پوتین جنگنده اف 16

خط و نشان پوتین برای جنگنده‌های آمریکایی: بلندپروازی بکنید، می‌زنیم

ارتش اوکراین امیدوار است که با دریافت F-16 چهره جبهه نبرد را تغییر دهد. هرچند پوتین تهدید کرده که جنگنده های اف 16 را نابود خواهد کرد و از ناتو نیز ترسی ندارد.

سه سال از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد و هر روز این درگیری خطرناک‌تر می‌شود. در ابتدا روسیه گمان می‌کرد می‌تواند در مدت کوتاهی کی‌یف را تسخیر کند؛ اما مقاومت اوکراین و حمایت‌های غرب سبب شد که این درگیری روندی فرسایشی پیدا کند. اوکراین حتی در مراحلی امیدوار بود که بتواند به‌طور کامل نیروهای روسی را از خاک خود بیرون کند. هرچند آمریکا در حمایت‌های خود کمی تردید به‌خرج دادند و حالا روسیه دست برتر را دارد.

تهدید کشورهای میزبان جنگنده اف 16 توسط پوتین

پیروزی روسیه در این جنگ می‌تواند تهدید بزرگی برای ناتو ایجاد کند. به‌همین‌خاطر برخی مقامات اروپایی تاکید کرده‌اند که به‌هیچ‌وجه اجازه نخواهد داد روسیه در این نبرد به پیروزی رسد. جدیدترین اقدام حمایتی کشورهای ناتو نیز ارسال جنگنده اف 16 است که سبب شده پوتین با تهدید به آن واکنش نشان دهد.

پوتین جنگنده اف 16

پوتین در نشستی با خلبانان ارتش روسیه تاکید کرد که مهم نیست اف 16 از چه فرودگاه و کشوری به‌پرواز درآید. در هر صورت این جنگنده و فرودگاه مبدأ اهداف مشروعی برای روسیه خواهند بود. رویکرد کنونی رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند عملا دامنه درگیری‌ها را گسترش داده و شاید حتی به جنگ جهانی سوم منجر شود.

پیشتر ژنرال Jens Stoltenberg، دبیرکل ناتو اعلام کرده بود که جنگنده های اف 16 فقط برای اهداف دفاعی نخواهند بود و می‌توانند نیروهای تهدید کننده ارتش پوتین را در هر نقطه‌ای هدف قرار دهند. ورود F-16 از آنجایی اهمیت دارد که نیروی هوایی اوکراین عمدتا متشکل از جنگنده‌های قدیمی دوران شوروی است. بدین‌ترتیب ورود جنگنده های آمریکایی می‌تواند دقت و کیفیت حملات هوایی کی‌یف را افزایش دهد.

اگرچه نیروی هوایی روسیه نتوانسته تاکنون برتری کامل هوایی را در به‌دست آورد، اما فشار بسیار زیادی به نیروهای اوکرایی وارد کرده است. روسیه ترکیب جنگنده میگ 31 و موشک‌ دوربرد R-37M را دارد که توانسته‌اند موفقیت چشم‌گیری را کسب کنند. این جنگنده روسی از اکتبر ۲۰۲۲ به بزرگترین تهدید برای نیروی هوایی اوکراین تبدیل شده است و توانسته چندین جنگنده را نیز سرنگون کند.

پوتین جنگنده اف 16

جنگنده MiG-31BM می‌تواند همزمان ۲۴ هدف را شناسایی کرده و به ۶ عدد از آنها حمله کند. از زمان ورود این پرنده روسی به آسمان نیز خلبان‌های اوکراینی مجبور شده‌اند در بسیاری از مواقع ماموریت‌های خود را نیمه‌کاره رها کرده و فرار کنند. جنگنده‌های میگ 31 می‌توانند از فاصله ۱۸۰ کیلومتری دشمن را هدف قرار دهند. این در حالی است که بهترین موشک هوا‌به‌هوا ارتش اوکراین تنها ۱۰۰ کیلومتر برد دارد.

هرچند به‌زودی جنگنده های اف 16 با موشک‌های AIM-120 AMRAAM وارد آسمان اوکراین خواهند شد تا پاسخی برای تهدید نیروی هوایی ارتش پوتین باشند. اما سوال مهم این است که آیا جنگنده های آمریکایی می‌توانند صحنه نبرد را کامل تغییر دهند؟ قطعا خیر. جنگنده های اهدایی نمونه‌های قدیمی Block 20 MLU F-16 هستند و دیگر برای سایر کشورهای اروپایی کارایی ندارند.

اگر قرار باشد تهدید میگ‌های 31 ارتش پوتین کاملا از بین برود، باید اف 16 رادار، اویونیک و سیستم‌های دفاعی جدیدی را دریافت کند. در شرایط فعلی جنگنده اف 16 از نظر برد در جایگاه پایین‌تری نسبت به میگ 31 قرار می‌گیرد. هرچند نسبت به جنگنده‌های فعلی ارتش اوکراین توانایی‌های بیشتری دارد و می‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد.

در واقع از این پس نیروی هوایی اوکراین قادر خواهد بود در مناطق تحت‌اشغال روسیه عملیات انجام دهد. آنها همچنین می‌توانند فضای پروازی میگ 31 را در اطراف مرز دو کشور محدود کنند. همین تغییرات احتمالی نیز سبب شده که پوتین نیروهای ناتو و کشورهای میزبان جنگنده اف 16 را تهدید کند.

به‌نظر شما آیا روسیه حاضر است این جنگنده‌ها را در کشوری دیگر هدف قرار دهد؟

بیشتر بخوانید:
میگ ۲۹ اوکراینی وسط آسمان موشک‌ کروز روسی را شکار کرد + ویدیو آیا پوتین می‌خواهد دکمه جنگ هسته ای را فشار دهد؟ تقابل جنگنده‌ های F16 و میگ 29؛ وقتی که جنگ آمریکا و شوروی به آسمان می‌کشد