قابلیت اندروید

20 قابلیتی که انتظار داریم گوگل در نسخه بعدی اندروید قرار دهد

گوگل برای اندروید بعدی موارد زیادی را احتمالا در نظر گرفته است. در این مطلب به بررسی 20 قابلیت مورد انتظار در نسخه بعدی اندروید می‌پردازیم.

اندروید نیز همانند دیگر سیستم‌ عامل‌ها همیشه در حال تکامل است و در طی به‌روز رسانی های بزرگ خود قابلیت های زیادی نیز بوده‌ که به این سیستم عامل محبوب افزوده شده است. کاربران نیز همواره قابلیت های جدیدی را در نظر دارند و انتظار می‌رود که در نسخه بعدی اندروید به این قابلیت ها دست پیدا کنند. در این مطلب از سایت گجت نیوز نیز به بررسی قابلیت هایی خواهیم پرداخت که انتظار داریم در نسخه بعدی اندروید آن‌ها را ببینیم.

قابلیت های مورد انتظار در نسخه بعدی اندروید

البته لازم به ذکر است که شرکت‌هایی مثل گوگل، برخی قابلیت های مهم و حیاتی را در نسخه همان سال منتشر نکرده و آن را برای نسخه های بعدی نگه می‌دارند.

تکمیل کردن ارتباطات دستگاه های خانه هوشمند

با ظهور خانه های هوشمند یکپارچه سازی دستگاه ها امر ضروری شده و برای کنترل آنها و ایجاد روال خودکار فعالیت‌ها به یک سیستم عامل در مرکز این مدیریت این خانه هوشمند نیاز است. چنین انتظاراتی از گوگل در واقع نیازها و ترجیحات بشر در آینده نزدیک را نشان می‌دهد و گوگل نیز با تجهیز کردن اندروید به این موارد، می‌تواند اطمینان حاصل کند که در صدر سیستم عامل های مورد استفاده جهان باقی خواهد ماند.قابلیت اندروید با چنین روند پیشرفتی نیز کاربران را قادر می‌سازد تا با سهولت، امنیت و کنترل بیشتری در دنیای دیجیتال حرکت کنند.

تقویت عملکردها در حالت عدم دسترسی به اینترنت

در دنیای امروز اتصال به اینترنت همیشه تضمین شده نیست و اندروید می‌تواند برای موقعیت های آفلاین مجهزتر باشد. اندرویدی را با عملکرد آفلاین پیشرفته تصور کنید که می‌تواند محتواها را به صورت محدود بارگیری کرده یا حتی می‌تواند برخی تغییرات خاصی را نیز به صورت آفلاین انجام دهد. این ویژگی در قرار گرفتن در اندروید تضمین می‌کند که کاربران حتی در موقعیت‌هایی با دسترسی محدود نیز می‌توانند کارآمد باشند.

کنترل‌های پیشرفته‌تر والدین

از آنجایی که کودکان به‌طور سریعی با فضای دیجیتال آشنا می‌شوند، بنابراین کنترل والدین نیز ضروری است. این کنترل والدین را می‌توان با ویژگی‌هایی مانند نظارت بر استفاده از برنامه، مسدود کردن وب‌سایت برای دسته‌های خاص، یا حتی محدودیت‌های زمان نمایش برای برنامه‌های خاص یا کل دستگاه تقویت کرد. با این ابزارها والدین خواهند توانست محیط دیجیتالی امن و کنترل شده ای را برای فرزندان خود ایجاد کنند.

گسترش ویژگی‌های دسترسی

توسعه دسترسی برای اطمینان از اینکه همه می‌توانند از مزایای تکنولوژی بهره مند شوند، بسیار مهم است. اندروید می‌تواند برای گسترس و سهولت دسترسی کاربران دارای معلولیت می‌تواند ویژگی‌های دسترسی خود را با ابزارهایی مانند بهبود عملکردها در نمایشگر، پیشرفت‌های کنترل صدا، و حتی یکپارچه‌سازی با فناوری‌های کمکی بیشتر گسترش دهد.

