نسخه آزمایشی اندروید ١۵ گوگل

نسخه آزمایشی اندروید ١۵ گوگل برای عموم کاربران منتشر شد + ویژگی‌های جدید

گوگل اولین نسخه آزمایشی اندروید ۱۵ را منتشر کرد. در ادامه با تغییرات این بروزرسانی و نحوه نصب Android 15 بتا روی گوشی آشنا شوید.

کمپانی گوگل روز پنجشنبه، اولین نسخه آزمایشی از سیستم‌عامل آینده خود، اندروید ۱۵ را برای عموم کاربران منتشر کرد. این برنامه آزمایشی (Beta) پس از عرضه دو نسخه پیش‌نمایش مخصوص توسعه‌دهندگان که از ماه فوریه در حال تست بوده‌اند، در دسترس قرار گرفته است و به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد تا به‌صورت بی‌سیم (OTA) این بروزرسانی را نصب کنند.

همانطور که در مورد نسخه‌های پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان هم توصیه می‌شد، نصب این نسخه بتا روی گوشی یا تبلتی که استفاده روزانه زیادی از آن دارید، پیشنهاد نمی‌شود؛ چرا که حاوی باگ‌های زیادی خواهد بود.

گوگل در اینباره می‌گوید:

ما در زمینه بهبود ویژگی‌ها و پایداری اندروید ۱۵ پیشرفت‌های مستمری داشته‌ایم و اولین نسخه بتا این تجربه را برای توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به دریافت زودهنگام بروزرسانی‌ها، در دسترس قرار می‌دهد. ما با حرکت به سمت عرضه نهایی برای مصرف‌کنندگان، همچنان از بازخورد جامعه اندروید برای بهبود این پلتفرم و عملکرد آن برای همه استفاده خواهیم کرد.

چه چیزهای جدیدی در اولین نسخه آزمایشی اندروید ۱۵ وجود دارد؟

نسخه آزمایشی اندروید ١۵ گوگل

یکی از قابل‌توجه‌ترین موارد اضافه شده در این نسخه آزمایشی، فشار بیشتر برای اجرای تمام برنامه‌ها به‌صورت تمام‌صفحه به‌طور پیش‌فرض است. اندروید سال‌هاست که از برنامه‌های تمام‌صفحه پشتیبانی می‌کند، اما سیستم ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی در نسخه‌های اخیر شامل یک «نوار سیستم» بوده که گاهی اوقات روی محتوای در حال نمایش، کشیده می‌شود.

توسعه‌دهندگانی که برنامه‌های خود را مبتنی بر اندروید ۱۵ توسعه می‌دهند، اکنون زمان راحت‌تری برای بهینه‌سازی فضای صفحه خواهند داشت، زیرا دیگر نیازی به صرف وقت اضافی برای شفاف‌سازی نوار سیستم ندارند.

امکانات اندروید ۱۵

قابلیت بایگانی برنامه در سطح سیستم‌عامل، یکی دیگر از تغییرات قابل توجه در اولین نسخه آزمایشی اندروید ۱۵ به شمار می‌رود. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا با بایگانی کردن برنامه‌های استفاده‌نشده، بدون نیاز به حذف آن‌ها و از دست دادن اطلاعات مرتبط، فضای ذخیره‌سازی گوشی خود را آزاد کنید.

نسخه آزمایشی اندروید ١۵ گوگل

قابلیت بایگانی برنامه برای اولین بار سال گذشته توسط گوگل معرفی شد، اما اکنون قرار است در سطح عمیق‌تری درون سیستم کار کند. این بدان معناست که برنامه‌های فروشگاه‌های نرم‌افزاری ثالث نیز می‌توانند درست همانند برنامه‌های فروشگاه Google Play از این ویژگی بهره‌مند شوند.

همانطور که همیشه، مجموعه‌ای از تغییرات و اضافات زیربنایی دیگر نیز توسط گوگل در این نسخه بتا مستند شده است. پشتیبانی از نمایشگر بریل برای بهبود دسترسی‌پذیری، یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) جدید برای رمزنگاری کلید تماس سراسری و فاصله‌گذاری بهتر کاراکترها برای اسکریپت‌های خاص زبان، از جمله این موارد هستند.

پیشینه خبر:
گوگل با اندروید ۱۵ گوشی شما را به یک کامپیوتر همراه تبدیل می‌کند اندروید ۱۵ این ۹ تغییر مهم را در گوشی شما ایجاد خواهد کرد آپدیت اندروید ۱۵ شاید یک دردسر بزرگ برای برنامه های ایرانی باشد! اندروید ۱۵، پیام رسان ماهواره ای را به کاربران هدیه می‌دهد

نحوه نصب نسخه بتا اندروید ۱۵

اگر علاقه‌مند به بررسی یا نصب نسخه بتا اندروید ۱۵ روی دستگاه خود هستید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت برنامه بتای اندروید و ثبت‌نام دستگاه خود، این کار را انجام دهید. برای هر کاربری که در حال حاضر نسخه پیش‌نمایش توسعه‌دهنده اندروید ۱۵ را اجرا می‌کند، بروزرسانی بتا باید به‌صورت خودکار و از طریق وای‌فای (OTA) دریافت شود.

نسخه آزمایشی اندروید ١۵ گوگل

فهرستی از دستگاه‌های اندرویدی واجد شرایط برای برنامه بتای اندروید ۱۵ شامل موارد زیر می‌شود:

  • گوگل پیکسل 5a
  • گوگل پیکسل ۶
  • گوگل پیکسل ۶ پرو
  • گوگل پیکسل 6a
  • گوگل پیکسل ۷
  • گوگل پیکسل ۷ پرو
  • گوگل پیکسل 7a
  • گوگل پیکسل ۸
  • گوگل پیکسل ۸ پرو

متاسفانه به نظر نمی‌رسد این برنامه از گوشی‌های برندهای غیر از پیکسل پشتیبانی کند و دستگاه‌های قدیمی‌تر مانند پیکسل 5 نیز از این بروزرسانی بی‌بهره‌ خواهند ماند.

نسخه جدید اندروید چه افقی دارد؟

اندروید ۱۵ هنوز راه درازی در پیش دارد تا برای عرضه نهایی به مصرف‌کنندگان آماده شود. بر اساس جدول زمانی گوگل، انتظار می‌رود حداقل ۳ نسخه بتای دیگر منتشر شود و عرضه نسخه نهایی تا اواخر تابستان به‌طول انجامد.

نسخه آزمایشی اندروید ١۵ گوگل

اگرچه بروزرسانی اندروید ۱۵ به بزرگی نسخه‌های مطرحی مثل اندروید ۱۲ نیست، اما تنظیمات و اصلاحات صورت‌گرفته در سراسر سیستم ارزشمند هستند. با در نظر گرفتن انتشار نسخه‌های بتای آتی، احتمالاً گوگل هنوز ویژگی‌ها یا تغییرات دیگری دارد که در کد پیاده‌سازی نشده است. کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل موسوم به Google I/O قرار است در ماه مه سال جاری برگزار شود و به‌نظر می‌رسد گوگل هنوز چند راز نگفته از سیستم عامل اندروید دارد که باید منتظر رونمایی از آن‌ها در این رویداد باشیم.