مدیریت معاملات در زمان هاوینگ بیت کوین

چگونه در زمان هاوینگ بیت کوین معاملات خود را مدیریت کنیم؟

چیزی تا شروع هاوینگ BitCoin باقی نمانده و بازار منتظر آغاز این رویداد است. مدیریت معاملات در زمان هاوینگ بیت کوین چگونه خواهد بود؟

پادشاه ارزهای دیجیتال عزم شکستن سقف تاریخی و عبور از سطح 69 هزار دلار کرده و به‌نظر می‌رسد تا این قیمت را لمس نکند، آرام نمی‌گیرد. پیش‌تر در اخبار ارزهای دیجیتال به دلایل گران شدن بیت کوین پرداختیم و گفتیم که یکی از مهم‌ترین علل رشد قیمتی اخیر رمزارز شماره یک بازار، رشد صندوق‌های قابل معامله در بورس است.

مدیریت معاملات در زمان هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین یکی از دلایل دیگر افزایش قیمت این رمزارز به‌حساب می‌آید و چیزی تا شروع آن باقی نمانده است. از تأثیر مستقیم هاوینگ نمی‌توان به سادگی گذشت؛ چرا که به‌لحاظ تاریخی هم اهمیت بسیاری برای مارکت دارد. بنابراین نیاز است نگاهی به استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاران قبل و بعد از این رویداد بیندازیم و روند بیت کوین را در این بازه زمانی بررسی کنیم.

موضوع هاوینگ به‌طور غیرمستقیم روی کلیت بازار اثر می‌گذارد؛ چرا که باعث افزایش قیمت بیت کوین شده و این رمزارز هم تکانی اساسی به مارکت می‌دهد. هر چهار سال یک مرتبه هاوینگ بیت کوین را خواهیم داشت و هم‌اکنون منتظر چهارمین رویداد هاوینگ BTC هستیم.

مدیریت معاملات در زمان هاوینگ بیت کوین

ماینرهای این ارز دیجیتال در طی زمان با اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه و اضافه کردن آنها به دفترکل بیت کوین، پاداش دریافت می‌کنند و رویداد فوق منجر به نصف شدن میزان پاداش استخراج خواهد شد. مکانیسم استخراج در کد منبع BitCoin جایگذاری شده تا بدین ترتیب دارایی‌های این رمزارز را کنترل کند و ویژگی عرضه کم آن را حفظ نماید.

داستان هاوینگ بیت کوین چیست؟

خالق بیت کوین این رمزارز را روی یک شبکه غیرمتمرکز از رایانه‌ها به نام نودها راه‌اندازی کرده و همان‌طور که ملاحظه کردید وظیفه ماینرها این است که تراکنش‌های این شبکه را اعتبارسنجی کرده و آنها را به دفترکل این ارز بیفزایند. استخراج کنندگان اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که در ایمن سازی و اعتبارسنجی تراکنش‌های بلاک چین بیت کوین نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند. پاداش آنها برای فعالیت مفیدی که انجام می‌دهند، BTC است.

ماینینگ فرآیند پیچیده و زمان‌بری است و از عهده انسان ساخته نیست. مسائل پیچیده ریاضی برای استخراج بیت کوین به سخت افزارهای قدرتمند واگذار شده تا بتوانند تراکنش‌ها را تأیید و امنیت شبکه را فراهم کنند. ماینرها به کمک سخت افزارهای قوی که در اختیار دارند، محاسبات لازم را انجام می‌دهند و در عین حال با سایر ماینرها رقابت می‌کنند. نخستین کسی که بتواند این مسائل دشوار را حل کند، بلاک جدیدی به بلاک چین اضافه می‌کند.

مدیریت معاملات در زمان هاوینگ بیت کوین

بررسی تاریخی هاوینگ بیت کوین

با این اوصاف هاوینگ مساوی است با نصف شدن پاداش استخراج و حل مسائل پیچیده ریاضی برای ایجاد بلاک جدید در شبکه بیت کوین! ساتوشی ناکاموتو که از مهم‌ترین و مرموزترین چهره‌های بازار ارزهای دیجیتال است، این مکانیسم قابل توجه و زیرکانه را در پروتکل بیت کوین قرار داده تا هر چهار سال یک مرتبه پاداش‌ها نصف شود.

