عمر باتری شارژ سریع

آیا ما عمر باتری را فدای شارژ سریع در گوشی های موبایل کرده‌ایم؟

توجه افراطی به شارژ سریع و ارائه سرعت‌های باورنکردنی شارژ باعث شده توجه گوشی‌سازان از ارتقای عمر باتری گوشی‌های موبایل منحرف شود. راهکار این مشکل چیست؟

رویداد MWC 2024 محل رونمایی فناوری‌های شارژ سریع عجیب و غریبی بود که سرعت‌هایی باورنکردنی را ارائه می‌کردند. در این مراسم کمپانی‌های بزرگی مانند اوپو از سیستم‌های شارژ 240 واتی شگفت‌انگیزی رونمایی کردند که قادرند گوشی‌های موبایل را در کمتر از ده دقیقه به‌طور کامل شارژ کنند. با وجود آن که این دسته فناوری‌ها از پیشرفت‌های بزرگ در صنعت گوشی‌های موبایل حکایت می‌کنند، سوال کلیدی مهمی را در ذهن کاربران انداخته‌اند: آیا وسواس روی رسیدن به سرعت‌های بالاتر شارژ باعث شده که از عمر باتری گوشی‌های موبایل غافل شویم؟

امروز سعی داریم در گجت نیوز با جزئیات بیشتر به واکاوی این مساله بپردازیم.

آیا عمر باتری در برابر شارژ سریع به حاشیه رانده شده است؟

در حوزه ایجاد تعادل بین عمر باتری گوشی های موبایل و افزایش سرعت شارژ آن‌ها چند مساله وجود دارد که باید به‌طور دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند.

شارژ سریع؛ هیجان یا بحران؟

طی ده سال اخیر پیشرفت‌های شگرفی در حوزه شارژ سریع گوشی‌های موبایل رخ داده است. احتمالا بسیاری از شما علاقمندان قدیمی‌تر به گوشی‌های موبایل با فناوری Dash Charge رونمایی شده در گوشی وان پلاس 3T که 60 درصد از ظرفیت باتری یک گوشی موبایل را در تنها 30 دقیقه شارژ می‌کرد آشنایی دارید. در آن زمان، شارژ کامل باتری یک گوشی زیر یک ساعت دستاوردی بسیار بزرگ به شمار می‌رفت!

گوشی موبایل شارژ سریع

امروز اما رقابت نزدیک و تا حدودی وسواس‌گونه کمپانی‌های گوشی‌ساز منجر به دستاوردهایی عجیب در حوزه سرعت شارژ شده؛ به‌طوری که توان شارژ گوشی‌های موبایل از 30 وات به 60 وات، 80 وات، 120 وات و در نهایت 240 وات افزایش یافته است. این پیشرفت سریع باعث شده که فرصت برای استانداردسازی پروتکل‌های مختلف شارژ سریع فراهم نشود و کاربران گوشی‌های مختلف با ابهامات متعددی در استفاده از آداپتورها و سیستم‌های شارژ روبرو شوند.

البته نکته مثبت این مساله برای کاربران نیز گسترش فناوری‌های شارژ سریع به گوشی‌های ارزان‌تر بوده است. پیش‌تر تنها گوشی‌های پریمیوم و پرچمدار بازار قادر به استفاده از فناوری‌های شارژ سریع بودند. با این وجود امروزه شاهد آن هستیم که برخی گوشی‌های میان رده یا حتی اقتصادی و ارزان‌قیمت نیز قادر به پشتیبانی از شارژرهای 33 واتی هستند. در این میان همچنین برخی محصولات اقتصادی نیز رقم‌های بالاتری مثل 60 یا 70 وات را نشانه رفته‌اند!

کاهش شارژدهی باتری گوشی‌های موبایل در عین افزایش ظرفیت

اندازه‌گیری عمر باتری یک گوشی موبایل مساله‌ای پیچیده بوده و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. در این خصوص میزان روشن بودن صفحه نمایش عامل اصلی است؛ اما فاکتورهای دیگری چون الگوی مصرف، میزان روشنایی صفحه نمایش و اتصال شبکه هم اهمیت فراوانی دارند. در این خصوص تست‌های مختلفی وجود دارند که با اندازه‌گیری سنجه‌هایی مثل مدت زمان ممکن برای برقراری تماس، گشت و گذار در اینترنت و پخش ویدیو به مقایسه میزان شارژدهی باتری گوشی‌های مختلف با یکدیگر می‌پردازند.

