بازار گوشی های اقتصادی

چگونه موتورولا در حال نابود کردن تدریجی بازار گوشی های اقتصادی است؟

موتورولا که زمانی با گوشی‌های Moto G خود سلطان گوشی‌های ارزان قیمت به شمار می‌رفت، اکنون در حال از دست دادن کامل بازار گوشی های اقتصادی است. دلیل این اتفاق چیست؟

زمانی موتورولا یکی از بهترین و مطرح‌ترین برندهای ارزان قیمت در بازار گوشی های اندرویدی به شمار می‌رفت و با تولید محصولات میان رده و اقتصادی خوش‌ساخت و باکیفیت بسیاری افراد را سمت خود جلب کرده بود. با این وجود امروز شرایط برای این کمپانی کاملا برعکس شده است! گوشی‌های اقتصادی موتورولا در سال 2024 عموما از سخت افزارهای ضعیف و بی‌کیفیت استفاده کرده و پشتیبانی نرم افزاری بسیار محدودی دارند. از سوی دیگر نرم افزارهای پیش‌فرض بدردنخور نیز از جمله دیگر مشکلاتی به شمار می‌روند که باعث شده‌اند موتورولا در سال 2024 به تلاش برای نابود کردن بازار گوشی های اقتصادی متهم شود!

اما چرا موتورولا از وضعیت فوق‌العاده خود به چنین شرایطی رسید؟

روزی که موتورولا بازار گوشی های اقتصادی را دگرگون کرد

برای مرور تاریخ معاصر موتورولا باید به نوامبر سال 2013 برگردیم؛ روزی که این کمپانی نسخه اول گوشی Moto G را روانه بازار کرد! تا پیش از این گوشی محصولات اقتصادی عموما با نقطه ضعف‌های فراوانی روانه بازار شده و کاربران به ناچار اقدام به خرید آن‌ها می‌کردند! این دسته گوشی‌ها معمولا صفحه نمایش‌های بی‌کیفیت، پردازشگرهای ضعیف و طراحی نرم افزاری بسیار شلخته‌ای داشتند و عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری ضعیفشان را با قیمت پایین‌تر از 200 دلار خود توجیه می‌کردند. این وضعیت اما با معرفی Moto G دستخوش تغییرات فراوانی شد.

موتو جی 2013

این گوشی از یک صفحه نمایش 4.5 اینچی با رزولوشن 720p بهره می‌برد که شاید با استانداردهای امروز چندان جذاب نباشد؛ اما در آن زمان از تمام رقبا سرتر بوده و از موتو جی محصولی منحصربفرد در کلاس قیمتی خود ساخته بود. از سوی دیگر تراشه کوالکام اسنپدراگون 400 به کار رفته در این گوشی در کنار یک گیگابایت رم هم باعث شده بودند که عملکرد فنی این گوشی به‌طرزی باورنکردنی روان و سریع باشد.

از سوی دیگر اندروید 4.3 آب نبات ژله‌ای استوک هم باعث شده بود که این گوشی رابط کاربری ساده، سرراست و بی‌آلایشی داشته باشد و از یکی از بهترین تجربه‌های فنی در کلاس فنی اقتصادی و حتی میان رده را ارائه دهد. تمامی این قابلیت‌ها در پکیجی با قیمت 180 دلار گرد هم آمده و از موتو جی یک برنده ذاتی ساخته بودند!

نکته بارز در خصوص گوشی‌های اقتصادی موتورولا در آن زمان تدوام عملکرد خوب آن‌ها بود. پس از موفقیت خیره‌کننده نسل اول موتو جی موتورولا نسل دوم را نیز در سال 2014 روانه بازار کرد. Moto G 2014 ضمن حفظ مشخصات سخت افزاری قدرتمند نسل اول صفحه نمایشی بزرگتر و دوربینی باکیفیت‌تر را نیز با آن همراه کرد تا معدود نواقص آن را هم رفع کرده باشد. در ادامه، مدل 2015 نیز به موفقیتی مشابه دست پیدا کرد.

بازار گوشی های اقتصادی

به بیان دیگر علیرغم این که هیچ یک از نسل‌های مختلف موتو جی نتوانستند مثل نسل اول غوغا به پا کرده و بازار گوشی های اقتصادی را متحول کنند، اما تمامی آن‌ها با ارائه پیشرفت‌هایی منطقی نسبت به نسل اول به محصولاتی محبوب و باکیفیت تبدیل شدند. به این ترتیب Motorola توانست گوشی اقتصادی و میان رده خود را به عنوان یکی از بهترین بهترین گوشی‌های ارزان قیمت در میان کاربران جا بیندازد. این مساله اما دیری نپایید و اوضاع خیلی زود برای این کمپانی به هم ریخت!

