گوشی های وکال

بررسی گوشی های وکال V0 و V1 ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت

هلدینگ آرکا تجارت بیستون، گوشی های وکال V0 و وکال V1 را با قیمت اقتصادی به بازار ایران آورده است. در ادامه با بررسی مشخصات، طراحی و ویژگی های گوشی های Vocal همراه ما باشید.

امروزه با توجه به افزایش قیمت گوشی های هوشمند و همینطور افزایش نرخ ارز و تعرفه‌های گمرکی در ایران، به‌سختی می‌توان گوشی هوشمندی را در بازار کشور پیدا کرد که به‌معنای واقعی کلمه، اقتصادی و ارزان‌قیمت باشند. حتی گوشی های پایین رده و اقتصادی که شرکت‌های معتبری مثل سامسونگ و شیائومی تولید و عرضه می‌کنند نیز وقتی به بازار ایران می‌رسند، معمولا با قیمت‌های بالای 5 میلیون تومان به فروش می‌رسند.

در این بین، در اواسط اسفندماه 1402 بود که هلدینگ آرکا تجارت بیستون اقدام به رونمایی گوشی های وکال برای بازار ایران کرد. این گوشی‌ها به سفارش آرکا تجارت بیستون و به‌صورت ODM در چین تولید شده‌اند و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه در بازار ایران عرضه می‌شوند. آرکا تجارت بیستون که پیش از این با واردات گوشی های شیائومی و سامسونگ شناخته شده بود، حالا وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود در بازار موبایل ایران شده است و قصد دارد سهم مناسبی از بازار گوشی های ارزان قیمت را در دست بگیرد.

گوشی های وکال

امیر اسحاقی، مدیر اجرایی هلدینگ آرکا تجارت بیستون در همین رابطه گفته بود می‌خواهند گوشی های اقتصادی را با کمترین حاشیه سود به دست مصرف کنندگان ایرانی برسانند و در این راستا، گوشی های وکال V0 و وکال V1 ارزان‌ترین گوشی‌ها با چنین مشخصات سخت‌افزاری به‌شمار می‌روند. این دو گوشی اقتصادی با قیمت کمتر از 4 میلیون تومان و با 18 ماه گارانتی بیستون سرویس خاورمیانه روانه بازار ایران شده‌اند و اکنون نیز به استودیوی گجت نیوز رسیده‌اند تا آنها را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا گوش های وکال V0 و وکال V1 را از نظر طراحی، مشخصات فنی، دوربین، باتری، نمایشگر و سایر ویژگی‌ها نقد و بررسی کنیم.

بررسی ویدیویی گوشی های وکال V0 و V1

مشخصات فنی

گوشیVocal V0Vocal V1
ابعاد164.44 در 75.78 در 8.9 میلی‌متر168.4 در 77.2 در 9.05 میلی‌متر
سیم کارتدو سیم کارت نانودو سیم کارت نانو
جنس بدنهپنل پشتی PMMA با فریم پلاستیکیپنل پشتی PMMA با فریم پلاستیکی
چیپستتراشه 22 نانومتری Unisoc SC9863A1تراشه 12 نانومتری  Unisoc UMS۹۲۳۰ (T۶۰۶)
پردازندههشت هسته‌ای با هسته‌های CortexTM A55 با حداکثر فرکانس 1.6 گیگاهرتزهشت هسته‌ای شامل دو هسته Cortex-A75 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.6 گیگاهرتز
پردازشگر گرافیکیIMG GE8322MaliTM-G57 یک هسته‌ای
حافظه ذخیره‌سازی داخلی64 گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس دی128 گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس دی
حافظه رم3 گیگابایت4 گیگابایت
صفحه نمایش6.56 اینچی LCD با وضوح 720 در 1612 پیکسل، تراکم پیکسلی 269 پیکسل در هر اینچ6.74 اینچی LCD با وضوح 720 در 1600 پیکسل، تراکم پیکسلی 278 پیکسل در هر اینچ، پوشش محافظ گوریلا گلس، نرخ تازه‌سازی تصویر 90 هرتز
پشتیبانی از شبکه 5Gنداردندارد
بلوتوث5.05.0
اتصالاتWi-Fi 802.11 b/g/nWi-Fi 802.11 a/ac-5GHz+802.11 b/g/n-2.4GHz
رادیو FMدارددارد
مکان یابیBDS, GPS, GALILEO, GLONASSBDS, GPS, GALILEO, GLONASS
درگاه یو اس بیType-C 2.0Type-C 2.0
دوربین پشتیدوگانه شامل دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و دوربین 0.08 مگاپیکسلی تشخیص عمق میدانسه گانه شامل دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و دو دوربین 2 مگاپیکسلی
ویژگی‌های دوربینپانوراما، تایم لپس، حالت شب، اسلوموشن، پرتره و حالت پروحالت شب، پرتره، پانوراما، فلاش LED
فیلمبرداری1080p/720p/480p1080p/720p/480p
دوربین سلفی8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، فیلمبرداری 720p16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، فیلمبرداری 720p
جک 3.5 میلی‌متری هدفوندارددارد
سیستم عاملاندروید 13 با پشتیبانی از سرویس‌های گوگلاندروید 13 با پشتیبانی از سرویس‌های گوگل
حسگر تشخیص اثر انگشتدر پنل پشتیادغام شده با دکمه پاور در لبه جانبی
حسگرهاشتاب‌سنج، مجاورت، روشناییشتاب‌سنج، مجاورت، روشنایی
باتری5000 میلی‌آمپرساعتی غیر قابل تعویض5000 میلی‌آمپرساعتی غیر قابل تعویض
شارژر10 وات20 وات

