تانک شبیه لاک پشت روسیه

تانک جدید روسیه شبیه به لاک پشت است + عکس

ارتش روسیه در ادامه استفاده از جنگ افزارهای عجیب در اوکراین حالا تانک جدید و ترسناکی را به میدان آورده که با مشخصات ظاهری خود بیشتر شبیه لاک پشت است.

ارتش روسیه در درگیری‌های اخیر خود با اوکراین، در چندین بار از تانک های عجیبی استفاده کرده که تا به حال دیده نشده و بسیار مرموز هستند. کاربران تاکنون دو بار ویدیوهایی از این تانک ها را منتشر کرده‌اند که ما در بخش اخبار نظامی رسانه گجت نیوز هم طی مطلب «تانک دیده نشده و مرموز روسیه به دل اوکراین زد» به یکی از این موارد پرداخته‌ایم.

اما برای بار سوم دوباره از این تانک های عجیب و بیشتر شبیه لاک پشت روسیه در خاک اوکراین دیده شده‌اند که گویا این تانک با بقیه تفاوت‌هایی داشته و جنگ افزارهای خطرناک تری دارد. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این تانک لاک پشتی کسب کنید.

نمونه جدیدی که از تانک های شبیه لاک پشت روسی دیده شده، دارای جنگ افزار الکترونیکی بوده و همچنان پوشش فلزی سوله مانند در بالا برای محافظت در برابر حملات پهپادها در آن قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد نمونه سوم بزرگترین پوششی را دارد که تا به امروز دیده شده و احتمالا مجهز به مسدود کننده جنگ الکترونیک و سیستم ضد پهپاد همه جهته با هشت آنتن است. این سیستم‌های دفاعی در اغلب تانک ها و خودروهای زرهی روسی دیده می‌شود.

دسترسی آسان به بخش‌های این مقاله

تانک شبیه لاک پشت روسیه

گفته می‌شود جدیدترین تانک لاک پشتی روسیه در حمله مواضع اوکراینی در نزدیکی شهر کراسنوگریوکا در شرق منطقه دونتسک این کشور نقش داشته و این همان منطقه‌ای است که این تانک ها با چنین مشخصات ظاهری دیده شدند.

طبق گزارش‌ها، نمونه اولیه این تانک ها در نتیجه حمله نیروهای اوکراینی به پایگاه روسیه منهدم شد اما نمونه دوم مشخص نیست که در چه مناطقی ظاهر شده است.

تانک شبیه لاک پشت روسیه

تانک شبیه لاک پشت روسیه

از تصاویر و ویدیوهای منتشر شده مشخص نیست که چه نوع تانکی به عنوان مبنای این سازه ها استفاده شده و تنها احتمال می‌رود که در نمونه اول، تانک T-72 به عنوان مبنا استفاده شده است.

ساختار ورق فلزی که در بالای نمونه سوم نصب شده به طور مشهودی بلندتر از نمونه های دیگر بوده اما شکل ذوزنقه‌ای تقریبا در همه آنها حفظ شده است. همچنین یکی از دیگر مواردی که تاکنون به صورت قطعی تایید نشده استفاده از حصارها و تجهیزات اضافی امنیتی بوده که می‌توانند قسمت‌های باز عقب و جلو ساختار سوله مانند را محفاظت کنند.

البته کارشناسان معتقد هستند که نصب چنین تجهیزات اضافی هم می‌تواند با سنگین کردن کل تانک و هم محدود کردن دید راننده عملکرد این خودرو زرهی را تا حدی زیادی کاهش دهد.

ساختارهای لاک پشتی جایگزین قفس مقابله

پیش از ظهور تانک های لاک پشتی در روسیه، ارتش این کشور از ساختارهایی به نام قفس مقابله استفاده می‌کرد که به طور خاصی برای دفع حملات پهپادهای نظامی طراحی شده بودند. اما امروزه این قفس های مقابله تنها در خودروهای زرهی مورد استفاده هر دو طرف درگیری دیده می‌شوند.

در واقع علت اصلی ساخته شدن این تانک های لاک پشتی توسط ارتش روسیه این بوده که نیروهای اوکراینی حملات خود را بیشتر از طریق پهپادها انجام می‌دهند و به همین دلیل در قسمت عقب نمونه سوم تانک لاک پشتی هم یک ایجاد کننده پارازیت جنگ الکترونیکی تعبیه شده است. همچنین سامانه های پدافندی ضدپهپاد نیز در دیگر وسایل نقلیه نظامی روسیه تعبیه شده است.

تانک شبیه لاک پشت روسیه

تانک شبیه لاک پشت روسیه

با این ساختارها، تانک لاک پشتی اخیر یک لایه حفاظتی بیشتر در برابر پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی ایجاد می‌کند که ارتفاع زیاد ساختار سوله مانند نیز به سامانه پارازیت یک میدان دید بلند و بدون مانع را فراهم می‌کند.

همچنین پوسته های زرهی نصب شده در این تانک ها آنها را قادر می‌سازد تا به راحتی در میدان‌های مین نیز حرکت کنند. البته ناگفته نماند که نمونه اولیه یک شخم نیز در قسمت جلو داشت که انجام عملیات‌های سریع در چنین مناطقی را به راحتی ممکن می‌کرد.

