جایگزین پلی استیشن پورتال

بهترین جایگزین ها برای کنسول دستی پلی استیشن پورتال سونی

انتخاب یک جایگزین ایده‌آل برای کنسول کم‌نقص پلی استیشن پورتال سونی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. در اینجا پنج کاندید مناسب برای جایگزینی PlayStation Portal را معرفی خواهیم کرد.

پلی استیشن پورتال کنسول منحصربفردی است. این دستگاه قابلیت دسترسی از راه دور به پلی استیشن 5 را به کاربران داده و امکان انجام بازی‌های این کنسول زمانی که از خود دستگاه و صفحه تلویزیون دور هستیم را فراهم می‌کند. PlayStation Portal به یک صفحه نمایش بزرگ 8 اینچی ال سی دی مجهز بوده و قادر به اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم بر ثانیه است.‌ بنابراین اگر کسی قصد استریم بازی‌های PS5 را داشته باشد، بعید است گزینه‌ای بهتر از پلی استیشن پورتال پیدا کند.

با این وجود مثل هر گجت دیگر، پلی استیشن پورتال هم بدون عیب نیست. برخی کاربران از افت محسوس عملکرد این کنسول با اتصال به شبکه‌های خارج از منزل اشاره کرده‌اند. علاوه بر این، با توجه به ماهیت استریم‌محور این کنسول، امکان ذخیره بازی‌ها روی آن فراهم نیست. همچنین همان‌طور که از نام این کنسول پیداست، تنها امکان تجربه بازی‌های پلی استیشن برای این کنسول وجود دارد و صاحبان آن قادر به استریم بازی‌های PC، ایکس باکس و سایر پلتفرم‌ها نخواهند بود.

در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین جایگزین های پلی استیشن پورتال در سال 2024 خواهیم پرداخت که علاوه بر عناوین PS5 به‌راحتی قادر به اجرای بازی‌های کامپیوتر و ایکس باکس هم خواهند بود و گزینه‌های مناسبی برای استریم بازی‌های مختلف بدون نیاز به دسترسی به خود کنسول به شمار می‌روند.

بهترین کنسول های دستی جایگزین پلی استیشن پورتال در سال 2024

از میان کنسول‌هایی که در ادامه معرفی خواهند شد، هریک در قابلیت خاصی سرآمد بوده و ویژگی خاصی در آن‌ها بارزتر از سایرین است.‌ به‌طور خلاصه پنج کنسولی که در این متن معرفی خواهند شد به صورت زیر هستند:

  • بهترین جایگزین کلی برای پلی استیشن پورتال: Logitech G Cloud
  • بهترین تجربه گیمینگ پریمیوم 5G: کنسول Razer Edge
  • اقتصادی‌ترین جایگزین پلی استیشن پورتال: Backbone One
  • بهترین کنسول دستی برای اجرای بازی‌های کامپیوتر: Steam Deck
  • بهترین کنسول برای اجرای بازی‌های کامپیوتر خارج از فروشگاه استیم: ROG Ally

در ادامه هریک از گزینه‌ها را با جزئیات بیشتری معرفی خواهیم کرد.

Logitech G Cloud

لاجیتک جی کلاود

کنسول دستی جی کلاود لاجیتک یک دستگاه استریم قدرتمند است که امکان دسترسی به پلتفرم‌های مختلفی از جمله Geforce Now و Xbox Cloud Gaming را فراهم می‌کند. علاوه بر این با مراجعه به فروشگاه پلی استور گوگل همچنین می‌توان به PS Remote Play هم دسترسی پیدا کرد و بازی‌های پلی استیشن را نیز به‌راحتی تجربه نمود. با این وجود در این شرایط نیاز به تعریف مجدد برخی کلیدها و هماهنگی آن‌ها با پلتفرم پلی استیشن وجود دارد.

در گجت نیوز بخوانید:
جذابترین گجت های سال ۲۰۲۴ که بی صبرانه منتظر آمدنشان هستیم ۵ دلیل برای خرید گوشی گیمینگ و ۵ دلیل برای نخریدن آن کنسول بازی دستی ایکس باکس در راه است؟

دقت کنید که بسیاری دستگاه‌های پرتابل کنونی بازار امکان دسترسی به PS Remote Play را ندارند. بنابراین با وجود این که تجربه بازی‌های پلی استیشن روی کنسول دستی لاجیتک اصلا مانند پلی استیشن پورتال نخواهد بود، اما می‌توان به عنوان یک جایگزین روی آن حساب کرد. این کنسول همچنین علاوه بر استفاده از اپلیکیشن‌های اختصاصی برای اکثر پلتفرم‌های استریم، امکان تجربه بازی‌های اندرویدی را نیز برای کاربران فراهم کرده و می‌تواند نقش یک کنسول دستی همه‌فن حریف را برای‌تان بازی کند.