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی های وکال

با این‌که به‌نظر می‌رسد سعی شده گوشی های Vocal دارای طراحی متفاوت و امضای مخصوص به خود باشند، اما الگوبرداری از طراحی گوشی های  آیفون، به‌وضوح در پنل پشتی این گوشی‌ها قابل مشاهده است. این دو گوشی، ابعاد بزرگی دارند و به‌خصوص وکال وی 1 را باید یکی از بزرگ‌ترین گوشی های بازار دانست. با وجود ابعاد بزرگ، اما وزن آنها اصلا زیاد نیست و مدل V1 با وزن کمتر از 200 گرم باز هم در دسته گوشی‌های سنگین‌وزن قرار نمی‌گیرد.

طبیعتا از این گوشی های ارزان قیمت نباید انتظار کیفیت ساخت بالایی را داشته باشید. این دو گوشی در پنل پشتی از جنس PMMA برخوردار هستند که یک نوع پلیمر محسوب می‌رود و فریم گوشی‌ها نیز از جنس پلاستیک است. از لحاظ استحکام و مقاومت نیز نمی‌توان تعریف چندانی از این گوشی‌ها کرد. همچنین این دو گوشی از استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار هم بهره نمی‌برند.

از نظر طراحی، در جلوی گوشی ما حاشیه‌های زیادی را در اطراف نمایشگر مشاهده می‌کنیم و یک ناچ قطره‌ای نیز در بالای نمایشگر قرار گرفته که دوربین سلفی درون آن تعبیه شده است. در پشت گوشی، تفاوت‌هایی را بین مدل‌های V0 و V1 می‌بینیم.

گوشی های وکال

برای وکال V1، دوربین‌های سه گانه در بالای سمت چپ پنل پشتی حضور دارند. دو دایره بزرگ مشکی‌رنگ در این بخش دیده می‌شود که دوربین 50 مگاپیکسلی در بالایی و دو دوربین 2 مگاپیکسلی در پایینی قرار گرفته‌اند و در کنار آنها نیز فلاش LED به‌چشم می‌خورد. یک بخش شیشه‌ای با برآمدگی اندک نیز ماژول دوربین‌ها را از سایر قسمت‌ها جدا کرده است. نوشته Vocal در پایین سمت چپ، تنها المان دیگری است که در پنل پشتی قابل مشاهده است. این گوشی در دو رنگ مشکی و سفید عرضه می‌شود که از نظر ما، رنگ سفید جلوه بسیار زیباتری دارد.

در لبه سمت راست گوشی، دکمه پاور را می‌بینیم که با حسگر تشخیص اثر انگشت ادغام شده است و دکمه‌های تنظیم صدا نیز در بالای آن قرار گرفته است. لبه سمت چپ نیز خالی از هرگونه دکمه‌ای است و در لبه پایینی، درگاه یو اس بی تایپ سی، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و اسپیکر را می‌بینیم.