سال 2016 سال بسیار مهمی برای صنعت گوشی‌های موبایل بود؛ چراکه در این سال پرچمدارانی چون سامسونگ گلکسی اس 7 اج، گوگل پیکسل و آیفون 7 پلاس توانستند به شارژدهی‌های فوق‌العاده بیش از سی ساعته حین برقراری تماس‌های تلفنی دست پیدا کنند.‌ با این وجود در حال حاضر اکثر گوشی‌های پرچمدار مدرن مثل پیکسل 6 گوگل، گلکسی اس 21 اف ای و گلکسی اس 24 به‌سختی به چنین آماری نزدیک شده یا هرگز توانایی ارائه چنین شارژدهی را ندارند!

همچنین شارژدهی ضعیف باتری گوشی‌های مدرن در استفاده مکرر و پیوسته از صفحه نمایش و سایر اجزای داخلی نیز دیگر نگرانی مهم در حوزه گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود. برای توضیح بیشتر در این خصوص باید توجه کرد که اکثر گوشی‌های پرچمدار مدرن قادرند در استفاده سنگین از گوشی‌های موبایل شارژدهی تنها 6 یا 7 ساعته داشته باشند. بنابراین دستیابی به شارژدهی دو یا حتی یک روزه در صورت استفاده مدام از گوشی‌های موبایل مساله‌ای‌ست که حداقل در حال حاضر دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

عمر باتری شارژ سریع

استفاده روزمره از گوشی‌های موبایل مدرن نیز تا حد زیادی گویای این نگرانی است. برای مثال، گوشی پیکسل 2 ایکس ال گوگل با باتری 3520 میلی آمپر ساعتی قادر است در استفاده سنگین شارژدهی حدودا شش ساعته داشته باشد. این میزان شارژدهی هم‌تراز گوشی پیکسل 6 با ظرفیت باتری 4600 میلی آمپر ساعت ارزیابی می‌شود! به‌طور مشابه، گلکسی اس 7 اج نیز شارژدهی 5 الی 6 ساعته دارد که هم‌تراز با شارژدهی گلکسی اس 22 اولترا، پرچمدار سال 2022 سامسونگ است!

دلیل این مساله البته عقب‌گرد فناوری ساخت باتری گوشی‌های موبایل یا عملکرد پرمصرف‌تر دستگاه‌های جدید نیست؛ بلکه واقعیت این است که علیرغم تمامی پیشرفت‌های صورت گرفته در طراحی و ساخت باتری گوشی‌های موبایل، افزایش ظرفیت آن‌ها و عملکرد بهینه‌تر اجزای مختلف دستگاه‌های مدرن، الگوی مصرف کاربران جدیدتر مثل ضبط ویدیوهای 4K، استفاده دائمی از دیتای موبایل، بازی‌های سنگین و پرجزئیات یا روشنایی بالا باعث می‌شوند که شارژدهی گوشی‌های موبایل مدرن بسیار کمتر از قبل باشد. ایجاد توازن منطقی بین این عوامل افزایش یا کاهش شارژدهی باتری گوشی‌های موبایل کلید موفقیت یک گوشی موبایل در بخش شارژدهی است.

در گجت نیوز بخوانید:
آموزش چک کردن درصد سلامت باتری گوشی موبایل نکاتی مهم درباره باتری و شارژر گوشی موبایل که حتما باید بدانید عادت های بد و غلط افراد در شارژ موبایل که باتری گوشی را نابود می‌کند

بین شارژ سریع یا شارژدهی بالا؛ انتخاب غیرممکن

آنچه در بالا گفته شد لزوم رسیدن به توازنی منطقی میان سرعت شارژ و شارژدهی مناسب گوشی‌های موبایل را بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد. طبیعتا رسیدن به دستگاهی ایده‌آل که هم بیشترین شارژدهی ممکن را داشته باشد و هم در سریعترین زمان ممکن شارژ شود مناسب‌ترین حالت برای کاربران خواهد بود. با این وجود مزایا و معایب هریک از این دو قابلیت باعث می‌شود که هریک از گوشی‌سازان مختلف یکی از آن‌ها را بر دیگری ترجیح دهند!