در کنار این ویژگی‌های نرم افزاری فوق‌العاده، عمر باتری 12 ساعته، طراحی فنی عالی با وزن کمتر از 500 گرم و پشتیبانی از وای فای بسیار قدرتمند با سرعت حداکثر 800 مگابیت بر ثانیه از جمله ویژگی‌های جذابی هستند که از Logitech G Cloud محصولی کامل ساخته‌اند. این کنسول البته فاقد 5G بوده و بر خلاف پلی استیشن پورتال از بازی‌های انحصاری PS5 پشتیبانی قدرتمندی نمی‌کند. با این وجود اگر به دنبال یک جایگزین مطمئن برای کنسول دستی سونی هستید که قادر به استریم عناوین خارج از فروشگاه پلی استیشن هم باشد گزینه‌ای بهتر از لاجیتک جی کلاود برای شما وجود نخواهد داشت!

نقاط قوتنقاط ضعف
پشتیبانی از چندین پلتفرم گیمینگ ابریعدم پشتیبانی از 5G یا 4G
طراحی جذاب و ارگونومیکعملکرد نه چندان ایده‌آل PS Remote Play
صفحه نمایش 7 اینچی باکیفیت

Razer Edge

جایگزین پلی استیشن پرتال

با توجه به این که کنسول دستی Razer Edge برند Razer را بر خود می‌بیند، طبیعی است با محصولی پریمیوم و کارآمد طرف باشیم! این کنسول دستی نیز از پلتفرم‌های استریم متعددی اعم از PS Remote Play پشتیبانی می‌کند. البته برای اتصال به این سرویس استریم باید حتما از دسته‌های دوال سنس استفاده کنید تا بتوانید از تمام قابلیت‌ها بهره‌مند شوید.

کنسول ریزر اج در دو مدل مختلف وای فای و 5G در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. مدل 5G گزینه بهتری به شمار می‌رود که فارغ از اینکه به مودم وای فای دسترسی دارید یا خیر، می‌تواند از طریق سیم کارت‌های نسل پنجم استریم بازی‌های مخلتف را با بالاترین کیفیت برای‌تان انجام دهد. البته مدل 5G به‌طور قابل توجهی گران‌تر از مدل وای فای خواهد بود. با این وجود اکثر خریداران این مدل اذعان کرده‌اند که ارزش خرید آن بالاتر از مدل وای فای بوده است.‌ فارغ از این که کدام مدل Razer Edge را خریداری کنید، فن پر سر و صدای دستگاه یکی از مشکلات بزرگی خواهد بود که احتمالا با آن روبرو خواهید شد.

البته این مشکل احتمالا تنها نقص کنسول دستی فاخر Razer است. توانمندی سخت افزاری این کنسول به‌گونه‌ای‌ست که استریم تمامی بازی‌های پلتفرم‌های مختلف به‌سادگی روی آن قابل انجام خواهد بود‌. علاوه بر این، صفحه نمایش باکیفیت امولد این دستگاه که قادر به پشتیبانی از نرخ رفرش 144 هرتزی است، آن را به یکی از بهترین گزینه‌های جایگزین برای پلی استیشن پورتال تبدیل کرده و یکی از برترین تجربه‌های استریم بازی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

نقاط قوتنقاط ضعف
کیفیت ساخت پریمیومقیمت بالا
پشتیبانی از 5Gفن پر سر و صدا
مشخصات سخت افزاری قدرتمند

Backbone One Controller

کنسول Backbone One

اگر دنبال خرید ارزان‌قیمت‌ترین جایگزین برای کنسول پلی استیشن پورتال هستید بعید است گزینه‌ای بهتر از Backbone One در بازار پیدا کنید. این گجت جذاب صد دلاری با اتصال به گوشی هوشمند شما به‌سادگی آن را تبدیل به یک کنسول دستی توانمند می‌کند که می‌تواند انواع بازی‌های پلتفرم‌های مختلف را استریم کند.

