حقوق ماهانه کارکنان سایپا

میزان حقوق ماهانه کارکنان سایپا هوش از سر شما می‌برد

بررسی صورت‌های مالی شرکت سایپا در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ حاکی از زیان سنگین در کنار افزایش حقوق ماهانه کارکنان سایپا است.

طبق آخرین اخبار خودرو، گروه خودروسازی سایپا با تحمل زیان انباشته سنگین ۹ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومانی، رکورد جدیدی را از حیث ضرر برای این شرکت به ثبت رسانده است. در سوی دیگر ارقام بالایی از میزان حقوق و دستمزد کارکنان سایپا منتشر شده است؛ اما به‌راستی مقصر این زیان کیست؟

زیان ۱۰ هزار میلیارد تومانی سایپا

حقوق ماهانه کارکنان سایپا

پس از اعلام زیان انباشته و دستمزد کارکنان ایران خودرو در سال ۱۴۰۲، حال طبق آمار مالی منتشر شده از میزان درآمد و زیان سایپا در سال جاری، این شرکت در بازه زمانی ذکر شده متحمل زیان سنگین ۹ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومانی شده است. با تقسیم این عدد به بازه‌های زمانی ماهانه و روزانه مشخص می‌شود که سایپا به‌ازای هر ماه، بیشتر از ۱ هزار و ۹۴ میلیارد تومان و به‌ازای هر روز، ۳۶ میلیارد تومان ضرر می‌کند. بدین ترتیب زیان انباشته این شرکت در طول هر یک ساعت از شبانه‌روز، عدد بالای ۱ میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان است.

شرکت سایپا در ۹ ماهه امسال حدود ۹۴ درصد از بهای تمام شده شرکت، معادل ۶۰ هزار و ۸۸۷ میلیارد تومان را صرف مواد مستقیم مصرفی کرده است. این عدد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته با رقم ۳۵ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان، بیش از ۷۳ درصد رشد داشته است.

میزان حقوق ماهانه کارکنان سایپا چقدر است؟

علاوه بر رشد هزینه‌های مواد مصرفی، یکی دیگر از عوامل رشد زیان شرکت سایپا در ۹ ماهه امسال، افزایش دستمزدها و پاداش‌های کارکنان این شرکت خودروسازی است. سایپا برای کارکنان بخش تولید خود بر حسب میانگین، حدود ۸۲ میلیون تومان دستمزد پرداخت کرده است. البته این رقم پرداختی ماهانه نیست، اما در هزینه‌های تولید لحاظ شده است.

لازم به ذکر است که دو عامل ذکر شده در نهایت سبب شده‌اند که در اکثر بازه‌های زمانی سال جاری، درآمد کل سایپا از بهای تمام شده (شامل هزینه‌های تولید، دستمزدها و…) کمتر باشد و بدین ترتیب این شرکت متحمل زیان انباشته زیادی شود.

در ادامه نمودار وضعیت درآمدزایی و بهای تمام شده سایپا در طول ۹ ماهه اول سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ را مشاهده می‌نمایید.

حقوق ماهانه کارکنان سایپا

شایان ذکر است بهای تمام شده محصولات فروخته شده سایپا در این دوره به 64 هزار و 626 میلیارد تومان رسیده که موجب شناسایی زیان ناخالص 4 هزار و 756 میلیارد تومانی شده است. همچنین گروه خودروسازی سایپا در 9 ماهه اول سال گذشته در این قسمت سود ناخالص 952 میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده بود؛ اما باز هم در سال 1402 سایپا نتوانست جلوی زیان خود را بگیرد.

هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی سایپا نیز در 9 ماهه 1402 با رشد 45 درصدی روبه‌رو شد و از 2 هزار و 606 میلیارد تومان به سه هزار و 794 میلیارد تومان رسید. همین موضوع سبب شد تا زیان عملیاتی سایپا از 1 هزار و 535 میلیارد تومان در 9 ماهه 1401 با جهش 374 درصدی به 7 هزار و 278 میلیارد تومان در 9 ماهه 1402 برسد.

همچنین زیان خالص سایپا از 3 هزار و 726 میلیارد تومان در 9 ماهه سال گذشته با جهش 164 درصدی به 9 هزار و 847 میلیارد تومان رسید. همین موضوع سبب شد تا زیان انباشته سایپا در پایان این دوره به بیش از 48 هزار میلیارد تومان برسد.

از دست ندهید:
تولید پیکاپ چانگان هانتر پلاس رسما توسط سایپا تایید شد سیتروئن C5X توسط سایپا در ایران مونتاژ می‌شود