مقایسه تفاوت های تتر با دلار آمریکا

مقایسه تفاوت های تتر با دلار آمریکا؛ ارز دیجیتال بخریم یا پول کاغذی؟

تتر و دلار دو دارایی جدایی ناپذیر هستند که شباهت ها و تفاوت‌های جالبی دارند. در ادامه به مقایسه تفاوت های تتر با دلار آمریکا می‌پردازیم.

سبزپوش بودن بازار این روزهای ارزهای دیجیتال را باید مدیون بیت کوین افسانه‌ای باشیم که با سرعت در حال رکوردشکنی است. در اخبار ارزهای دیجیتال پیرامون رکوردشکنی تاریخی BitCoin صحبت کردیم و از جمله دلایل افزایش بهای پادشاه رمزارزها را هاوینگ و پذیرش صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) دانستیم.

مقایسه تفاوت های تتر با دلار آمریکا

چیزی تا شروع هاوینگ بیت کوین باقی نمانده و سرمایه گذاران خطرپذیر مارکت به آینده آن امیدوار و خوشبین هستند و باید پیش و پس از این رویداد مهم را زیرنظر بگیریم بلکه همچون دوره‌های قبلی، اخبار مساعدی برای معامله گران به همراه داشته باشد. به هر حال اینها گزارش‌های بازار پرریسک کریپتو است و اگر تمایلی به مطالعه آنها ندارید، قطعا یک سرمایه گذار استیبل کوین به شمار می‌روید که بی‌صبرانه منتظر ادامه مطلب پیش رو هستید.

قصد اطاله کلام نداریم اما بد نیست قبل از آغاز مقاله مقایسه تفاوت‌های تتر با دلار آمریکا، نگاهی هم به مطلب معرفی 5 استیبل کوین برتر بازار بیندازید و با بهترین رمزارزهای باثبات دنیا آشنا شوید. تتر به عنوان برترین و بزرگترین استیبل کوین دنیا در برابر دلار آمریکا قرار می‌گیرد و تقابل این دو تماشایی است.

وقتی صحبت از مقایسه تفاوت‌های تتر و دلار می‌شود، نه تنها سرمایه گذاران جهان بلکه معامله گران ایرانی هم گوش جان می‌سپارند تا از جزئیات آنها خبردار شوند. همان‌طور که می‌دانیم، پشتوانه تتر، دلار آمریکا است و به اعتبار این پول کاغذی است که سرمایه گذاران به استیبل کوین مذکور اعتماد می‌کنند.

مقایسه تفاوت های تتر با دلار آمریکا

در مفاهیم دنیای دیجیتال، تتر همان دلار است با این تفاوت که مزایای زیادی در قیاس با آن دارد که برای ما ایرانی‌ها و بسیاری از سرمایه گذاران دنیا جذاب و قابل بررسی است. قیمت تتر مساوی است با قیمت دلار و با در نظر گرفتن این تعریف باید چالش‌های پیش رو را حل کرد.

هشدار سرمایه‌گذاری و رفع مسئولیت
سرمایه‌گذاری اصولی نیاز به تحقیق و مطالعه دارد و نباید به صرف تحلیل‌های شخصی دیگران و توصیه‌های خرید و فروش، معامله کرد. هدف رسانه گجت نیوز از انتشار مقالات ارز دیجیتال، افزایش آگاهی و اطلاعات کاربران بوده و محتوای تمامی مطالب به منزله توصیه به خرید یا فروش نیست و مسئولیتی برای آن متصور نخواهد بود.

ماهیت استیبل کوینی به نام تتر

تتر – Tether پیش از آنکه تعریف بپذیرد، یک رمزارز است که در دنیای کریپتوکارنسی‌ها جایگاه دارد. ارز دیجیتال نوعی از دارایی است که فیزیکی نیست و همچون سهام شرکت‌ها در مکانی که بازار نامیده می‌شود و در فرآیند عرضه و تقاضا معامله خواهد شد. ارزش رمزارزها را زمان تعیین می‌کند و یکی از خوش شانس ترین ارزهایی که زمان به آن روی خوش نشان داده، BitCoin است.

