پنج استیبل کوین برتر بازار

با پنج استیبل کوین برتر بازار آشنا شوید + مزایا و معایب سرمایه‌گذاری

استیبل کوین‌ها برای سرمایه گذاری بی‌خطر در بازار ارزهای دیجیتال مناسب هستند. در ادامه با پنج استیبل کوین برتر بازار آشنا خواهید شد.

سرمایه گذاران و معامله گران بازار ارزهای دیجیتال به ثبات آن دل نبسته‌اند چرا که خبری از ثبات در چنین مارکت‌هایی نیست. آشفته بازار دنیای کریپتوها شوخی بردار نیست و نوسانات قیمتی تنها چیزی هستند که می‌توان با قطعیت از آنها صحبت کرد. البته رمزارزها هم اکنون به آن سطح از بلوغ رسیده‌اند که با هر بادی نلرزند و بیمار نشوند!

پنج استیبل کوین برتر بازار را بشناسید

با نگاهی به بازار این روزها ملاحظه خواهید کرد که بیت کوین درگیر سقف تاریخی و مقاومت سریخت 69 هزار دلاری است و اتریوم با حفظ بهای 3860 دلاری خود قصد عبور از محدوده 4000 دلار را دارد. حال اینکه اتریوم از محدوده 4000 دلاری عبور می‌کند یا نه، پرسشی است که به آن پاسخ داده‌ایم. افزایش قیمت میم کوین‌ها یکی پس از دیگری رقم می‌خورد و آلت کوین‌ها نیز شرایط مشابهی دارند.

مدتی بعد از پا گرفتن بازار رمزارزها و بلوغ آن، دسته‌ای از ارزها پدید آمدند که هدفشان برقراری ثبات در مارکتی بی‌ثبات بود. فقدان کوچکترین نوسانی برای رمزارزها منجر به پیدایش گروهی جدید از ارزهای دیجیتال به نام استیبل کوین (Stable Coin) شد. نخستین ارز دیجیتال باثباتی که نام استیبل کوین بر سر آن قرار گرفت، تتر بود و بعد از آن رمزارزهای دیگری با اهداف گوناگون ظهور کردند. در ادامه به معرفی پنج مورد از بهترین استیبل کوین‌های بازار می‌پردازیم:

1. تتر – USDT

تتر

گفتیم که نخستین و بزرگترین استیبل کوین دنیا، تتر یا همان یو اس دی تی است. در سال 2014 میلادی گروهی از برنامه نویسان از شرکتی به نام Tether Limited موفق به راه اندازی پلتفرم تتر شدند. در وب سایت این شرکت، خالقان آن متعهد شده‌اند که بهترین و مطمئن ترین مسیر برای حفظ ارزش پول در بازار ارزهای دیجیتال را پیش پای معامله گران قرار دهند. در مقاله تتر چیست و چگونه آن را بخریم بیشتر راجع به این استیبل کوین صحبت کرده‌ایم.

اگر به نحوه عملکرد تتر شک دارید می‌توانید به گزارش‌های این رمزارز که در راستای ارتقای شفافیت و مسئولیت پذیری منتشر می‌شود، نگاه کنید. در این گزارش‌ها میزان تتر در گردش و مقدار ذخایر دلاری نزد این شرکت ارائه خواهد شد. طرز کار تتر لیمیتد برای حفظ ارزش پول این طور است که به ازای هر یک تتر، یک دلار آمریکا ذخیره می‌کند.

در دنیای رمزارزها تتر مهمترین استیبل کوینی است که می‌توان یافت. این ارز دیجیتال باثبات و محبوب همواره با چالش‌هایی دست و پنجه نرم کرده و به شفافیت و پشتوانه آن ایراداتی وارد شده اما همچنان پایدار باقی مانده و به کار خود ادامه داده است. یکی از اتهامات وارده به شرکت تتر لیمیتد، عدم ارائه گزارش‌های شفاف برای کافی بودن میزان ذخایر دلارش بوده است.

2. یو اس دی کوین – USDC

یو اس دی کوین - پنج استیبل کوین برتر بازار

استیبل کوین بعدی که شباهت‌های زیادی به تتر دارد، یو اس دی سی است. USDC به دلار آمریکا پگ شده و از سال 2018 میلادی به صورت یک توکن ERC20 روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شده است. از نظر ارزش بازار می‌توان گفت که یو اس دی سی دومین استیبل کوین بزرگ مارکت به حساب می‌آید.