حال بیایید از یک زاویه دیگر به هاوینگ نگاه کنیم: وقتی پاداش ماینرها نصف می‌شود به این معنی است که عرضه بیت کوین‌های جدید به بازار نیز نصف خواهد شد. اولین باری که ماینرها شروع به استخراج بلاک‌های جدید کردند به‌ازای هر بلاک، 50 بیت کوین دریافت می‌کردند.

در نخستین هاوینگ که سال 2012 اتفاق افتاد این پاداش به 25 BTC کاهش یافت و در هاوینگ‌های بعدی که 2016 و 2020 بودند، به ترتیب به 12.5 و 6.25 رسید. حالا در آوریل سال جاری میلادی قرار است مقدار پاداش استخراج بلاک و افزودن آن به دفترکل، 3.125 بیت کوین باشد.

BitCoin جزو یکی از ۱۰ ارز دیجیتال جذاب برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴ است و زمانی که کل 21 میلیون واحد آن در بازار عرضه شود و فرآیند استخراج به اتمام برسد، این ارز دیجیتال ارزش طلا پیدا خواهد کرد؛ چرا که دیگر در دسترس نیست و کسی نمی‌تواند آن را به‌راحتی به‌دست آورد. کار به جایی خواهد رسید که سخت افزارها خسته شوند و منابع زیادی برای استخراج یک بیت کوین صرف شود.

هاوینگ بیت کوین در سال 2024

مدیریت معاملات در زمان هاوینگ بیت کوین

گفته شده هاوینگ بعدی در آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت) 2024 روی خواهد داد؛ اما زمان دقیق آن مشخص نیست، چرا که باید تعداد بلاک‌های ساخته شده به سطح معینی برسند (210 هزار بلاک). طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان و تحلیلگران، آخرین هاوینگ بیت کوین در سال 2140 میلادی خواهد بود. آنجاست که دیگر بیت کوین جدیدی استخراج نخواهد شد.

هاوینگ طوری طراحی شده تا قابل پیش‌بینی باشد و در شبکه اختلال ایجاد نکند. با این وجود تاریخ به ما ثابت کرده که قبل و بعد از هر هاوینگ، بهای بیت کوین افزایش یافته و با افزایش تقاضای معامله‌گران همراه بوده است. هم‌اکنون قیمت BTC به محدوده 67 هزار دلار رسیده و چیزی تا شکست مقاومت 69 هزار دلاری آن باقی نمانده است.

هاوینگ از نظر تاریخی چه تأثیری روی بیت کوین دارد؟

با نگاهی به چارت بیت کوین و بررسی عوامل بنیادی این ارز دیجیتال به این نتیجه می‌رسیم که هاوینگ تأثیر مثبتی روی قیمت آن می‌گذارد و موجی از خوش‌بینی و اعتماد به روند صعودی در معامله‌گران ایجاد می‌کند. با این اوصاف هاوینگ به تغییرات مثبت قیمتی منجر می‌شود.

شکل‌گیری روند صعودی و افزایش بهای BitCoin دلیل مهمی مثل عرضه و تقاضا دارد. همان‌طور که گفتیم هاوینگ باعث نصف شدن پاداش بیت کوین به ماینرها می‌شود و موجودی این ارز دیجیتال را کاهش می‌دهد. کاهش عرضه و افزایش تقاضا نیز موجب بالا رفتن قیمت این رمزارز خواهد شد.

به‌طور کلی رویداد هاوینگ غوغای عجیبی در بازار به‌وجود می‌آورد و توجه تمام فعالان مارکت را به سوی خود جلب می‌کند تا بدین ترتیب تحلیلگران نسبت به آن با امیدواری و خوش‌بینی نظر بدهند و در معاملات آن اثر مثبت بگذارند. قبل از وقوع هاوینگ و نصف شدن پاداش‌ها، دوره‌های آموزشی مرتبط با اصول بنیادی بیت کوین و فناوری بلاک چین برگزار می‌شود.

مدیریت معاملات در زمان هاوینگ بیت کوین

چرخه های قیمت بیت کوین در هر هاوینگ

درست است که پیش و بعد از هاوینگ همواره بازار صعودی و سبز بوده، اما این‌که در چهارمین دوره نیز همین رویه ادامه پیدا کند، تضمینی نیست. سرمایه‌گذاران تازه‌وارد باید حتما تحقیقات شخصی خود را مدنظر قرار دهند و سابقه هاوینگ‌ها را به دقت از سال 2012 تا به امروز مورد بررسی قرار دهند. کالئو سال گذشته اعلام کرد که قیمت بیت کوین پس از هاوینگ بعدی احتمالا ۴۰۰ درصد رشد خواهد کرد.