آنچه Backbone One را به دستگاهی شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند آن است که PS Remote Play آن را به‌عنوان دسته‌های دوال سنس می‌شناسد. به این ترتیب دیگر نیازی به تعریف کردن مجدد کلیدهای دسته وجود نداشته و دردسرهای وصل کردن دسته دوال سنس به گوشی موبایلتان را نیز نخواهید داشت. به این ترتیب تنها کاری که برای بازی کردن با Backbone One لازم است انجام دهید وصل کردن آن به گوشی، اجرای اپلیکیشن Remote Play و اجرای بازی است.

این دسته اقتصادی و کارآمد همچنین با فرمت‌های مختلفی سازگار با اندروید و iOS روانه بازار شده و رنگ‌بندی‌های مختلفی هم دارد. البته بر خلاف سایر موارد موجود در لیست امروز، Backbone One صرفا یک دسته است و نه کنسول! بنابراین نمی‌توان انتظار زرق و برق‌هایی مانند دیگر جایگزین‌های PlayStation Portal را از آن داشت.‌ در عین حال این دسته‌ها قیمتی فوق‌العاده مناسب داشته و به‌عنوان دسته‌های دوال سنس شناخته می‌شوند. به این ترتیب Backbone One ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه استریم بازی‌های PS5 به شمار می‌رود.

نقاط قوتنقاط ضعف
قیمت مناسبنیاز به گوشی هوشمند برای عملکرد
طراحی جمع و جور
سازگار برای اندروید و iOS

Steam Deck

جایگزین پلی استیشن پرتال

استیم دک اجازه دسترسی به سرویس PS Remote Play سونی را حداقل با روش‌های عادی به شما نخواهد داد. با این وجود اگر قصد داشته باشید به جای بازی‌های پلی استیشن 5، عناوین PC را تجربه کنید، این کنسول دستی بهترین گزینه در بازار خواهد بود.‌ این کنسول در کانفیگ‌های مختلف با قیمت پایه 350 دلار به بازار عرضه شده و برای افرادی مناسب است که وابستگی چندانی به اکوسیستم PS5 نداشته و مایلند بازی‌های PC را در هر شرایط و هرجایی تجربه کنند.

استیم دک با ارائه صفحه نمایش اولد (اختیاری) و تا سقف یک ترابایت حافظه داخلی به‌اندازه‌ای قدرتمند است که از پس اجرای تمامی بازی‌های کامپیوتر برآید و تجربه پرتابل ایده‌آلی از بازی‌های PC را برایتان فراهم کند.‌ مهم‌ترین نکته مثبت استیم دک آن است که بر خلاف PlayStation Portal، کنسول دستی استیم بازی‌ها را روی حافظه ذخیره کرده و از همان‌جا اجرا می‌کند! بنابراین برای تجربه جدیدترین بازی‌های کامپیوتری توسط این کنسول نیازی به اینترنت پرسرعت نخواهید داشت.

از سوی دیگر مهم‌ترین ایراد استیم دک نیز منحصر بودن آن به عناوین فروشگاه استیم است. به این ترتیب اگر قصد اجرای بازی‌های خارج از فروشگاه استیم را در این کنسول داشته باشید، باید دستکاری‌های نرم افزاری فراوانی در آن انجام دهید که به هیچ وجه توصیه نمی‌شود! در عین حال اگر عناوین مد نظر شما در میان لیست پرشمار بازی‌های فروشگاه استیم قرار دارند، می‌توانید استیم دک را به‌عنوان یک جایگزین ایده‌آل برای پلی استیشن پرتابل در نظر بگیرید.

نقاط قوتنقاط ضعف
پشتیبانی عالی از عناوین فروشگاه استیمعدم اجرای عناوین خارج از فروشگاه استیم
عرضه در چندین مدلعملکرد ضعیف مدل‌های پایه
طراحی ارگونومیک

ROG Ally

کنسول ROG Ally

ROG Ally هم مشابه استیم دک یک کامپیوتر دستی است. با این وجود بر خلاف استیم دک، ROG Ally به ویندوز 11 مجهز بوده و امکان اجرای تمامی بازی‌های PC اعم از عناوین خارج از فروشگاه استیم را برای گیمرها فراهم می‌کند.‌ به این ترتیب افرادی که به هر نحوی با اکوسیستم Valve مشکل دارند و مایلند عناوین کامپیوتر را به‌صورت مجزا نصب کرده و بازی کنند احتمالا عاشق ROG Ally خواهند شد.

