تراشه گلکسی اس 24

چرا استفاده از تراشه های متفاوت در گلکسی اس 24 اشتباهی بزرگ از سوی سامسونگ بود؟

سامسونگ با استفاده از تراشه های متفاوت در دو گوشی گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس مرتکب اشتباهی بزرگ شده است. بنچمارک‌ها در این مورد چه می‌گویند؟

هرچقدر هم که مدعی باشید مدل‌های اگزینوس گلکسی اس 24 و گلکسی اس 24 پلاس عملکردی هم‌تراز با رقبای اسنپدراگون خود دارند نمی‌توانید با اعداد و ارقام رقابت کنید؛ چراکه بررسی‌ها و بنچمارک‌های انجام شده روی مدل‌های مختلف Galaxy S24 سامسونگ حاکی از عملکرد فنی ضعیف‌تر مدل‌های Exynos این گوشی در مقایسه با مدل‌های اسنپدراگون هستند.

البته این آزمایشات و بنچمارک‌ها تنها در صورتی حائز اهمیت هستند که مدل‌های استاندارد یا پلاس اس 24 را خریداری کرده باشید؛ چراکه تمامی مدل‌های گلکسی اس 24 اولترا به تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهز شده‌اند. البته هر دو مدل اگزینوس و کوالکام گلکسی S24 و S24 پلاس در شمار برترین پرچمداران اندرویدی بازار به شمار می‌روند و انصافا عملکرد فنی بسیار خوبی هم ارائه می‌کنند. با این وجود تفاوت‌های جزیی عملکرد این دو مدل ممکن است برای برخی کاربران مهم باشد!

گوشی Galaxy S24

بر اساس گزارش‌های رسیده، استفاده از تراشه های متفاوت در سری گلکسی اس 24 به خاطر ملاحظات هزینه‌ای بوده است. تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام به‌طور کلی چیپست گران‌قیمتی به شمار می‌رود. به همین جهت سامسونگ سعی کرده در برخی نقاط دنیا با استفاده از تراشه اقتصادی‌تر اگزینوس 2400 قیمت تمام‌شده مدل‌های پایه اس 24 و اس 24 پلاس را در محدوده 800 و 1000 دلار نگه دارد. البته اگر از دید یک کاربر به این مساله نگاه کنید؛ احتمالا شرایط برایتان جور دیگری به نظر خواهد رسید؛ چراکه استفاده از تراشه های مختلف در سری گلکسی اس 24 باعث ایجاد تفاوت در عملکرد فنی آن‌ها شده است!

بررسی بنچمارک‌های گلکسی اس 24 با تراشه های کوالکام و اگزینوس

بررسی دقیق‌تر بنچمارک‌های Galaxy S24 به‌خوبی گویای تفاوت‌های مهم میان مدل‌های مختلف این گوشی‌ست. در وهله اول، گلکسی اس 24 مجهز به تراشه اگزینوس 2400 موفق شد در تست‌های تک هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک بنچ 6 به ترتیب امتیازات 2147 و 6738 را کسب کند. از سوی دیگر، مدل اسنپدراگون نیز امتیازات تک هسته‌ای را به اندازه 4 درصد و امتیازات چند هسته‌ای را به اندازه 3 درصد ارتقا داد. تفاوت‌های میان این دو تراشه در بنچمارک گرافیکی 3DMark Wild Life واضح‌تر بود؛ جایی‌که تراشه اسنپدراگون نرخ 120 فریم بر ثانیه را ارائه داد و چیپست اگزینوس موفق به ارائه تنها 91 فریم در ثانیه شد.

تراشه گلکسی اس 24

در ادامه همچنین شاید بد نباشد که عملکرد هر دو تراشه اگزینوس 2400 و اسنپدراگون 8 نسل 3 را با تراشه A17 Pro و نسل قبلی آن، A16، مقایسه کنیم؛ خصوصا با در نظر گرفتن این نکته که تراشه پرچمدار کوالکام به زعم بسیاری افراد قدرتمندتر از تراشه های اپل به شمار می‌رود! این مساله در خصوص تراشه اگزینوس هم صادق بوده و علیرغم کسب امتیازات کمتر توسط این تراشه همچنان شاهد عملکرد پردازشی و گرافیکی بهتر آن در مقایسه با تراشه نسل گذشته اپل، A16 هستیم. در این میان البته تراشه A17 Pro به کار رفته در آیفون 15 پرو با ثبت امتیازات 2890 و 7194 در تست‌های تک هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک بنچ موفق به شکست هر دو مدل گلکسی اس 24 شده است. با این وجود در بخش عملکرد گرافیکی اوضاع اندکی متفاوت است. در این بخش، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 عملکرد بهتری را نسبت به امتیاز «91 فریم بر ثانیه» ثبت شده توسط آیفون 15 پرو ارائه می‌کند؛ درحالیکه چیپست اگزینوس با کسب تنها 91 امتیاز از این تست عملکردی ضعیف‌تر از جدیدترین تراشه اپل دارد.