در گجت نیوز بخوانید:
غلاف جنگ الکترونیک پیشرفته 518-PSM روسیه به دست اوکراین افتاد تانک T-14 Armata؛ نسل جدید ماشین جنگی ترسناک روس‌ها معرفی موشک ضد تانک کورنت ، سلاح مرگبار روسی + عکس و ویدیو سامانه پهپادی جدید روسیه در نمایشگاه جهانی دفاع ۲۰۲۴ عربستان رونمایی شد اسباب بازی رباتیک اوکراینی‌ ها، یک مینی تانک بامزه و کشنده است

استفاده از سیستم جنگ الکترونیک در تانک های لاک پشتی روسیه

سیستم جنگ الکترونیک نصب شده در نمونه سوم، طرحی است که از ماه مارس در بیشتر خودروهای زرهی و نظامی روسیه دیده می‌شود. هشت آنتن موجود، پوشش 360 درجه را برای این سیستم فراهم می‌کند که نسخه های دیگری نیز مانند مدل‌هایی که دارای چهار آنتن همراه با دیگر مسدود کننده های جنگ الکترونیکی بوده و در حال استفاده هستند.

در مقابل نیز نیروهای اوکراینی هم برای حفاظت از زرادخانه های خود در برابر حملات پهپادی روسیه از چنین سیستم‌های مشابهی استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها عمدتا برای قطع ارتباط بین پهپاد و اپراتور آن طراحی شده‌اند تا امکان رهگیری و انهام آن ساده تر شود.

چنین سیستم‌هایی می‌تواند به طور محسوسی در انهام پهپادهای نوع FPV مجهز به کلاهک‌های دست ساز که در آن اپراتورها برای هدایت پهپاد به سمت هدف به ارتباط با دوربین آن تکیه می‌کنند، موثر باشند.

تانک شبیه لاک پشت روسیه

تانک شبیه لاک پشت روسیه

نیویورک تایمز در ماه مارس گزارش داد که ارتش روسیه تجهیزات پارازیتی خود را گسترش داده و آنها تا فاصله های دوری از خط مقدم خود را پوشش می‌دهند. در اوایل که خودروهای زرهی روسی به چنین سیستم‌های پدافندی مجهز نبودند، نیروهای اوکراینی به راحتی می‌توانستند آنها را منهدم کنند اما حالا با توسعه این جنگ افزارها، کار برای اوکراین سخت تر شده است.

تصاویر و ویدیوها نشان می‌دهند که ارتش روسیه تا حدودی توانسته با استفاده از سیستم‌های جنگ الکترونیکی به موفقیت‌هایی برسد. البته کارشناسان به واقعه اخیر نیز اشاره می‌کنند که در آن نیروهای اوکراینی توانسته بودند علیرغم فعال بودن سامانه جنگ الکترونیک در یک تانک تی 72 روسی، آن را به تصرف خود دربیاورند.

اهمیت پهپادها برای اوکراین و خطر بالقوه سیستم جنگ الکترونیک روسیه

برای نیروهای اوکراینی در خط مقدم، پهپادها از نظر اهمیت عملیاتی با توپخانه های این کشور همتراز هستند و با کاهش کمک‌های نظامی خارجی به ویژه از سوی آمریکا، نقش این جنگ افزارها در اوکراین بزرگتر شده است. در نتیجه کاهش کمک رسانی‌ها به اوکراین، ارتش این کشور با کمبود مهمات مواجه شده و گزارش داده‌اند که سریعا باید به آنها موشک‌های زمین به هوا فرستاده شود.

در حال حاضر نیروهای روسی پنج بار میزان شلیک‌های طرف مقابل با موشک‌ها حمله می‌کنند که نماینده اوکراین نیز در سازمان ملل اعلام کرد که در عرض چند هفته با نرسیدن مهمات کمکی، این آمار به 10 برابر افزایش خواهد یافت.

نیروهای روسیه نیز به دنبال استفاده از فرصت هستند و در حال حاضر بخش زیادی از دستاوردها و جنگ افزارهای نظامی خود را به سمت میدان نبرد فرستاده‌اند. سیستم‌های جنگ الکترونیک نیز از طرف دیگر تهدید جدی برای ارتش پهپادهای اوکراین به شمار می‌آید و چنین فناوری‌هایی می‌توانند مسیر جنگ را تغییر دهند.

همچنین استفاده ارتش روسیه از نسخه های جدید پهپادهای شاهد می‌تواند شرایط را برای نیروهای اوکراینی سخت تر کند.

در گجت نیوز بخوانید:
پوتین: بهترین تانک جهان برای روسیه است چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟ اقدام عجیب روسیه برای مختل کردن حملات اوکراین: نقاشی هواپیمای بمب افکن، روی باند فرودگاه + تصویر بهترین پهپادهای نظامی دنیا در سال ۲۰۲۴ پای یوفو به جنگ روسیه و اوکراین باز شد + ویدیو تماشا کنید: فیلم لو رفته از خط تولید شاهد ۱۳۶ در روسیه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*