این ارز دیجیتال باثبات توسط کنسرسیومی به نام Centre که از کوین بیس و سیرکل تشکیل شده، مدیریت می‌شود و این کنسرسیوم تضمین می‌کند که USDC وثیقه شده یعنی آنکه به ازای هر یک واحد استیبل کوین در گردش یک دلار آمریکا در صندوق‌های ذخیره‌اش دارایی دارد.

یکی از مهمترین مزایای یو اس دی کوین، شفافیت بازار آن است. هر یک از توکن‌های این استیبل کوین به طور کامل حسابرسی می‌شود و گزارش‌های ذخایر آن به طور منظم انتشار می‌یابد. با این اوصاف معامله گران این رمزارز می‌توانند مطمئن باشند که به ازای هر یک توکن دیجیتال یک دلار پشتوانه وجود دارد.

3. دای – DAI

دای - پنج استیبل کوین برتر بازار

سومین استیبل کوین بازار که از ارزش و قدرت بالایی دارد، دای است. رقیب تتر و یو اس دی کوین در سال 2014 با هدف ایجاد یک استیبل کوین غیرمتمرکز توسط رون کریستنسن روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شد و تا امروز موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است.

پشتوانه دای سایر ارزهای دیجیتالی است که با آن همکاری می‌کنند. به عبارت دیگر دلار به عنوان ذخایر این استیبل کوین به حساب نمی‌آید و پشتوانه آن مقدار مشخصی اتریوم است و تضمین می‌کند که قیمت آن ثابت خواهد ماند. معامله گران برای اینکه بتوانند دای را مینت کنند، نیاز به قفل کردن اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال در یک قرارداد هوشمند دارند.

4. ترو یو اس دی – TUSD

ترو یو اس دی

از دیگر استیبل کوین‌های قدرتمند و خوب بازار می‌توان به ترو یو اس دی اشاره کرد که در سال 2018 میلادی توسط تراست توکن و روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شد. پشتوانه این ارز دیجیتال مثل تتر، دلار آمریکا است و به ازای هر یک واحد TUSD یک دلار در صندوق‌های خود ذخیره می‌کند.

برای اینکه شفافیت این ارز دیجیتال زیر سوال نرود، هر روزه گزارش‌های منظمی از موسسه حسابداری آن منتشر می‌شود که میزان ذخایر دلاری آن را نشان می‌دهد. ترو یو اس دی موفق شده در پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز نظیر دیفای به شهرت و محبوبیت برسد. حالا معامله گران می‌توانند با داشتن این رمزارز و بدون نیاز به حساب بانکی به تعداد زیادی از پروتکل‌های دیفای دسترسی داشته باشند.

5. یو اس دی دیجیتال – USDD

سو ای دی دیجیتال

آخرین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال که ما را از شر نوسانات قیمتی خلاص می‌کند، یو اس دی دیجیتال است. در سال 2022 میلادی جاستین سان موفق به راه اندازی آن شد. الگوریتم این استیبل کوین طوری است که توانسته به وسیله مکانیسم‌های تشویقی که برایش طراحی شده قیمت خود را ثابت نگه دارد.

انواع استیبل کوین‌ها در بازار

همان‌طور که ملاحظه کردید، سعی کردیم 5 مورد از بهترین استیبل کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال را برایتان معرفی کنیم تا بتوانید در مارکت پر از نوسان کریپتو از سرمایه خود محافظت کنید. پشتوانه اغلب این رمزارزها دلار بود و گفتیم که تتر معروف ترین و ارزشمندترین آنها است. هم اکنون نسبت تتر به دلار آمریکا 1 به 1 است و واقعا پشتوانه دلاری دارد.

1. بهترین استیبل کوین‌ها با پشتوانه دلار

گفتیم که هر استیبل کوینی باید یک پشتوانه محکم و قدرتمند داشته باشد تا سرمایه گذاران بتوانند با اتکای به آن خرید کنند. پشتوانه برخی از از آنها دلار و برخی دیگر سایر ارزهای دیجیتال است. تتر مهمترین استیبل کوینی است که پشتوانه دلاری دارد و نسبت آن به دلار آمریکا یک به یک است.