حالت‌های پیشرفته تر برای بازی

بازی های موبایلی به یک نقش اصلی در صنعت سرگرمی تبدیل شده‌اند. حالت‌های اختصاصی بازی در اندروید می‌تواند عملکرد دستگاه را برای اوقات بازی بهینه کند.قابلیت اندروید ویژگی‌هایی مانند مسدود کردن خودکار اعلان‌ها و تماس‌ها، اولویت‌بندی پهنای باند شبکه برای بازی‌ها یا حتی ارائه پروفایل‌های کاربری برای تنظیم قابلیت‌های گرافیکی را می‌توان از این عملکردهای بهینه سازی به‌شمار آورد. در نهایت این حالت های اختصاصی باعث می‌شوند تا گیمرها تجربه لذت بخش‌تری از بازی کسب کنند.

اسکنر کیو آر کد داخلی

کدهای QR در همه جا رایج شده و برای همه چیز از دسترسی به شبکه های Wi-Fi گرفته تا حتی خرید استفاده می‌شوند. بنابراین وجود یک بارکد خوان در برنامه دوربین گوشی باعث می‌شود تا دیگر نیازی به برنامه‌های شخص ثالث نباشد. البته علت نیاز به چنین برنامه‌هایی پشتیبانی گسترده آن‌ها از انواع بارکد بوده و توسعه این قابلیت در اندروید می‌تواند برای کاربران مفید باشد.

ابزارهای پیشرفته برای یافتن تعادل در زندگی دیجیتالی

ظهور گوشی‌های هوشمند هم راحتی و هم چالش‌هایی را به همراه داشته است. ابزارهای Digital Wellbeing اندروید گامی در مسیر زندگی درست هستند، اما می‌توان آن‌ها را گسترش داد. از جمله این قابلیت ها می‌توان به تایمر برنامه با کنترل دقیق‌تر، قابلیت مسدود کردن وب‌سایت یا حتی ویژگی‌هایی را تصور کنید که با تجزیه و تحلیل استفاده از تلفن قبل از خواب، عادات خواب سالم را ترویج می‌کنند. با این ابزارها کاربران قادر خواهند بود تا در رابطه سالم و درستی از تکنولوژی استفاده کنند.

«ویژگی مزاحم نشوید» پیشرفته با حالت تکمیلی فوکوس

حالت «مزاحم نشوید» در اندروید سطح پایه ای از سکوت را ارائه می‌دهد، اما می‌تواند دقیق‌تر شده و ویژگی‌های بیشتری را شامل شود. برای رسیدن به چنین ویژگی‌هایی با حالت های فوکوس را مشابه آن‌چه در آی‌اواس می‌بینیم، انجام دهند. برای مثال حالت “Work Focus” را تصور کنید که اعلان‌ها را به جز ایمیل‌های کاری بی‌صدا می‌کند، یا حالت “Study Focus” را تصور کنید که برنامه‌های حواس‌پرتی را به‌کلی مسدود می‌کند. این به کاربران امکان می‎‎‌دهد تا به تمرکز عمیق تری برای کارهای خاص دست یابند.

قابلیت ترجمه کردن متن به‌ صورت زنده

در دنیایی که به طور فزاینده جهانی شده، توانایی برقراری ارتباط بین زبان‌ها مهم‌تر از همیشه است. برنامه‌های شخص ثالث زیادی هستند که می‌توانند این امر ترجمه را انجام دهند اما وجود یک مترجم بومی که مستقیما در سیستم عامل ادغام شده باشد، می‌تواند جریان را تغییر دهد. با به وجود آمدن چنین قابلیتی در اندروید کاربران می‌توانند به‌طور یکپارچه تکه‌های متن، کل صفحات وب یا حتی متن روی دستگاه را در برنامه‌ها ترجمه کنند. در نتیجه ارتباطات بین‌المللی گسترده‌تر از امروز شده و درک بهتر فرهنگ‌های مختلف آسان‌تر می‌شود. 

