از مشاهده شده است. در واقع این عامل باعث شد تا تصویر ماه در مقابل مریخ، به این عنوان دست پیدا کند.

علامت سوال در خورشید

بهترین تصاویر نجومی سال 2023-علامت سوال خورشید

ادواردو شابرگر پوپئو عکاس تصویر «علامت سوال در خورشید» است که شیلا کنانی، داور مسابقه، این تصویر را با نام «هوشمندانه» می‌خواند. این داور در مورد عکس می‌گوید اگر روی سطح خورشید زوم کنید می‌توانید تصویر با کیفیت رنگارنگی را ببینید. برای دیدن علامت سوال در این تصویر، باید خیره شوید تا بتوانید علامت سوالی که مانند حرکتی از قلم مو است را مشاهده کنید.

ناگفته نماند که این تصویر عنوان بهترین تصویر در رده «خورشید ما» را کسب کرد.

زیلا، بارش ستارگان

بهترین تصاویر نجومی سال 2023- زیلا

این عکس شمالی‌ترین بخش خط ساحلی نامیبیا را در امتداد اقیانوس اطلس نشان می‌دهد که به‌خاطر شرایط خطرناکش، به ساحل اسکلت مشهور شده است. کشتی که در این تصویر قرار دارد، زیلا نام دارد که در 25 آگوست 2008 به گل نشسته و از همان زمان، در جای خود ثابت مانده است.

ملیسا بروبی، داور مسابقه در مورد این تصویر می‌گوید پس‌زمینه‌ای که بارش ستارگان در آسمان خاکستری برای کشتی در گل نشسته را فراهم کرده‌اند، منظره بسیار جذاب و خیره‌کننده‌ای را به‌وجود آورده است. وضعیت کشتی نیز به‌گونه‌ای است که گویا روی دریایی از مه شناور است. این داور مسابقه، تصویر «زیلا» را یکی از تصاویر مورد علاقه خودش در رقابت امسال معرفی کرده و محیط آن را فضایی مناسب برای داستان‌های ارواح می‌داند.

تصویر «زیلا» به‌خاطر ترکیب رنگ‌های ظریف انواع مختلف ستارگان، موفق به کسب عنوان بهترین تصویر در رده «افراد و فضا» شده است.

زهره، تنها در میان پرتو خورشید

بهترین تصاویر نجومی سال 2023- سیاره زهره

تام ویلیامز عکاسی است که زهره را از منظره متفاوتی ثبت کرده و سعی می‌کند با استفاده از نور مادون قرمز یا فرابنفش، زیبایی آن را برجسته کند. این عکس جزئیات دقیقی از وضعیت اتمسفر زهره را نمایان می‌کند.

سیاره زهره به‌دلیل نزدیکی به زمین، قابل مشاهده با چشم غیرمسلح است و با استفاده از یک تلکسوپ کوچک نیز می‌توان از آن عکاسی کرد. ناگفته نماند که زهره، بزرگ‌ترین قطر زاویه‌ای را در میان سیاره‌های قابل مشاهده از زمین دارد.

زیبایی و جذابیت این تصویر باعث شده تا بهترین عکس در رده تصاویر «سیارات، دنباله دارها و سیارک‌ها» باشد.

آتش بازی بزرگ فضایی

بهترین تصاویر نجومی سال 2023- رعدوبرق قرمز

تصویر «آتش بازی بزرگ فضایی» روایت‌گر پدیده نادری است که از بلندترین خط رشته‌ای هیمالیا ثبت شده و شبیه آتش بازی است.

این تصویر بر خلاف آن‌چه در ابتدا به‌نظر می‌رسد، متعلق به یک موجود عظیم فضایی نیست و مربوط به رشته‌هایی پایینی یک رعدوبرق قرمز است. طبق نظر اد بلومر، داور مسابقه، این مدل تخلیه الکتریکی به‌ندرت پیش می‌آید، در اتمسفر بیشتر اتفاق می‌افتد و بر خلاف نامش با روش متفاومتی ایجاد می‌شود. این باعث می‌شود تا به تصویر حس گمراه‌کنندگی خاصی القا کند تا بیننده در ابتدا منحرف شود.

ترکیب رنگ‌ها در این تصویر جذابیت خاصی را به‌وجود آورده که در رده تصاویر «آسمان فضایی» عنوان بهترین تصویر را کسب کرده است. همچنین ساختار ظریف پلاسما، یکی دیگر از عوامل جذابیت بخش این تصویر محسوب می‌شود.

