انفجار فضایی

تماشای این انفجار فضایی را از دست ندهید

رویدادهای فضایی اکثرا تماشایی و شگفت‌انگیز هستند؛ اما نمی‌توان بدون تجهیزات پیشرفته آنها را تماشا کرد. هرچند حالا امکان تماشای یک انفجار فضایی فوق‌العاده برای ساکنین زمین فراهم شده است. این فرصت بی‌نظیر را از دست ندهید.

دانشمندان تخمین می‌زنند که ۲ ترلیون کهکشان در جهان وجود داشته باشد. در هرکدام از این کهکشان‌ها هم میلیاردها ستاره و سیاره وجود دارد. طبیعتا هر لحظه انفجار های فضایی وحشتناکی در جهان رخ می‌دهد که مقیاس آنها حتی برای بشر قابل درک نیست. خوشبختانه منظومه شمسی فضایی امن است و تاکنون پیش نیامده که یک انفجار بسیار بزرگ برای زمین و ساکنانش نگران‌کننده شود.

انفجار فضایی صورت فلکی تاج شمالی سبب حیرت شما خواهد شد

انفجار فضایی

خوشبختانه پیشرفت تلسکوپ‌ها سبب شده که انسان بتواند اجرام آسمانی خارج از منظومه شمسی را نیز تماشا کند. هر سال بین اوایل فروردین و اواخر تابستان یک انفجار فضایی خاص در فاصله ۳ هزار سال نوری از زمین رخ مي‌دهد. بدین‌ترتیب اخترشناسان آماتور فرصتی استثنایی خواهند داشت تا از یک پدیده جذاب فضایی لذت ببرند.

در فاصله ۳ هزار سال نوری از زمین یک سامانه دو ستاره‌ای وجود دارد. این سامانه در صورت فلکی تاج شمالی قرار دارد؛ اما معمولا آنقدر تاریک است که نمي‌توان با چشم غیرمسلح آن را دید. دو ستاره این سامانه در گرانش همدیگر گیر افتاده‌اند و معمولا برخوردهایی محدود دارند. هرچند که هر ۸۰ سال یکبار شرایط کمی تغییر می‌کند و یک انفجار اتمی بسیار بزرگ رخ مي‌دهد.

نور حاصل از این انفجار فضایی آنقدر قوی است که از فاصله بسیار دور نیز دیده می‌شود. در واقع ساکنین کره زمین احساس خواهند کرد که یک ستاره جدید در آسمان شب پدیدار شده است. روشنایی این ستاره جدید خیالی نیز همچون ستاره قطبی خواهد بود و چند روز دوام می‌آورد.

انفجار فضایی

این سومین بار خواهد بود که انسان چنین انفجار فضایی زیبایی را تماشا می‌کند. برای اولین‌بار در سال ۱۸۶۶ یک نابغه ریاضی به‌نام جان بیرمنگام متوجه ظهور ستاره‌ای جدید در آسمان شب شد. سپس این اتفاق بار دیگر در سال ۱۹۴۶ رخ داد و حالا ما مشتاقانه منتظر تکرار آن هستیم. اما چرا این انفجار فضایی تا این میزان خاص است؟

به‌طورکلی انفجار نواخترها هر ۱۰۰ هزار سال یکبار رخ می‌دهد. اما نواخترهایی را هم داریم که در مقیاس عمر انسانی چندین‌بار دچار انفجار می‌شوند. این موضوع به رابطه خاص بین دو ستاره باز می‌گردد. در حال حاضر تنها ۱۰ نواختر را در کهکشان راه شیری و کهکشان‌های اطراف داریم که مرتب با انفجارهای خود ما را شگفت‌زده می‌کنند.

بیایید موضوع را کمی بیشتر باز کنیم. در سامانه دوتایی یک غول سرخ در کنار یک کوتوله سفید قرار دارند. غول سرخ یک ستاره سرد در حال مرگ است که تمامی هیدروژن خود را مصرف کرده است. ابعاد این ستاره نسبت به حالت اولیه خود قابل مقایسه نیست. این اتفاق ۵ میلیارد سال دیگر برای خورشید نیز رخ خواهد داد. در آن زمان خورشید آنقدر بزرگ می‌شود که عطارد، زهره و حتی زمین را در خود حل می‌کند.

سیستم ستاره‌ای دوگانه

در مراحل پایانی حیات یک ستاره کوتوله سفید پدید می‌آید. در این حالت تمامی اتمسفر ستاره از بین رفته و فقط هسته‌ای فوق‌العاده متراکم باقی مانده است. تفاوت اندازه این دو ستاره آنقدر زیاد است که کوتوله سفید برای چرخیدن به‌دور غول سرخ به ۲۲۷ روز زمان نیاز دارد. این دو ستاره آنقدر به‌همدیگر نزدیک هستند که مواد پرتاب‌شده از غول سرخ روی سطح کوتوله سفید قرار می‌گیرد.

وقتی جرم مواد جذب‌شده توسط کوتوله سفید به‌اندازه جرم زمین می‌شود (که این اتفاق ۸۰ سال طول می‌کشد)، واکنش شدید هسته‌ای آغاز می‌شود. این اتفاق به‌یک انفجار فضایی تماشایی منجر می‌شود. به‌صورتی که دما در تنها چند ثانیه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون درجه سلسیوس می‌رسد. طبیعتا تلسکوپ فضایی جیمز وب این رخداد را با جزئیات بالا ثبت خواهد کرد.

هرچند شما لزوما به‌چنین تجهیزات پیشرفته‌ای برای مشاهده انفجار فضایی تاج شمالی نیاز ندارید. تنها کافیست در زمان درست به مسیر صورت فلکی مربوطه خیره شوید.

بیشتر بخوانید:
دانشمندان زمان نخستین ارتباط موجودات فضایی با بشر را تخمین زدند عکس جدید جیمز وب از ستاره در حال مرگ، سرنوشت غم انگیز خورشید را برملا می‌کند یک سیاه چاله اسرار آمیز سیگنال های رادیویی منتشر می کند که دانشمندان هیچ توضیحی برای آن ندارند عکس خیره کننده تلسکوپ جیمز وب از انفجار یک ستاره

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*