اغلب ارزهای دیجیتال بازار دچار نوسانات مثبت و منفی می‌شوند و ارزش آنها مدام در حال تغییر است اما دسته‌ای دیگر که همان Stablecoin هستند، نوسان قیمتی ندارند و بدون تغییر به حرکت ایستای خود ادامه می‌دهند. بنابراین بهای تتر همواره ثابت است اما میزان دقیق آن چقدر خواهد بود و به واسطه چه چیزی تعیین می‌شود؟

استیبل کوین‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع پشتوانه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده، تقسیم‌بندی می‌شوند. پشتوانه برخی از آنها پول کاغذی یا همان ارزهای فیات هستند و برخی دیگر به پشتوانه سایر ارزهای دیجیتال به شهرت رسیده‌اند. بیت کوین به عنوان یک رمزارز جذاب، هیچ پشتوانه‌ای ندارد و به همین خاطر ریسک خرید و فروش آن بالاست اما تتر چون دلار آمریکا را در صندوق‌های ذخیره خود دارد، کمترین ریسک ممکن را خواهد داشت.

قیمت هر استیبل کوین برابر با قیمت پشتوانه فیزیکی آن است. با این اوصاف فهمیدیم که هر یک واحد تتر برابر با یک دلار آمریکا خواهد بود. فرض کنید در کیف پول خود 1000 تتر دارید و برای سفر به کشوری دیگر می‌روید؛ اگر به پول نیاز پیدا کنید می‌توانید تترهای خود را نقد کرده و هزار دلار به دست آورید. (با کسر مقداری کارمزد)

مقایسه تفاوت های تتر با دلار آمریکا

هم اکنون در بانک‌های آمریکا و تحت نظر صندوق‌های بنیاد تتر به ازای هر واحد از این استیبل کوین، یک ارز فیات که دلار است، سپرده گذاری شده و اگر روزی مشکلی برای این رمزارز باثبات به وجود بیاید، امکان جبران خسارت وجود دارد. نماد تتر در بازارهای جهانی، USDT است.

تتر دلار است یا دلار تتر؟

نمی‌توان گفت که تتر همان دلار آمریکا است یا بالعکس و نیازی نیست که آنها را دقیقا یک نوع دارایی به حساب آوریم. تفاوت زیادی بین این دو دارایی وجود ندارد اما اگر تتر همان دلار بود و فرقی نداشتند، آن وقت نیازی نبود که تتر از دلار به عنوان پشتوانه استفاده کند و بنیاد آن به ازای هر یک واحد تتر، یک دلار در بانک‌های آمریکا سپرده گذاری کند!

تتر همان دلار آمریکا است اما این قضیه فقط در بازار ارزهای دیجیتال صدق می‌کند نه در دنیای واقعی. اگر فقط می‌خواستیم در حوزه کشورهای آمریکا راجع به تتر و دلار صحبت کنیم، مشکل و چالشی وجود نداشت اما چون در کشور ما ایران نوسان زیادی پیرامون دلار وجود دارد، اختلاف آنها گاهی بیش از 1500 تومان می‌شود و برای معامله گران ایرانی چالش‌های جدی به وجود می‌آورد.

متاسفانه ایرانی‌ها مثل مردم سایر کشورها نمی‌توانند وارد سایت تتر شوند و این استیبل کوین را تبدیل به پول کاغذی کنند. برای چنج کردن تتر به دلار کافی است وارد سایت تتر شوید و یک حساب کاربری باز کنید و سپس درخواست تبدیل USDT به USD بدهید.

تفاوت‌های دلار و تتر در چیست؟

همان‌طور که ملاحظه کردید، در کنار شباهت‌های زیاد تتر و دلار، تفاوت هایی برای آنها متصور است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقدشوندگی
  • نوسان قیمتی
  • تقابل فضای دیجیتال با پول سنتی
  • هزینه‌های خرید و فروش

تفاوت‌های تتر و دلار در کشور ما منحصر به موارد فوق نیست و محدودیت‌های بیشتری برای کاربران ایرانی وجود دارد. برای مثال فرض کنید یک معامله گر آمریکایی با مراجعه به صرافی می‌تواند تترهای خود را داده و به همان میزان دلار وارد حساب بانکی‌اش کند اما شوربختانه چنین امکانی برای ما ایرانی‌ها وجود ندارد.

