عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی

با این نکات کاربردی، عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی خود را به حداکثر برسانید

اگر حس می‌کنید عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی شما ضعیف‌تر شده راهکارهای ارائه شده در اینجا می‌توانند به شما کمک کنند.

با هر نسل از گوشی های اندرویدی که روانه بازار می‌شوند، سرعت و عملکرد آن‌ها هم ارتقا پیدا می‌کند. البته سرعت این رشد عملکرد گوشی‌ها در سال‌های اخیر اندکی کند شده؛ اما همچنان هر نسل از این گوشی‌ها قادر به ارائه کاربری سریع‌تر و روان‌تری نسبت به نسل قبل است. در کنار ارتقای اجزای مختلف سخت افزاری که باعث توانمندی بیشتر گوشی‌های جدید شده، آپدیت‌های نرم افزاری نیز تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد گوشی‌های موبایل مدرن دارند. به این ترتیب گوشی‌سازان قادرند با ارائه آپدیت‌های نرم افزاری پیاپی ضمن رفع مشکلات محصولاتشان سرعت و کارآیی آن‌ها را نیز افزایش دهند.

طبیعتا گوشی‌های قدیمی‌تری که از چرخه آپدیت‌های منظم خود خارج شده‌اند فرصتی برای دستیابی به عملکرد و سرعت بهتر نداشته و در نتیجه به‌تدریج ضعیف و ضعیف‌تر خواهند شد. بر این اساس کاربران این گوشی‌ها رفته رفته متوجه افت عملکرد و کاهش سرعت آن‌ها خواهند شد. در این شرایط ممکن است برخی افراد گمان کنند چاره‌ای برای این مشکل وجود ندارد. با این حال برخی کاربران حرفه‌ای‌تر با استفاده از روش‌های مختلفی قادر خواهند بود عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی خود را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

در ادامه سعی داریم در گجت نیوز به معرفی تعدادی از روش‌های ارتقای سرعت گوشی‌های قدیمی بپردازیم که از طریق آن‌ها می‌توان حداکثر کارآیی ممکن را از این گوشی‌ها گرفت.

روش‌های ارتقای عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی

بدون شک بسیاری از شما برخی روش‌های مورد اشاره در این متن را روی گوشی اندرویدی خود امتحان کرده و نتیجه مناسبی هم گرفته‌اید. با این وجود شاید در میان این روش‌ها، یک یا چند مورد بتوانند به‌طور خاص به شما کمک کنند.

ارتقای سرعت گوشی

اپلیکیشن‌های غیرضروری و بلااستفاده را حذف یا غیرفعال کنید

اپلیکیشن‌هایی که روی گوشی اندرویدی نصب می‌کنید در گذر زمان حافظه دستگاه را به یک توده بی‌نظم از اطلاعات تبدیل می‌کنند که باعث مصرف ناخواسته حجم بالایی از منابع سیستم در پس‌زمینه می‌شوند. در این زمینه لزوما اپلیکیشن‌های سنگین یا پراستفاده مقصر نیستند؛ بلکه برخی اوقات مشکل از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوشی است که به ظاهر بلااستفاده به نظر می‌رسند!

برای جلوگیری از انباشته شده داده‌های مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف هر چند ماه یک بار در قفسه اپلیکیشن‌های خود بگردید و اپلیکیشن‌های غیرضروری را پاک کنید. به‌طور خاص اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوشی که توسط کمپانی سازنده روی آن نصب شده‌اند باید مورد توجه ویژه شما قرار گیرند. دقت کنید که در بسیاری موارد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض قابل حذف نبوده و صرفا می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
سریع ترین لانچرهای اندرویدی که سرعت گوشی شما را چند برابر می‌کنند با این ترفندها کندی گوشی خود را رفع کنید؛ آموزش افزایش سرعت گوشی‌های اندروید افزایش عمر باتری و سرعت گوشی با ۱۰ راهکار موثر و عملی

اگر قصد ارتقای عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی خود از طریق حذف اپلیکیشن‌های غیرضروری را دارید، آنتی ویروس‌ها و ابزارهای بستن تسک‌های مختلف سیستم عامل نخستین دسته برنامه‌هایی هستند که باید از شرشان خلاص شوید؛ چراکه Google Play Protect قادر است با دقتی بسیار بالا از تمامی گوشی‌های اندرویدی متصل به فروشگاه گوگل پلی محافظت کند. از سوی دیگر، گوشی‌های مدرن اندرویدی نیز عموما به قابلیت‌های پیشرفته مدیریت منابع مجهز هستند و بنابراین در این دستگاه‌ها نیازی به استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی برای انجام این کارها نخواهد بود. بر اساس برخی گزارشات، این دسته اپلیکیشن‌ها حتی می‌توانند در شرایط خاص برای امنیت گوشی مضر هم باشند! بنابراین حذف آن‌ها از دو جنبه به سودتان خواهد بود!

