پلی استیشن پرتال 2

8 قابلیت که پلی استیشن پرتال 2 را به یک کنسول دستی ایده‌آل تبدیل می‌کنند

پلی استیشن پرتال – PlayStation Portal کنسول دستی عجیبی از سونی است که نقش یک اکسسوری برای PS5 را ایفا می‌کند. در ادامه با برخی قابلیت هایی که می‌توانند پلی استیشن پرتال 2 را به کنسول دستی بهتری تبدیل کنند آشنا خواهیم شد.

پس از رونمایی ناموفق سونی از کنسول‌های دستی PSP و پلی استیشن ویتا کمتر کسی تصور می‌کرد که این کمپانی ژاپنی بار دیگر سراغ کنسول‌های دستی برود. این دو کنسول علیرغم این که طرفداران پر و پا قرص خود را داشتند، هرگز نتوانستند خود را به‌عنوان اعضای مهمی از اکوسیستم پلی استیشن سونی در ذهن مخاطبان جا بیندازند و به همین دلیل موفقیت چندانی را تجربه نکردند. همین مساله باعث شد که معرفی کنسول پلی استیشن پرتال از سوی سونی اندکی عجیب و تا حدودی باورنکردنی به نظر برسد.

PlayStation Portal در حقیقت نقش یک اکسسوری برای پلی استیشن 5 را ایفا می‌کند که می‌تواند در شرایطی خاص بسیار کاربردی و مفید ظاهر شود. کنسول دستی جدید سونی بازی کردن از راه دور (Remote Play) را به ساده‌ترین و بهترین شکل، ممکن ساخته و تمامی قابلیت‌های جذاب دسته‌های دوال سنس را با صفحه نمایشی باکیفیت همراه کرده تا تجربه‌ای کم‌نقص از تجربه بازی‌های PS5 در پکیجی قابل حمل را ارائه دهد.

در عین حال کنسول پلی استیشن پرتال چندان بدون عیب هم نبود و برخی ویژگی‌های آن باعث شدند که گیمرهای علاقمند به آن انتظار خود برای برخی قابلیت‌ها را به نسل بعدی آن موکول کنند. ما نیز در ادامه این مطلب سعی خواهیم کرد که به برخی قابلیت‌های نسل بعدی این کنسول اشاره کنیم که می‌تواند آن را به یک دستگاه قابل حمل قابل اتکا برای گیمرهای اکوسیستم PlayStation تبدیل کند.

قابلیت هایی که پلی استیشن پرتال 2 را به موفقیتی خیره‌کننده خواهند رساند

طبیعتا مهم‌ترین انتظاری که از نسل بعدی کنسول دستی سونی می‌رود آن است که همانند سایر کنسول‌های دستی سونی قادر به اجرای عناوین مستقل باشد! با این وجود به نظر می‌رسد این مساله با سیاست کنونی سونی در قبال کنسول‌های دستی در تضاد باشد و به همین جهت بعید به نظر می‌رسد چنین اتفاقی در PlayStation Portal رخ دهد.

بنابراین مواردی که در ادامه مطرح می‌شوند صرفا عملکرد نسل کنونی پلی استیشن پرتال را ارتقا خواهند داد.

وای فای 6

هدف اصلی ساخت کنسول پلی استیشن پرتال اجرای بازی‌های پلی استیشن 5 از راه دور و بدون دسترسی به خود کنسول است. به این ترتیب منطقی است که قدرتمندترین و سریعترین اتصال اینترنت، مهم‌ترین ویژگی کنسول دستی سونی باشد! طبیعتا پلی استیشن 5 قابلیت اتصال به اینترنت از طریق کابل LAN را داشته و می‌تواند به سریعترین اینترنت ممکن در هر نقطه دسترسی داشته باشد. از سوی دیگر اما پلی استیشن پرتال علیرغم ماهیت بیسیم خود فاقد قابلیت اتصال به وای فای 6 است که جای تعجب دارد!

وای فای 6

Wi-Fi 6 جدیدترین و سریعترین استاندارد اینترنت بیسیم به شمار می‌رود که در واقع می‌بایست در نسل نخست PlayStation Portal تعبیه می‌شد! با این وجود چنین اتفاقی رخ نداد تا مهم‌ترین خواسته گیمرها از پلی استیشن پرتا 2 پشتیبانی از استاندارد وای فای 6 باشد. واقعیت این است که اگر در نسل بعدی کنسول‌های دستی سونی نیز همانند نسل اول شاهد تاخیر در اتصال و لگ‌های گاه و بیگاه در حین استریم بازی‌ها باشیم، این کنسول محکوم به شکست خواهد بود! بنابراین پشتیبانی از سریعترین و قدرتمندترین اتصال بیسیم اینترنت مهم‌ترین تقاضای گیمرهای سونی از کنسول دستی PlayStation Portal است.