عمر باتری شارژ سریع

مهم‌ترین مزایا و معایب شارژ سریع گوشی‌های موبایل به صورت زیر هستند:

  • مزایا: راحت‌تر شدن استفاده از گوشی، عدم نیاز دائمی به پریز برق و از بین رفتن نگرانی بابت خالی شدن شارژ، مناسب برای ساعت‌ها و زمان‌های شلوغ.
  • معایب: در گذر زمان باعث تضعیف باتری و کاهش توانایی ذخیره انرژی آن می‌شوند، نیاز به کابل‌ها و آداپتورهای خاص، ناکارآمدی در استفاده‌هایی که نیازمند مصرف سنگین شارژ باتری است.

از سوی دیگر مزایا و معایب شارژدهی طولانی باتری هم به‌صورت زیر هستند:

  • مزایا: وابستگی کمتر به شارژ، عدم افت ظرفیت باتری در گذر زمان، کاهش استرس در مورد خالی شدن شارژ باتری.
  • معایب: ناکارآمدی در زمان‌های شلوغ، کاهش سهولت استفاده از گوشی و شارژ کردن آن.

طبیعتا تمامی گوشی‌سازان ترجیح می‌دهند هر دو قابلیت یاد شده را به‌صورت همزمان به کاربران ارائه کنند. با این وجود در نهایت هریک از گوشی‌های موبایل به یکی از این دو سمت متمایل شوند.

آینده طراحی باتری گوشی‌های موبایل چگونه خواهد بود؟

نبرد سخت دستیابی به بالاترین سرعت شارژ در گوشی‌های موبایل تا حد زیادی باعث شده توجهات به ارتقای شارژدهی باتری این دستگاه‌ها کاهش پیدا کند. این مساله نگرانی‌های زیادی را برای برخی کاربران در پی داشته است. با این حال انتظار می‌رود با ابداع روش‌هایی برای کاهش مصرف باتری، نگرانی‌ها از بابت افت شارژدهی پایین این گوشی‌ها نیز برطرف شود. روش‌های زیر را می‌توان مهم‌ترین گام‌ها در راستای دستیابی به حداکثر عمر باتری در گوشی‌های موبایل دانست.

باتری گوشی های موبایل

تکنولوژی‌های مدرن حوزه طراحی باتری

فناوری‌های جدید ساخت باتری دستگاه‌های هوشمند مثل باتری‌های حالت جامد در حال حاضر تحت پژوهش و بررسی بوده و نتایج اولیه بررسی روی آن‌ها نیز کاملا مثبت ارزیابی شده است. این دسته باتری‌ها چگالی انرژی بسیار بیشتری در مقایسه با باتری‌های کنونی دارند و می‌توانند ضمن کاهش اندازه گوشی‌های موبایل در آینده باعث افزایش عمر و شارژدهی بالاتر باتری آن‌ها هم شوند.

بهینه‌سازی‌های نرم افزاری

بهینه‌سازی‌های نرم افزاری هم یکی دیگر از کارهایی‌ست که گوشی‌سازان می‌توانند با هدف ارتقای شارژدهی محصولاتشان انجام دهند. تکنیک‌هایی مثل نرخ نوسازی تطبیقی صفحه نمایش یا محدود کردن فعالیت اپلیکیشن‌های پس‌زمینه از جمله روش‌هایی هستند که قادرند بدون آسیب زدن به تجربه کاربری مصرف شارژ دستگاه را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

استانداردسازی فناوری‌های شارژ سریع

تنوع کنونی فناوری‌های شارژ سریع با ایجاد چنددستگی میان کاربران مختلف باعث سردرگمی آن‌ها در استفاده از پروتکل‌های شارژ مختلف شده است. فراگیری استانداردهای جهانی مثل USB Power Delivery و سوق دادن گوشی‌سازان به سمت استفاده از یک استاندارد واحد شارژ سریع باعث می‌شود که دستگاه‌های مدرن ضمن برخورداری از شارژ سریع عمر باتری بالاتری هم داشته باشند.

صداقت و شفافیت بیشتر گوشی‌سازان

شفافیت بیشتر گوشی‌سازان و ارائه گزارشی دقیق از جزئیاتی مثل ظرفیت باتری، سرعت شارژ و نحوه اثرگذاری هریک از آن‌ها روی عملکرد باتری در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند باعث شود که کاربران با دقت بالاتری نسبت به انتخاب محصول موردنظرشان اقدام کنند.