ارتقای سرعت گوشی هوشمند

پاک کردن کش اپلیکیشن‌های مختلف هم گام بزرگ دیگری است که می‌توانید برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی خود انجام دهید.‌ این کار می‌تواند بدون نیاز به پاک کردن برنامه و از بین رفتن داده‌های کاربر بخش بزرگی از منابع سیستم را خالی کرده و عملکرد را بهبود بخشد.

فایل‌های حجیم را حذف کرده یا به جای دیگری منتقل کنید

حتی در صورتی که همه اجزای گوشی موبایل شما مثل ساعت کار کنند هم پر بودن حافظه داخلی باعث افت چشمگیر عملکرد گوشی موبایل شما خواهد شد. در عین حال حافظه گوشی معمولا پر از اسناد، تصاویر، ویدیوها یا سایر اطلاعات شخصی است که به‌راحی قابل پاک کردن نخواهند بود.

بنابراین توصیه ما این است که به جای حذف کردن این اطلاعات مهم آن‌ها را به جایی دیگر منتقل کنید. اگر گوشی شما از کارت حافظه اس دی پشتیبانی می‌کند، تصاویر، ویدیوها و اسناد شخصی‌تان را به یک مموری کارت منتقل کنید. در غیر این صورت فضاهای ابری مثل گوگل درایو گزینه‌های ایده‌آلی برای نگهداری و محافظت از این اطلاعات به شمار می‌روند. از این طریق می‌توانید حجم زیادی از حافظه داخلی گوشی اندرویدی خود را خالی کنید و عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی خود را ارتقا دهید.

گوگل درایو

برای شناسایی و انتقال اطلاعات مهم گوشی اندرویدی خود می‌توانید از اپلیکیشن پیش‌فرض Files استفاده کنید و به گوشی خود فضای نفس کشیدن بدهید.

هوم اسکرین گوشی اندرویدی خود را فراموش نکنید

اگر با مشکل افت سرعت و عملکرد در گوشی اندرویدی خود روبرو هستید، باید به هوم اسکرین هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. منظور ما به‌طور خاص والپیپیرهای زنده، ویجت‌ها و سایر المان‌هایی‌ست که باعث جذاب‌تر شدن کاربری گوشی از نظر بصری شده، اما فشار بیشتری روی منابع دستگاه وارد می‌کنند.‌ به این ترتیب هرچه المان‌های بصری بیشتری روی گوشی‌های ضعیف فعال باشند، احتمالا عملکرد دستگاه افت بیشتری پیدا خواهد کرد.

راهکار مهم رفع این مشکل به حداقل رساندن ویجت‌ها و استفاده از والپیپرهای ثابت برای پس‌زمینه است.‌ این کار به‌طور قابل توجهی عملکرد گوشی‌تان را ارتقا خواهد داد. از سوی دیگر، استفاده از یک لانچر دیگر هم می‌تواند گزینه مطمئنی برای بهبود سرعت گوشی اندرویدی شما باشد. برخی از این لانچرها به‌طور کلی سبک‌تر از لانچر پیش‌فرض گوشی‌های اندرویدی بوده و مصرف انرژی بهینه‌تری دارند.‌

هر از گاهی گوشی خود را ریستارت کنید

اثر ریستارت کردن گوشی‌های موبایل اساسا توسط بسیاری افراد نادیده گرفته می‌شود. با این وجود ریستارت کردن دوره‌ای گوشی‌های موبایل اثری اثبات شده روی بهبود عملکرد گوشی‌های موبایل دارد.‌ این کار علاوه بر این که اپلیکیشن‌هایی که پیش‌تر روی گوشی در حال اجرا بودند را می‌بندد، برخی فعالیت‌های ناخواسته پس‌زمینه را هم حذف می‌کند تا مصرف بیش از اندازه حافظه در گوشی متوقف شود. در تیجه این اتفاق، عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی شما به‌طور محسوسی بهبود خواهد یافت.