گوشی وکال V0 نیز طراحی مشابهی با برادر بزرگتر خود دارد؛ با این تفاوت که حسگر اثر انگشت به‌جای ادغام با دکمه پاور به پنل پشتی منتقل شده شده است. همچنین به‌جای 3 دوربین، دو دوربین درون دایره‌های مشکی‌رنگ قرار گرفته‌اند. در پایان این بخش لازم است به این نکته اشاره کنیم که حسگر تشخیص اثر انگشت در هر دو گوشی دقت و سرعت مناسبی دارند، اما اگر انگشت دست شما خیس باشد ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. علاوه بر قفل‌گشایی با سنسور تشخیص اثر انگشت، امکان قفل‌گشایی با سیستم تشخیص چهره نیز وجود دارد که از دوربین سلفی برای این کار استفاده می‌کند.

صفحه نمایش

گوشی های وکال

گوشی های وکال V0 و V1 هر دو از نمایشگر LCD نسبتا مشابهی استفاده می‌کنند. وی 1 دارای نمایشگر 6.74 اینچی با وضوح 720 در 1600 پیکسل و تراکم پیکسلی 278 پیکسل در هر اینچ و وی 0 نیز دارای نمایشگر 6.56 اینچی با وضوح 720 در 1612 پیکسل و تراکم پیکسلی 269 پیکسل در هر اینچ است.

اصلی‌ترین تفاوت این دو گوشی در بخش نمایشگر، استفاده از محافظ نمایشگر گوریلا گلس برای V1 است که البته هیچ اشاره‌ای به نوع این محافظ نشده است. همچنین Vocal V1 از نرخ تازه‌سازی تصویر 90 هرتزی پشتیبانی می‌کند و مهم‌ترین مزیت آن در این بخش نسبت به برادر کوچک‌ترش و البته نسبت به بسیاری از گوشی‌های هم‌قیمت، همین مورد است.

از نظر کیفیت و میزان روشنایی و دقت رنگ‌ها نباید انتظار زیادی از نمایشگر این دو گوشی داشته باشید. کیفیت تصویر و دقت‌ رنگ‌ها و… در معمولی‌ترین حالت ممکن هستند و میزان روشنایی تصویر نیز به‌معنای واقعی، شما را ناامید می‌کند و حتی در محیط‌هایی با روشنایی اندک نیز مجبور هستید میزان روشنایی را به حداکثر برسانید و در زیر نور مستقیم آفتاب نیز حتی با روشنایی 100 درصد، مشاهده محتوای موجود در نمایشگر بسیار سخت خواهد بود.

سخت افزار

گوشی های وکال

نباید از گوشی های وکال با قیمت کمتر از 4 میلیون تومان، انتظار عملکرد سخت افزاری و پردازشی قدرتمندی داشته باشید. این دو گوشی از تراشه‌های ساخت شرکت یونیساک بهره می‌برند. وکال V1 دارای تراشه UMS9230 با لیتوگرافی 12 نانومتری است و وکال V0 نیز به تراشه 22 نانومتری SC9863A1 مجهز شده است. هر دو گوشی از پردازنده هشت هسته‌ای با حداکثر فرکانس 1.6 گیگاهرتز برخوردار هستند و پردازشگر گرافیکی یک هسته‌ای MaliTM-G57 و IMG GE8322 نیز به‌ترتیب در وی 1 و وی 0 به‌کار رفته‌اند.

همانطور که انتظار می‌رود، این چیپست و پردازنده‌ها عملکرد خیلی قدرتمندی ندارند؛ اما خوشبختانه در اجرای برنامه‌های ساده و عملکرد روزمره با مشکلی مواجه نخواهید شد. تقریبا تمام برنامه‌های داخلی و خارجی بدون مشکل و بدون لگ و هنگ شدن روی این گوشی‌ها اجرا می‌شوند؛ اما در برخی برنامه‌های سنگین‌تر و همینطور در برنامه دوربین گوشی، ممکن است گاهی اوقات با افت سرعت روبه‌رو شوید.