دستیابی همزمان به شارژ سریع و عمر باتری بالا در برخی موارد نیازمند همکاری بین صنایع مختلف مثل گوشی‌سازی و تولید باتری است. بنابراین هرچه سطح همکاری صنایع مختلف دخیل در ساخت یک گوشی موبایل افزایش پیدا کند، امید به پیشرفت در هر دو زمینه نیز بالاتر می‌رود.

شارژ سریع شیائومی

تمام آنچه در این متن گفته شد، نه صرفا برای گوشی‌های موبایل، بلکه برای سایر دستگاه‌های الکترونیکی مثل لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی نیز صادق است. همچنین اخیرا خودروهای الکتریکی نیز به لیست دستگاه‌هایی که مدیریت عمر و شارژدهی باتری برای‌شان اهمیت دارد افزوده شده‌اند. بنابراین بخش بزرگی از استقبال افراد مختلف جامعه به دستگاه‌های الکترونیکی و خودروهای برقی در آینده به بهینه‌سازی عملکرد باتری و ارائه کاربری بهینه اختصاص خواهد یافت. از سوی دیگر، تقویت دوام باتری‌های برقی و نیاز کمتر آن‌ها به تعویض نیز مساله مهم دیگری است که قطعا در آینده مورد واکاوی فراوانی قرار خواهد گرفت.

روش‌های افزایش شارژدهی باتری گوشی‌های موبایل

در عین این که بخش زیادی از عملکرد باتری گوشی‌های موبایل به چگونگی طراحی و بهینه‌سازی سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه بستگی دارد، روش‌هایی نیز وجود دارد که کاربران می‌توانند از طریق آن‌ها عمر باتری گوشی خود را ارتقا دهند. در ادامه به معرفی برخی از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

تنظیمات مربوط به صفحه نمایش

  • کاهش روشنایی صفحه نمایش: مهم‌ترین عامل مصرف شارژ در گوشی‌های موبایل صفحه نمایش آن‌ها هستند. کاهش میزان روشنایی صفحه نمایش، حتی به مقدار ناچیز، می‌تواند باعث ارتقای قابل توجه عمر باتری شود. قابلیت تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش می‌تواند میزان روشنایی را نسبت به میزان نور محیط تغییر داده و باعث صرفه‌جویی در مصرف شارژ شود.
  • کاهش زمان مورد نیاز برای خاموش شدن صفحه نمایش: کاهش دادن مدت زمان مورد نیاز برای خاموش شدن صفحه نمایش در صورت غیرفعال بودن دستگاه نیز روش دیگری است که می‌تواند مصرف شارژ باتری را کاهش داده و باعث افزایش عمر آن شود.

تنظیمات مربوط به اتصالات

  • مدیریت سرویس های مکان‌یابی: بسیاری اپلیکیشن‌ها برای ارائه عملکرد مناسب نیازمند استفاده از سرویس‌های مکان‌یابی هستند. در عین حال این سرویس‌ها عموما مصرف انرژی بالایی داشته و باعث خالی شدن سریع شارژ باتری می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود تنها در صورتی این سرویس‌ها را فعال کنید که واقعا به آن‌ها نیاز دارید.
  • خاموش کردن بلوتوث و وای فای در صورت عدم نیاز: روشن بودن دائمی بلوتوث و وای فای می‌تواند تجربه بسیار خوشایندی به شمار رود. با این حال اگر قصد بهینه‌سازی مصرف انرژی در گوشی خود را دارید، توصیه می‌کنیم در صورت عدم نیاز، آن‌ها را خاموش کنید.
  • فعال کردن مد Airplane: فعال کردن مد پرواز (Airplane Mode) هم دیگر کاری است که می‌توانید به منظور جلوگیری از افت شارژ باتری در شرایطی مثل پروازهای طولانی مورد استفاده قرار دهید. این کار تمامی اتصالات بیسیم دستگاه را غیرفعال می‌کند.