قابلیت‌ های امنیتی پیشرفته‌تر

امنیت اطلاعات و حریم خصوصی امروزه در دنیای دیجیتال یکی از ضروری‌ترین موارد است و اندروید نیز می‌تواند با قابلیت های امنیتی جامع خود در قالب یک داشبود نمای متمرکزی از وضعیت امنیت دستگاه را ارائه دهد.قابلیت اندروید در واقع با این بستر جامع می‌توان کارهای مختلفی از جمله شناسایی بدافزارها، اسکن کردن برنامه‌ها و نظارت بر فعالیت شبکه را انجام داد. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا به‌ طور فعال از دستگاه‌ها و داده‌های خود محافظت کنند.

ادغام قابلیت های بررسی سلامت و تناسب اندام

گوگل می‌تواند با ادغام کردن بررسی های سلامت و تناسب اندام در اندروید، نیاز به برنامه‌های جداگانه را از بین ببرد. نظارت بر الگوهای خواب و یا حتی تنظیم یادآوری برای انجام فعالیت های مشخص مرتبط با سلامتی از جمله قابلیت هایی هستند که در صورت اضافه شدن این ویژگی در اندروید تجربه خواهیم کرد. با چنین قابلیت هایی کاربران می‌توانند سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند.

ادغام پیشرفته تر حالت تاریک با تمام بخش های سیستم

حالت تاریک با صرفه جویی در مصرف باتری در میان کاربران یک طرح زمینه بسیار محبوب است اما برخی بخش های اندروید مانند بعضی برنامه‌ها با این حالت تاریک سازگار نیستند. بنابراین سازگار کردن حالت تاریک با تمام بخش های سیستم عامل با قابلیت تنظیم شدت رنگ و حتی زمان‌بندی آن بر اساس زمان روز، تجربه یکپارچه‌تر و کاربرپسندتری را ارائه می‌دهد.

بایگانی کردن برنامه های کم استفاده

با افزایش حجم برنامه‌ها فضای ذخیره سازی نیز به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین یک ویژگی مشابه آن‌چه در آی‌اواس وجود دارد، می‌تواند بسیار کارآمد باشد. چنین قابلیتی به کاربران این امکان را می‌دهد تا با بایگانی کردن برنامه های کم استفاده، فضای ذخیره سازی خود را آزاد کرده و بتوانند داده‌های بیشتری را ذخیره کنند. همچنین در صورت نیاز می‌توان بدون از دست دادن تنظیمات و یا حتی اطلاعات، برنامه ها از حالت بایگانی خارج کرد.

مدیریت پیشرفته تر اعلان‌ها

دیافت اعلان‌ها گاهی اوقات می‌تواند مفید باشد اما دریافت اضافی‌تر آنها تنها می‌تواند نگرانی و استرس شما را افزایش دهد. بنابراین با یک سیستم پیشرفته مدیریت اعلان‌ها همانند آنچه در آی‌اواس وجود دارد، می‌تواند بسیار کارآمد باشد.قابلیت اندروید توانایی دسته بندی اعلان‌ها براساس اولویت، تنظیم زمان بندی برای برنامه‌های خاص یا حتی بی‌صدا کردن برخی اعلان‌ها در مکان‌های خاص از جمله قابلیت هایی هستند که این سیستم پیشرفته می‌تواند در اختیار کاربر قرار دهد.

ادغام دستگاه ها به یکدیگر و تشکیل یک اکوسیستم مستقل

ارتباط دستگاه ها با یکدیگر در دنیای دیجیتال امروزی در حال تبدیل شدن به یک نیاز ضروری است و در همین راستا هم شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و سامسونگ در حال توسعه اکوسیستم بومی خود هستند. اما بوجود آمدن یک اکوسیستم مستقل در اندروید می‌تواند ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر راحت‌تر کند.