بلوتوث

سونی هیچ توجیهی برای عدم تعبیه بلوتوث در نسل بعدی کنسول‌های دستی خود نخواهد داشت! البته تصمیم سونی در نسل حاضر با توجه به تلاش این کمپانی برای تبلیغ هدفون‌های ویژه خود قابل درک است؛ اما کمتر گیمری به استفاده از سیستم عجیب و غریب PS Link یا استفاده از هدفون‌های سیمی علاقه چندانی نشان داده است!

پلی استیشن پرتال 2

تقریبا تمامی گیمرهای حرفه‌ای هدفون خاصی را برای خود انتخاب کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها نیازمند اتصال بلوتوث بوده و برخی نیز قیمتی حتی بیشتر از یک دستگاه پلی استیشن پرتال دارند! از سوی دیگر خود کنسول پلی استیشن 5 با این هدفون‌های بلوتوث سازگار است؛ پس چرا نباید نسل بعدی کنسول دستی سونی قادر به استفاده از آن‌ها باشد؟

بازی ابری (کلاود گیمینگ)

«بازی کردن از راه دور» و «بازی کردن ابری» تفاوت‌های زیادی با یکدیگر ندارند! با این وجود کنسول PlayStation Portal تنها قادر به انجام اولی بوده و نمی‌تواند بازی کردن ابری را پشتیبانی کند! با توجه به این که کنسول پلی استیشن پرتال به‌طور مستقیم به PS5 وصل می‌شود، طبیعتا تصور آن‌که بازی‌های پلی استیشن پلاس ابتدا به PS5 استریم شده و سپس مجددا به پلی استیشن پرتال ارسال شوند، کمی غیرمنطقی است؛ اما سونی می‌تواند پلی استیشن پرتال 2 را به گونه‌ای طراحی کند که به‌طور مستقیم به شبکه ابری PlayStation Plus متصل شده و بازی‌ها را از آن‌جا استریم کند!

بازی ابری

این کار ضمن آن‌که نیاز به هیچ سخت افزار اضافی ندارد می‌تواند استفاده از این کنسول دستی را بسیار ساده‌تر کند. بنابراین اگر اینترنت شما سرعت کافی داشته باشد با اتصال مستقیم به پلی استیشن پلاس می‌توانید به‌راحتی به تمامی عناوین فوق‌العاده این سرویس دسترسی داشته باشید و با تاخیر کمتر و سرعت بالاتری به اجرای آن‌ها بپردازید.

صفحه نمایش OLED

صفحه نمایش OLED به یک استاندارد طلایی در طراحی گجت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی مدرن تبدیل شده و به همین جهت طبیعی است که گیمرهای سونی انتظار داشته باشند که در نسل بعدی این کنسول‌ها حداقل شاهد استفاده از این صفحه نمایش‌ها در یکی از نسخه‌های PlayStation Portal 2 باشیم.

صفحه نمایش OLED

جالب اینجاست که سونی نخستین کمپانی به شمار می‌رود که در کنسول دستی پلی استیشن ویتا خود از پانل‌های اولد استفاده کرد. به همین دلیل کمی عجیب است که در کنسول دستی سال 2023 این کمپانی بار دیگر شاهد استفاده از صفحه نمایش LCD هستیم! به کمک پانل‌های OLED امکان ارتقای کیفیت بصری تصاویر نمایش داده شده روی صفحه نمایش بدون نیاز به ارتقای رزولوشن فراهم خواهد شد. از طرف دیگر، نینتندو سوییچ 2 هم به احتمال زیاد از این پانل‌ها بهره خواهد برد و همین مساله باعث می‌شود که کنسول دستی سونی شبیه به یک عقب‌گرد تکنولوژیک به نظر برسد!

سازگاری بیشتر با اکسسوری‌های دیگر

شاید کمی عجیب به نظر برسد که قصد داشته باشیم روی یک اکسسوری از اکسسوری‌های دیگری استفاده کنیم! با این وجود نسل کنونی پلی استیشن پرتال در مقایسه با انتظار بسیاری گیمرها بسیار محدودتر به نظر می‌رسد. پیش‌تر در خصوص بلوتوث و قابلیت اتصال دستگاه‌ها و اکسسوری‌های دیگر از این طریق صحبت کردیم. با این وجود افزودن قابلیت شخصی‌سازی بیشتر و استفاده از اکسسوری‌های جانبی همراه با این کنسول دستی می‌تواند گام بزرگی برای موفقیت بیشتر این کنسول باشد.