مقایسه تفاوت های تتر با دلار آمریکا

1. نقدشوندگی

نقدشوندگی یکی از مهمترین تفاوت‌های تتر و دلار آمریکا است چرا که با پول کاغذی می‌توان به راحتی آب خوردن در هر زمانی و هر مکانی معامله کرد اما آیا می‌توان با دلار دیجیتال که به طور فیزیکی در دسترس نیست معامله‌ای انجام داد؟ متاسفانه در اقتصاد جهانی، نقش رمزارزها جا نیفتاده و تتر هم از این قاعده مستثنی نیست!

خبر خوب اینکه مانع نقدشوندگی در آینده‌ای نزدیک حل می‌شود و به زودی از تتر در معاملات تجاری کلان و سپس خرد استفاده خواهد شد. به هر حال خواه ناخواه Tether اعتبار پول کاغذی را برای مردم ندارد و باید منتظر شکوفایی آن ماند.

2. نوسانات قیمتی

اگر نگاهی به بازارهای بین المللی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که قیمت دلار ثابت و بدون تغییر است و این سایر ارزهای فیات هستند که مدام بهایشان کم و زیاد می‌شود. قیمت تتر را گر چه دلار آمریکا تعیین می‌کند اما این ارز دیجیتال در برخی موارد دچار نوسان قیمتی می‌شود.

در هر جای دنیا که باشید، قیمت یک دلار آمریکا برابر با 100 سنت است و این در حالی است که استیبل کوین تتر ممکن است کمتر از این مقدار شود. اما چرا این نوسان اتفاق می‌افتد؟

3. تقابل فضای دیجیتال با پول کاغذی

یکی از تفاوت‌های قابل توجهی که میان تتر و دلار وجود دارد، تقابل فضای دیجیتال با پول سنتی است. می‌دانیم که دنیا با سرعتی غیرقابل انکار در حال تبدیل شدن به فضای دیجیتال است و فناوری‌های بسیاری روز به روز معرفی می‌شوند که کار را برای انسان راحت می‌کنند اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، همچنان پول کاغذی اعتبار بیشتری برای مردم دارد.

کلاهبرداری‌های بسیاری در فضای دیجیتال اتفاق می‌افتد و اعتماد به این حوزه به شدت کم شده است. کاربران ترجیح می‌دهند پول‌های خود را توی گاوصندوق منزلشان قایم کنند اما ملعبه دست کلاهبرداران نشوند.

4. هزینه‌های خرید و فروش

برای اینکه تتر یا دلار بخرید باید مقداری کارمزد در صرافی‌ها پرداخت کنید. دلار کاغذی را باید از طریق صرافی‌ها بخرید که کارمزد آن در هر صرافی متفاوت است. خوشبختانه هزینه خرید و فروش تتر کمتر از دلار است و کارمزد کمتری به معاملات آن تعلق می‌گیرد. با این اوصاف این استیبل کوین برای برخی سرمایه گذاران از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

چه تفاوتی بین قیمت دلار و تتر وجود دارد؟

مقایسه تفاوت های تتر با دلار آمریکا

شاید برایتان سوال مطرح شود که چطور ممکن است قیمت تتر و دلار یکسان نباشد؟ بله بهای این دو ارز یکسان دنبال می‌شود اما گاهی اوقات در بازار جهانی و داخلی شاهد تفاوت‌هایی میان آنها هستیم که دلایل آن در ادامه بررسی خواهد شد:

قیمت تتر و دلار در بازارهای بین المللی نوسان زیادی ندارد و همواره ارزش هر Tether همان 100 سنت است اما گاهی اوقات به خاطر شرایط عرضه و تقاضا و فشار خرید و فروش مقدار بسیار ناچیزی از سنت‌ها کم می‌شود. متاسفانه وضعیت تفاوت قیمتی آنها در بازار کشورمان می‌تواند منجر به اختلاف قیمت‌های فاحش شود. (در برخی موارد تفاوت آنها به 2000 تومان هم رسیده!) از جمله عواملی که باعث ایجاد تفاوت می‌شود باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • شدت گرفتن نوسانات بازار ارزهای دیجیتال
  • شرایط عرضه و تقاضای حاکم روی تتر
  • هزینه تراکنش‌های تتر
  • استقبال کاربران جدید از بازار رمزارزها و افزایش حجم خرید

خبر بدتر اینکه قیمت دلار در بازار کشور ما روز به روز در حال افزایش است و نوسان زیادی را تجربه می‌کند و قیمت صرافی‌ها به طور لحظه‌ای تغییر می‌کنند. نوسان زیاد دلار در ایران باعث ناهماهنگی میان تتر و دلار شده است.