ادغام ویژگی ضبط صفحه نمایش با قابلیت های ویرایش حرفه‌ای ویدیو

اندروید برخی گزینه‌های ضبط صفحه نمایش را ارائه می‌دهد اما اغلب کاربران برای انجام یک ضبط و سپس ویرایش حرفه‌ای از برنامه‌های دیگری استفاده می‌کنند. بنابراین یک ابزار ضبط بومی همراه با قابلیت های ویرایش حرفه‌ای ویدیو در کنار آن می‌تواند گزینه ارزشمندی در سیستم عامل اندروید باشد که برای کاربرانی همچون تولیدکنندگان محتوا این امکان را فراهم می‌سازد تا سریع‌تر به نتیجه برسند.

کنترل‌های بیشتر بر روی حریم خصوصی

امروزه حریم خصوصی به یکی از دغدغه‌های جدی در دنیای دیجیتال تبدیل شده که نیاز به رویکردهای دقیق‌تر را مورد توجه قرار می‌دهد. با توسعه این کنترل‌ها کاربران خواهند توانست مجوزهای دسترسی به هر یک از برنامه‌های در حال استفاده را سریعا بررسی کرده و دسترسی موارد غیرضروری را از آنها بگیرد. با این سطح کنترل کاربران قادر خواهند بود تا دقیقا در مورد نحوه استفاده از داده هایشان تصمیم بگیرند.

جلوگیری از تخلیه باتری با استفاده از خواب عمیق برنامه‌ها

با افزایش تعداد برنامه‌های در حال فعالیت در بخش پس‌زمینه باعث می‌شود تا عمر باتری کاهش یابد. ویژگی «هیبرناسیون برنامه» مشابه آنچه برخی از برنامه‌های شخص ثالث ارائه می‌دهند، به کاربران این امکان را می‌دهد تا برنامه‌هایی را که به ندرت استفاده می‌شوند را در خواب عمیق قرار داده و از مصرف انرژی جلوگیری کنند. با این کار نه تنها عمر باتری افزایش می‌یابد بلکه به طور بالقوه عملکرد سیستم را نیز بهبود می‌بخشد.

صفحه اصلی هوشمندتر با ویجت‌های دسته بندی شده

ویجت‌ها مدت هاست به جز اصلی اندروید تبدیل شده‌اند اما برخی کاربران هم از قدیمی بودن و هم از عدم دست بندی آنها شکایت می‌کنند.قابلیت اندروید بنابراین گوگل می‌تواند با الهام گرفتن از آی‌اواس 14 امکان دسته بندی ویجت‌ها را به صفحه اصلی اضافه کند تا با گروه بندی ویجت‌های مشابه بتوان فضای بیشتری در صفحه اصلی ایجاد کرد.

سفارشی سازی سیستم عامل همانند پیکسل های گوگل

سیستم عامل اندروید به خاطر ماهیت متن باز بودن خود شناخته شده اما گزینه‌های سفارشی سازی در آن به صورت محدود وجود دارند. بنابراین گوگل می‌تواند با گسترش این گزینه‌ها قابلیت سفارشی سازی را برای مثال در حد تغییر نماد و رنگ برنامه‌ها، حالت اعلان‌ها و حتی فونت‌های سفارشی برای کاربر ممکن کند.

در این مطلب ما به بررس موارد مختصری از آنچه انتظار می‌رود در آینده به قابلیت نسخه بعدی اندروید اضافه شود پرداختیم. قطعا در آینده گوگل قابلیت های کاربر محورتر و نوآورانه‌ای به اندروید اضافه خواهد کرد و این می‌تواند تجربه استفاده از این سیستم عامل را تغییر دهد

در گجت نیوز بخوانید: بهترین مرورگرهای اندروید در سال ۲۰۲۴ با این نکات کاربردی، عملکرد گوشی اندرویدی قدیمی خود را به حداکثر برسانید تماس ماهواره ای آیفون را فراموش کنید؛ آپدیت جدید گوگل برای اندروید اینجاست راهنمای بازیابی اطلاعات از دست رفته بعد از ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*