از آنجایی که به ازای هر یک واحد تتر، یک دلار آمریکا در صندوق‌های این توکن باثبات قرار دارد، می‌توان به آن اعتماد کرد. بنابراین اگر به دنبال سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی هستید که نسبت به سایر رمزارزها نوسان کمتری دارند، تتر بهترین گزینه خواهد بود. به عبارت دیگر با خرید تتر به نوعی دلار آمریکا را خریده‌اید با این تفاوت که پول کاغذی در گاوصندوق شما نیست و همه چیز در کیف پول الکترونیکی‌تان نهفته است.

از دیگر استیبل کوین‌هایی که پشتوانه آنها دلار است می‌توان به ترو یو اس دی، یو اس دی کوین و بایننس یو اس دی اشاره کرد. البته در کنار دلار، یورو نیز ارز فیات به حساب می‌آید و استیبل کوین‌هایی نظیر EURS و EURC با پشتوانه آن به میدان آمده‌اند. توجه داشته باشید که تتر و سایر دوستان آن با ارزهای دیجیتال بانک مرکزی نباید اشتباه گرفته شوند.

2. بهترین استیبل کوین‌ها با پشتوانه ارز دیجیتال

پنج استیبل کوین برتر بازار

برخلاف تتر و یو اس دی کوین، یکسری از استیبل کوین‌ها پشتوانه دلاری ندارند و پشتشان به سایر ارزهای دیجیتال گرم است. مهمترین و محبوبترین استیبل کوین با پشتوانه کریپتو، دای است و گر چه به دلار آمریکا پگ شده اما اتریوم تضمین کننده ثبات آن خواهد بود.

همین پگ شدن دای به دلار آمریکا باعث شده تا معامله گران به آن چندان خوشبین نباشند و در مقایسه با استیبل کوین‌های دیگر به چشم یک ارز دیجیتال بی‌ثبات به آن نگاه کنند. با این حال ارزش و ثبات این استیبل کوین نسبت به رمزارزهای عادی بیشتر است.

3. استیبل کوین‌های مبتنی بر الگوریتم

در کنار استیبل کوین‌هایی که پشتوانه آنها دلار آمریکا یا سایر ارزهای دیجیتال است، دسته‌ای دیگر قرار دارند که از هیچ یک تبعیت نمی‌کنند. این گروه از الگوریتم‌های خاصی به منظور پگ کردن قیمتشان به یک دارایی دیگر استفاده می‌کنند. معروف ترین استیبل کوینی که با الگوریتم به کار خود ادامه می‌دهد، BAB است. این رمزارز به کمک مکانیسم‌هایی که دارد از نوسانات قیمتی جلوگیری به عمل می‌آورد.

سرمایه گذاری روی استیبل کوین‌ها چه مزایا و معایبی دارد؟

سرمایه گذاران خطرپذیر می‌توانند دارایی و نقدینگی خود را روی میم کوین‌ها، آلت کوین‌ها و سایر ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند اما آن دسته از معامله گرانی که توان پذیرش ریسک ندارند و از نوسانات مارکت فراری هستند، باید به گزینه استیبل کوین‌ها با دقت بیشتری نظر کنند.

استیبل کوین‌ها برای سرمایه گذاری ایده آل هستند و کسانی که قصد محافظت از دارایی خود را دارند و نمی‌خواهند قربانی نوسانات بازار شوند به سمت آنها می‌روند. با این حال خرید مقدار زیادی از استیبل کوین‌ها نظیر تتر یا یو اس دی کوین نمی‌تواند سراسر مزیت باشد و در کنارش معایبی هم دیده خواهد شد.