مشکل موتورولا در سال 2024 چیست؟

پاسخ به این سوال دربرگیرنده چندین جنبه مختلف خواهد بود. در وهله اول مقصر وضعیت کنونی موتورولا، استراتژی‌های این کمپانی در قبال سری Moto G است! در گذشته در هر سال شاهد عرضه یک مدل از گوشی Moto G در زمانی تقریبا ثابت از سال بودیم. به این ترتیب علاقمندان به گوشی‌های اقتصادی مطمئن بودند که در هر سال می‌توانند به یک گوشی جدید اقتصادی ارزشمند و کارآمد دسترسی داشته باشند. با این وجود اگر امروز به وبسایت موتورولا سر بزنید و عبارت «Moto G» را جستجو کنید با نتایج زیر روبرو خواهید شد:

  • Moto G Play (2024)
  • Moto G Stylus 5G (2023)
  • Moto G (2023)
  • Moto G Stylus (2023)
  • Moto G Power 5G (2023)
  • Moto G Play (2023)
  • Moto G Power 5G (2024)
  • Moto G 5G (2024)

آیا شما می‌توانید با نگاه کردن به این لیست متوجه تفاوت‌های میان نسخه‌های مختلف موتو جی شده و دستگاه مناسب خود را پیدا کنید؟ در صورتی که طرفدار پر و پا قرص محصولات موتورولا نباشید احتمالا پاسخ شما به این سوال منفی خواهد بود و برای آگاهی از تفاوت‌ها نیاز به بررسی صفحه مشخصات هریک از این گوشی‌ها خواهید بود.

این استراتژی ضمن این که باعث سردرگمی کاربران شده و شاید حتی برخی را از خرید منصرف کند، تاثیری بسیار منفی روی عملکرد و کیفیت این گوشی‌ها نیز داشته است. برای اطمینان از این مورد توصیه می‌کنیم نقد و بررسی‌های گوشی‌های اقتصادی اخیر موتورولا را مطالعه نمایید تا متوجه نواقص آن‌ها شوید. اکثر کاربران ایراداتی همیشگی مثل کیفیت پایین صفحه نمایش، پردازنده ضعیف و عملکرد نرم افزاری بسیار بد را در کنار برخی موارد دیگر به عنوان ایرادات موتورولاهای اقتصادی سال‌های اخیر برشمرده‌اند. به عبارت دیگر موتورولا که زمانی استاد بزرگ ساخت گوشی‌های اقتصادی توانمند و باکیفیت به شمار می‌رفت، امروز از انجام این کار عاجز است و چند سال است تمام تلاش‌هایش برای عرضه یک Moto G درخور توجه نافرجام باقی مانده است.

بازار گوشی های اقتصادی

دلیل این مساله تا حدی واضح به نظر می‌رسد! در گذشته موتورولا به سری گوشی‌های Moto G همانند محصولاتی خاص نگاه می‌کرد و تمام دقت و توجه خود را برای طراحی و ساخت این گوشی به خرج می‌داد. با این وجود امروزه شاهد حضور حدودا 13 مدل مختلف از Moto G در بازار هستیم! این مساله بدون شک توجه سازندگان به جزئیات را کمتر خواهد کرد. نتیجه این رویکرد به‌خوبی در میزان فروش و رضایت کاربران از نسل‌های اخیر مشخص است!

مشکلات نرم افزاری

تنها استراتژی‌های غلط موتورولا نیستند که باعث از دست رفتن سهم عمده‌ای از بازار گوشی های اقتصادی برای این کمپانی شده‌اند؛ بلکه مشکلات متعدد نرم افزاری نیز دیگر دلیل افت محصولات ارزان قیمت این کمپانی به شمار می‌روند. در گذشته تنها شکایت کاربران گوشی‌های اقتصادی موتورولا عدم ارائه آپدیت طولانی مدت برای این محصولات بود. رابط کاربری سری Moto G در گذشته فوق‌العاده ساده و بی‌آلایش بوده و تجربه بسیار روانی ارائه می‌کرد. با این وجود مشکل بزرگ اخیر در سری Moto G حضور نرم افزارهای پیش‌فرض بدردنخوری است که آسیب فراوانی به تجربه کاربری این گوشی‌ها وارد کرده‌اند. بارزترین مثال در این خصوص گوشی‌های Moto G 5G (2024) و Moto G Power 5G (2024) هستند!