عمر باتری شارژ سریع

اپلیکیشن‌ها و فعالیت‌های پس‌زمینه

  • شناسایی اپلیکیشن‌های پرمصرف: اکثر گوشی‌های موبایل جدید از قابلیت ارائه وضعیت آماری مصرف باتری در بخش تنظیمات بهره می‌برند. از طریق این بخش می‌توانید اپلیکیشن‌های با مصرف بالای شارژ را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف یا غیرفعال کنید. در بسیاری مواقع می‌توانید با حذف برخی اپلیکیشن‌ها از جایگزین‌های آن‌ها برای ارائه کاربری مورد نیاز بهره ببرید.
  • رفرش اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه: به منظور مدیریت مصرف شارژ گوشی موبایل خود فعالیت پس‌زمینه اپلیکیشن‌هایی که به‌طور دائم از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را محدود کنید. این کار مانع از رفرش کردن دائمی محتوا توسط این اپلیکیشن‌ها می‌شود و عمر باتری گوشی‌تان را ارتقا می‌دهد.
  • مدیریت اعلان‌ها: دریافت دائمی نوتیفیکیشن‌ها نیز یکی دیگر از عواملی است که مصرف بیش از اندازه شارژ در دستگاه را به دنبال دارد. توصیه می‌کنیم نمایش اعلان اپلیکیشن‌های کم‌اهمیت‌تر را غیرفعال کنید.

عادت‌های شارژ

  • عدم مجاورت دستگاه با دماهای بیش از اندازه بالا یا پایین: دماهای بیش از اندازه بالا یا پایین می‌تواند باعث آسیب دیدن باتری گوشی موبایل شما و کاهش شارژدهی آن شود. بنابراین از شارژ کردن گوشی خود در دماهای بیش از اندازه بالا یا پایین خودداری کنید.
  • رعایت سطوح استاندارد شارژ: با وجود این که مشاهده عدد «100%» مقابل شکل باتری گوشی موبایل می‌تواند حس و حال لذت‌بخش داشته باشد، اما شارژ کردن باتری به درصدهایی بالاتر از حد مشخص می‌تواند به آن آسیب بزند. توصیه بسیاری صاحب نظران این است که شارژ باتری خود را همواره بین 20 تا 80 درصد نگه دارید.
  • وصل نکردن گوشی به شارژ برای زمانی طولانی: اگر از جمله افرادی هستید که باتری خود را پیش از خواب شب به شارژر متصل کرده و پس از بیدار شدن از برق می‌کشید، توصیه می‌کنیم از برخی روش‌های مدیریت شارژ گوشی‌سازان مطرح دنیا استفاده کنید. این روش‌ها باعث می‌شوند شارژدهی گوشی موبایل شما به‌طور ناگهانی از صفر به صد درصد نرسیده و باتری تحت فشار قرار نگیرد.

توصیه‌های اضافی

  • استفاده از مد ذخیره داده (Data Saver): فعال کردن مد Data Saver نیز از جمله کارهایی‌ست که می‌تواند با مدیریت نحوه اتصال به شبکه‌های اینترنت باعث کاهش مصرف انرژی دستگاه در پس‌زمینه شده و عمر باتری را افزایش دهد.
  • استفاده از شارژ اصلی: همواره از شارژ اصلی گوشی خود یا نمونه‌ای مورد تایید که توسط برندی شناخته شده ساخته شده استفاده کنید. شارژرهای بی‌کیفیت ضمن آسیب رساندن به باتری گوشی شما باعث کاهش عمر آن هم می‌شوند.

جمع‌بندی

در سال‌های اخیر، توجه افراطی به ارائه سرعت‌های بالاتر شارژ باعث شده که گوشی‌سازان تا حد زیادی از ارتقای شارژدهی باتری گوشی‌های موبایل غافل شوند. این مساله باعث بروز نگرانی‌های زیادی در میان کاربران شده و می‌تواند نه فقط در آینده گوشی‌های موبایل بلکه روی لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و خودروهای الکتریکی هم تاثیرگذار باشد.

شارژدهی گوشی موبایل

استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در ساخت باتری گوشی‌های موبایل، بهینه‌سازی‌های نرم افزاری، استانداردسازی روش‌های شارژ سریع و البته شفافیت و صداقت گوشی‌سازان می‌تواند باعث دستیابی همزمان به شارژ سریع و عمر باتری بالا در گوشی‌های مدرن باشد. این مساله البته به‌طور کامل در اختیار کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های موبایل نبوده و برخی از آن‌ها نیازمند همکاری صنایع گوناگون فعال در این حوزه خواهد بود.

همچنین بخوانید:
سامسونگ و آی بی ام در حال کار بر روی یک تکنولوژی انقلابی برای باتری گوشی‌ های موبایل این گوشی ها سریعترین سرعت شارژ جهان را دارند با این نکات کاربردی، عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی خود را به حداکثر برسانید