جدول زیر عملکرد پردازشی و گرافیکی گلکسی اس 24 مجهز به دو تراشه اگزینوس و کوالکام را با عملکرد چیپست‌های A15 و A15 Pro اپل مقایسه می‌کند.

گوشیگیک بنچ 6 (تک هسته‌ای/دو هسته‌ای)3DMark Wild Life Unlimited
سامسونگ گلکسی اس 24 (اگزینوس)2147 – 673891
سامسونگ گلکسی اس 24 (اسنپدراگون 8 نسل 3)2235 – 6922120
آیفون 15 (A16 Bionic)2518 – 617972
آیفون 15 پرو (A17 Pro)2890 – 719494

البته می‌توان مطمئن بود که نتایج این بنچمارک‌ها به هیچ وجه تاثیری در عملکرد روزمره هیچ یک از این گوشی‌ها نخواهد داشت و هم نسخه اگزینوس و هم کوالکام گلکسی اس 24 هر دو محصولاتی بسیار سریع و توانمند به شمار می‌روند. با این وجود تصور این که محصولی که یک فرد در پاریس خریداری می‌کند در مقایسه با نمونه خریداری شده در تگزاس عملکردی متفاوت داشته باشد؛ درحالیکه هردو قیمت ثابت 800 دلار دارند، برای کمپانی بزرگی مثل سامسونگ اندکی ناامیدکننده به نظر می‌رسد! به خصوص با توجه به آن که این مشکل به‌تازگی در پرچمداران سامسونگ به وجود آمده و در نسل‌های پیش شاهدش نبودیم!

اوضاع در آینده برای سامسونگ چگونه پیش خواهد رفت؟

تا به امروز مساله استفاده از تراشه های متفاوت در گوشی های پرچمدار سامسونگ تنها به خانواده Galaxy S محدود بوده است. بنابراین احتمالا پرچمداران تاشو آتی این کمپانی، گلکسی زد فولد 6 و گلکسی زد فلیپ 6 سامسونگ فارغ از این که در کجای دنیا عرضه شوند از تراشه‌ای واحد بهره خواهند برد. در عین حال اوضاع برای خانواده  گلکسی S25 کاملا متفاوت خواهد بود؛ چراکه در گذشته شاهد استفاده از هریک از دو پردازنده‌های کوالکام، اگزینوس یا ترکیبی از هر دوی آن‌ها در این خانواده بوده‌ایم.

تراشه اگزینوس 2400

در این خصوص البته شایعاتی به گوش می‌رسد که حاکی از احتمال کنار گذاشتن تراشه‌های کوالکام از نسل بعدی پرچمداران سامسونگ و استفاده اختصاصی از تراشه اگزینوس 2500 در آن‌هاست. با این وجود شایعات این‌چنینی چندان نزدیک به واقعیت به نظر نرسیده و به همین دلیل چندان جدی گرفته نمی‌شوند. در هر صورت انتظار می‌رود هر تراشه‌ای که برای نسل بعدی پرچمداران خانواده گلکسی اس در نظر گرفته می‌شود بهترین عملکرد ممکن را ارائه دهد؛ چراکه سری Galaxy S سامسونگ مدت‌هاست که در شمار بهترین و گران‌قیمت‌ترین گوشی‌های پرچمدار اندرویدی قرار داشته و خریداران آن‌ها سزاوار دریافت بهترین عملکرد فنی ممکن هستند.

در گجت نیوز بخوانید:
7 دلیل برای خرید گلکسی اس 24 اولترا و 3 دلیل برای اینکه منتظر S25 Ultra بمانیم تقابل بنچمارکی اگزینوس ۲۴۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در سری گلکسی اس ۲۴ سامسونگ نسخه اگزینوس گلکسی S24 به وای فای 7 مجهز نیست؛ اولین قربانی چیپست سامسونگ اینجاست