ستاره YY Hya

بهترین تصاویر نجومی سال 2023

تصویر خارق‌العاده از سحابی اطراف ستاره YY Hya، نتیجه 360 ساعت نوردهی است که توسط مارسل دچسلر ثبت شده و داوران از آن حیرت کرده‌اند. یوری بلتسکی، داور مسابقه این تصویر را فریبنده خوانده و آن را یکی از تصاویر فوق‌العاده‌ای معرفی کرد که می‌تواند برای ستاره‌شناسان حرفه‌ای، قابل استفاده باشد.

این تصویر توانست عنوان بهترین تصاویر رده «ستاره ها و سحابی ها» از آن خود کند.

مجموعه Sh2-132

بهترین تصاویر نجومی سال 2023

این عکس در نتیجه 70 ساعت داده، تعامل گازهای مختلف با یکدیگر نشان می‌دهد که در هر تماشا، منظره منحصربه‌فردی را نیز به نمایش می‌گذارد.

مجموعه Sh2-132 در نزدیکی مرز صورت فلکی قیفئوس و لاسرتا قرار دارد که توسط گروهی از عکاسان نجومی گرفته شده است. طبق نظر داوران، تلاش و پشتکار عکاسان باعث شده تا تصویر از هر لحاظی برجسته باشد.

جزئیات مثال‌زدنی این تصویر که تمام رنگ‌ها، خطوط تاریک و روشن، ستاره‌های گرد و غبارهای اطرافشان ثبت شده‌اند، منجر به این شد که این تصویر، عنوان بهترین تصویر رده «تصاویر تازه وارد» را از آن خود کرد.

سحابی مرغ دونده

بهترین تصاویر نجومی سال 2023- سحابی مرغ دونده

تصویر این سحابی توسط دو عکاس رانوی زو و بینیو وانگ گرفته شده که بنا به نظر داوران، رنگ‌های پرجنب‌‌وجوش سحابی مرغ دونده به بهترین شکل به تصویر کشیده شده است. این منطقه خوشه ستاره‌ای، حاوی چندین ستاره داغ و جوان است که تابش شدید آنها باعث درخشش اطراف سحابی می‌شود. محفظه‌های متراکم در این سحابی، مناطق ایده‌آلی برای تولد ستارگان جدید هستند.

این تصویر توانست جایزه بهترین تصویر «رده جوان» را کسب کند.

اکو سیاه

بهترین تصاویر نجومی سال 2023- اکو سیاه

تصویر اکو سیاه، در نتیجه تغییر دادن داده‌های صوتی پروژه فراصوت چانداریان ناسا به داده‌های بصری تولید شده است. این داده‌های صوتی ناشی از صدای منتشر شده از سیاه‌چاله‌ای ‌در مرکز خوشه کهکشان پرسئوس هستند.

عکاسی از صدا، کاری است که جان وایت برای این تصویر انجام داد. او برای ثبت این تصاویر، صدا را از بلندگوی متصل به یک ظرف پلاستیکی پخش کرده که قسمت پایین ظرف، سیاه بوده و تقریبا با سه میلی‌متر آب پر شده است. در یک اتاق تاریک، او از یک لنز ماکرو و نور هاله برای آزمایش فرکانس‌ها و ولوم‌های صوتی مختلف استفاده کرد و در نتیجه توانست الگوهای متنوع تشکیل شده در مایع را مشاهده کند.

اد بلومر، داور مسابقه در مورد این فناوری اظهار نظر کرد و گفته بیشتر اطلاعات موجود در کیهان برای حواس انسان قابل درک نیستند و استفاده از چنین ابزارهایی می‌تواند کمک بسیاری برای درک داده‌های گوناگون به دانشمندان کند. این تصویر دریافت شده از صدا که حتی منبع صوت آن نیز قابل مشاهده نیست، باعث شد تا عکس اکو سیاه، موفق به دریافت جایزه Annie Maunder برای بخش نوآوری تصویر شود.

در این مطلب سعی کردیم تا بهترین تصاویر نجومی سال 2023 را به‌طور کامل بررسی کنیم. امیدواریم از دیدن این تصاویر نجومی لذت برده و اطلاعاتی نیز کسب کرده باشید.

در گجت نیوز بخوانید:
اعلام برندگان مسابقه عکاسی نجومی ۲۰۲۳ + تصاویر منتخب دیدنی‌ترین رخدادهای نجومی در سال ۲۰۲۴ تبدیل تصاویر فضایی به موسیقی دلهره آور توسط دانشمندان سازمان ناسا

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*