ارز دیجیتال بخریم یا پول کاغذی؟

تا اینجای مطلب راجع به ماهیت تتر و تفاوت‌های بین این ارز دیجیتال باثبات و دلار آمریکا صحبت کردیم. در ادامه مطلب می‌خواهیم بدانیم که خرید کدام یک از این دو دارایی برای سرمایه گذاری به صرفه تر است. برای تصمیم گیری درست و به دور از خطا بد نیست نگاهی به مزایای خرید تتر بیندازیم.

خرید تتر و دلار آمریکا چالش‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان آنها را سراسر مزیت و ویژگی مثبت تصور کرد. به این فکر کنید که در جهانی که حدود 8 میلیارد نفر انسان زندگی می‌کنند، هنوز کمتر از یک میلیارد نفر در بازار ارزهای دیجیتال شرکت کرده‌اند که نشان می‌دهد مردم اعتماد زیادی به این مارکت پرریسک ندارند.

عده زیادی از مردم تصور می‌کنند که آلت کوین‌ها و میم کوین‌ها یک پروژه کلاهبرداری بزرگ هستند و اگر دارایی خود را در بستر آنها سرمایه گذاری کنیم، سرمایه‌مان را از دست داده‌ایم. شکی نیست که چنین افرادی نباید به خرید تتر فکر کنند مخصوصا اینکه برای معامله این استیبل کوین باید در صرافی‌ها عضو شوید و مراحل چندگانه احراز هویت را پشت سر بگذارید!

مزایای خرید تتر

مقایسه تفاوت های تتر با دلار آمریکا

اگر در حال خواندن مزایای تتر هستید، بی‌شک به خرید این ارز دیجیتال باثبات علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید تمام جوانب را بسنجید. در ادامه قصد داریم مزیت‌های عمده تتر در قیاس با پول کاغذی را برشماریم و این کار به منزله تشویق به خرید تتر یا هر استیل کوین دیگر نیست و صرفا به منظور افزایش آگاهی شما خواهد بود:

  • سادگی حواله
  • هزینه‌های کمتر خرید
  • خرید با حجم نامحدود
  • خرید آنلاین
  • دسترسی سریع
  • سادگی نگهداری

مزایای خرید دلار کاغذی

مزایای تتر را گفتیم و برای برقراری تعادل باید به مزیت‌های دلار کاغذی نیز اشاره کنیم. با دانستن این مزایا تازه متوجه خواهید شد که چرا برخی از سرمایه گذاران در حال خرید تتر و کسب سود از آن هستند. از جمله مزایای دلار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دور بودن از ریسک‌ها و خطرات بازار ارزهای دیجیتال
  • امنیت روانی
  • کاهش احتمال خطای انسانی

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله شکی نیست که می‌توانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید. قطع به یقین تفاوت‌های تتر و دلار را به خوبی درک کرده و با ریسک‌ها و خطرات آن به خوبی آشنا شده‌اید. همچنین از آنجایی که در کشور ما خرید تتر با چالش‌هایی مواجه است، مطلب فوق می‌تواند چراغ راه خوبی باشد تا سرتان کلاه نرود.

با این اوصاف مسئولیت خرید تتر یا هر استیبل کوین دیگری در بازار رمزارزها بر عهده شخص خود شماست و هیچ وب سایت یا شخص ثانی و ثالثی در این زمینه مسئول نیست. بنابراین به فکر دارایی و سرمایه خود باشید و بی‌گدار به آب نزنید که انتهای برنامه ریزی نکردن، ضرر و زیان خواهد بود. در انتها سوالات و نظرات خود را راجع به تتر و دلار با رسانه گجت نیوز به اشتراک بگذارید.