بنابراین اگر احساس کردید گوشی موبایل شما اندکی کند شده، نخستین راهکاری که باید پیش از هر ترفند دیگری امتحان کنید، ریستارت کردن آن است.

به‌جای نسخه کامل اپلیکیشن‌ها از نسخه سبک (Lite) استفاده کنید

نسخه لایت اپلیکیشن ها

بسیاری از کاربران گوشی‌های ضعیف‌تر اندرویدی در سال‌های اخیر به سمت استفاده از نسخه‌های سبک (Lite) با «Go Edition» اپلیکیشن‌های مختلف متمایل شده و از این طریق به ارتقای سرعت دستگاه خود کمک فراوانی کرده‌اند. این دسته اپلیکیشن‌ها معمولا مصرف انرژی و منابع پایین‌تری داشته و در ازای حذف برخی قابلیت‌های پرزرق و برق نسخه‌های کامل عملکردی روان‌تر را روی سخت افزارهای ضعیف‌تر ارائه می‌دهند.‌ این دسته اپلیکیشن‌ها همچنین عموما سبک‌تر هم هستند و فضای کمتری روی حافظه گوشی شما اشغال خواهند کرد.

تنظیمات توسعه‌دهنده گوشی اندرویدی خود را تغییر دهید

کاربرانی که اندکی حرفه‌ای‌تر هستند می‌توانند با ورود به بخش تنظیمات توسعه‌دهندگان (Developer Options) در گوشی موبایل خود برخی تنظیمات بنیادی گوشی خود را دستکاری و بهینه‌سازی کنند تا سرعت و عملکرد آن ارتقا یابد. البته در این خصوص باید شدیدا دست به عصا عمل کنید؛ چراکه تنظیمات گفته شده همان‌طور که از نامشان پیداست مخصوص توسعه‌دهندگان بوده و می‌توانند عملکرد کلی دستگاه را تحت تاثیر قرار دهند.

با ورود به این بخش تنظیماتی مثل «انیمیشن‌های هنگام باز شدن پنجره‌ها»، «انیمیشن‌ها هنگام جابجایی میان صفحات مختلف» یا سایر تنظیمات مربوط به اپلیکیشن‌ها پیش روی شما قرار خواهد گرفت و می‌توانید با تغییر آن‌ها عملکرد دستگاه را بهبود ببخشید. کاهش دادن این مقادیر از حالت پیش‌فرض 1X به مقادیری مثل 0.5X می‌تواند باعث سریع‌تر حس شدن کاربری دستگاه شود.‌ البته این احتمال هم وجود دارد که تغییر چنین تنظیماتی حداقل اثر را روی عملکرد گوشی موبایل شما داشته باشد.

گوشی خود را ریست فکتوری کنید

عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی

اگر انجام روش‌های بالا نتوانست عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی را ارتقا دهد، احتمالا تنها راهکار باقی مانده پیش از فکر کردن به تعویض گوشی، ریست فکتوری و بازگرداندن آن به تنظیمات کارخانه است. در این خصوص البته باید توجه کنید که ریست فکتوری حافظه گوشی موبایل شما را به‌طور کامل پاک خواهد کرد. از این طریق تمامی مشکلات نرم افزاری و داده‌های مخرب موجود روی گوشی اندرویدی از بین خواهد رفت تا عملکرد دستگاه بهبود یابد.

این مساله همچنن به معنای از دست رفتن تمامی داده‌ها و اطلاعاتی است که روی گوشی دارید. بنابراین ضروری است که پیش از ریست فکتوری کردن گوشی اندرویدی خود از تمام داده‌های ضروری‌تان بکاپ تهیه کنید.

ریست فکتوری در بسیاری مواقع کارگشای مشکل سرعت پایین گوشی اندرویدی ضعیف شما خواهد بود. با این وجود روند خسته‌کننده این کار و بازگردانی داده‌ها پس از آن باعث می‌شود بسیاری افراد از توصیه کردن آن بپرهیزند. بنابراین ریست فکتوری باید آخرین راهکاری باشد که برای بهبود عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی به آن متوسل می‌شوید.

همچنین بخوانید:
گوگل با این ویژگی گوشی های اندرویدی را سریع‌تر از همیشه می‌کند ۶ روش کاربردی که باعث سریعتر شدن گوگل کروم روی گوشی اندرویدی شما می‌شوند ۱۰ ترفند برای اینکه گوشی اندرویدی شما سریعتر کار کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*