از آن‌جا که این کنسول به Windows 11 مجهز است قابلیت‌های شخصی‌سازی متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران این کنسول همچنین امکان نصب و اجرای PS Remote Play را هم روی ROG Ally خواهند داشت؛ هرچند که برای تجربه مناسب بازی‌های پلی استیشن لازم است که تغییرات نرم افزاری مناسب روی سیستم کنترل بازی‌های آن انجام شود.

البته در کنار استریم بازی‌های پلتفرم‌های مختلف، ROG Ally همچنین یک کامپیوتر گیمینگ قدرتمند هم به شمار رفته و به‌حدی توانمند است که از پس اجرای بازی‌های سنگین و پرجزئیاتی مثل Cyberpunk 2077 یا Dying Light 2 هم برخواهد آمد.‌ به این ترتیب ROG Ally نه تنها جایگزینی مناسب برای پلی استیشن پورتال، بلکه گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده به‌جای کامپیوترهای گیمینگ گران‌قیمت هم به شمار می‌رود.

نقاط قوتنقاط ضعف
اجرای ویندوز 11قیمت بالا
دسترسی به پلتفرم‌های مختلف استریمعملکرد نه چندان عالی در PS Remote Play
مشخصات سخت افزاری قدرتمند

حین انتخاب جایگزین برای پلی استیشن پورتال چه فاکتورهایی حائز اهمیت است؟

با وجود گزینه‌های متعدد برای جایگزینی کنسول PlayStation Portal انتخاب گزینه مناسب به مساله‌ای دشوار تبدیل می‌شود. در ادامه به برخی فاکتورهای مهمی اشاره می‌کنیم که می‌توانند در جستجو برای جایگزین Portal مفید واقع شوند.

کاربری و قابلیت‌های فنی

با وجود این که تمامی گزینه‌های معرفی شده در بالا می‌توانند به عنوان جایگزین برای پلی استیشن پورتال به کار روند، اما برخی از آن‌ها در واقع یک کامپیوتر جیبی هستد که به نسخه‌ای کامل از سیستم عامل ویندوز دسترسی داشته و می‌توانند برای کاربری‌های دیگر هم مورد استفاده قرار گیرند.

حتی اگر عملکرد مجزای کنسول انتخابی‌تان به عنوان یک کامپیوتر اهمیت چندانی نداشته باشد، توجه کنید که دستگاه مد نظر شما باید توان سخت افزاری بالایی داشته باشد و علاوه بر فراهم کردن امکان استریم سریع و بی‌دردسر محتوا، بازی‌ها را به‌راحتی از روی حافظه اس اس دی هم اجرا کند.

طراحی و ارگونومی

اگر یک کنسول دستی پس از چند دقیقه در دست گرفتن کاربر را خسته کند، محصولی مناسبی نیست. البته تمامی محصولات ارائه شده در این لیست از نظر ارگونومی وضعیت بسیار خوبی داشته و طراحی قابل قبولی ارائه می‌کنند؛ اما با این وجود توصیه می‌کنیم قبل از خرید هریک از آن‌ها، حتما از نزدیک با هریک کار کرده و سازگاری آ‌ن‌ها با دستان خود را بررسی کنید.

همچنین بخوانید:
مقایسه استیم دک با نینتندو سوییچ اولد؛ کدام بهتر است؟ مقایسه کنسول های دستی با گوشی ها؛ کدام گزینه بهتری برای بازی کردن است؟ عجیب‌ترین لوازم جانبی کنسول های بازی پرتابل؛ از قلاب ماهی‌گیری تا یک گیرنده تلویزیون

قیمت

هیچ کس انتظار ندارد کنسول‌های دستی محصولاتی ارزان باشند. با این وجود برخی از آن‌ها بیش از حد گران هستند و ممکن است از نظر بسیاری از ما ارزش پرداخت هزینه خریدشان را نداشته باشند. بنابراین هنگام خرید محصول مورد نظرتان دقت کنید که صرفا به‌خاطر لوگوی یک برند خاص هزینه‌ای گزاف نپردازید!

راحتی استفاده

دیگر فاکتور تعیین‌کننده در انتخاب یک کنسول خانگی نیز راحتی استفاده از آن و ساده بودن عملکرد رابط کاربری و اجرای بازی‌هاست. طبیعتا یک کنسول با منوهای سرراست و اجرای آسان بازی‌ها قابل قبول‌تر از کنسول دیگری است که برای انجام هر کاری منوهایی پیچیده و حوصله سربر را سر راه کاربر قرار می‌دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*