به هر حال روند قیمتی ارز دیجیتال شماره یک بازار در طول هر دوره هاوینگ چرخه‌های ثابتی دارد و برای مثال در سال 2016 قیمت آن قبل از آغاز این رویداد 665 دلار بود و در کمتر از یک سال بعد به 2250 دلار رسید. همچنین در سال 2022 میلادی بود که بیت کوین حوالی 8740 دلار معامله می‌شد تا این‌که هاوینگ به داد معامله‌گران رسید و در پایان همان سال به سطح قیمتی 29 هزار دلار نزدیک شد. سال 2024 چگونه خواهد بود؟

چه فرصت‌های سرمایه گذاری در طول هاوینگ وجود دارد؟

گفتیم که به هر حال جو هاوینگ به‌گونه‌ای است که بازار را با نوسانات مثبت یا شاید هم منفی مواجه می‌سازد. تاریخ به ما نشان داده که نوسانات این دوره فرصت‌های جذاب و خوبی برای معامله‌گران ایجاد می‌کند. باز شدن پوزیشن‌های معاملاتی استراتژیک برای کسانی که استاد نوسان‌گیری هستند سود کلانی به ارمغان خواهد آورد.

به‌عنوان یک سرمایه‌گذار کوتاه‌مدت و نوسانی می‌توانید روند اصلی را تشخیص دهید و در موقعیت‌های صعودی لانگ و در وضعیت نزولی پوزیشن شورت بگیرید. همچنین پیدا کردن سقف و کف برای معامله‌گران ماهر کار دشواری نیست و می‌توان با یافتن مقاومت‌ها و حمایت‌های کلیدی، وارد معامله شد.

اگر سرمایه‌گذار مبتدی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که با کمک ابزارهای تکنیکال نظیر خطوط روند، میانگین‌های متحرک و خطوط حمایت و مقاومت افقی روند غالب را شناسایی کنید و پیش‌بینی کنید قیمت به مقاومت نزدیک شده یا حمایت! بدین ترتیب نقاط شکست را تشخیص داده و سود کنید.

مدیریت معاملات در زمان هاوینگ بیت کوین

تأیید شکست به‌خوبی در سال 2016 میلادی رخ داد. در آن زمان قیمت بیت کوین در محدوده 665 دلار بود و معامله‌گران حرفه‌ای می‌دانستند که اگر قیمت با قطعیت بالای 700 دلار برود، بریک اوت یا شکست صعودی رخ خواهد داد. پیش‌بینی آنها همین‌طور شد و BTC توانست با قدرت این سطح را لمس کند.

البته در دوره قبل و بعد از هاوینگ حتما روی معاملاتی که انجام می‌دهید و پوزیشن‌هایی که می‌بندید دقت داشته باشید و با اندکی تغییر روند دلسرد نشوید. معاملات حاصل از شکست مقاومت یا حمایت سرشار از ریسک است به خصوص وقتی که آن بریک اوت کاذب است. بنابراین حواستان به چنین شکست‌های کاذبی باشد.

ریسک در طول دوره هاوینگ

تا اینجای کار فهمیدیم که هاوینگ یک رویداد مثبت و امیدوارکننده برای تمامی اعضای بازار محسوب می‌شود و به خطرات و ریسک‌های آن در کوتاه‌مدت نیز اشاره کردیم. نکته مهم این‌که هر چه به آغاز این رویداد نزدیک‌تر می‌شویم، فعالیت‌های سفته‌بازان بیشتر خواهد شد که باعث افزایش نوسانات می‌شود.

وقتی بازار بر خلاف پیش‌بینی سرمایه‌گذاران حرکت می‌کند باید نگران شکل‌گیری یک روند نزولی یا اصلاح موقت بود. بنابراین مراقب سرمایه و دارایی خود باشید و از کیف پول‌های سخت افزاری یا نرم افزاری معتبر استفاده کنید. عواملی همچون احساسات کلی بازار، عوامل اقتصادی جهانی و تحولات نظارتی می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی معامله‌گران را با تغییر و تحول همراه کنند و ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش دهند.

همچنین بخوانید:
قیمت بیت کوین رکورد تاریخ خود را شکست با پنج استیبل کوین برتر بازار آشنا شوید + مزایا و معایب سرمایه‌گذاری هاوینگ بیت کوین؛ اکنون وقت خرید است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*