به عنوان مثال امکان استفاده از سایر دسته‌ها روی پلی استیشن پرتال یا اضافه کردن قابلیت‌های متعدد توانمندسازی و شخصی‌سازی، نظیر آنچه در PS5 شاهدش هستیم می‌تواند ارزش خرید و ارتقا نسل دوم این کنسول را به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

کیف مخصوص حمل کنسول

نبود یک کیف و جعبه مخصوص قرار دادن کنسول و سایر ادوات مرتبط با آن شاید بزرگترین فرصت تجاری از دست رفته سونی در رونمایی از این کنسول دستی بود که کمپانی‌های شخص ثالث به‌خوبی از آن استفاده کردند. زمانی که شما یک کنسول دستی روانه بازار می‌کنید طبیعتا باید کیس و قاب‌های مربوط به آن را نیز به بازار عرضه کنید تا کاربران بتوانند دستگاه‌های خود را درون آن‌ها قرار داده و نگهداری کنند.

کیف حمل کنسول PlayStation

البته هیچ لزومی ندارد گیمرها کنسول خود را با استفاده از این کیف به جاهای مختلف حمل کنند؛ بلکه می‌توانند از آن برای محافظت از کنسول در برابر آسیب‌های فیزیکی، نفوذ گرد و غبار یا رطوبت استفاده کنند. در هر شرایط وظیفه سونی این است که در کنار سیار اکسسوری‌هایی که برای نسل بعدی کنسول‌های پلی استیشن پرتال عرضه می‌کند، یک کیف حمل سازگار با کنسولش را نیز در اختیار گیمرهای آن قرار دهد.

اپلیکیشن‌های مخصوص پخش محتوای رسانه‌ای

یکی دیگر از نواقص عجیب PlayStation Portal آن است که این کنسول نه تنها قادر به اجرای مستقل نتفلیکس یا هیچ‌یک از سرویس‌های استریم محتوا نیست، بلکه حتی استریم آن‌ها از روی پلی استیشن 5 هم روی آن امکان‌پذیر نخواهد بود! سونی حتی تا کنون هیچ جواب قانع‌کننده‌ای هم در خصوص این که چرا کاربران پلی استیشن پرتال نباید از طریق ریموت پلی قادر به اجرای سرویس‌های استریم محتوا باشند نیز ارائه نکرده است!

نتفلیکس در PlayStation Portal

نکته مهم در این خصوص آن است که بر اساس برخی پژوهش‌های انجام شده، عده زیادی از کاربران PS5 از کنسول خود برای تماشای فیلم و سریال از طریق سرویس‌های استریم محتوای رسانه‌ای استفاده می‌کنند! از طرف دیگر، یکی از مهم‌ترین اهداف پلی استیشن پرتال نیز ایفای نقش صفحه نمایش مکمل برای پلی استیشن 5 زمان‌هایی‌ست که به خود کنسول دسترسی نداریم! بنابراین هیچ توجیهی برای این که که کنسول دستی نسل بعدی سونی قادر به اجرای محتوای چندرسانه‌ای نباشد وجود نخواهد داشت.

مرورگر اینترنت

تعداد قابلیت‌های ریز و درشتی که پلی استیشن پرتال فاقد آن‌هاست به‌حدی زیاد است که شاید کسی به حضور ویژگی‌های زیربنایی مثل مرورگر اینترنت در نسل دوم آن فکر نکند.‌ در عین حال نمی‌توان منکر آن شد که یک کاوشگر اینترنت در PlayStation Portal 2 می‌تواند عملکرد و کاربری آن را به سطحی جدید ارتقا دهد! اگر پلی استیشن پرتال خود را با خود همه‌جا می‌برید، حتما برایتان پیش آمده که قصد داشته باشید به یک شبکه ناشناخته وای فای متصل شوید! در این شرایط در بسیاری مواقع لازم است برخی شرایط اتصال به شبکه را پذیرفته و سپس به آن متصل شوید. این کار متاسفانه در نسل کنونی پلی استیشن پرتال امکان‌پذیر نیست.

پلی استیشن پرتال 2

با این وجود یک مرورگر اینترنت می‌تواند این مشکل و برخی کمبودهای کنونی مرتبط با شبکه در PlayStation Portal را برطرف کرده و بعلاوه، دسترسی به بسیاری محتوای جذاب در اینترنت که در حال حاضر در نسل کنونی امکان‌پذیر نیست را برای گیمرها ممکن سازد.

در گجت نیوز بخوانید:
بهترین جایگزین ها برای کنسول دستی پلی استیشن پورتال سونی کنسول بازی دستی ایکس باکس در راه است؟ عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل؛ از قلاب ماهی‌گیری تا یک گیرنده تلویزیون

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*