برای بازی کردن نیز می‌توانید روی این گوشی‌ها برای اجرای بازی‌های مختلف حساب باز کنید. حتی آرکا تجارت بیستون در مراسم رونمایی از این گوشی‌ها در اسفندماه گذشته نیز روی توانایی اجرای بازی‌ها از جمله کالاف دیوتی موبایل مانور داده شده بود. با این اوصاف،‌ شما تقریبا تمام بازی‌ها را می‌توانید اجرا کنید،‌ اما در بازی‌های سنگین‌تری مثل کالاف دیوتی بهتر است تنظیمات گرافیکی را روی حالت Low قرار دهید تا با افت فریم مواجه نشوید. خوشبختانه در هیچ مرحله‌ای، چه در عملکرد روزمره و چه در هنگام گیمینگ، شاهد داغ شدن بیش از حد گوشی نیز نخواهیم بود.

در پایان این بخش باید اضافه کنیم که وکال وی 1 دارای 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی و 4 گیگابایت حافظه رم و وکال وی 0 نیز دارای 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی و 3 گیگابایت حافظه رم است. در هر دو مدل، پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس دی وجود دارد و همین‌طور طبق وعده آرکا تجارت بیستون، قرار است قابلیت اضافه کردن حافظه رم به‌صورت مجازی از طریق یک آپدیت نرم افزاری به این گوشی‌ها افزوده شود. بلوتوث 5.0 از دیگر ویژگی‌های سخت افزاری این گوشی‌ها محسوب می‌شود؛ اما پشتیبانی از شبکه 5G در هیچ‌یک از این مدل‌ها وجود ندارد. در نهایت باید اشاره کنیم که اسپیکرهای استریو در مدل V1 بلندی صدای خوبی دارند و کیفیت صدا نیز معمولی است.

نرم افزار

گوشی های وکال

گوشی های Vocal در بخش نرم افزاری، شرایط مشابهی دارند. هر دو گوشی از نسخه خام سیستم عامل اندروید 13 استفاده می‌کنند که برای گوشی های پایین رده و ارزان قیمت، بهینه‌تر شده است. خوشبختانه پشتیبانی از سرویس‌های گوگل نیز در این گوشی‌ها وجود دارد و برنامه‌های گوگل نیز به‌صورت پیش فرض روی گوشی نصب شده‌اند.

طبق اعلام هلدینگ آرکا تجارت بیستون، قرار است آپدیت اندروید 14 نیز برای گوشی های وکال عرضه شود؛‌ اما عرضه آپدیت اندروید 15 در آینده به شرایط بستگی دارد و هنوز قطعی نیست.

باتری

گوشی های وکال

خوشبختانه گوشی های Vocal با تراشه و نمایشگری که دارند، گوشی های کم مصرفی محسوب می‌شوند. در کنار این موضوع،‌ هر دو گوشی از باتری پرظرفیت 5000 میلی‌آمپرساعتی برخوردار هستند که باعث شده شارژدهی بسیار خوبی داشته باشند. در استفاده‌های معمولی می‌توانیم به شما قول بدهیم که شارژ گوشی شما در کمتر از دو روز به پایان نمی‌رسد و حتی اگر استفاده‌های سنگینی داشته باشید، مثلا مدام بازی کنید، باز هم شارژدهی گوشی‌ها به بیش از یک روز می‌رسد.

تفاوت مدل‌های V0 و V1 در این بخش، به سرعت شارژ آنها بازمی‌گردد. وکال وی 0 از شارژ 10 واتی پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن، فول شارژ کردن باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی، زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد. در مقابل،‌گوشی وکال وی 1 از شارژ سریع 20 واتی پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن، فول شارژ کردن باتری گوشی به حدود 100 دقیقه زمان نیاز دارد.

دوربین

گوشی های وکال

قطعا از یک گوشی ارزان قیمت نباید توقع دوربین قدرتمند و باکیفیتی را داشت؛ اما آیا گوشی های وکال می‌توانند فراتر از انتظارات ما عمل کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، دوربین‌های این گوشی‌ها در معمولی‌ترین حالت ممکن هستند و اگرچه نباید آنها را خیلی ضعیف و بی‌کیفیت بدانیم، اما یک نقطه قوت نیز محسوب نمی‌شوند.

وکال وی 1 دارای دوربین‌های سه گانه 50+2+2 مگاپیکسلی در پشت و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی در جلو است و وکال وی 0 نیز به دوربین 13 مگاپیکسلی به‌همراه حسگر تشخیص عمق میدان در پشت و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی در جلو مجهز شده است. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی V1 در نور روز عملکرد قابل قبولی دارد و جزئیات و وضوح تصاویر تا حدودی انتظارات شما را برآورده می‌کند. البته کیفیت عکس‌ها از آن چیزی که در نمایشگر گوشی مشاهده می‌کنید بهتر است و وقتی آنها را در نمایشگری که از نمایشگر گوشی باکیفیت‌تر باشد مشاهده کنید،‌ به کیفیت واقعی آنها پی می‌برید.

دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی گوشی V0 نیز در نور روز کیفیت نسبتا قابل قبولی دارد و کار شما را راه می‌اندازد. اما وقتی بحث عکس‌برداری در شب و محیط‌های تاریک می‌شود، کاملا ناامید خواهید شد. با وجود این‌که حالت شب یا Night Mode برای دوربین هر دو گوشی وجود دارد، اما کیفیت تصاویر و میزان نویز موجود در عکس‌ها کاملا توی ذوق می‌زند.

در بخش فیلمبرداری هم هر دو گوشی می‌توانند با دوربین اصلی خود در حداکثر وضوح 720p فیلمبرداری کنند که کیفیت آنها چنگی به دل نمی‌زند. علاوه بر جزئیات ناکافی، لرزش زیادی هم در ویدیوهای ضبط شده مشاهده می‌شود. دوربین سلفی دو گوشی نیز عملکرد بدی ندارند؛ به‌خصوص دوربین جلوی 16 مگاپیکسلی مدل V1 می‌تواند شما را کاملا راضی کند و عکس‌های سلفی خوبی را به ثبت برساند. حتی برای ثبت عکس‌های پرتره نیز این دوربین، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.

در مجموع، دوربین‌های گوشی های وکال کاملا در حد و اندازه یک گوشی ارزان قیمت هستند و نباید توقع زیادی از آنها داشته باشید.

جمع بندیگوشی های وکال

آرکا تجارت بیستون با عرضه گوشی های وکال، بازار گوشی های ارزان قیمت و اقتصادی را هدف قرار داده است. بنابراین با خرید این گوشی‌ها باید قید خیلی از ویژگی‌های ممتاز را بزنید. گوشی های Vocal قطعا مناسب گیمرها، علاقه‌مندان به عکاسی یا کاربران حرفه‌ای نیست؛ اما می‌تواند برای کاربران مسن‌تر که استفاده سبک و ساده‌ای از گوشی خود دارند یا مثلا برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و در کل به‌عنوان یک گوشی دوم، گزینه مناسبی باشد. این گوشی‌ها از نظر طراحی زیبا هستند، اما کیفیت ساخت بالایی ندارند. در زمینه شارژدهی باتری عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند، اما در بخش نمایشگر حرف‌های زیادی برای گفتن ندارند و در نهایت در بخش‌های دوربین، سخت افزار و نرم افزار نیز با عملکردی کاملا معمولی روبه‌رو هستیم.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که هر دو گوشی وکال درون جعبه خود، اقلامی مانند شارژر، هندزفری، قاب محافظ و محافظ صفحه را در اختیار خریداران قرار می‌دهند و این خود می‌تواند یکی از مهم‌ترین مزایای خرید این گوشی‌ها به‌شمار برود. آرکا تجارت بیستون قصد دارد در آینده نزدیک، علاوه بر مدل‌های V1 و V0، گوشی‌های جدیدتری را در بازه قیمتی کمتر از 200 دلار با قابلیت اتصال 5G به بازار عرضه کند و حالا باید ببینیم آیا مشتریان ایرانی از این گوشی‌ها استقبال خوبی به عمل می‌آورند یا خیر.

مزایا و معایب

مزایا
  • نمایشگر 90 هرتزی
  • وجود شارژر، هندزفری و قاب محافظ درون جعبه
  • قیمت مناسب
  • شارژدهی خوب باتری
  • سخت افزار قابل قبول برای این رده قیمتی
  • طراحی زیبا
معایب
  • نمایشگر بی کیفیت با روشنایی اندک
  • کیفیت ساخت پایین
همچنین بخوانید:
۵ گوشی اقتصادی اندرویدی جذاب که می‌توانید در سال ۲۰۲۴ خریداری کنید درخواست ۱۰۰ شرکت داخلی برای تولید موبایل در ایران؛ ۱۳ شرکت وارد عمل شده‌اند! چگونه موتورولا در حال نابود کردن تدریجی بازار گوشی های اقتصادی است؟