پنج استیبل کوین برتر بازار

مزایای استیبل کوین‌ها

  • مهمترین عامل خرید یک استیبل کوین توسط سرمایه گذاران، نوسانات کمتر آنها در قیاس با سایر ارزهای دیجیتال است. به عبارت دیگر دارایی شما یک شبه بر باد نمی‌رود و سود معقولی نصیبتان خواهد شد.
  • توضیح دادیم که استیبل کوین‌ها مطمئن هستند زیرا پشتوانه دارند و گزارش‌های شفاف خود را حسابرسی کرده و منتشر می‌کنند. اغلب آنها به پشتوانه یک ارز فیات مثل دلار یا یورو قدم بر می‌دارند و همین پشتوانه به آنها ارزش ذاتی می‌دهد.
  • همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال تلاش می‌کنند به عنوان یک روش پرداخت در دنیای واقعی جا باز کنند اما هنوز موفق نشده‌اند. استیبل کوین‌ها بیشتر از سایر ارزهای دیجیتال در تجارت اعتبار دارند و برای مثال تتر روش پرداخت رایج تری تا بیت کوین است.

معایب استیبل کوین‌ها

  • از تتر و یو اس دی کوین گفتیم و به پشتوانه آنها دل هایمان را تسکین دادیم اما نباید از این نکته غافل شویم که بسیاری از استیبل کوین‌ها تازه وارد هستند و حسابشان را پس نداده‌اند. از آنجایی که کاربرد آنها در دنیای واقعی ثابت نشده نمی‌توان به آسانی روی آنها سرمایه گذاری کرد.
  • مهمترین مزیت یک استیبل کوین، مصون بودن آن نوسانات بازار ارزهای دیجیتال است اما باید بدانید که این مصونیت قطعی و 100 درصدی نخواهد بود. آنها پتانسیل کاهش ارزش ناگهانی را دارند و ممکن است به دلایل مختلفی نظیر سقوط بانک سیلیکون ولی منفی شوند.
  • از سرمایه گذاری روی استیبل کوین‌ها نباید دنبال سودهای کلان بود و تنها وظیفه آنها حفظ ارزش پول است. اگر می‌خواهید بازده بهتری از سرمایه گذاری داشته باشید باید به گزینه‌های خطرپذیر سری بزنید.

معیارهای مهم قبل از خرید استیبل کوین

پنج استیبل کوین برتر بازار

جزئیات 5 مورد از بهترین استیبل کوین‌های بازار را با هم بررسی کردیم و مزایا و معایب این ارزهای دیجیتال باثبات را شرح دادیم. حالا زمان آن فرارسیده تا نگاهی به معیارهای مهم پیش از خرید بیندازیم. برای انتخاب یک استیبل کوین باید به چهار عامل مهم توجه کنید که عبارتنداز:

1. ثبات

نمی‌توان با قطعیت تمام گفت اما به احتمال زیاد مهمترین فاکتور خرید یک استیبل کوین، ثبات آن در بازار است. چرا این ارزهای دیجیتال باثبات را می‌خریم؟ زیرا قصد داریم از سرمایه خود در برابر نوسانات قیمتی بازار کریپتو محافظت کنیم. برای اینکه ثبات یک Stable Coin را بررسی کنید باید نگاهی به داده‌های تاریخی آن بیندازید تا عملکرد آن طی سال‌های مختلف را متوجه شوید.

2. نقدینگی

دومین عامل مهم که پیش از خرید استیبل کوین باید مدنظر قرار داد، نقدینگی است. باید بتوانید هنگام نیاز آن را به ارز فیات تبدیل کنید و برای نقد کردن به زحمت نیفتید. نباید اسیر کوینی شوید که فروش آن سخت و دشوار است و وقت شما را هدر می‌دهد.

3. هزینه تراکنش

خرید هر ارز دیجیتال یا استیبل کوینی مشمول کارمزد می‌شود و ناگزیر باید آن را پرداخت. برخی صرافی‌ها بابت معامله‌ای که انجام می‌دهید، کارمزد بیشتری دریافت می‌کنند و باید پیش از خرید این گونه موارد را بررسی کرده باشید.

4. اعتماد پذیری

و در نهایت باید از صرافی خرید استیبل کوین را انجام دهید که به آن اعتماد کامل داشته باشید. اگر قرار است سرمایه زیادی را به خرید استیبل کوین خاصی اختصاص دهید این نکته را جدی بگیرید. تحقیق کنید و صرافی را انتخاب کنید که شهرت خوبی دارد.

همچنین بخوانید:
هاوینگ بیت کوین؛ اکنون وقت خرید است؟ ۱۰ ارز دیجیتال جذاب برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴ آیا قیمت اتریوم از ۴ هزار دلار عبور می کند + دلایل رشد ارز دیجیتال اتریوم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*