قبل از هرچیز با ورود به قفسه اپلیکیشن‌های نسخه‌های اخیر موتو جی با پوشه‌هایی مثل Shopping یا Entertainment و Gaming روبرو خواهید شد که هریک دربرگیرنده اپلیکیشن‌هایی اضافی خواهند بود که شاید در تمام مدت استفاده از گوشی موبایلتان حتی یک بار هم سمتشان نروید! همچنین با فشردن کلید Done در پایین صفحه نیز احتمالا تعداد زیادی از این اپلیکیشن‌ها به‌طور ناخواسته روی گوشی شما نصب و اجرا خواهند شد!

بازار گوشی های اقتصادی

در این بین عملکرد افتضاح نرم افزارهای نصب شده روی محصولات اقتصادی اخیر Motorola را نیز نباید از یاد برد. به عنوان مثال اپلیکیشن پیش‌فرض آب و هوا نصب شده روی این گوشی‌ها به طرزی باورنکردنی کند و ناکارآمد طراحی شده است. این اپلیکیشن پر از تبلیغات مختلف بوده و ضمن نمایش اخبار نامرتبط از پایگاه‌های مختلف با عملکرد بسیار کندش حرص کاربران را درخواهد آورد؛ به‌طوری که تنها اگر خوش‌شانس باشید شاهد هنگ کردن آن در حین کار نخواهید بود!

همچنین ابزارک Glance که در ابتدا قرار بود تجربه‌ای منحصربفرد از ارائه اطلاعات مثل گزارش‌های زنده ورزشی و اخبار در لاک اسکرین را به کاربران ارائه دهد هم در عمل چندان چنگی به دل نمی‌زند! Glance عملا تنها اخبار روز را به کاربر نشان داده و همانند اپلیکیشن Weather عملکرد بسیار پرایراد و اعصاب‌خوردکنی ارائه می‌کند. البته موتورولا امکان غیرفعال کردن اکثر قابلیت‌های اضافی این ابزارک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این وجود تجربه ثابت کرده که اکثر کاربران نه چندان حرفه‌ای که بزرگترین جامعه هدف موتورولا به شمار می‌روند ممکن است هرگز این تنظیمات را تغییر نداده و با همان تنظیمات پیش‌فرض به فعالیت مشغول شوند.

ابزارک Glance موتورولا

چه آینده‌ای در انتظار موتورولا و محصولات اقتصادی این کمپانی خواهد بود؟

اگر تجربه کار با گوشی‌های اقتصادی قدیمی موتورولا را داشته باشید بدون شک طی تنها چند دقیقه کار با محصولات جدید این کمپانی متوجه عملکرد ناامیدکننده آن‌ها خواهید شد. در این شرایط احتمالا نتوان افق چندان روشنی را برای آینده گوشی‌های اقتصادی این کمپانی متصور بود! این مساله زمانی ناراحت‌کننده‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم موتورولا کمپانی واقعا توانمندی است! این کمپانی تنها در سال گذشته با عرضه موتورولا اج پلاس به قلمرو گوشی‌سازان کاربلدی مثل سامسونگ و گوگل دست‌درازی کرد و حتی به زعم بسیاری منتقدین، گوشی Razr Plus این کمپانی بهترین گوشی تاشوی حال حاضر بازار به شمار می‌رود! بنابراین موتورولا به هیچ عنوان کمپانی دست و پا بسته‌ای به شمار نرفته و اگر بخواهد می‌تواند گوشی‌های ارزشمند و فوق‌العاده‌ای تولید کند!

گوشی موتو جی استایلوس

با این وجود موتو جی های حال حاضر بازار نتیجه بی‌توجهی موتورولا به گوشی‌های اقتصادی خود است که منجر به عرضه محصولاتی بی‌کیفیت و بدون هیچ کاربری خاصی شده است. بنابراین در صورتی که این کمپانی قصد نداشته باشد برای ساخت محصولات اقتصادی خود وقت بگذارد بهتر است هرچه زودتر یا آن‌ها را محدودتر کرده و یا به‌طور کامل از خط تولید خارج کند! چراکه در غیر این صورت احتمالا در ادامه شاهد شکست سنگین‌تری در نبرد با اقتصادی‌های فوق‌العاده چینی و حتی محصولات سامسونگ خواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید:
۵ قابلیت که می تواند موتورولا اج پلاس ۲۰۲۴ را به بهترین گوشی پرچمدار بازار تبدیل کند دسته‌ کم گرفته‌ شده‌ترین گوشی های سال ۲۰۲۳ که به آن‌ها کم لطفی شده است مقایسه سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۵ با موتورولا ریزر پلاس ؛ کدام گوشی تاشو برنده رقابت است؟ نگاهی به پرفروش‌ترین گوشی های موبایل تاریخ بهترین گوشی های اندرویدی تاریخ؛ از موتورولا دروید ایکس تا وان پلاس اوپن ۸ مورد از بهترین گوشی هایی که موتورولا تا به حال ساخته است